Pesach - geneze velikonočních svátků
Pesach je jedním z nejvýznamnějších židovských svátků jak z hlediska religiozity a spirituality, tak z hlediska formování národa, který přes různá protivenství přežil až dodnes. Slovo pesach pochází z hebrejštiny a znamená překročení či přeskočení. Pesach je připomínkou vyjití Izraelců z egyptského otroctví, darování Tóry (zákona, desatera) Bohem a zaslíbení země.
Příběh Pesachu
Podle Genesis – 1. knihy Mojžíšovy se Izraelci dostali do Egypta ve výsadním postavení. Josef, jeden ze synů Jákobových, se zde stal správcem poté, co vyložil faraonovy sny, jež předpovídaly sedm let hojnosti a sedm let hladomoru. Josef také navrhl opatření, která pomohla Egyptu a okolním zemím přežít a Egyptu velice zbohatnout. Avšak po smrti Josefa a nastolení vlády nového faraona ono výsadní postavení Izraelitů zmizelo a časem byli vyhnáni k nuceným pracím a nakonec zotročeni. Když se začali nebezpečně množit, faraon, ze strachu ze vzpoury, vydal opatření o usmrcování narozených chlapců. Jochebet se proto rozhodla k zoufalému činu – poslat svého syna v proutěném košíku po Nilu a doufat, že se jej někdo ujme. Zázračně na košík s plačícím dítětem narazila faraonova dcera a malého Mojžíše osvojila. Mojžíšova sestra Miriam, která ošatku při plavbě řekou pozorovala, doporučila pak jako kojnou jejich matku Jochebet. Mojžíšova sounáležitost s Izraelskými kmeny tak nebyla ohrožena.
Když Mojžíš dospěl, zabil Egypťana při ochraně Hebreje, ze strachu tedy utekl do Midjánské země, kde se oženil. Když pásl ovce svého tchána, zjevil se mu Bůh prostřednictvím ohnivého keře a poslal ho zpět do Egypta s cílem osvobodit Izraelský národ a přivést ho do zaslíbené země – oblasti dnešního Izraele a Palestiny. Po delším dialogu s Bohem Mojžíš s obavami souhlasil a vydal se se svou ženou do Egypta.
Pomocníkem v rozmluvě s faraonem byl Mojžíšovi starší bratr Áron. Po prvním jednání o propuštění faraon podmínky Izraelců ještě ztížil a ti se pochopitelně obořili na Mojžíše. Při druhém jednání Mojžíš prezentoval moc svého Boha zázraky, ale faraon stále nechtěl Izraelity propustit. A tak začal Bůh na Egypt sesílat postupně pověstné rány – veškeré Egyptské vodstvo se změnilo v krev, Egypt byl zamořen žábami, komáry, mouchami, byl seslán mor na veškerý Egyptský dobytek, Egypťané byli obsypáni hnisavými vředy, udeřilo krupobití, které zničilo zralou úrodu, pak přeživší úrodu napadly kobylky, předposlední ranou byla třídenní nepropustná tma po celém Egyptě. Tyto rány se samozřejmě Izraelitům vyhýbaly. Po každé ráně faraon přislíbil Izraelitům odchod, avšak jakmile neštěstí ustalo, vzal své slovo zpět.
Až poslední, nejstrašnější rána byla rozhodující. V celé Egyptské zemi měl o půlnoci zemřít každý prvorozený včetně dobytka. Ač byl faraon varován, neustoupil. Izraelité dostali pro tu noc pokyny – měli vybrat ročního beránka bez vady a upéct na ohni, trochou krve měli potřít veřeje domu. K masu měli jíst nekvašený chléb a hořké byliny. Při této ráně zahynul i faraonův syn. To ho konečně přimělo Izraelský lid propustit. Rituály konané při této poslední ráně se staly pro Izraelity závaznými, neboť právě díky ní získali svobodu. Izraelité tedy vyšli z Egypta. Faraon se však rozhodl lid pronásledovat a dostihl ho, když se utábořil u Rákosového moře. Moře se však před Izraelity rozevřelo a oni ho mohli suchou nohou přejít, když však za nimi vyrazili Egypťané, voda je zaplavila a usmrtila.
