Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Každý si hájí svoje, ale věci fungují nejlépe při ohleduplné vstřícnosti

U přechylování jmen žen je mnoho emocí a spousta skrytých problémů. Trochu zasvěceněji o tom mohu trochu mluvit právě já, protože jsem si blahé paměti vzal jméno po první manželce. Můj příspěvek je však více o diskriminaci než...

... o přechylování.

Na celé debatě o přechylování mi vadí naprostý nerespekt diskutujících k jedinci. Řada zdejších mágů, zde předstírá svoji ryzí pravicovost. Přitom neváhají téměř vždy disciplinovat nějaké odlišné jedince nějakou stádně konzervativní zvyklostí na bázi většinového kolektivismu. Zaklínají se normálností, z níž nevědomky dělají normativitu (obecně platné nařízení). Na tento fakt o skryté kolektivní tendenci k diskriminačnímu jednání obšírně v převážné většině svých děl hovoří francouzský filosof Foucault a po něm další. Mluvíme o poststrukturalistické filosofii třetí čtvrtiny 20. století. Tato filosofie sjednotila velké proudy nepozitivistické filosofie, tedy existencialismus a fenomenologii v ucelený systém uvažování. Ale nejsme na přednášce z filosofie. Aluze má jenom ilustrovat můj postoj k pravicovosti. Pravicovost pro mne znamená osobní svobodu k iniciativní tvorbě. Taková svoboda nemůže být bezbřehá, ale často je. Mnoho lidí se domnívá, že neohraničenost svobody je tou pravou svobodou ve smyslu pravicovosti, ale v tom se mýlí. Svoboda se přirozeně osvobozuje z normativity, kolektivního stereotypu, a právě touto iniciativou vznikají produktivní či myšlenkové inovace. Stereotypizace je naopak největší baštou kolektivismu napravo i nalevo, což pěkně ukázala některá poslední setkání u sochy maršála Koněva.

Jednoduše řečeno, nenařizujme nikomu nic, co bychom sami neradi dostali nařízeno. Nicméně i tato svobodomyslný věta se může stát technicky nástrojem diskriminace. Nástrojem diskriminace se může stát i láska a také se to často stává. Člověk si přivlastní člověka, nažene svou lásku do manželství a začne se chovat, jako by mu druhý drahý bezvýhradně patřil. V interakci dvou lidí se často zvenčí nedá nic poradit a většina fungujících stereotypů selhává. Nejčastěji se vztahy rozpadají přílišnou péčí, a jindy zase vyhasnutím zájmu o cítění druhého.

Ale zpět ke konkretizaci problému. Před svou první svatbou, ještě před branami listopadové sametové změny, jsem přistoupil na návrh své budoucí manželky, která mne požádala, zdali bych nezvážil změnu příjmení podle ní. Moje původní jméno se jí obtížně vyslovovalo a nechtěla se s tím potýkat a znejišťovat své jednání ve veřejném prostředí. Možná se jí také částečně moje jméno nelíbilo. Mohl jsem to oprávněně cítit jako diskriminaci. Diskriminaci člověk cítí tehdy, když je bytostně přesvědčen o svém oprávnění vykládat děje života vlastní optikou. V tomto smyslu je diskriminací takřka vše, co odporuje našim zajetým (stereotypním) zvyklostem. Obvykle mají muži dojem, že musí zajistit pokračování rodu. Jako by nešlo o předání genů, ale o předání symbolů a insignií. Přitom předání genů je vlastně společný náhodný mišmaš na bázi 50 na 50. Nikdo není v předávání genů důležitější. Přesto bych mohl vyprávět nakolik převažují požadavky na zjištění mužské linie rodu na úkor linií matek.

Když se ve svatební síni ozvala známá věta: „snoubenci se dohodli na společném užívání příjmení Horner“, babička z nevěstiny strany to nevydržela a vykřikla: „no, to je tedy skandál!“ Trochu jsem již v této nastalé atmosféře cítil, že to nemusí dobře dopadnout a bohužel jsem se nemýlil. Zajímavé na tom všem bylo, že naši dohodu přijala s nevolí rodina nevěsty. Naopak jsem se nesetkal s výčitkami v naší rodině, ale to by bylo na román, a ne na jeden blog. Další skupinou byli naši společní i nespoleční přátelé, z nich mi nikdo z mužů neopomněl položit otázku, jak jsem mohl zavrhnout odkaz svých otců. To by byl další román. Zastavím se krátce jen u toho, že jsem tyto narážky vnímal jako diskriminaci. I kvůli tomu některá „přátelství“ časem ochladla, ale to je normální pulzování života. Naopak ani jedna žena z našeho okolí se ani ze zvědavosti nezeptala proč jsem si vzal příjmení manželky. Když jsem se jedné kamarádky zeptal, co si o tom myslí, řekla mi téměř automaticky a bez váhání. „udělal jsi to z lásky“. Pro ženy to ještě nejsou prázdná slova.

