Aleš Gill

Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Aleš Gill

Cola s máslem a nejlepší botswanská zkratka

Optimální cesty občas nejsou úplně ty nejlepší nebo nejkratší. Ukazatele z Ostravy na Hradec a opačně sice vedou po cestě nejkratší (I/11), ale zdaleka ne nejrychlejší. Na jednu takovou "zkratku" jsme narazili i v Africe.

1.6.2017 v 7:33 | Karma: 14,90 | Přečteno: 593x | Diskuse| Cestování

Vzpomínky na předválečnou Sýrii

Když mě Radim Targosz, ředitel jazykové školy v Ostrově nad Ohří, požádal, zda bych jim mohl do nového časopisu napsat článek o zajímavé zemi, kterou jsem navštívil, dlouho jsem neváhal, a kývnul. Pak jsem ale váhat začal.

15.5.2017 v 12:02 | Karma: 24,57 | Přečteno: 621x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

V Koreji jsem o rok starší

Korea není úplně středem zájmu cestovatelů ze západního světa. Řešíme slovní (zatím) přestřelky Washingtonu a Pchjongjangu, ale málokdo se o korejský poloostrov zajímá blíže. Věděli jste třeba, že v Koreji jste o rok starší?

27.4.2017 v 8:01 | Karma: 22,14 | Přečteno: 2065x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Egyptem na vlastní pěst: autem z půjčovny - díl 2.

V minulém článku jsem psal o možnostech svobodného pohybu po Egyptě vypůjčeným autem a jeho zvláštnostech pro středoevropského řidiče. Dnes si posvítíme na parkování u jednotlivých památek, to má totiž svá specifika.

12.4.2017 v 12:26 | Karma: 18,69 | Přečteno: 987x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Egyptem na vlastní pěst: autem z půjčovny - díl 1.

Dříve to byla oblíbená dovolenková destinace pro nemalou řádku Čechů a Slováků. Pokud čtete tento článek, je pravděpodobné, že jste tam taky byli. Ale nejspíš s cestovkou, na výlet autobusem...

28.3.2017 v 8:04 | Karma: 25,26 | Přečteno: 3341x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Petra - největší z divů světa

Jsou místa, na která se má smysl vracet. Poprvé si projdete hlavní turistickou trasu, ale časem zjistíte, že se tam chcete vrátit. Prohlédnout si místo více do do detailu. A Petra je rozhodně jedním z takových míst.

22.2.2017 v 12:57 | Karma: 24,75 | Přečteno: 1199x | Diskuse| Cestování

Nových sedm divů světa

Začátkem milénia se jedna soukromá nadace, ke které se nikdo moc nehlásil a i UNESCO od ní dávalo ruce pryč, rozhodla vyhlásit anketu - a najít novodobých sedm divů světa. Celý projekt se jim podařilo hezky rozjet.

7.2.2017 v 8:13 | Karma: 19,88 | Přečteno: 3255x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Blesk dvakrát neudeří do jednoho místa

18. prosince 2016, v podstatě před měsícem, se stala policejní stanice v jordánském městě Kerak dějištěm útoku islamistů. Ti se následně ukryli na stejnojmenném hradě a drželi rukojmí. Jedeme se podívat, jak to tam vypadá...

24.1.2017 v 8:03 | Karma: 15,99 | Přečteno: 650x | Diskuse| Cestování

Berlínská zeď 21. století

Padla před více než sedmadvaceti lety, a rozdělovala nejenom město, ale symbolicky i svobodný a komunistický svět. Berlínská zeď. V EU ale stále máme jeden stát a jedno hlavní město rozdělené téměř stejně. Více než čtyřicet let.

22.12.2016 v 8:03 | Karma: 16,51 | Přečteno: 674x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Tajný radar, který se prozradil sám

Uprostřed lesů ukrajinského regionu Polesí, na dohled Černobylské jaderné elektrárny, vznikl, souběžně s elektrárnou, ocelový kolos. Radar, který rušil rádiový prostor takovým způsobem, že o něm všichni věděli. Ruský "Datel".

7.12.2016 v 8:02 | Karma: 24,61 | Přečteno: 2016x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Poprvé v neoprenu, poprvé pod hladinou

Ukecali mě. Cestu do Černobylu jsem absolvoval se dvěma potápěči. Jejich evangelium zabralo lépe, než Strážní věž hlásající Jehovovo království. Dva týdny po návratu z Ukrajiny jsem poprvé pod hladinou. Moje první pojmy. A dojmy.

22.11.2016 v 8:04 | Karma: 16,62 | Přečteno: 395x | Diskuse| Cestování

Inspekce v Černobylské elektrárně

Před deseti lety jsem navštívil jadernou elektrárnu v Černobylu. Doba pokročila, a je čas vydat se tam znovu. Na inspekci nového sarkofágu, a srovnat, jakou zkázu příroda v Pripjati za dalších deset let způsobí.

