Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cyklocesta z Milána do Prahy

Mé okolí si už myslí, že je to trochu vyšinuté. Ale kamarádi se rádi připojují. A srandy si cestou užijeme dost, a nejen té. Z kola vše vidíte rozhodně jinak než z auta. O tom to je. 

Sestava: 3 pánové téměř předdůchodového věku, syn jednoho z nich a jeho kamarád.

Plán: dojet na horských kolech z Milana do Prahy. Celkem asi 950 km, celkové převýšení (součet kopců) zhruba 11 km.

Časové rozpětí: 9 cyklodnů, jeden den zůstává v rezervě.

Termín: čtvrtek 07.06. večer odlet i s koly do Milana na letiště Malpenza. Sobota 16.06. plánovaný dojezd do Prahy ve večerních hodinách.

Výbava: netaháme stany, spacáky a karimatky. Jenom převlečení, hygienu a nejnutnější servis. Zásada je nespat pod mostem, mít postel, ale je nám jedno jakou, hlavně suchou. Takže klidně mládežnická ubytovna, nebo i **** hotel, podle toho co najdeme.

Letenky nejsou až takový problém. Do Milana létá kdeco, takže si společnosti konkurují a ceny jsou příznivé. Navíc naše letecká společnost bere kolo jako normální zavazadlo bez příplatku, pokud nepřesáhne předepsanou váhu. Takže na člověka nás to i s kolem vychází asi na 2800 Kč. Pár měsíců dopředu kupujeme a pak už se jen těšíme.

Nemá cenu pořizovat drahé obaly na kola a pak je tahat celou cestu zpět. Řešení je jiné. U svého prodejce kol si vyžádejte krabici od nového (pokud dost prodává, tak má i dost krabic). Tímto děkuji tomu svému, že nám je bez problému dal. Do té krabice se zabalí kolo a i fůra jiných věcí a krabice se pak na místě jednoduše vyhodí. Jednoduché, prosté, aspoň teoreticky.

Kolo se musí na půl rozebrat a po částech naskládat  do krabice. Pak se to celé vyskládá ještě taškami s oblečením. To má dvě výhody - zastabilizuje se proti pohybu v krabici a do letadla se už vystačí s malým příručním baťůžkem.

Krabice pro jistotu zvážit, zalepit a odjezd na letiště. Tady odbavit, podat jako nadrozměrné zavazadlo, nechat se prošacovat a už se jen těšit na let. 

Po přistání v Miláně jsme sice čekali poměrně dost dlouho než se naše kola objeví na přepážce s nadrozměrnými zavazadly, ale nakonec se zadařilo. Přemýšleli jsme, kde je sestavíme, kam vyhodíme krabice. Letištní zaměstnanec nám s italským piánkem řekl, ať to uděláme klidně hned u výdeje kufrů a kartony ať dáme tamhle do kouta. Prostě italská pohoda. 

Vybalujeme a konstatujeme že jediná škoda při přepravě byl jeden ohnutý brzdový kotouč. To mechanik Bóža zvládá opravit levou zadní. Takže kola sestavujem, krabice vyhazujeme, pak se ještě musíme umýt a celé to zabere hodně přes hodinu a venku je už skoro tma. 

Vlevo vzadu jsou naše odložené krabice.
První předstartovní skupinové foto na letišti Malpenza u Milana.

Zapínáme osvětlení a čeká nás prvních 7 kilometrů do hotelu nedaleko letiště. Takové malé protažení před večeří a spaním. 

Pátek 08.06. 

Dnes před sebou máme naplánovanou takovou etapu rozcvička. Má to být něco málo přes 100 km s lehkým stoupáním. Celkem získáme asi 200 metrů výšky. A přehoupneme se z Itálie do Švýcarska. Trasa nás povede přes Varese a Lugano do Bellinzony. 

Většinou nás to vede po asfaltových cyklostezkách. Ale sem tam i nějaká ta silnice zkříží cestu.
Počasí není úplně přívětivé. A tak i na ty pláštěnky chvíli došlo.

Ale tady je nutno podotknout, že to bylo poprvé a naposled. Pak už jsme měli celý týden sucho. Tedy lépe řečeno totální kliku na počasí. Večer jsme třeba dojeli a spustil celonoční liják. A ráno už zase nic. Nebo jsme sledovali na radaru jak je dešťová fronta jenom pár kilometrů vedle nás a my jedeme podél ní. Tady je nutno tomu nahoře moc poděkovat.  