Tradice Pesachu
Pesach začíná 15. nisanu (židovský měsíc, obvykle připadá na březen či duben) a trvá sedm dní, letos proběhne 14. – 22. dubna. Začátek dne nepřichází pro Židy s půlnocí, ale tradičně se západem slunce, z našeho hlediska vnímání času tedy svátek začíná už večer čtrnáctého.
Již 14. nisanu se každý prvorozený Žid postí na památku záchrany při poslední egyptské ráně – odtud název svátku Pesach – Bůh „přeskočil” izraelské prvorozené a byli vyhlazeni pouze egyptští. Nejdůležitějším projevem Pesachu je odstranění chamecu, kynutého chleba, z domu. Židé tedy před samotným svátkem prohledají uklizený dům a vše kynuté spálí, či prodají. Po celou dobu oslav svátku nesmí jíst ani vlastnit kvašené chleby a první den musí jíst nekynutý chléb maces. Jednak je to připomínka rychlého odchodu z Egypta, kdy stihli Izraelité upéct pouze nekynuté, jednak to můžeme vnímat jako symboliku: nekynuté chleby jako pokora a prostota a na druhé straně kvas jako nafoukanost a pýcha.
První den (dva dny v diaspoře – mimo Izrael) se konají sederové večeře. Seder znamená řád, tyto večeře tedy mají ustálený scénář, je čtena hagada – vyprávění o historii židovského národa s cílem připomenout si minulost a poučit se z ní. Jako každý sváteční či šabatový večer začíná zapálením svíček a recitací požehnání. Poté se nejmladší z rodiny ptá na předepsané otázky a je mu odpovídáno – takto se odkrývá ono vyprávění od sestoupení předků do Egypta, přes vysvobození z otroctví až po darování desatera Bohem na hoře Sínaj.
Uprostřed stolu je vždy sederový talíř, na němž je kost z jehněte či kuřete, která má připomenout pesachového beránka, vařené vejce, které poskytuje srovnání s vážnou situací židovského lidu, jež jako vajíčko při vaření tvrdne, Židé se pod útlakem také stávají silnějšími a tvrdšími. Dále je na talíři maror – hořké byliny připomínající hořkost života zotročených předků, charoset – sladká hmota z jablek, oříšků, datlí, skořice a červeného vína připomínající maltu, s níž museli Izraelité pracovat, a židovskou krev, která byla v Egyptě prolita. Na talíři je také karpas, zelenina, většinou petržel nebo brambora, připomínající práci s hlínou, a miska slané vody, která symbolizuje jednak slzy, ale také rozestoupení Rákosového moře.
Zdroje:
Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona : (včetně deuterokanonických knih) : český ekumenický překlad. 11. vyd. Praha: Česká biblická společnost, 2005c1985, 1007, 283 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-858-1037-9.
LAU, Jisra’el Me’ir. Praktický judaismus. 1. vyd. Praha: P3K, 2012. ISBN 978-80-87343-09-8.
[online]. [cit. 2014-04-13]. Dostupné z:http://www.fzo.cz/judaismus/svatky/pesach/
Zveřejněno se souhlasem autora
Autor: Natálie Turková
Jelikož svůj blog nestíhám vést tak jak jsem si představoval, dovolím si malý kompromis. Kromě mých článků, se zde sem tam objeví článek z cyklu Post Septem, který vydáváme ve studentském spolku Agora. Články jsou zaměřeny buď na historická či na společenskovědní témata. Doufám, že se Vám budou líbít.
Tomáš Bederka
Česká (nejen výchovná) krize

