Dvě vzpomínky ke 100. výročí vzniku ČSR

První vzpomínka se se týká návštěvy prezidenta T. G. Masaryka na brněnském výstavišti v roce 1928, ta druhá zřejmě neuskutečněné výstavy k 50. výročí vzniku Československé republiky ve zlínském muzeu v roce 1968.

Myšlenka na vznik brněnského výstaviště  byla (podle Wikipedie)  potvrzena v roce 1923 radními města Brna. V roce 1927 se začalo stavět, ke slavnostnímu otevření došlo  již za 14 měsíců, 26. května 1928 výstavou Soudobé kultury v Československu. Jejím patronem byl prezident Tomáš G. Masaryk. Jednalo se o první výstavu v těchto nových prostorách.

Moje maminka mi kdysi vyprávěla, že na té první výstavě byla. Výlet do Brna pro starší děti  násedlovské obecné  trojtřídní školy tehdy zorganizoval jejich pokrokový pan učitel Bělič. Na výstavišti viděly i pana prezidenta T. G. Masaryka, který tam byl tehdy přítomen. Vzpomínala, že to byl  vysoký,  štíhlý pán,  který měl na sobě bílý oblek i bílý klobouk. Když procházel kolem skupiny dětí usmál se na ně a promluvil s nimi. Pro maminku to byl po celý život  nezapomenutelný zážitek.

***

A druhá vzpomínka? Ta je z roku 1968. Bylo to někdy na jaře a já jsem se v jednom  zelinářském obchodě setkala s drobnou, prošedivělou starou paní, která mě oslovila a požádala o radu. „Víte,“ povídá, “já mám doma něco, co již dlouhou dobu přechovávám a chtěla bych to dát někomu, kdo by věděl, jak s tím naložit.“ Když jsem projevila zájem, pokračovala: „Dnes jsem již v důchodě, ale po celý život jsem pracovala na dráze, na železniční stanici jako telegrafistka, a  28. října 1918   jsem měla zrovna na  otrokovickém  nádraží  službu.  A v ten  den přišel telegram, že c, k. mocnářství Rakousko-Uhersko  padlo, tím zanikly  i  c .k. Rakouské státní dráhy a  vznikly  Československé státní dráhy. Československá vláda proto žádá kompetentní osoby na železnici, aby všechny nákladní vlaky, které  jedou směrem do Rakouska zadrželi  a nedovolili jim opustit české  hranice. Stará paní, která bydlela v domě kde se prodejna zeleniny nacházela, mi telegram s tímto textem donesla, a já jsem jí slíbila, že ho předám na kompetentní místa, kde již budou vědět jak s ním naložit.  Hned příští den jsem zašla do okresního muzea a předala ho  jeho tehdejšímu  řediteli, panu Mikešovi. Přivítal to, protože tam zrovna připravovali výstavu k 50. výročí vzniku ČSR. (Mrzí mě, že jsem si tehdy přesné znění toho textu nezaznamenala).

Jak to ale později dopadlo, nevím… Mezitím bohužel došlo k nešťastným srpnovým událostem, k invazi "spřátelených" armád VS, a po období s uvolněnější atmosférou v zemi, nastalo bohužel zase  takové, které výstavám tohoto druhu nepřálo.

P.s: Zjistila jsem si u pracovnice  Muzea  jihovýchodní Moravy, že v říjnu a  v  listopadu 1968  výstava "Cestou k 28. říjnu" skutečně proběhla.

Autor: Mirka Pantlíková | pondělí 29.10.2018 10:48 | karma článku: 12,18 | přečteno: 318x

Pozor, přichází celník...

Každý z nás máme nějakého koníčka", pro někoho je to cestování. To je doménou našeho kolegy Martina, která se se svými zážitky z cest rád dělí s námi čtenáři. Jeho poslední blog mě inspiroval k napsání této vzpomínky.

18.9.2023 v 18:53 | Karma: 19,34 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ona

Výlet na "západ", do Rakouska

Dnes konči dětem prázdniny a mnohým našim občanům dovolená. Objevila jsem článek o mém výletu do "západní" ciziny. Možná, že vás některé bude zajímat, jak jsme tehdy těsně po "sametové" cestovali. Článek nebyl nikdy zveřejněn.

31.8.2023 v 12:13 | Karma: 17,65 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ona

Nedělní výlet na Soláň

Poslední letní dny si užíváme pořádného vedra, teploměr stále ukazuje přes 30 stupňů Celsia, avizované ochlazení nepřichází- a přesto jsme se minulou neděli vydali na výlet - na naše milované Valašsko.

25.8.2023 v 19:33 | Karma: 19,40 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pokus o znásilnění, který nevyšel...

Poslední dobou došlo v Praze ke dvěma brutálním násilnostem, jedna na nezletilé dívce i s pokusem vraždy, druhá na dospělé ženě. Média o tom obšírně informovala, vyjádřil se k tomu i ministr vnitra a policejní inspektor.

15.8.2023 v 18:12 | Karma: 33,97 | Přečteno: 3718x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za války (příběh naší rodiny)

Paní Ivana Dianová napsala vzpomínkový blog s názvem Příběh mé rodiny, na který jsem reagovala krátkým příspěvkem. Její článek mě inspiroval k napsání mých vzpomínek na tu dobu, jak jsem ji prožívala v útlém dětství. Díky Ivanko.

22.7.2023 v 10:21 | Karma: 28,51 | Přečteno: 801x | Diskuse| Ona

Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá

3. května 2024  11:36,  aktualizováno  12:57

V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 12:55

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...

Hory jsou poprvé bez souvislého sněhu, hlásí meteorologové. Zůstaly jen zbytky

3. května 2024  12:51

Čtvrtek byl podle Českého hydrometeorologického úřadu (ČHMÚ) prvním letošním dnem, kdy nikde na...

Ukrajina může použít naše zbraně v Rusku, říká Británie. Eskalace, reaguje Kreml

3. května 2024  10:26,  aktualizováno  12:41

Ukrajina může použít britské zbraně k úderům na ruském území. Během návštěvy Kyjeva to oznámil...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.