Maléry na železnici posledních dní. Kdo je vinen?
Osobní a nákladní vlak se v úterý večer 14. 7. srazily v Českém Brodě v části Štolmíř na hlavní trati mezi Prahou a Kolínem. Nehoda si vyžádala život strojvůdce osobního vlaku a dalších 35 zraněných. V posledních dnech tak jde u nás už o třetí srážku vlaků: na stejné trati mezi Prahou a Kolínem totiž v pátek 10. 7. vpodvečer narazil vlak bez cestujících u Běchovic do čekajícího rychlíku, tady se naštěstí nikdo nezranil. Nicméně srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u Perninku na Karlovarsku si v úterý 7. 7. vyžádala dva lidské životy a dalších 24 lidí bylo zraněno. Aby těch malérů kolem železničních kolejí nebylo v poslední době málo, tak se ještě dva vlaky v neděli 12. 7. odpoledne dostaly na stejnou kolej v Černošicích v okrese Praha-západ. Tehdy si strojvedoucí rychlíku naštěstí všiml, že se blíží k pomaleji jedoucímu osobnímu vlaku, a tak včas zastavil.
Čtyři takto závažné mimořádné události během jediného týdne? Není to trochu moc?
Je pravda, že k železničním nehodám docházelo, dochází a docházet bude. I přes to, že zabezpečovací systém na drahách je velmi sofistikovaný (troufl bych si říci, že sofistikovanějším disponuje jen letecká doprava), což platí jak o současnosti, tak minulosti. A nejinak tomu bude i v budoucnu.
I tak se nemohu zbavit dojmu, že dříve těch nehod bylo méně. Je to ale jen dojem – nepochybně však existují i statistiky, které by takový dojem potvrdily, ty ovšem k dispozici nemám. Fakt je ale ten, že před třiceti, čtyřiceti lety se po kolejích u nás prohánělo nepoměrně více vlaků, než je tomu dnes. Trati, ať jakkoli méně kvalitně zabezpečené, byly „dopravně plnější“. Přesto - při přepočtu nehod na vozokilometr – jich bylo výrazně méně.
Proč? Říkám s tetou Kateřinou z Jirotkova Saturnina, že více děr znamená více syslů, více hlav pak více smyslů.
Se zkvalitňováním zabezpečovacích systémů odcházejí z železnice lidé. Stroje většinově neselžou, zákonitou příčinou nehod tak musí být lidský faktor.
A těch lidí je kolem našich kolejí málo.
Bývaly trati rozdělené do traťových oddílů, které střežili hradláři. Bývaly stanice obsazené výpravčími (popř. na větších nádražích ještě signalisty), kteří stavěli vlakovou cestu a vypravovali vlaky na trať. Byly lokomotivní čety (strojvedoucí + pomocník strojvedoucího), bývávaly vlakové čety (tj. vlakvedoucí, jeden či více průvodčích případně manipulant, který se staral o kusové zboží, které se po dráze také přepravovalo).
Vlaku šéfoval vlakvedoucí. Hlídal čas odjezdu ze zastávek, k dispozici míval služební vůz s výhledovým okénkem, z něhož i on sledoval návěstidla. A po ruce záchrannou brzdu, kdyby si povšimnul nějaké chyby strojvedoucího. Dnes funkce pomocníka strojvedoucího snad ani neexistuje. Průvodčích je pomálu, jejich práci zastává vlakvedoucí. A vzhledem k tomu, že jízdenky cestujícím dnes prodávají jenom skutečně ty větší stanice, má práce dost a dost. Na strojvedoucího se tak nabaluje čím dál víc povinností, aniž by existoval někdo, kdo by ho kontroloval a případné chybné rozhodnutí korigoval nebo eliminoval.
Až vlaky budou řídit stroje a ne lidé, pak nehod ubude. To je dnes ale sci-fi.
Pavel Ďuran
I stokrát víc!
Valorizace penzí našich důchodců v tuhle chvíli známa jest. V průměru si přijdou od Nového roku na více než 300 korun.
Pavel Ďuran
Prezident republiky – na harémy u nás nejsme zavedení - má toliko jedinou manželku
Nicméně Eva Pavlová zjevně trpí. Marian Jurečka z KDU-ČSL, člen vlády ČR, ministr práce a sociálních věcí, přichází s návrhem, jak utrpení první dámy naší země umírnit:
Pavel Ďuran
Piráti jsou náhle nespokojení s vládou této země, tři roky v ní byli a vše bylo v pořádku!
Najednou je všechno jinak. Tak trochu schizofrenie, že?... Problém je v tom, že čeští „bukanýři“ svůj smělý politický boj prohráli už roku 2021, aniž si byli ochotni to připustit.
Pavel Ďuran
Není to málo, pane Stanjuro?
Myslím tím navýšení státních rozpočtů o 40 (letos o 30, příští rok o 10...) miliard korun. Aby nám to ale stačilo.
Pavel Ďuran
Pražský dopravní podnik chystá nové uniformy
Dopravní podnik hl. m. Prahy zjevně neví, co s penězi. Po kampani proti sexuálnímu obtěžování v prostředcích MHD vyrukoval s obnovením šatníku pro své zaměstnance.
Další články autora |
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data
Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních...
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Muž neodborně amputoval varlata a penisy. Jde za mříže, oběti jej hájily
Zemský soud v Erfurtu odsoudil 75letého muže na tři roky a deset měsíců vězení za neodbornou...
Ví, jak zastavit válku: Pozvěte Ukrajinu do NATO a Putin začne vyjednávat
Premium Objíždí evropské metropole a přesvědčuje politiky, aby Ukrajině otevřeli dveře do Severoatlantické...
Revolut má problém se slabou ochranou před podvodníky, stěžují si klienti
Ve Velké Británii přibývá stížností na platební platformu Revolut. Stanice BBC popsala případ...
Tváří se jako Burjati, jsou však z KLDR, tvrdí o novém ruském praporu Ukrajinci
V rámci ruských vojsk vzniká prapor tvořený vojáky ze Severní Koreje, tvrdí server RBK Ukrajina s...
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...
- Počet článků 442
- Celková karma 26,13
- Průměrná čtenost 1429x