Někdo má svou výbavu na nosiči za sedlem....
.... a někdo si ji veze na zádech.
Nastal okamžik prvního přechodu hranice. Máváme Itálii a vstupujeme do Švýcarska.

V Bellinzoně jsme měli dopředu přes internet objednaný malý domeček. Docela jsem byl šokován jak to funguje jednoduše a s důvěrou. Adresu jsme našli a na dveřích byly jen nalepeny dva papírky. 

Dokonce i s tou diakritikou. Dveře odemčeny, klíče žádné. Barák připravený, ustlaný, čistý. Až do příštího rána jsme nikoho z domácích nepotkali. Při odjezdu ani nebylo čím zamknout. 

Ve Švýcarsku je velmi silné národní cítění. Jejich vlaječky vidíte na každém rohu. Ale když jsme ji v domě našli i na špuntu umyvadla, tak jsem si říkal, jestli to přeci jen trochu nepřehánějí. 

Sobota 09.06. 

Dnes nás čeká královská etapa. Musíme překonat Alpy. Neplánujeme tedy žádnou kilometrovou dávku. Úkolem dne je dostat se do průsmyku San Bernardino do nadmořské výšky 2066 m.n.m. a pak na druhé straně někam dojet a ubytovat se. Před námi je to asi 50 km do kopce. Výškový rozdíl dobrých 1800 metrů. Tady se bude lámat úplně všechno, hlavně charakter :-). 

Nejdřív nám Martin všem udělá královskou snídani.
Dole si musím na fotce zaznamenat z navigační obrazovky telefonu naší startovní nadmořskou výšku - 249 m.n.m.
A startujeme opravdu za totálního jasna.
Cesta alpským údolím je kouzelná.

Ale je čas začít stoupat. S přibývající nadmořskou výškou se i začínají objevovat mráčky, ale není to nic dramatického. Naopak. Slunce tak nepraží a je to velmi příjemné. 

Tam někde z údolí jsme přijeli. Zdaleka nejsme nahoře. Myslím že ani v polovině.
Tohle je o úrovni stoupání také docela vypovídající.

Postupně jsme se dopracovali do úrovně, kde byl ještě sníh. 

A je to tu. Vrchol!

Vrcholové selfíčko. Ten foťák šlo bohužel stabilizovat pouze v šikmé poloze.

A teď fičák dolu na druhou stranu. Naštěstí bylo mnohem tepleji, než jsme se obávali. 

Dolu jsme ujeli ještě  nějakých 15 kilometrů. V nějaké vesničce našli hotel a těšili se na zítřek. Pořád jsme bydleli hodně nad 1000 m.n.m. Nastal čas zasloužené večeře. 

Toto je graf naší dnešní práce.

Neděle 10.06. 

Pohled do navigací nám ukazuje, že máme před sebou v podstatě jen klesání. Tak po včerejších zhruba 70 km dnes uděláme hodně přes 100 (nakonec to bylo 160) abychom dohnali kilometrové manko. Cílem je dojet do rakouského Bregenzu u Bodamského jezera. Jenže tam nejde najít ubytování a tak nakonec končíme ještě o dobrých 10 km dál na ostrůvku u městečka Lindau. 

Ranní start je opět do křišťálově čisté oblohy.
Tahle panoramatická cyklostezka neměla chybu.

A tak jsme se postupně dopracovali k Rýnu a dali několik desítek kilometrů po jeho břehu. 

Po obou březích vedou nádherné asfaltové cyklostezky. To je sen mnoha cykloturistů - jet pořád po rovině. Ale věřte, že vás to po nějaké době přestane bavit. Je to moc fádní. Kopečky jsou sice námaha, někdy i dřina, ale je to určitě zajímavější.  Tady jsme si to zpestřili aspoň několikanásobným přejezdem hranic. Na jednom břehu je Švýcarsko, na druhém Lichtenštejnsko. A nakonec dojedete do Rakouska. 

Uprostřed toho mostu prochází hranice.
A zase na chvilku zpět do Švýcarska.
A o kousek dál....

Jsme skoro dole. Dojeli jsme na břeh Bodamského jezera. 

Večerní procházka po ostrůvku u městečka Lindau. To nejzajímavější tady? Ať jsme se posadili kamkoliv a dali si cokoliv, vždy nás obsluhovaly české nebo slovenské dívčiny.
Tak to je naše dnešní práce. Všimněte si výškového profilu dole. To v podstatě stálé klesání nám umožnilo udělat těch téměř 160 km. I tak jsme ale za den nastoupali skoro 1000 metrů. Údaj o maximální rychlosti je chyba měření.

