Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Globalizace destruuje kapitalismus

Převratné změny v rychlosti a cenách dopravy zboží umožnily přesun výroby za levnou pracovní silou. V okamžiku, kdy se mzdy v Číně zvýšily, výrobci okamžitě zareagovali a přesunuli produkci do ještě chudších zemí.

Aby mohla globalizace vypuknout opravdu naplno, musely nastat podmínky, které přinesla teprve vědecko-technická revoluce.

Doprava

Ve druhé polovině 19. století došlo k obrovskému rozvoji železniční dopravy, která nahradila původní přepravu za pomoci zvířat a vodních toků. Říční doprava byla výrazně omezena a soustředila se pouze na sypké materiály, jako jsou například uhlí či písek.

Ve druhé polovině dvacátého století, ale dominantní železnice krok za krokem ustoupila ve prospěch kamionové přepravy, která umožňuje transport "from door to door" bez dvojnásobné překládky.

Námořní přeprava se díky pokroku technologií stala bezpečnější, rychlejší i levnější, ale největší rozvoj zaznamenala doprava letecká. Původní komické dvojplošníky nahradily proudové stroje schopné přepravovat nejen komerční zásilky, ale třeba i vrtulníky a tanky.

Výrazné zrychlení, a především ohromný pokles cen dopravy umožňují v současné době mít druhý den na pultech tropické ovoce, květiny, maso i ryby zaoceánského původu, aniž by je náklady na přepravu výrazně cenově diskvalifikovaly.

Výroba

Převratné změny v rychlosti a cenách dopravy zboží umožnily přesun výroby za levnou pracovní silou. Toto stěhování můžeme sledovat prakticky v přímém přenosu. V okamžiku, kdy se mzdy v Číně zvýšily, výrobci okamžitě zareagovali a přesunuli produkci do ještě chudších zemí, kde jsou lidé zvyklí pracovat za směšnou mzdu. Je to pochopitelně častější případ u výrob, na kterých má lidská práce vysoký podíl, nicméně můžeme pozorovat i stěhování kompletních továren.

Kromě toho jde také o tzv. "specializaci". Jde o přesun výroby na jedno místo, tak aby se vyrábělo co největší množství kusů a tím se snižovaly výrobní náklady. Dříve vyráběly nadnárodní firmy své produkty ve všech zemích, kde také prodávaly. Dobrým příkladem jsou firmy vyrábějící rychloobrátkové zboží – například kosmetiku. Jedna taková firma měla v roce 1990 v Evropě továrny v osmi zemích a každá z nich vyráběla kompletní sortiment. Během deseti let došlo k zásadní změně. Své továrny specializovala firma natolik, že zbyla jen čtyři výrobní místa a každé z nich vyrábělo čtvrtinu sortimentu v obrovských množstvích. Přestože se tím zvýšila náročnost na logistiku, znamenalo to pro firmu výrazné snížení výrobních nákladů. 

Životní prostředí

Co takové rozhodnutí akcionářů znamenalo pro životní prostředí, si umíte představit. Zvýšila se několikanásobně nutnost převážet zboží napříč Evropou tak, aby byl na pultech vždy kompletní sortiment. Kamiony tvoří fronty na přetížených dálnicích, devastují je a jejich motory produkují exhalace. Ostatně totéž platí také pro letadla a pro nákladní lodě s tankery v čele dvojnásobně.

Komunikace

Další podmínkou pro rozvoj globalizace byl jednoznačně také bouřlivý rozvoj komunikačních technologií a výpočetní techniky. Asi není třeba rozebírat rozdíl mezi telegrafem pracujícím s Morseovou abecedou a dnešními konferenčními hovory prostřednictvím třeba Teamsů či Zoomu. Bez počítačů by se jen velmi těžko řídila složitá mezinárodní logistika a účetnictví.

Internet a e-shopy

Bodem zlomu byla určitě implementace internetu a o něco později i zavedení internetového obchodování. Skončila tím prakticky (až na výjimky) teritoriální ochrana trhů. Skončili výhradní dovozci, dnes ani netušíte, když si objednáváte zboží, kde onen internetový obchod sídlí. Mnoho Evropanů využívá čínských e-shopů, které jsou schopné i přes určité celní obtíže cenově konkurovat evropským obchodníkům. Uvnitř EU, kde zcela odpadla cla, to jde úplně hladce.

Tak jak roste IT gramotnost obyvatelstva, postupně zmizí i mnohdy nepochopitelné cenové rozdíly. Pokud je cena výrobku v zemi s nižšími příjmy vyšší než v zemi bohaté, vyplatí se občanům si zboží objednat v e-shopu, přestože platí extra dopravné. Čím dražší výrobek, tím nižší procento ceny tvoří doprava. Tím, že toto bariéry padly, uvolnila se blokace mezi spojenými nádobami a je jen otázkou času, kdy se hladiny v obou nádobách vyrovnají.

Příklad: Švýcarsko není členem EU, takže dovoz není bezcelní. Řada Švýcarů má v Německu hned za hranicemi poštovní přihrádku, kam si nechá posílat zboží a jednou za čas si pro něj osobně dojede.

Daně

Velké nadnárodní firmy využívají všech výhod bezbariérového obchodování, které je možné na základě dohody o volném pohybu zboží a kapitálu uvnitř EU a podobných uskupení, a přitom zneužívají toho, že zúčastněné země nemají harmonizovaný daňový systém, takže například Apple prodává po celé Evropě, ale daní v Irsku, kde jsou sazby mimořádně výhodné.

