Vnímejme se navzájem - aneb teoretická vsuvka o důležitosti produkce

Domnívám se, že jednou z hlavních příčin zaslouženě stoupající neobliby dabingu je nedostatek souhry. Je snadno odstranitelný a vzniká nedorozuměním. 

Na vině je běžná praxe "vytáčení", tj. každý herec je do studia objednáván zvlášť a svoji roli natáčí, aniž kdy okem spatřil své partnery. Což je pokládáno za pohodlné, technicky snazší, inovativní, operativní, zkrátka rozumné. Svatá pravda! - ale jen z pohledu produkčního (organizátora natáčení).

Je neskonale snazší objednat pana Nováka - co že tam hraje? Romea? - no, to je fuk - na osmou, ať v deset vypadne, a pak přijde slečna Novotná a udělá si Julii. Jenomže natáčení čehokoli - i dabingu - je týmová práce. V týmu o sobě mají jednotliví lidé něco vědět, mají spolupracovat v rámci určité hierarchie, podřízené úkolu. Metoda vytáčení je zcela na místě, když se jedná o komentář, vnitřní hlas, obtížné monology jedné postavy. Je použitelná jako berlička, když jeden z protagonistů náhle dostane žlučníkový záchvat. Jinak je skoro vždycky kontraproduktivní.

Za prvé - protože o čas a peníze jde až v první řadě! - není pravda, že je rychlejší. Podívejme se na to z hlediska zvukaře. Točím-li v dialogu napřed všechny repliky Romea, potom zvlášť Julie, musím danou scénu absolvovat dvakrát. Je-li ve scéně herců pět, tedy pětkrát. Což je otrava a trvá to pětkrát déle! Pokud by měl za těchto podmínek režisér skutečně odvést svou práci, udře se k smrti. A herci? Ti přece hrají "s originálem", s partnerem na plátně? Těm by to nemělo vadit? - Na první pohled to zní logicky, ale není to pravda. Český dabér nemůže!! vytvořit, i kdyby byl sebevětší génius - otisk originálu, vytváří překlad emoce. Má hlasem splynout s dechem, gestem, výrazem někoho jiného, stejně citově zapůsobit, ale prostředky, které k tomu volí, jsou jiné, jeho vlastní.

Herec není "mluvící nástroj", jeho výkon ovlivňuje spoustu neslovných, podvědomých podnětů -  prosím pěkně, páni produkční:  herec je spíše dostihový kůň než mašina! Herec je docela zvláštní zvíře, takové hravé. Extrovertní. V přítomnosti publika - partnera - režiséra - frká, pohazuje hřívou a dokáže netušené věci.  Existuje dostihový mág jménem Váňa. Rozumět koním není jenom tak. Strhat koně umí každý hloupý pacholek. Páni produkční, máte velkou moc a k dispozici úžasná stáda. Ale považte, navíc, herci bývají i rozumní a soudní lidé! A s velkou zkušeností -  kterou vám rádi poskytnou, dáte-li jim šanci. Ale o tom zase příště.   

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Olga Walló | úterý 26.1.2016 9:30 | karma článku: 14,49 | přečteno: 350x
  • Další články autora

Olga Walló

Za vodou

18.4.2017 v 16:58 | Karma: 16,63

Olga Walló

Hrůza a lítost

20.2.2017 v 8:30 | Karma: 20,17

Olga Walló

Nečekané setkání

15.2.2017 v 13:25 | Karma: 13,38

Olga Walló

Jak se stydět usilovně

14.2.2017 v 20:20 | Karma: 27,56