Elektromobilita = sen, nebo realita?

Elektromobil. Slůvko, pro některé znamenající konečnou spásu lidstva, pro jiné módní vlnu na hony vzdálenou současným možnostem lidstva. Jak to tedy je? 

Základem elektromobilu je elektromotor. Relativně nevelký váleček, který je mnohem menší, lehčí a jednodušší než spalovací motor o stejném výkonu. Navíc je mnohem účinnější (zhruba o sto procent) a jeho točivý moment je využitelný prakticky v celém rozsahu otáček a největší je v okamžiku, kdy se začíná roztáčet. I proto nepotřebuje převodovku. A pokud se každému poháněnému kolu přiřadí vlastní elektromotor, odpadá rozvodovka, diferenciál i ten mezinápravový, auto může jezdit jako permanentní "čtyřkolka", což je výhodné z hlediska přenosu hnací, brzdné i dostředivé síly.
Elektromotor taky nečoudí (pokud nevzplane) - alespoň v místě, kde je provozován.
Komu by za těchto okolností vadilo, že elektromobil je vlastně jedna velká těžká pojízdná baterie.

No - nejspíš tomu, komu vadí právě ta baterie.
Jak už bylo napsáno, je velká, těžká, se stále ještě velmi omezenou kapacitou. Ale hlavně je neskutečně drahá a velmi špatně se nabíjí.
To "špatně" znamená jednak pomalu, jednak málokde. "Čerpaček" na elektřinu je málo, a přesto, že spousta optimistů tvrdí, že je to jen otázka pár let, než se vybudují, a že to budou rychlonabíjecí stanice, kde nabití baterií o cca 50 kWh bude otázkou 5 minut, netroufám si s nimi tento optimismus sdílet. 
Proč ne? Na to stačí trocha matematiky.

50 kWh energie je množství energie potřebné k ujetí cca 400 km v autě se spalovacím motorem. Při energetickém obsahu cca 18 MJ energie v 1 litru paliva (benzín i nafta jsou na tom plus mínus stejně) je to 10 litrů paliva. Při účinnosti 0,4 potřebujeme tedy natankovat 25 litrů paliva. Kolik času to zabere? Dvě minuty?
Když budeme totéž množství energie dobíjet do baterie doma v garáži, potom při hlavním jističi 3x25 A můžeme odebírat ze sítě výkon 10 kW a potřebných 50 kWh doplníme za 5 hodin (když všechny ostatní spotřebiče vypneme). A to počítám účinnost elektromobilu 100 %.
Ale u té čerpačky se chceme zdržet tak 5 minut. To je 60 x méně času. Tedy 60 x větší příkon. Při stejném napětí 60 x větší proud. Tedy 1500 A. Na jedno auto. U čtyř stojanů to znamená 6000 A. To už je slušný proud, vyžadující kabel pomalu jak lidská ruka. 
Ano, slyším, lze přece změnit napětí. Lze, ale základní problém to neřeší. Tím je nutnost přebudovat prakticky celou rozvodnou síť v zemi tak, aby unesla takovéto špičkové zatížení. Počínaje sítí velmi vysokého napětí a konče rozvody prakticky v každém domku.

Jinými slovy - elektromotor z osobních aut už asi nikdo nevyžene. Ale spalovací motor ještě dlouho taky ne. Včetně vznětového. Naftu, která se při destilaci benzínu jaksi "mimoděk" vyrobí, do moře asi lít nebudeme.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Lumír Vitha | středa 24.1.2018 9:29 | karma článku: 12,49 | přečteno: 337x