 

Pondělí 11.06. 

Říkali jsme si, že teď bez Alp to sice už nebude tak atraktivní krajina, ale zase to bude snazší terén, už skoro žádné kopce. Mýlili jsme se v obojím. Projíždíme nádhernou bavorskou krajinou a cesta jede pořád nahoru a dolu. A je to docela záhul. 

O charakteru etapy dost vypovídá pohled na navigační telefon na řídítkách Martinova kola.
Jedno z mála selfíček z celého výletu. Tentokrát jedna typická bavorská osvěžovna. A pro šťouraly - v Německu smějí mít řidiči 0,5 promile alkoholu.
Ty bouřky fakt chodily těsně vedle nás. Nebo za námi. Či před námi.
Ale když byla bouřka před námi, tak dokonce i nás cyklisty donutila udělat objížďku. Podjezd se právě snaží hasiči zprůjezdnit.

Dáváme asi 110 km a končíme jihozápadně od Augsburgu. 

Úterý 12.06. 

Cesta začíná podél malé říčky, šotolina, lesem. Není nic vidět a je to docela nuda. A tak asi největším zážitkem celého dne je průjezd centrem Augsburgu, kudy cyklostezka krásně vede. A potom setkání s bavorským mázem. To je vlastně litr piva a má to něco do sebe :-). 

Ukažme si tady něco o naší navigaci. Trasa je potřeba dopředu doma naplánovat. A doporučuji velmi dobře. Na to se dají použít specializované mapové servery. Poté je potřeba ji skutečně celou projít krok za krokem a zkontrolovat, zda někde nejsou chyby, nebo mám jiná přání a představy. Pokud ano, tak  myší prostě trasu přesunu dle svých představ. Ano, jsou to i hodiny práce.

Když je hotovo, tak se vyexportuje do .gpx souboru a tento se nahraje do telefonu. Zde je také speciální mapová aplikace a samozřejmě podrobné turistické mapy. Ty zabírají několik GB místa, takže bez paměťové karty se většinou neobejdete. Obzvláště když tím telefonem i hodně fotíte. 

Pak se telefon musí upevnit do vhodného místa na řídítka, a vyřešit dobíjení z přenosného AcuPacu. Žádný telefon vám na přímém slunci nevydrží svítit a navigovat celý den. A výsledek je na spodních dvou obrazovkách. 

 

A měřítko lze samozřejmě jakkoliv zmenšovat nebo zvětšovat, podle potřeby.

Žlutý údaj vlevo nahoře: 110,5 km je vzdálenost do nejbližšího navigačního bodu na trase. Ten lze libovolně určit a mohl by klidně být až třeba v Praze. Ale proč navigovat několik set km? V žádném případě to neznamená, že se tam dojede dnes.  

Vpravo od toho: 414 m je nadmořská výška.

Pod tím: 59,7 km je dnešní ujetá vzdálenost.

Červený údaj: 529 m je nadmořská výška červeného zaměřovacího křížku na mapě. Jeho posouváním si můžete zjišťovat výšky po okolí,případně na trase a rovnou hledat i v terénu alternativy. 

Dole je výškový graf. Jedná se o výřez 6 km. Vidíte tedy jak jste stoupali (klesali) předchozí 3 km a co vás čeká následující 3 km. Jeho měřítko lze samozřejmě nastavit, každému vyhovuje něco jiného. 

Měřítko mapy je pak vlevo dole pod grafem. 

Červená šipka uprostřed ukazuje vaši polohu a směr pohybu. Modrá čára před ní je dopředu z domova naplánovaná trasa přenesená do telefonu jako .gpx soubor. Černá čára za ní je zaznamenaná již projetá trasa. 

Ta oranžová přímka - to jsem si tam jenom pro zajímavost nechal zaznamenaný let z Prahy do Milana abych viděl jak se pod tou leteckou trasou pohybujeme. 

 

Augsburg.  

Středa 13.06. 

Dnes to už dorazíme do Regensburgu a budeme české hranici na dosah. 

Nejdříve jedeme k Ingolstadtu, který jen tak mineme kolem předměstí. 