Koncentrace dominantní tržní síly

Uvedená celosvětová výrobní a obchodní propojenost vede také k tomu, že podstatně více než v minulosti dochází ke postupnému skupování konkurentů a v krajním případě, pokud patřičné antimonopolní úřady (někdy i díky korupci) nezasáhnou, k situaci, že na trhu je pouze minimální počet dodavatelů, kteří mají tak díky dominantnímu postavení schopnost se (tajně) domluvit a pak diktovat ceny. V okamžiku, kdy cenu nevytváří trh a ona ztrácí svou informační hodnotu, dochází k narušení jednoho ze základních principů tržního hospodářství.

Závěr

Současné hospodářské problémy nejsou krizí kapitalismu, jsou zaviněny tím, že se nedodržují pravidla a že ty orgány, které by měly pískat každý míček za čárou, nepískají.

Dopouštíme se faulů na systému a divíme se, že on pak kolabuje a přicházejí krize. Nepřátelé kapitalismu toho využívají ke kritice, aniž by sami byli schopni nabídnout cokoli lepšího. 

Přicházejí konstrukty, které na rozdíl od tržního hospodářství vůbec nevycházejí z lidské přirozenosti, jako je například zaručený nepodmíněný příjem. Pokud dojde k jeho zavedení, přijde onen egyptologem Bártou popsaný kolaps, ale při tomhle natírání já už tu, maminko, nebudu.

                                              

Autor: Ondřej Šebesta | pondělí 7.8.2023 7:00 | karma článku: 14,11 | přečteno: 307x
  • Další články autora

Ondřej Šebesta

Nevratné poškození: Jak naše dcery propadají transgenderové mánii

Lékaři nedostatečně zkoumají, zda jde skutečně o „dysforii“, což je odborný název pro pocit, že se někdo narodil ve špatném těle, nebo o problémy dospívání, hledání identity či jiné psychické problémy teenagerů.

3.6.2024 v 7:00 | Karma: 24,27 | Přečteno: 584x | Diskuse| Politika

Ondřej Šebesta

Císařovy nové šaty 3: Zemědělství

Vnímám jasně, jak velký problém je pro zemědělství klima a počasí, ale chce se mi říci, že covid poznamenal snad všechny obory právě kromě zemědělství.

27.5.2024 v 7:00 | Karma: 10,37 | Přečteno: 176x | Diskuse| Politika

Ondřej Šebesta

Fico zasel vítr a sklidil bouři

Ani přes tragickou událost nemůžeme zapomenout, jaký byl jeho politický styl, jakými slovy častoval své politické rivaly včetně paní prezidentky Čaputové.

20.5.2024 v 7:00 | Karma: 25,02 | Přečteno: 660x | Politika

Ondřej Šebesta

Dům po babičce, dotace do kultury, sponzoring státních firem

Tento text je součástí seriálu „Císařovy nové šaty“, ve kterém jsem slíbil na pokračování nazývat věci pravými jmény.

13.5.2024 v 7:00 | Karma: 26,13 | Přečteno: 530x | Politika

Ondřej Šebesta

Proč je tak těžké se omluvit?

Politici, kteří by měli šanci řadu afér utnout hned v zárodku, kdyby se nerozhodli mlžit, dětinsky si vymýšlet, tak dlouho v exkrementu tančit, až se nakonec z maličkosti stane třeba i důvod konce jejich kariéry.

6.5.2024 v 7:00 | Karma: 13,37 | Přečteno: 244x | Politika
  • Nejčtenější

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Policie zabavila 300 milionů na nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu

5. června 2024

Premium Česká policie v tichosti řeší třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní obchody...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie

6. června 2024  14:28,  aktualizováno  16:45

Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...

Dánskou premiérku v Kodani napadl útočník. Je v šoku, ale bez zranění

7. června 2024  22:23,  aktualizováno  22:54

Dánskou premiérku Mette Frederiksenovou večer v centru Kodaně napadl a udeřil muž, kterého následně...

Zmizel Zelenka, šéf kampeličky z kauzy Fialova milionu. Hledá ho policie

7. června 2024  22:13

Pražská policie pátrá po zmizelém devětačtyřicetiletém muži Robertu Zelenkovi. Jde o předsedu...

Skončil první den voleb. Lídři odevzdali hlasy, přejí si vysokou účast

7. června 2024,  aktualizováno 

Češi si v pátek vybírali nové europoslance. Volební místnosti se uzavřely ve 22 hodin, lidé budou...

Vyšší volební účast? Možná, ale podle předběžných výsledků ne o moc

7. června 2024  19:31,  aktualizováno  21:32

Naděje na dramaticky vyšší účast v eurovolbách se zatím neprojevují. Dvě hodiny po otevření...

  • Počet článků 390
  • Celková karma 24,24
  • Průměrná čtenost 640x
Jsem autorem časopiseckých sloupků, tří sbírek anekdot, monografie o herci a spisovateli Pavlu Boškovi, několika dokumentárních filmů z cest do Afriky a USA, spoluautorem knihy rozhovorů s Nestory české advokacie a cestovních deníků z poutí do Santiaga de Compostela. Překládám knihy a dramata z němčiny. Věnuji se aktivně folkové hudbě, jsem autorem asi padesáti písniček, které jsou pravidelně prezentovány v Balbínově poetické hospůdce.

Seznam rubrik