Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to máte vy při likvidování poruchy v opravně aut?

V našem autoservisu se zákazník objednal na prohlídku po určitém najetí kilometrů. Jiný při vzniklé poruše přijel, pokud to ještě jezdilo, rovnou a mohl si počkat, pokud to nebylo nic většího.

            V případě větší záležitosti auto nechal v opravně a byl telefonicky vyrozuměn k vyzvednutí. Tenkrát auto-domy neexistovaly, značkových autoservisů moc v republice nebylo. Do našeho v Sokolově jezdili zákazníci od Aše po Chomutov na záruční prohlídky a opravy škodovek. Ve Škodovce v Mladé Boleslavi jsme byli na školení.

            Opravovali jsme i jiné značky lidem z města, blízkého okolí a těm, kterým se něco porouchalo v blízkosti. Do tohoto autoservisu jsem přešel po šesti letech v ČSAD, kde jsem dělal autoelektrikáře. Chtěl jsem se naučit opravovat osobní auta i po stránce automechanické, nezůstat jen u elektriky.

            Měl jsem štěstí, o deset let starší vedoucí Jaroslav Kopecký, s touto funkcí praštil, když předtím dělal několik let mistra. Lákal ho větší plat, který si zkušený a zručný mechanik mohl vydělat formou úkolové mzdy. Když jsi byl zručný a rychlý, vydělal jsi víc než ten nezkušený pomalý.

            Zákazník za opravu platil stejně, ať ji zručný měl hotovou za hodinu, nebo „pomalík“ se s ní babral tři hodiny. Proto se mi nelíbí dnešní hodinová sazba pro zákazníka. Když se dostane jeho vůz do rukou „pomalíka,“ zaplatí za stejnou opravu víc, než když mu opravu udělá ten zručný. Je to nespravedlivé vůči zákazníkovi. Tenkrát byly ceníky za každý úkon, ta cena za opravu byla stejná, i kdyby trvala deset minut nebo osm hodin. Dnešní hodinová sazba je okrádáním zákazníka, podle mě!

            Když jsem hledal závadu v elektrice, ať to trvalo, jak dlouho chtělo, měl jsem zaplacené jen její odstranění a ne čas který jsem na hledání potřeboval.

            Zákazník čekající na své vozidlo neměl co dělat u svého opravovaného vozu, zřejmě kvůli bezpečnosti. Já po roční spolupráci s oním Jaroslavem Kopeckým, který byl v celé mé opravářské činnosti i v jiných opravnách, nejlepší automechanik v mém životě – dokázal určit poruchu i podle sluchu bez projíždění se nebo použití testovacích přístrojů – jsem si vymohl, že zákazník mi mohl stát za zády. Od Jardy Kopeckého jsem se během jednoho roku naučil víc, než by mi mohlo dát deset let v učňovském středisku. Mohl jsem si tedy dovolit po lekcích od nejlepšího automechanika na světě nechat si koukat na ruce. Práce mě bavila, ruce mě poslouchaly a nebyly lenivé.

            Jarda Kopecký když zjistil, že nejsem lempl a dělám práci poctivě, navrhl, abychom nedělali sólově, ale ve dvou na jeden cíl. Jako jedinec, v případě, že jsi musel vytáhnout motor nebo celý agregát anebo nápravu, musel jsi poprosit o krátkou pomoc souseda. Toho jsi tím okrádal o čas, který potřeboval k vlastní práci.

            S Jardou jsme teď dělali také každý zvlášť na svém autě, pokud ale bylo zapotřebí něco těžšího vytáhnout nebo zastrčit, byli jsme jeden druhému na tu chvíli nápomocní. Měli jsme největší platy, platy, jaké neměli ani primáři nemocnic.

           

            Brněnský veletrh tenkrát vystavoval z Jiskry Tábor první PALTEST v Československu. Táborští měli ale zatím jen tento jediný k předvádění. Dobrým tahem našeho ředitele se objevil v jednom boxu našeho autoservisu. Jako autoelektrikář jsem se v tomto boxu mohl usídlit a dělat podle potřeby na té testovací stolici, a záruční prohlídky i záruční reklamační opravy.