Krajina byla moc pěkná. Tak je potřeba natankovat nějaké palivo a vzhůru k Dunaji. Podél něj si podunajské cyklostezky také pár kilometrů užijeme. Na rozdíl od té porýnské ale tahle není pořád asfalt a nevede fádně jen podél řeky, ale zavádí vás i do lesů, vesniček, k zámkům. Určitě je pestřejší a zajímavější. 

Podjezd dálnice A3 těsně u Regensburgu.

A teď už nás čeká jen samotný Regensburg. Ubytovali jsme se uprostřed města a je čas vyrazit na procházku.  

Regenburgský most je jeden z nejstarších v Evropě. O pár století starší než Karlův v Praze. Ale nemyslíme si, že by jeho rekonstrukce byla úplně zdařilá. Působí tak nějak modernizovaně. Bohužel. 

Kulturní zákoutí pod ním.
Tak na večeři a spát.

Čtvrtek 14.06. 

Ráno se nasnídáme v kavárničce na náměstí přímo proti našemu apartmánu. Pak převléknout a start přes starý most v Regensburgu směr sever. 

Ale to jsme netušili, jaká pecka nás čeká asi po 10 kilometrech. Najedeme na starou zrušenou železniční trať a jedeme po ní několik desítek kilometrů. Sice stoupáme, ale pozvolně. Tak, jak může mašinka. Náspy se střídají se zářezy. I na malé tunely dojde. Občas jedete otevřenou krajinou, občas lesem. Fakt super. 

Tady zbyl ještě kilometrovník.
Bývalá stanice.

 

Tohle jsem v červnu nečekal. Přímo u cesty. A takhle velký. Ale musel zůstat na svém místě.

Poslední zahraniční zastávka je na náměstí ve Furth im Wald. Kousek od naší hranice.  

Nezbytné občerstvení.

Ještě pár kilometrů a je to tu! Česká hranice. 

Ještě kousek a jsme ve Všerubech. Dnešní nocleh. 

Pátek 15.06.

Pohodový přesun do Hořovic. Nějakých 120 km. A do cíle v Praze nám na sobotu zbývá již jen asi 60 km. Bude spanilá jízda se sluníčkem.

Sobota 16.06.

V klidu a pohodě dojedem do pražského Radotína, kde se rozjedeme každý svým směrem. Za 9 cyklodnů jsme udělali zhruba 950 km. Slušná práce. Ale především nádherná práce. A úplně prvotně zábavná práce :-). 

Statistiky našeho putování. Vše je v pořádku kromě maximální rychlosti. Tam se něco pokazilo.
Oranžově je záznam našeho letu. A modře naše cyklojízda zpět.

 

Další mé cyklistické cestovatelské blogy najdete zde: 

https://flaska.blog.idnes.cz/?us=5528

Kdo má zájem o .gpx soubory pište na: tflaska@seznam.cz

Autor: Tomáš Flaška | sobota 23.6.2018 11:25 | karma článku: 28,61 | přečteno: 997x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Je bývalý kancléř Mynář mučedníkem, nebo není?

Slíbil premiér Fiala podepsat jeho abolici, nebo ne? Lže Miloš Zeman nebo Petr Fiala? Je důvod k zastavení trestního stíhání Vratislava Mynáře?

14.5.2024 v 6:52 | Karma: 35,92 | Přečteno: 1696x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Několik zajímavostí z doby otevírání pražského metra

Byla to tenkrát velká sláva. Ale i úsměvné příhody v duchu socialistické propagandy a zvídavého mladíka. Před 50ti léty, to byly časy :-).

9.5.2024 v 10:39 | Karma: 25,75 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Londýn trochu jinak

Zapomeňme na notoricky známé věci jako Tower, Big Ben, Westminsterské opatství .... a podívejme se na město trochu jinak.

6.5.2024 v 9:28 | Karma: 21,59 | Přečteno: 523x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Chcimír

Chcimír je vznešená osobnost. Má na mysli blaho všech. Morálně má navrch a myslí to pro každého dobře.

29.4.2024 v 19:11 | Karma: 31,57 | Přečteno: 1065x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Nejde o nic jiného, než abych z toho něco měl(a)

A je jedno jestli se jmenuji Konečná, Babiš, Adamová, Rajchl, Mach ... a těch jmen by se našla spousta.

28.4.2024 v 6:56 | Karma: 26,64 | Přečteno: 693x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

  • Počet článků 1316
  • Celková karma 32,99
  • Průměrná čtenost 2988x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.