Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Vysvědčení totiž ze své podstaty plní funkci sumativní, což je zcela v pořádku.
Formativní hodnocení na vysvědčení nedává smysl z několika důvodů. Hlavním z nich je samotný účel vysvědčení. Tím zůstává zhodnocení učení žáků zpětně za dané pololetí. Jde o hodnocení konečné, které už žák nemůže ovlivnit, a informuje o tom, do jaké míry splnil kritéria za určité období – to jsou typické znaky sumativního hodnocení. Dle školského zákona se na vysvědčení využívá klasifikace, slovní hodnocení nebo kombinace obou předchozích způsobů.
Pravidla pro hodnocení žáků stanovuje jednotlivým školám školní řád. Jestliže chce ředitel školy dosavadní způsob hodnocení změnit, může tak učinit pouze se souhlasem školské rady. Poté je nutné upravit školní řád a informovat o změně zaměstnance, žáky i jejich zákonné zástupce.
Nadále školám zůstává povinnost převést slovní hodnocení do klasifikace (nebo klasifikaci do slovního hodnocení), když žák přestupuje na školu, která hodnotí jiným způsobem a tato škola nebo zákonný zástupce o to požádá. Škola hodnotící slovně pak také převádí slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení na střední školy.
Kolegyně Květa Sulková k tomu říká: „Slovní hodnocení na vysvědčení však neznamená, že by se mělo jednat o hodnocení formativní. Slovní hodnocení je pouze forma sdělení, která umožňuje předat více informací, než samotná známka. Obsah sdělení potom určuje, jestli se jedná o hodnocení formativní (průběžné), nebo sumativní (shrnující).“
Dalším důvodem, proč na vysvědčení formativní hodnocení nepatří, je fakt, že žák nedostává žádné konkrétní doporučení, nad kterým by se mohl zamýšlet. A i v případě, že se na něm doporučení objeví, žák následně nedostává prostor, aby je využil. Použití obecnějších formativních doporučení (kdybys byl v hodinách pozornější, mohl bys mít lepší výsledky či zkus při domácí přípravě využívat atlas), nemají takový efekt, jako při práci na konkrétním úkolu během školního roku, kdy mohou žáci okamžitě vidět zlepšení, když se instrukcemi řídí. To jim umožňuje zažít úspěch, což je důležité pro budování vnitřní motivace k učení.
Důležité je připomenout, že ani procenta, emotikony či body jako prostředek hodnocení učitelem nejsou formativní, pokud neobsahují kvalitativní složku, tedy konkrétní informaci, co mají žáci udělat, aby jejich práce byla příště lepší.
Omyly ohledně vysvědčení a slovního hodnocení, které automaticky neznamená formativní, uvádím na pravou míru neustále. A i přesto tato základní neznalost přichází z míst, kde by v tom měli mít naprosto jasno.
Na druhou stranu je potřeba uznat, že doporučení pro školy k hodnocení na vysvědčení za 1. pololetí 2020/2021, které bylo vydáno MŠMT a ČŠI, je zpracováno kvalitně, preferuje slovní hodnocení i kombinaci s klasifikací, ale nemate čtenáře záměnou za hodnocení formativní. Avšak i zde je potřeba upozornit, že kvalitní slovní hodnocení se musí učitel naučit formulovat, a to je velmi náročný a dlouhodobý proces. Pomoci mohou příklady slovní zpětné vazby od Učitelské platformy.
Michal Orság
Dovětek k maturitám

Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita

Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení

Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA

PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina

Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku
Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...
Kraslická textilka Sametex v létě skončí, propustí desítky zaměstnanců
Kraslická textilka Sametex v létě ukončí výrobu a propustí více než polovinu zaměstnanců. Podle...
Vřava na mítinku SPOLU. Propalestinské aktivisty umravňovala i Pazderková
Aktualizujeme Zahájení předvolební kampaně koalice SPOLU v Praze narušili propalestinští aktivisté a mladí...
K tragédii chybělo málo. Pohotový řidič zachránil na D35 své děti před plameny
Tragédii zabránil řidič, který si při jízdě po dálnici D35 všiml, že s jeho vozidlem není něco v...
Z Mapy republiky zbyly už jen Čechy, sněhové pole v Krkonoších brzy roztaje
Do konce května by podle ochranářů mohlo roztát sněhové pole známé jako Mapa republiky. Na úbočí...

Zvolte Porodnici roku 2025 a zahrajte si o zajímavé ceny
Rodila jste v letech 2020 až 2025? Podělte se o své zkušenosti, vložte recenzi na vaši porodnici a ovlivněte tak budoucího vítěze ankety Porodnice...
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 582x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz