Česká (nejen výchovná) krize
Vrátíme-li se do současnosti, kde je svoboda, čestnost, charakternost a další hodnoty po kterých se volalo před pětadvaceti lety na Václavském náměstí v Praze za zvuku cinkajících klíčů? Kam se vytratilo nadšení budovat demokratickou společnost, založenou na kvalitních hodnotách a v rámci ní vychovávat další generace? Český národ je demotivovaný dnes víc než kdy dřív a to nejen v oblasti sociálního prostředí, politiky ale bohužel i pedagogiky. Právě výchova se zdá být v současnosti daleko větším problémem než kdy dřív.
Jedním z mnoha případů může být fakt, že s odstupem několika let od revoluce zaznamenáváme vyšší výskyt sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Tím se myslí takové formy chování, které mají relativně hromadný charakter a svými negativními důsledky ohrožují nejen příslušného jedince, ale také společnost (např. závislost na návykových látkách, patologické hráčství, šikana). Příčin sociálně patologických jevů je nepochybně celá řada, nicméně zaměřme se nyní na prostředí, ze kterého dítě pochází, a ve kterém vyrůstá.
Rodina, je považována za nejdůležitější sociální skupinu. Právě z ní dítě čerpá hodnoty, normy, návyky apod. Formuje jedince v průběhu jeho vývoje, významně ovlivňuje jeho budoucí společenské role a identitu obecně. Podoba rodiny se však za poslední čtvrt století značně změnila. Rozpady rodiny a rozvody jsou dnes čím dál častějším jevem, ba i přímo společenským standardem. Faktem bohužel je, že právě rozvody představují zřetelné riziko pro osobní vývoj a duševní zdraví dítěte.
Zdá se, že v dnešní době děti ztrácejí důvěru v dospělé autority a to se týká nejen rodičů, ale i učitelů. Děti mají čím dál více zkušeností s tím, že jsou málokdy vyslyšeny v případě jejich útrap. Rodiny dnes žijí velmi uspěchaným životem, matky zaneprázdněné kariérou, či samoživitelky. V obou případech osoba, která má s dítětem primární a nejdůležitější vztah, nemá na své dítě čas. Role otce je v současné době spíše podceňována a znevažována, což souvisí s emancipací žen a jejich posedlostí rovností s muži. A tak si dítě své trápení raději nechává pro sebe, jelikož svými problémy může přidělávat starosti již tak zaneprázdněné matce či otci.
Škola je v současnosti místem, kde děti tráví více svého času nežli v rodině. Děti, které navštěvují první stupeň a tedy i družinu, mnohdy tráví ve školních prostorách i deset hodin denně. Snaha vychovávat děti je pro pedagogiky však velmi omezená jelikož během posledních pětadvaceti porevolučních let rodiče zcela nenápadně a postupně odebrali téměř veškeré pravomoci škole v oblasti výchovného působení. I přesto občas odmítají svou zodpovědnost za dítě. A právě zde nastává velký výchovný paradox dnešní společnosti – rodiče dožadující se svých práv (bohužel velmi často zanedbávající své povinnosti) viní z jakéhokoli výchovného selhání školu. Ta však přece nemůže suplovat povinnosti rodiny, protože i když jsou děti značnou část svého dne ve škole, je zde i čas, který tráví doma.
Na otázku „Co jste dělali o víkendu?“, kterou kladu svým dětem v rámci komunikačního kruhu každé pondělí, se mi až příliš často dostává odpovědí, které zahrnují činnosti typu sledování televize, hraní her na počítačích a v neposlední řadě také potulování se po sídlištích. Jen podotýkám, že se jedná o děti z druhé třídy základní školy. Je zcela běžné, že mi osmileté žákyně vyprávějí o nejnovějším dějovém posunu v seriálu Ulice, stejně tak mi chlapci předvádějí bojové kreace z nejrůznějších her, nebo si hrají na válku v Iráku.
Seriály pro dospělé i večerní zprávy zcela nahradily Večerníček či poslech pohádek z CD-přehrávače. Nejen, že jsou současná média, nehledě na denní dobu, plná agrese, ale také přetékají vulgarismy. Pro děti je dnešní moderní elektronika velmi atraktivní a rodiče ji často využívají k zabavení svých dětí, ale ve většině případů nemají rodiče pod kontrolou, na co se jejich ratolesti v televizi dívají.
Bohužel jen velmi málo se v mediálním prostředí setkáme s nějakým pozitivním hrdinou, který by mohl být pro děti vzorem – je proto velmi nepravděpodobné, že by si děti skrze média skutečně odnesly cokoliv, co by na ně pozitivně výchovně působilo.