Určitě jsem si nyní zavařil. Taková zženštilost. Možná ano, to nechám na posouzení osudu. Ze svého hlediska každý neustále vnímá nějaké diskriminace, diskomforty z hlediska nejvlastnější tělesnosti a naladění. Překonáváme to něčím, čemu říkáme civilizace. Na základě zkušenosti a výchovy se učíme vyrovnávat s diskriminacemi světa kolem sebe. Něco si dokážeme přizpůsobit, někdy je lépe se někomu či něčemu přizpůsobit. Jindy je potřeba bojovat. Výběr toho, za co budeme bojovat je osobní, ale také bývá ovlivněn naší snahou někam ve společnosti patřit. Přirozeně chce každý patřit k nejsilnější části společnosti. Pro většinu lidí je snaha individualistů pro přizpůsobivé nepochopitelná.

Z logiky věci individualizovaná menšina nemůže nikdy ovládnout většinu společnosti, ale nyní spějí události k tomu, že se módně a masově začíná na popud politiků a veřejných činitelů podsouvat falešný argument, že kdejaká individualizovaná forma života ohrožuje většinu. Základ této ideologie je vlastně v poučení ze špatného použití postmoderních technik falzifikace. Lidově řečeno: „vše je relativní“. Prakticky žádnou pravdu dnes nelze udržet, vždy proti ní vzniká hnutí, které ta pravda diskriminuje. Přesto žijeme na základě konstruktivního konsensu. Přežíváme, pokud se dokážeme kompromisně shodnout na nenásilném řešení či toleranci jistých odchylek. Tedy, když kdokoli říká, že je diskriminován, má pravdu. Subjektivně tomu tak je vždy. Korekcí je potom diskuze a nějaké koexistenciální zařazení do sociálního soužití. Co však tuto věc narušuje a rozbíjí, je popírání této subjektivní pravdy. V zájmu disciplinace a kontroly má většina společnosti až jakousi posedlost vykládat pocity z diskriminace jako nemoc. Diskriminovaný je blázen.

Tento postup je základní kostrou příběhu boje proti feminismu. V podstatě nelze podřídit pocity jedince kontrole společnosti. Jaké jeho oprávněné části? Ve společenské komunikaci se střetávají názory a z nich se tříbí nějaká kompromisní politická řešení. Je dobré se naučit sportovně žít s výsledky demokratických hlasování. Když jdete domů z prohraného zápasu svého mužstva, můžete na to zapomenout na večeři s přáteli, v náruči vyvolené ženy nebo při sekání dříví na zimu. Všichni také spoléháme na příští střetnutí, kdy jim to nandáme zase my.

V diskuzi o otázce, jakou je přechylování ženských jmen v češtině mají všechny strany v podstatě každá svou pravdu. Jestliže si feministky ohřívají na problému polívčičku, pak vycházejí z pravdivých požadavků proti pocitům diskriminace, kdy jejich jméno někdo vnímá v rozporu s vlastním postojem jeho nositele. Na jedné straně zde máme důležitou a pravdivou srozumitelnost sdělování. Na druhé straně zde máme pocity z přechylování, kdy je dennodenně žena konfrontována s pocity přílišného vlastnění až poroučení ze strany partnera nebo mužské komunity. Přiznám se, že mne představa, že by přechylování fungovalo podle principu vlastnění také vadilo. Kdybych se třeba musel jmenovat Hornerové. Nejenže by se moji zdejší odpůrci vyděsili, kolik nás asi je, ale rozhodně bych jen tak neunesl vědomí, že si každý myslí, že zcela patřím někomu jinému, zvláště, když by se pak partner ve vztahu dokonce tak navenek choval.

Zmíněný zákon paradoxně umožňuje ženám prostřednictvím zamatrikování nepřechylování příjmení pro něčí „alarmistické“ vidění snad až změnu pohlaví. Jiný v tom vidí budoucí pád jazyka. Tomu nic nebrání. Žadatel vyplní formulář, drobně zalže a má to doma. A přesto nejde o žádnou masovou záležitost. Přesto se jazyk nerozpadá a na formulář se nestojí fronty. Proč tedy ten alarmismus? Je to nepochopení věci v kombinaci s nedostatkem respektu k individualitě. Feministická teologie přeložila dokonce Písmo Svaté tak, že považuje Boha za ženu. Není totiž žádné vodítko, které by umožňovalo výklad pohlaví Boha. Bůh je pro nás tajemný a nepředstavitelný a vztahuje se k tomuto pojetí první přikázání. Katolická církev přesto staví na vzoru vzešlém z historie Ježíše Krista. Traduje se, že Ježíš byl muž. Ale o jeho sexuálních preferencích či skutečné podstatě jeho pohlaví nejsou žádné indicie.

