Pokuty za přetočený tachometr u STK nepadají (zatím...)
Praktiky podvodů s tachometry jsou různé a jestli si myslíte, že když jste koupili ojetinu, ke které máte v servisní knížce zapsané všechny prohlídky s příslušným stavem km, tak jste na omylu. Podvody jsou sofistikované a už od nového auta mohou provázet velké flotily služebáků, kterým se stáčí tachometry jako mošt na každé z prohlídek o polovinu. Výsledkem je, že oleje byly podle knížky a údajů v autorizovaném servisu garančních prohlídek měněny po 15.000 km, ale pravda je, že až po 30.000 km. Pakliže jste takové auto koupili, nemá 120.000 km, ale 240.000 km na hrbu.
Takže až na vás budou mávat v bazaru servisní knížkou, buďte obezřetní, podvody frčí dál. Je to miliardový byznys velkých hráčů.
Není výjimkou, když jsem se kdysi pro známé občas angažoval, abych zjistil servisní historii u výrobce vozidla z jejich informačního systému. Světe div se od prvního záznamu nic. Chyběla úplně.
V Polsku, Německu, Holandsku, Španělsku, Itálii ale i jinde, odkud handlíři s auty vlečou auta, aby je doma v postkomunistických zemích prodali, existují specialisté na autodíly, které zkrášlují volanty a řadící páky, aby nebyly osahané, pedály, aby nebyly ošlapané a sedačky, aby nebyly prosezelé a potahy moc opotřebené. Ze španělského Madridu dostanete Superba jako nového, žádná rez, nikde stopy po opotřebení. Po takové kůře z jeho karosérie stáhnou celoplošnou žlutou "TAXI" fólii a pod ní je nádherná modrá metalíza. Výsledek? Najeto 750.000 km. Historie nového auta neznámá, záznamy buď nejsou, nebo sedí.
Toto jsem se dozvěděl od emisního technika u STK, který mimochodem opouští své zaměstnání pro stres, který na něj působí čím dál silněji. Poslechněte si jeho story, kterou přibližně interpretuji:
Co vás tak trápí na funkci technika SME u STK?
Tlak z obou stran. Zákazníci zde čekají hodiny a pak se už rozčilují pro každou prkotinu, když nevyhoví. Nadávají a ulevují si. Zákon nám hrozí obrovskými sankcemi, když nám najdou pochybení a do toho přijde majitel s přáním, aby auta ze sousedního autobazaru bez výjimky vyhovovala. Pronajímá jim totiž jeho plochu. Bazar to tahá zvenku a chce za auta prachy a ne je spravovat, tak tady balancuju na ostří nože a u kontroly doslova čaruji, aby auto prošlo. U takto dovezených aut svítí přístrojová deska jak vánoční stromeček. Ještě že se to dá mazat před kontrolou, aby to vyhovělo. Jak to vyjede z vrat, ať už to svítí jak chce, to už mne nezajímá, nikdo mi nic nedokáže.
Jedna SME u Děčína stíhá 600 měření emisí za měsíc. To je 30 aut denně. Co vy na to?
No ten to teda mrská, to si já tady nedovolím. Na to už musíte mít klientelu, která akceptuje, že ty auta prostě jen napíšete..
Jak napíšete, vždyť emisní zkouška se vyhodnocuje kryptografickým šifrováním proti lidskému zásahu do výsledku?
Hahahaha! No to je dobrý, no. Helejte se, asi to víte sám, ale bez šidítek to dneska nejde a kdo nechce vypadat před zákazníkem denně pětkrát vypadat jako pitomec, musí to dělat každý. Když sem přijede staré auto, u kterého otáčkové snímače blbnou a zkoušku se nedaří vůbec provést, pak není zbytí, když zákon žádnou alternativu neuznává a schválený přístroj ji neumí.
No tak to auto není v pořádku, když to takhle blbne, nebo co?
Ono v pořádku emisně je, ale jen ten motor je už stářím hlučnější. No a my nesmíme nic opravovat tak nám nezbývá než zákazníka i s dobrými emisemi vyhodit, nebo nasadit emulátor otáček, abychom toho majitele nenaštvali naší neschopností to vůbec změřit. On tam chudák stojí a já se třepu strachy, kdy vytáhne z kapsy placku a řekne, že je státní odborný dozor a že se jedná o skrytou kontrolu. To by mně polilo. Pak sankce a vyhazov. Místo mně nastoupí další hrdina, pokud na to bude mít žaludek.
No a co ty přetočené tachometry? Jak ty se budou příští rok postihovat?
Zákon mluví jasně o sankcích na majitele, který bohužel nic netuší, co se dělo s jeho autem předtím, než ho ojeté koupil. Je jich tu mraky. Proto odcházím, abych to nemusel řešit. Už vidím jak tu skáčou před technikem a nadávají. Ale dle zákona prostě neprojdou, než si seženou nějaké věrohodné potvrzení, že tachometr byl vyměněn. No tak to budou shánět a přístrojové desky budou zase žádaným artiklem. Buzerace na eN-tou, ale chápu, ti majitelé za to nemůžou, protože o tom ani neví. Nejsou ani výjimky, když vám vyhrožují fyzickým násilím nebo když vás dokonce hned fyzicky napadnou. Proto jdu pryč. Ten systém nemůže dál fungovat, naše zlaté časy jsou už pryč.
Libor Fleischhans
Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...
Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!
Libor Fleischhans
Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.
Libor Fleischhans
Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?
Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...
Libor Fleischhans
Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta
Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad
Libor Fleischhans
Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?
Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...
Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze
Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...
„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět
Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...
Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech
Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 46
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4910x
Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.
Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR.
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.