V dnešní době lze velmi těžko vychovávat dětský charakter ke slušnosti, když samotná hlava státu, jakožto autorita naší země se nedokáže vyjadřovat bez vulgarismů. Pak jsou tu učitelé zbaveni výchovných pravomocí, rodiče zaneprázdněni vlastním životem, prací a problémy – a ideály a hodnoty jako je například mravnost (kterou měl na pedagogickém piedestalu Komenský) je dnes v české společnosti a to především mezi dětmi, k smíchu. Je smutným faktem, že český národ, země, z níž pocházel právě sám Učitel národů, si v dnešní době nedokáže poradit s tak závažnými pedagogickými problémy.
Je třeba se znovu začít zajímat o to, co se kolem nás děje, v čem naše děti vyrůstají a jak na ně působíme. Rozkládající se česká společnost má značný negativní vliv na výchovu dítěte, aniž by si to sama uvědomovala. Těžko můžeme vychovávat budoucí generace nezájmem, zaneprázdněností a uspěchaností. Není třeba vymýšlet nové pedagogické koncepce, stačí naučit děti rozeznat, co je správné, morální a charakterní a co naopak není. Vzpomeňme na ideály, po kterých se před pětadvaceti lety volalo a vnesme je zpátky do rodinné i školní výchovy. Jedině tak, když bude výchova jednotná, může být zároveň i účinná.
VERONIKA LECHNEROVÁ
Zdroje:
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4750-460.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ, Pedagogika pro učitele. 2 rozš. a aktualiz. vyd. Praha, Grada, 2011, 465 s. ISBN 978-802-4733-579.
Zveřejněno se souhlasem autora
Jelikož svůj blog nestíhám vést tak jak jsem si představoval, dovolím si malý kompromis. Kromě mých článků, se zde sem tam objeví článek z cyklu Post Septem, který vydáváme ve studentském spolku Agora. Články jsou zaměřeny buď na historická či na společenskovědní témata. Doufám, že se Vám budou líbít.
Tomáš Bederka
Islámský stát a irácký nestát: Kdo seje demokracii…
Nyní, když se mnohostranná koalice odhodlala k letecké podpoře útoků na Islámský stát, můžeme očekávat propad moci a pozvolný ústup této organizace. Nebo tomu tak není? Vstoupí Abú Bakr al-Bagdádího chalífát do dějin jen jako ten nejmenší, nejnesnášenlivější – a rekordně nejkratší? Pokud IS (Islámský stát, pozn. autora) padne, je namístě reflektovat celý druhý cyklus jeho vzestupu. A pokud se navzdory zvýšenému tlaku udrží i nadále, je analýza ještě naléhavější.
Tomáš Bederka
Čečenská otázka
Čečenci jsou jedním z mnoha malých národů kavkazského horského řetězce. Ruské síly se kolem kavkazského pohoří začaly usazovat již od 16. století, nicméně územní zábor pohoří samotného započal až v 19. století. Krvavou výpravu vedl generál Alexej Jermolov, který kavkazské národy v bitvách porazil „na hlavu“, ovšem pro pacifikaci regionu bylo však nutno udělat mnohem více.
Tomáš Bederka
Kreml včera a dnes: má Kennan stále pravdu?
Bylo odpoledne 22. února 1946 a do Washingtonu dorazil telegram z moskevského velvyslanectví USA. Zástupce velvyslance, George F. Kennan, v něm odpovídal na dotaz, který počátkem února položilo americké ministerstvo financí: Proč Sověti odmítají účast v nedávno založené Světové bance a Mezinárodním měnovém fondu? Otázku směřovali na ambasádu v naději, že jakožto znalci sovětských poměrů, budou její zaměstnanci schopni vnést do věci jasno. Kennanova odpověď učinila mnohem víc.
Tomáš Bederka
Černobyl: Jak se v roce 1986 Neinformovalo
Před cca. dvaceti osmi lety, 26. dubna 1986, došlo k nejhorší jaderné havárii v historii jaderné energetiky. Černobylská katastrofa má mnoho příběhů, jedním z nich je také naprosté zamlčení informací ze strany jak Sovětského svazu, tak československé vlády. Co východní blok svým občanům (ne)řekl?
Tomáš Bederka
Dětství a mládí Adolfa Hitlera
Dne 20. dubna tomu bude přesně 125 let, kdy v Braunau spatřil světlo světa jeden z největších diktátorů 20. století. Pro jedny byl hrdina, navracející pošramoceným duším Němců hrdost, bojovník za čistotu rasy a obnovitel stoleté říše. Pro druhé byl ztělesněným zlem, ďáblem, který hnal bezdůvodně miliony lidí na smrt. Byl člověkem, který si nekompromisně bral, co si zamanul. Jeho odhodlanost pocítil celý svět. Jeho světonázor se začal utvářet již v raném věku.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě
Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 983x
Motto: i want to be a teacher and I'm proud of it.