Jde tedy o to, vyrovnat se s problémem férově se ctí. Některé ženy se mohou cítit oprávněně diskriminovány dvojznačností údajně extrémně srozumitelné české verze označování žen. Především kvůli těmto ženám bychom mohli s neškodnou liberalizací souhlasit, zejména když věc v podstatě i dnes je bez větších problémů možná a nevede přesto k žádné destrukci pohlavnosti či masového prznění češtiny. V našem světě je žen většina, dokonce je jich většina vzdělanějších než muži, a přesto nezaložily ženy žádné násilné organizace pro uskutečnění svých cílů. Nezaložily a neuskutečňují žádný teror. Pokud jde o věty setkali se Putin a Clinton. Tomu by správně nerozuměli ani anglicky mluvící lidé, pokud by neznali kontext. Přitom není problém napsat: Setkali se prezident Vladimír Putin a ministryně zahraničí Hilary Clinton, (což je srozumitelné i bez titulů).

Z důvodů jisté normálnosti a praktičnosti jsem se nevrátil ke svému chlapeckému jménu ani po rozvodu. I to ovšem přináší své problémy. Zde například místo polemicky věcné argumentace někteří neúnavně překládají mé získané jméno z angličtiny, jako by to o mně něco vypovídalo. Což o to, stále je v tom naděje, že ze mne tato usilovnost jednou udělá příbuzného mého oblíbeného hudebního skladatele Jamese Hornera, ale nejspíš ne. Příjmení Horner k nám v tomto případě totiž přišlo z Drážďan a nejspíš má spíše blízko k německému „trubač“. Tuším, že z trubače někteří usilovně přeloží „trouba“, ale takový už je svět. Diskriminuje vás za cokoliv, i za to, co nejste a co jste svým vyjádřením vůbec nemysleli. Jsem proti přechylování, ale současně jsem proti jeho zákazu či zbytečnému komplikujícímu šikanování při osobním rozhodnutí, co se svým příjmením chce kdokoli udělat. Já vím, nesnesitelně liberálně fašistický postoj.

 

Autor: Zdenek Horner | pondělí 9.9.2019 0:42 | karma článku: 9,06 | přečteno: 354x
  • Další články autora

Zdenek Horner

Novinářská práce upadá

Ocitáme se v blábolivém světě výplní a předstírání zájmu. Lidové noviny připustily lapsus, kterého si naštěstí málokdo všiml. Na oslavu 140 výročí smrti skladatele Bedřicha Smetany dál šíří bludy o jeho syfilitidě.

16.5.2024 v 2:35 | Karma: 21,07 | Přečteno: 523x | Diskuse| Kultura

Zdenek Horner

Opáčko z dějin Ukrajiny

Někdo může usuzovat, že se opakuji, ale byl jsem požádán dvěma místními junáky, abych je dovzdělal v novějších ukrajinských dějinách. Dělám to nerad, ale jde mi o osud jejich spravedlivých a nevinných myslí.

15.5.2024 v 9:18 | Karma: 32,52 | Přečteno: 1063x | Diskuse| Občanské aktivity

Zdenek Horner

Predátorská věda

Postfaktický svět vykukuje z nedbalek. Fakta a poznatky z nich vycházející jsou předmětem podnikání. Kontrolní vědecká církev vyvinula recenzní řízení a podmínky, kterak s vlky výti

10.5.2024 v 13:01 | Karma: 18,54 | Přečteno: 493x | Diskuse| Občanské aktivity

Zdenek Horner

Hlas lidu, hlas Boží

Velebné ticho nebeské kasárny prořízl třaslavý stařecký hlas svatého Petra. Alexandrov, vstávat, stěhuje se do Gulagu Peklo. A co Maximovič? Ten zůstává? Na to nemám befel. Zatím zůstáv

8.5.2024 v 11:56 | Karma: 18,94 | Přečteno: 479x | Diskuse| Občanské aktivity

Zdenek Horner

Válka je zločin

Každá válka začíná lží, kterou lze snadno vystopovat. Po rozpadu SSSR a SNS se západ stavěl k Rusku přátelsky, ale nic ze svých proklamací a slibů nedodržel. Příznakem toho je situace, kdy se o tom nesmíme seriózně a klidně bavit

1.5.2024 v 14:35 | Karma: 30,68 | Přečteno: 910x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Gaza jako Vietnam? Demokratům při sjezdu hrozí opakování nepokojů z roku 1968

18. května 2024  20:43

Studentské protesty proti americké podpoře Izraele rozvířily v USA debaty o tom, jak by mohlo...

V neděli očekávejme silné bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  20:14

Přímý přenos Sobotní bouřky zasáhly Moravu a jihovýchod Čech, v neděli se předpokládá rozsah na celé Česko,...

Okřídlený sebevrah má odstrašit Čínu. Tchaj-wan pokukuje po minidronech

18. května 2024

Premium Tchaj-wan v posledních letech posiluje svoji armádu v reakci na opakované provokace čínské armády....

Klitoris do učebnic patří. Porno může být i prospěšné, říká psycholožka

18. května 2024

Premium Se sledováním porna má zkušenost přibližně 8 z 10 Čechů, říká čerstvý výzkum společnosti CZECHSEX....

  • Počet článků 831
  • Celková karma 22,21
  • Průměrná čtenost 964x
Genealog, absolvent HTF UK. Mými hlavními zájmy jsou: historie, poezie, filosofie a nekonfesní teologie.

Seznam rubrik