7.11.2016 v 8:05 | Karma: 26,06 | Přečteno: 1915x | Diskuse| Cestování

Kuchyně individuálního cestovatele

Když nechcete vyrazit na zájezd s cestovkou, máte dvě možnosti. Přidat se k někomu zkušenějšímu, nebo si dovolenou uvařit sami. Knihu psát nebudu, pokusím se svůj recept shrnout do jednoho článku. Vytáhněte pětilitrový hrnec...

20.10.2016 v 8:03 | Karma: 19,90 | Přečteno: 922x | Diskuse| Cestování

Nakoukání do Lukašenkistánu

Jen málokterá země v Evropě je natolik uzavřená, že tam v podstatě nikdo nejezdí. Už jen dvě poslední země v Evropě požadují po Češích víza. Do Ruska se ale i tak jezdí. Do Běloruska jen výjimečně. O důvod víc tam vyrazit.

4.10.2016 v 8:13 | Karma: 25,45 | Přečteno: 1360x | Diskuse| Cestování

Dukla: Známá neznámá

Dukla Praha, HC Dukla Jihlava, VK Dukla Liberec, kino Dukla, sídliště Dukla, hotel Dukla... Dukel jako selfíček na Karlově mostě. Ale o Dukelském průsmyku slyšela většina z nás naposledy na hodině dějepisu.

14.9.2016 v 8:17 | Karma: 26,75 | Přečteno: 1185x | Diskuse| Cestování

Nelegálním imigrantem v Dubaji

Je pátek třináctého, ale na pověry nikdo nevěříme. Navíc asi minutu před tím, než jsme se k přepážce dostali, si imigrační úředníci posouvají datumovku na sobotu čtrnáctého. Stejně se musí něco po...

1.9.2016 v 8:04 | Karma: 29,10 | Přečteno: 1858x | Diskuse| Cestování

Útěk z vězení

Minuty neúprosně utíkají a my ten poslední klíč prostě nemůžeme najít. Strategie z počítačových her - adventur, použít všechno na všechno, nepomáhá. Prostě nám něco nedochází. Rozhodně nám ale dochází čas...

17.8.2016 v 8:09 | Karma: 18,60 | Přečteno: 790x | Diskuse| Cestování

Nejkrásnější metro světa?

Metro v Moskvě je nejkrásnější na světě. Nebo ne? Není to v Pchjongjangu? Zašlá sláva, polní tráva - já si myslím, že nejkrásnější jsou stanice metra ve Stockholmu.

2.8.2016 v 8:05 | Karma: 21,28 | Přečteno: 740x | Diskuse| Cestování

Návod na... Viktoriiny vodopády

Na pomezí Zambie a Zimbabwe, a co by kamenem dohodil z Botswany a Namibie, se rozkládají možná nejkrásnější a nejzajímavější vodopády světa - Viktoriiny vodopády. A přesto je většina světa zná jenom z hodin zeměpisu.

14.7.2016 v 7:53 | Karma: 19,41 | Přečteno: 835x | Diskuse| Cestování

Botswana = reklama na Afriku

Jestli máte k Africe přirozený respekt, vidíte v televizi jenom to špatné a vyrážíte, jako donedávna já, raději kamkoliv jinam, zkuste se vydat do Botswany. Najdete tam Afriku bez problémů, válek a nemocí. Afriku pro začátečníky.

28.6.2016 v 8:04 | Karma: 26,00 | Přečteno: 1078x | Diskuse| Cestování

Střípky z KLDR - Díl 8. - Tajemný hotel Koryo

V Severní Koreji nefunguje nic normálně, všechno je zahaleno oparem nejistoty a podivným pocitem, že něco nehraje. A ani hotely pro turisty nejsou tak úplně hotely pro turisty...

13.6.2016 v 8:20 | Karma: 26,79 | Přečteno: 1889x | Diskuse| Cestování

Kladu si hloupé otázky?

Cestuji pro cestu, rád se dostávám na místa, kam moc lidí nejezdí, na nejjižnější, nejsevernější, nejvyšší... a vůbec podivná místa. A kladu si tam různé hloupé otázky.

12.5.2016 v 8:39 | Karma: 16,79 | Přečteno: 735x | Diskuse| Cestování

Videoblog - Severní Korea

Pokud přijedete do Severní Koreje jako turista, stanete se součástí divadelního představení. Součástí velké show. Ač jsme se snažili natočit něco jiného, nebylo to možné. Tak jsme natočili a sestříhali právě to divadlo kolem.

28.4.2016 v 7:38 | Karma: 20,35 | Přečteno: 714x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Reportáž psaná za volantem - třetí část

Třetí a poslední pokračování naší cesty - do cíle ale zbývají ještě tisíce mil. Navštívíme bizony, původní obyvatele velkých plání, přes které budeme projíždět, a taky se pokusíme překonat nějaký ten rychlostní rekord...

14.4.2016 v 7:52 | Karma: 17,09 | Přečteno: 549x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Reportáž psaná za volantem - druhá část

První část jsem psal opravdu ve Státech, prostě jsem jeden den nemohl dospat nebo šel spát později. Pokračování s odstupem už ale vzniká na rodné hroudě. Tři týdny jsem čtenáře nechal trčet v severozápadním cípu Nového Mexika...