Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Několik zajímavostí z doby otevírání pražského metra

Byla to tenkrát velká sláva. Ale i úsměvné příhody v duchu socialistické propagandy a zvídavého mladíka. Před 50ti léty, to byly časy :-).

Když ještě nebyl dokončen Nuselský most (tehdy Most Klementa Gottwalda), tak stačilo přelézt nedbalé zábrany na obou koncích a dal se již přejít. Člověk samozřejmě zůstával s respektem stát od okrajů, kde zela hlubina bez zábradlí. A podobné to bylo s raženými tunely od předmostí až skoro po stanici I.P.Pavlova. Došel jsem tunelem až někam, nevím kam. Ale bylo to hodně daleko. Takto nezajištěné staveniště je dnes naprosto nemyslitelné.

Metro bylo velkým úspěchem socialistického budovatelství, československo-sovětského přátelství a já nevím čeho ještě. Jenom tehdy nikdo nezmínil, že několik let jezdily pouze třívozové soupravy, protože velebený sovětský mitišinský závod jaksi nestíhal vyrábět ani kopie vozů newyorského metra z 30. let.

V kabině strojvedoucího jezdil strojvedoucí a jeho pomocník. Ten vždy na nástupiště vystoupil, aby viděl, jestli lidé již dokončili nástup. Na to si podle předpisů vždy musel nasazovat čepici uniformy, kterou na každé stanici v kabině zase odkládal. Dnes se uvažuje o vlacích úplně bez strojvedoucího.

U vstupu do metra byly turnikety, do kterých se házela koruna. Rozsvítilo se zelené světýlko a člověk mohl projít. Pokud korunu nevhodil a šel dál, fotobuňka ho zaregistrovala a promptně vyjely ze stran zábrany, které zamezily dalšímu postupu. V dobové propagandě to bylo chváleno jako velký rozdíl proti kapitalistickým zemím, kde byly turnikety permanentně uzavřeny a otevíraly se po zaplacení jízdného. Nikdo nezmínil, že ty promptně se zavírající závory mohly způsobit do nohy i docela bolestivou ránu. Nemluvě o možnosti hodně těžkého zranění malého dítěte. Ale s neplatiči bylo přeci potřeba nakládat tvrdě, že? V každém případě jsme měli něco jiného než zlí kapitalisti.

Kabina strojvedoucího byla od zbytku vlaku oddělena dveřmi se skleněným okénkem. To bylo zamalováno barvou a ta časem místy oprýskávala. Cestujícím tak poskytovala možnost se jedním okem dívat skrz škvíry do tunelu ve směru jízdy. To vedlo k tomu, že největší nával býval u prvních dveří celé soupravy.

Strojvedoucí si byli vědomi toho, že jen oni mají privilegium koukat do tunelu před sebou a tak se často místo sezení ve svém křesle za jízdy stavěli před dveře, aby nikdo jiný nemohl civět. Někteří to řešili i tak, že občas pěstí do okna udeřili, aby zvědavcům přilepeným čelem z druhé strany na sklo, dali co proto. V daném případě bylo výhodnější se dívat sklem na konci vlaku, protože tam v kabince žádný strojvedoucí nebyl.

Když náhodou vlak zastavil v tunelu, tak jste na stěně zírali na cedulky odkazující na WC pro dámy nebo pány. Moc se nemluvilo o tom, že metro bylo primárně stavěno jako protiatomový kryt, na druhém místě jako záložní velitelské stanoviště armády a soudruhů, na třetím místě jako nouzové nemocnice a jako čtvrtý účel, jaksi bokem, smělo sloužit jako dopravní prostředek. Proto tunely ani nevedly rovně ale úmyslně se i klikatily, byť to na některých úsecích nebylo nutné. Šlo o to, aby se tlaková vlna případného výbuchu tlumila.

Dozorčí stanice dbali na to, aby vše bylo úplně v pořádku. A tak když někdo překročil bezpečnostní pás ještě před příjezdem vlaku, byl promptně přes staniční rozhlas okřiknut. Když vůbec nereagovala skupina německých turistů, protože samozřejmě nerozuměla ani slovo, nezřídka vytočená dozorčí použila formulku: „Nerozuměli jste mi? To vám to mám zopakovat německy?“

A pamětníci najdou jistě těch příhod mnohem více …. .

Autor: Tomáš Flaška | čtvrtek 9.5.2024 10:39 | karma článku: 26,13 | přečteno: 1528x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Slovenští a maďarští ufňukánci a kapitulanti

Ani náboj Ukrajině! Jinými slovy: ať Ukrajina kapituluje. My chceme jenom mír a klid na práci. Rozuměj: levnou ropu a plyn. Nic jiného nás nezajímá.

25.7.2024 v 4:12 | Karma: 28,96 | Přečteno: 907x | Diskuse | Ekonomika

Tomáš Flaška

Že by už Lukašenko něco tušil?

Takové malé a nenápadné krůčky. Ale mohou napovědět hodně. Nicméně na závěry je samozřejmě příliš brzy.

18.7.2024 v 8:25 | Karma: 26,06 | Přečteno: 891x | Diskuse | Společnost

Tomáš Flaška

České zájmy v EU? Spíš Švejkovina

Když se podíváte na složení našeho sboru europoslanců, tak dojdete k jedinému závěru – budeme zase známou humoristickou velmocí.

16.7.2024 v 4:50 | Karma: 32,94 | Přečteno: 2305x | Diskuse | Společnost

Tomáš Flaška

Pozoruhodný obrat Tomia Okamury

Nevím, jestli zapomíná. Nebo prostě už mele z posledního. Ale připomeňme si pár jeho výroků na adresu Němců a Německa.

11.7.2024 v 9:27 | Karma: 28,41 | Přečteno: 793x | Diskuse | Politika

Tomáš Flaška

Pan předseda ANO zase trefil hřebík na hlavičku

Tentokrát ví, jak zastavit ilegální migraci do Evropské Unie. Řešení strašně jednoduché a opravdu boží. Asi jako jeho autor.

9.7.2024 v 18:31 | Karma: 42,38 | Přečteno: 6013x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 1332
  • Celková karma 31,12
  • Průměrná čtenost 2997x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.