            A tam u mě stávali zákazníci u svých vozů, ve kterých jsem se hrabal. Nebylo to ale jednoduché. Vyprávěli mi o své rodině, a hlavně, že někde četli, že ta nebo ona oprava by šla také dělat jinak. Často jsem uši musel zavírat, přece jen bylo zapotřebí se na práci soustřeďovat. Zádům se moc nelíbilo, být hodiny nahnutý nad motorem při seřizování. Hodilo se, když Jarda volal občas o výpomoc.

            Naše, pro zákazníky zázračná testovací stolice, přilákala často zvědavé zákazníky, kteří si chtěli ověřit, jestli jim po seřízení na „tesťáku,“ pojede auťák rychleji. Jen mohu potvrdit, Jarda Kopecký byl zázračnější…

 

Autor: Horst Anton Haslbauer | čtvrtek 23.6.2016 9:03 | karma článku: 21,75 | přečteno: 680x
  • Další články autora

Horst Anton Haslbauer

Máma mi dopisem chtěla na vojnu nabalit holku

Do znojemských kasáren jsem se vrátil mezi prvními - první, co jsem slyšel, bylo, že se vojín Havel zase venku porval. Nevěděli jsme, že je to fáma ani, že Josef Havel se nalézá zrovna mimo Znojmo v poddůstojnické škole v

31.5.2024 v 19:15 | Karma: 19,93 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Kuchař, a proč?

Ráno, na chodbě roty, oznámuje kapitán Hurvínek, že jsme rozesláni na různé kurzy k jiným útvarům po celé republice. "Budoucí velitelé tanků jedou do poddůstojnické školy na osm měsíců do Vyškova, ostatní kurzy potrvají dva až

25.5.2024 v 7:48 | Karma: 20,68 | Přečteno: 393x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Zrychlený přesun na padesát kilometrů

Většina měla hrůzu z tohoto přesunu s plnou polní na zádech. Obávaný den nastal. Zůčastňuje se celý náš motostřelecký pluk v síle mnoha (voj. taj.) mužů. Nevíme, kdo to vede vpředu, ale tempo nasadil slušné. Vzadu uzavírají naši

17.5.2024 v 17:55 | Karma: 17,60 | Přečteno: 436x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Hydrovosk a maďarský děs

Mám první službu na hlavní bráně. Vycházková uniforma, pistole v pouzdře a zjišťuji nedostatek, naše vycházkové polobotky mají být hnědé. Já, lakomec jsem si doma nové nekoupil a bral na vojnu své kanárkově žluté. Teď je průšvih,

10.5.2024 v 15:29 | Karma: 17,14 | Přečteno: 427x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Muničák Purkrábka a erotika

Největší drsňáci roty, a těžké případy z bažantů, byli poprvé nasazeni do nejnebezpečnější služby. Samozřejmě nesměl chybět náš trojlístek. Celá stráž stojí na buzerplacu s bojovou malou polní výbavou. Velitel stráže svobodník

4.5.2024 v 9:23 | Karma: 19,62 | Přečteno: 414x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

U cesty našli mrtvého muže, leželo vedle něj kolo. Příčinu smrti určí pitva

3. června 2024  14:03

Tělo muže bez známek života našli v neděli lidé u cesty mezi Dolní Cerekví a osadou Hutě na...

Policisté kvůli útoku na ukrajinské dobrovolníky v Praze zadrželi čtyři cizince

3. června 2024  13:50

Policie zadržela na letišti čtyři cizince kvůli sobotnímu incidentu v Praze. Podle svědků rusky...

Lžete, jiskřilo v debatě. Referendum o euru chtěli Dostálová, Konečná a Mach

3. června 2024,  aktualizováno  13:31

Než Česko přijme euro, mělo by se podle Kláry Dostálové, která vede eurokandidátku ANO, Petra...

KOMENTÁŘ: Yemi by neměl být smutný, lepší zprávu dostat nemohl. Bude žít

3. června 2024

Premium Český tanečník Yemi A.D. se o víkendu dověděl, že nepoletí do vesmíru. Výprava japonského...

  • Počet článků 626
  • Celková karma 18,08
  • Průměrná čtenost 762x
Nejstarší z pěti sourozenců. Máma byla jak ředitelkou, tak klaunem tohoto cirkusu. Knihy o tom jsou v knihkupectvích a jako E-knihy (www.palmknihy.cz/transfuze-antona-horsta.html + www.palmknihy.cz/ruksak.html). V obou knihách se střídá VESELÉ se SMUTNÝM. LEGRACE nebývá NONSTOP!  

Seznam rubrik