Maléry na železnici posledních dní. Kdo je vinen?
Osobní a nákladní vlak se v úterý večer 14. 7. srazily v Českém Brodě v části Štolmíř na hlavní trati mezi Prahou a Kolínem. Nehoda si vyžádala život strojvůdce osobního vlaku a dalších 35 zraněných. V posledních dnech tak jde u nás už o třetí srážku vlaků: na stejné trati mezi Prahou a Kolínem totiž v pátek 10. 7. vpodvečer narazil vlak bez cestujících u Běchovic do čekajícího rychlíku, tady se naštěstí nikdo nezranil. Nicméně srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u Perninku na Karlovarsku si v úterý 7. 7. vyžádala dva lidské životy a dalších 24 lidí bylo zraněno. Aby těch malérů kolem železničních kolejí nebylo v poslední době málo, tak se ještě dva vlaky v neděli 12. 7. odpoledne dostaly na stejnou kolej v Černošicích v okrese Praha-západ. Tehdy si strojvedoucí rychlíku naštěstí všiml, že se blíží k pomaleji jedoucímu osobnímu vlaku, a tak včas zastavil.
Čtyři takto závažné mimořádné události během jediného týdne? Není to trochu moc?
Je pravda, že k železničním nehodám docházelo, dochází a docházet bude. I přes to, že zabezpečovací systém na drahách je velmi sofistikovaný (troufl bych si říci, že sofistikovanějším disponuje jen letecká doprava), což platí jak o současnosti, tak minulosti. A nejinak tomu bude i v budoucnu.
I tak se nemohu zbavit dojmu, že dříve těch nehod bylo méně. Je to ale jen dojem – nepochybně však existují i statistiky, které by takový dojem potvrdily, ty ovšem k dispozici nemám. Fakt je ale ten, že před třiceti, čtyřiceti lety se po kolejích u nás prohánělo nepoměrně více vlaků, než je tomu dnes. Trati, ať jakkoli méně kvalitně zabezpečené, byly „dopravně plnější“. Přesto - při přepočtu nehod na vozokilometr – jich bylo výrazně méně.
Proč? Říkám s tetou Kateřinou z Jirotkova Saturnina, že více děr znamená více syslů, více hlav pak více smyslů.
Se zkvalitňováním zabezpečovacích systémů odcházejí z železnice lidé. Stroje většinově neselžou, zákonitou příčinou nehod tak musí být lidský faktor.
A těch lidí je kolem našich kolejí málo.
Bývaly trati rozdělené do traťových oddílů, které střežili hradláři. Bývaly stanice obsazené výpravčími (popř. na větších nádražích ještě signalisty), kteří stavěli vlakovou cestu a vypravovali vlaky na trať. Byly lokomotivní čety (strojvedoucí + pomocník strojvedoucího), bývávaly vlakové čety (tj. vlakvedoucí, jeden či více průvodčích případně manipulant, který se staral o kusové zboží, které se po dráze také přepravovalo).
Vlaku šéfoval vlakvedoucí. Hlídal čas odjezdu ze zastávek, k dispozici míval služební vůz s výhledovým okénkem, z něhož i on sledoval návěstidla. A po ruce záchrannou brzdu, kdyby si povšimnul nějaké chyby strojvedoucího. Dnes funkce pomocníka strojvedoucího snad ani neexistuje. Průvodčích je pomálu, jejich práci zastává vlakvedoucí. A vzhledem k tomu, že jízdenky cestujícím dnes prodávají jenom skutečně ty větší stanice, má práce dost a dost. Na strojvedoucího se tak nabaluje čím dál víc povinností, aniž by existoval někdo, kdo by ho kontroloval a případné chybné rozhodnutí korigoval nebo eliminoval.
Až vlaky budou řídit stroje a ne lidé, pak nehod ubude. To je dnes ale sci-fi.
Pavel Ďuran
Za hranice všedních dní
To s cestovkou, která se tím chlubí – s ní ale také za hranice domluvené ceny a služeb, které za tyhle prachy přislíbila. Asi nesmím jméno CK, která na našem trhu funguje již více než 100 let, jmenovat.
Pavel Ďuran
Zvýšení koncesionářských poplatků
Vláda dnes prostřednictvím svého ministra kultury (Martin Baxa – ODS) míní představit komplexní podobu zvýšení koncesionářských poplatků.
Pavel Ďuran
Začalo MS v hokeji. Jeho úvod ve mně vzbudil rozpaky
Nejsem sportovní expert. I jako fanoušek jsem vlažnější. Určitě nemusím vidět každý sportovní zápas, každé sportovní klání, přesto se občas podívám rád.
Pavel Ďuran
Ještě jeden měsíc
Ještě jeden měsíc a naši zářnou pětikoalici čeká první volební prubířský kámen. Volby do Evropského parlamentu.
Pavel Ďuran
Zrušme zákoník práce úplně!
Že Petr Fiala žije ve svém snovém, akademickém a s životní realitou zcela nesouvisejícím světě, je zřejmé. Osobně se ale domnívám, že by měl zajít ještě dál!
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
V Dillí naměřili rekordních 49,9 stupně. Šetřete vodou, nabádají úřady občany
Meteorologové v indickém hlavním městě Dillí v úterý naměřili rekordní teplotu 49,9 stupně....
Před volbami v Mexiku zabili už 22 kandidátů. Favoritkou na prezidentku je žena
Necelý týden před prezidentskými, parlamentními a komunálními volbami v Mexiku byl zastřelen další...
Středočeští policisté pátrají po uprchlém vězni. Může být nebezpečný, varují
Policisté pátrají po jednatřicetiletém vězni, který v úterý večer odešel z nestřeženého pracoviště...
KOMENTÁŘ: Ústavní soud hájí hlavně svoje platy. Zdá se, že sobě pomůže vždycky
Ústavní soud zrušil snížení platů představitelů státu od roku 2024. Zatímco však pro soudce toto...
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...
- Počet článků 409
- Celková karma 25,39
- Průměrná čtenost 1468x