Na chvíli se ohlédněme čtvrt století zpět do dnů, kdy náš národ sjednocovala víra v blížící se konec komunistického režimu. Na dobu, kdy jsme upínali zraky k Václavu Havlovi, jakožto k symbolu revoluce a k ideám, které představoval.
Tomáš Bederka
Islámský stát a irácký nestát: Kdo seje demokracii…

Nyní, když se mnohostranná koalice odhodlala k letecké podpoře útoků na Islámský stát, můžeme očekávat propad moci a pozvolný ústup této organizace. Nebo tomu tak není? Vstoupí Abú Bakr al-Bagdádího chalífát do dějin jen jako ten nejmenší, nejnesnášenlivější – a rekordně nejkratší? Pokud IS (Islámský stát, pozn. autora) padne, je namístě reflektovat celý druhý cyklus jeho vzestupu. A pokud se navzdory zvýšenému tlaku udrží i nadále, je analýza ještě naléhavější.
Tomáš Bederka
Čečenská otázka

Čečenci jsou jedním z mnoha malých národů kavkazského horského řetězce. Ruské síly se kolem kavkazského pohoří začaly usazovat již od 16. století, nicméně územní zábor pohoří samotného započal až v 19. století. Krvavou výpravu vedl generál Alexej Jermolov, který kavkazské národy v bitvách porazil „na hlavu“, ovšem pro pacifikaci regionu bylo však nutno udělat mnohem více.
Tomáš Bederka
Kreml včera a dnes: má Kennan stále pravdu?

Bylo odpoledne 22. února 1946 a do Washingtonu dorazil telegram z moskevského velvyslanectví USA. Zástupce velvyslance, George F. Kennan, v něm odpovídal na dotaz, který počátkem února položilo americké ministerstvo financí: Proč Sověti odmítají účast v nedávno založené Světové bance a Mezinárodním měnovém fondu? Otázku směřovali na ambasádu v naději, že jakožto znalci sovětských poměrů, budou její zaměstnanci schopni vnést do věci jasno. Kennanova odpověď učinila mnohem víc.
Tomáš Bederka
Černobyl: Jak se v roce 1986 Neinformovalo

Před cca. dvaceti osmi lety, 26. dubna 1986, došlo k nejhorší jaderné havárii v historii jaderné energetiky. Černobylská katastrofa má mnoho příběhů, jedním z nich je také naprosté zamlčení informací ze strany jak Sovětského svazu, tak československé vlády. Co východní blok svým občanům (ne)řekl?
Další články autora |
Kolik stojí Oneplay, na čem se dá sledovat a jaký je přechod z Voyo a O2 TV
Televize O2 TV se sloučila s internetovou streamovací platformou televize Nova Voyo a vznikla nová...
Zemřel Karel Freund. Zahrál si v Andělu Páně 2, většinou ale ztvárňoval oběti
Ve věku 58 let náhle zemřel herec Karel Freund. Jeho úmrtí potvrdila agentura, která ho...
Rusko předložilo USA seznam požadavků pro ukončení války na Ukrajině
Sledujeme online Rusko předložilo Spojeným státům seznam požadavků, jimiž podmiňuje dohodu o ukončení války na...
Buď zticha, mrňousi! okřikl Musk polského ministra kvůli Starlinku. Přidal se i Rubio
Miliardář Elon Musk se ostře pustil do polského ministra zahraničí Radoslawa Sikorského kvůli jeho...
Rodina zmizela, když si jela pro vánoční stromek. Po 66 letech se našlo její auto
To zmizení policii vrtalo hlavou od prosince 1958, nyní by se však jeden z nejzáhadnějších případů...
Je celý shnilý. Trumpova poradkyně popisuje úřad, který platí Svobodnou Evropu
Americký federální úřad, který financuje mimo jiné rozhlasové stanice Hlas Ameriky či Rádio...
Stát domácí péči o seniory nepodporuje, i když tvrdí opak, namítá odbornice
Premium V posledních pěti letech se o růst počtu lůžek v domovech pro seniory zasloužili zejména soukromí...
Už 59 obětí má požár klubu v Severní Makedonii. Hořet začalo při koncertu
Aktualizujeme Nejméně 59 lidí přišlo o život v důsledku požáru nočního klubu ve městě Kočani v Severní Makedonii...
Mikroplasty brání rostlinám ve fotosyntéze. Vědci varují před hladomorem
Mikroplasty mohou bránit fotosyntéze rostlin, a tak ohrožovat budoucí produkci potravin, varují...
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 986x
Motto: i want to be a teacher and I'm proud of it.