Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Vysvědčení totiž ze své podstaty plní funkci sumativní, což je zcela v pořádku.
Formativní hodnocení na vysvědčení nedává smysl z několika důvodů. Hlavním z nich je samotný účel vysvědčení. Tím zůstává zhodnocení učení žáků zpětně za dané pololetí. Jde o hodnocení konečné, které už žák nemůže ovlivnit, a informuje o tom, do jaké míry splnil kritéria za určité období – to jsou typické znaky sumativního hodnocení. Dle školského zákona se na vysvědčení využívá klasifikace, slovní hodnocení nebo kombinace obou předchozích způsobů.
Pravidla pro hodnocení žáků stanovuje jednotlivým školám školní řád. Jestliže chce ředitel školy dosavadní způsob hodnocení změnit, může tak učinit pouze se souhlasem školské rady. Poté je nutné upravit školní řád a informovat o změně zaměstnance, žáky i jejich zákonné zástupce.
Nadále školám zůstává povinnost převést slovní hodnocení do klasifikace (nebo klasifikaci do slovního hodnocení), když žák přestupuje na školu, která hodnotí jiným způsobem a tato škola nebo zákonný zástupce o to požádá. Škola hodnotící slovně pak také převádí slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení na střední školy.
Kolegyně Květa Sulková k tomu říká: „Slovní hodnocení na vysvědčení však neznamená, že by se mělo jednat o hodnocení formativní. Slovní hodnocení je pouze forma sdělení, která umožňuje předat více informací, než samotná známka. Obsah sdělení potom určuje, jestli se jedná o hodnocení formativní (průběžné), nebo sumativní (shrnující).“
Dalším důvodem, proč na vysvědčení formativní hodnocení nepatří, je fakt, že žák nedostává žádné konkrétní doporučení, nad kterým by se mohl zamýšlet. A i v případě, že se na něm doporučení objeví, žák následně nedostává prostor, aby je využil. Použití obecnějších formativních doporučení (kdybys byl v hodinách pozornější, mohl bys mít lepší výsledky či zkus při domácí přípravě využívat atlas), nemají takový efekt, jako při práci na konkrétním úkolu během školního roku, kdy mohou žáci okamžitě vidět zlepšení, když se instrukcemi řídí. To jim umožňuje zažít úspěch, což je důležité pro budování vnitřní motivace k učení.
Důležité je připomenout, že ani procenta, emotikony či body jako prostředek hodnocení učitelem nejsou formativní, pokud neobsahují kvalitativní složku, tedy konkrétní informaci, co mají žáci udělat, aby jejich práce byla příště lepší.
Omyly ohledně vysvědčení a slovního hodnocení, které automaticky neznamená formativní, uvádím na pravou míru neustále. A i přesto tato základní neznalost přichází z míst, kde by v tom měli mít naprosto jasno.
Na druhou stranu je potřeba uznat, že doporučení pro školy k hodnocení na vysvědčení za 1. pololetí 2020/2021, které bylo vydáno MŠMT a ČŠI, je zpracováno kvalitně, preferuje slovní hodnocení i kombinaci s klasifikací, ale nemate čtenáře záměnou za hodnocení formativní. Avšak i zde je potřeba upozornit, že kvalitní slovní hodnocení se musí učitel naučit formulovat, a to je velmi náročný a dlouhodobý proces. Pomoci mohou příklady slovní zpětné vazby od Učitelské platformy.
Michal Orság
Dovětek k maturitám

Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita

Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení

Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA

PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina

Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Další články autora |
Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra
Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...
Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy
V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...
Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr
Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...
U Máchova jezera vyhořela oblíbená restaurace Bílý Kámen, škoda je 20 milionů
U Máchova jezera v Doksech na Českolipsku vyhořela v noci na středu oblíbená restaurace Bílý Kámen....
Nevinný záběr Kiss Cam odhalil nevěru šéfa velké firmy, video je hitem internetu
Neškodný okamžik na koncertě skupiny Coldplay se změnil v PR katastrofu. Video, které se momentálně...
Rozsáhlý dronový útok na ukrajinskou Oděsu si vyžádal nejméně jednu oběť
Sledujeme online Jihoukrajinská Oděsa se ocitla pod rozsáhlým dronovým útokem ruských sil. Útok si vyžádal nejméně...
Trump chce zveřejnit část dokumentů k případu Epstein, žaluje tisk za pomluvu
Americký prezident Donald Trump, který čelí tlaku kvůli postupu v kauze sexuálního delikventa...
Motoristé sobě řeší padající preference. Šlachtu nepozvali, Macinka ho neřeší
Cestu, jak zvrátit padající preference strany, bude na krizovém kongresu v Olomouci hledat strana...
Peklo jménem londýnské metro. Snahy o zchlazení systém ještě více rozpálily
Ještě před sto lety lákalo londýnské metro cestující v létě slibem, že dole je chladněji. Dnes to...

Asistent/ka ředitele Státního ústavu pro kontrolu léčiv
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 582x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz