Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení

Situace ve škole: Učitel druhého stupně se ptá učitele prvního stupně: „Proč ta tvoje třída neumí vyjmenovaná slova?“ Učitel prvního stupně překvapeně odpoví: „Ale v mých hodinách to uměli.“

Proč tomu tak může být? Protože se mozek učí v kontextu.

Když žáky učíme, jak něco dělat, většinou nechceme, aby se naučili pouze danou věc, ale aby díky ní pochopili nějaký princip, nebo si osvojili určitou dovednost. Učíme-li například žáky sečíst čísla 278 a 345, děláme to proto, abychom je naučili sčítat. Pokud by se díky danému příkladu naučili sečíst pouze 278 a 345, mnoho by se tím nenaučili. Jediné přínosné učení je takové, které žáci umí aplikovat i mimo daný kontext učení.

Kontext je při studiu samozřejmě potřebný a lidské učení usnadňuje. Důležité je, aby si učitel uvědomoval, co je cílem učení a co je kontext. Pokud totiž tyto dvě složky dokáže oddělit, je schopný žákům poskytnout jiné kontexty, díky kterým může dojít u žáků ke zobecnění, což usnadňuje následnou přenositelnost.

 PŘÍKLAD: U vzdělávacího cíle žák samostatně napíše charakteristiku kamaráda se mísí skutečný vzdělávací cíl s kontextem učení. Jejich oddělením je zřejmé, že vzdělávacím cílem je opravdu „umí samostatně napsat charakteristiku a že kontextem učení je konkrétní kamarád. Poté můžeme zhodnotit učení žáků tak, že ověříme, jestli umí aplikovat to, co se naučili, v jiném kontextu. Například zda umí napsat charakteristiku zvířete či filmové postavy.

Ukazuje se, že naše mozky nejsou příliš dobré v oddělování kontextu učení od učení samotného. V dospělosti zřídkakdy používáme to, co jsme se ve škole naučili, abychom vyřešili problémy reálného světa. Nunes, Carraher a Schliemann (1993) například zjistili, že brazilští obchodníci rybáři, stavební mistři, tesaři a farmáři jsou schopni vyřešit nejrůznější matematické problémy mnohem lépe než žáci s vyšším vzděláním. Oni však k řešení nepoužívají formální metody vyučované ve škole.

Výsledky dalšího experimentu například dokazují, že potápěči, kteří se učili na souši, si pamatovali o 55 % více toho, co se naučili, když byli testováni na souši, než když byli testováni pod vodou. Když se však učili věci pod vodou, pamatovali si o 35 % více, když byli testováni pod vodou, než když byli testováni na souši (Godden & Baddeley, 1975).

Neschopnosti našich mozků přenášet věci z jednoho kontextu do jiného si ve školách všímáme každý den, viz příklad na začátku.

Autor: Michal Orság | pondělí 3.2.2020 13:36 | karma článku: 14,68 | přečteno: 613x
  • Další články autora

Michal Orság

Dovětek k maturitám

Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.

11.3.2021 v 14:51 | Karma: 10,59 | Přečteno: 291x | Diskuse| Společnost

Michal Orság

Úřední maturita

Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.

4.3.2021 v 12:10 | Karma: 14,60 | Přečteno: 579x | Diskuse| Společnost

Michal Orság

Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení

Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.

3.2.2021 v 10:43 | Karma: 7,63 | Přečteno: 242x | Diskuse| Společnost

Michal Orság

Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří

Formativní hodnocení, buzzword posledních měsíců, se aktuálně skloňuje i ve spojitosti s blížícím se vysvědčením. Hned na začátku musíme upozornit, že hodnocení ve formativní funkci na vysvědčení nepatří.

12.1.2021 v 12:06 | Karma: 13,35 | Přečteno: 436x | Diskuse| Společnost

Michal Orság

PES, nikoliv PSA

PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.

10.12.2020 v 9:29 | Karma: 5,76 | Přečteno: 94x | Diskuse| Miniblogy
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

I na čarodějnice padaly rekordy. Nejtepleji bylo severně od Prahy

30. dubna 2024  18:41,  aktualizováno  19:46

V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...

Fin, který ukradl desítky tisíc záznamů z psychoterapie, půjde do vězení

30. dubna 2024  19:45

Finský soud v úterý odsoudil 26letého muže k šesti letům a třem měsícům vězení za to, že se...

Největší klimatické nesmysly přijala současná vláda, míní europoslanec ANO

30. dubna 2024  19:37

Byla to právě vláda premiéra Petra Fialy z ODS a evropské předsednictví České republiky, kdy se...

Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě čepovala pivo

30. dubna 2024  17:58,  aktualizováno  19:28

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 605x
Pojďme se bavit o školství a vzdělávání.

Ředitel www.edukacnilaborator.cz

Facebook

Instagram

 

Seznam rubrik