Elektromobilita = sen, nebo realita?
Základem elektromobilu je elektromotor. Relativně nevelký váleček, který je mnohem menší, lehčí a jednodušší než spalovací motor o stejném výkonu. Navíc je mnohem účinnější (zhruba o sto procent) a jeho točivý moment je využitelný prakticky v celém rozsahu otáček a největší je v okamžiku, kdy se začíná roztáčet. I proto nepotřebuje převodovku. A pokud se každému poháněnému kolu přiřadí vlastní elektromotor, odpadá rozvodovka, diferenciál i ten mezinápravový, auto může jezdit jako permanentní "čtyřkolka", což je výhodné z hlediska přenosu hnací, brzdné i dostředivé síly.
Elektromotor taky nečoudí (pokud nevzplane) - alespoň v místě, kde je provozován.
Komu by za těchto okolností vadilo, že elektromobil je vlastně jedna velká těžká pojízdná baterie.
No - nejspíš tomu, komu vadí právě ta baterie.
Jak už bylo napsáno, je velká, těžká, se stále ještě velmi omezenou kapacitou. Ale hlavně je neskutečně drahá a velmi špatně se nabíjí.
To "špatně" znamená jednak pomalu, jednak málokde. "Čerpaček" na elektřinu je málo, a přesto, že spousta optimistů tvrdí, že je to jen otázka pár let, než se vybudují, a že to budou rychlonabíjecí stanice, kde nabití baterií o cca 50 kWh bude otázkou 5 minut, netroufám si s nimi tento optimismus sdílet.
Proč ne? Na to stačí trocha matematiky.
50 kWh energie je množství energie potřebné k ujetí cca 400 km v autě se spalovacím motorem. Při energetickém obsahu cca 18 MJ energie v 1 litru paliva (benzín i nafta jsou na tom plus mínus stejně) je to 10 litrů paliva. Při účinnosti 0,4 potřebujeme tedy natankovat 25 litrů paliva. Kolik času to zabere? Dvě minuty?
Když budeme totéž množství energie dobíjet do baterie doma v garáži, potom při hlavním jističi 3x25 A můžeme odebírat ze sítě výkon 10 kW a potřebných 50 kWh doplníme za 5 hodin (když všechny ostatní spotřebiče vypneme). A to počítám účinnost elektromobilu 100 %.
Ale u té čerpačky se chceme zdržet tak 5 minut. To je 60 x méně času. Tedy 60 x větší příkon. Při stejném napětí 60 x větší proud. Tedy 1500 A. Na jedno auto. U čtyř stojanů to znamená 6000 A. To už je slušný proud, vyžadující kabel pomalu jak lidská ruka.
Ano, slyším, lze přece změnit napětí. Lze, ale základní problém to neřeší. Tím je nutnost přebudovat prakticky celou rozvodnou síť v zemi tak, aby unesla takovéto špičkové zatížení. Počínaje sítí velmi vysokého napětí a konče rozvody prakticky v každém domku.
Jinými slovy - elektromotor z osobních aut už asi nikdo nevyžene. Ale spalovací motor ještě dlouho taky ne. Včetně vznětového. Naftu, která se při destilaci benzínu jaksi "mimoděk" vyrobí, do moře asi lít nebudeme.
Lumír Vitha
FVE přemítání, pro příště už nepáchnoucí benzínem, aby to někoho nemátlo
Potřetí usedám ke klávesnici, abych veřejně popřemýšlel, proč FVE, vlastně kompletně OZE, ano, nebo ne. Podle reakcí pod mými dvěma předchozími texty usuzuji, že je to téma přinejmenším dráždivé. Vlastně neusuzuji, spíš se to
Lumír Vitha
FVE zamyšlení páchnoucí benzínem - pokračování
V pátek jsem si položil otázku, proč se zasazovat o další závislost na zdrojích energetických surovin ze zemí s těžko předvídatelnými režimy, když k nám dopadá dostatek energie ze slunečního záření, které je zdarma
Lumír Vitha
Malé fotovoltaické zamyšlení trochu páchnoucí benzínem
Dnes se opět po nějakém čase v tisku objevila informace o tom, že země OPEC snižují těžbu ropy, aby udržely, případně zvýšily cenu. Což mě přivedlo k tomu, hodit na papír otázku, kterou už mám na jazyku dlouho.
Lumír Vitha
Za co bych stávkoval? - Pokračování
Nebo spíš rozvinutí toho, co jsem napsal v pátek. To proto, že debata pod článkem se stočila pouze na školné, jako kdybych označil školné za univerzální všelék. V úvodu pro přehlednost zopakuju stěžejní odstavec zmíněného textu.
Lumír Vitha
Za co bych stávkoval?
Na pondělí se chystá generální stávka, byť podle způsobu informování médií to vypadá jako stávka učitelů za vyšší platy. No neva, zůstanu jako učitel u toho, že i tak se to dá vyložit a že tudíž celkem snadno dopředu odhadnu,
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Bakterie z vody letos zabíjí častěji, zemřelo už 23 lidí. Řada nákaz uniká
Premium Kromě jiných infekcí se v Česku letos více šíří i smrtelnější legionářská nemoc, která se...
Slovensko k tragédii směřovalo dlouho, tímhle prohráli všichni, míní expert
Premium Bývalý slovenský novinář a bezpečnostní expert Milan Žitný je přesvědčen, že k tragické události,...
V Kladně hořel sklad olejů a autodílů, škoda je čtyřicet milionů korun
V kladenské ulici Železničářů ve čtvrtek hořela průmyslová hala se skladem olejů a autodílů. U...
Soud v Haagu začal řešit Gazu. Genocida dosáhla strašlivé úrovně, zaznělo
Genocida, kterou Izrael páchá v Pásmu Gazy, dosáhla strašlivé úrovně, prohlásil zástupce...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 222
- Celková karma 12,46
- Průměrná čtenost 1280x
Závěr: Internet je dokonalý vynález. Bez něho by blbost chřadla.