Formativní hodnocení na vysvědčení nepatří
Vysvědčení totiž ze své podstaty plní funkci sumativní, což je zcela v pořádku.
Formativní hodnocení na vysvědčení nedává smysl z několika důvodů. Hlavním z nich je samotný účel vysvědčení. Tím zůstává zhodnocení učení žáků zpětně za dané pololetí. Jde o hodnocení konečné, které už žák nemůže ovlivnit, a informuje o tom, do jaké míry splnil kritéria za určité období – to jsou typické znaky sumativního hodnocení. Dle školského zákona se na vysvědčení využívá klasifikace, slovní hodnocení nebo kombinace obou předchozích způsobů.
Pravidla pro hodnocení žáků stanovuje jednotlivým školám školní řád. Jestliže chce ředitel školy dosavadní způsob hodnocení změnit, může tak učinit pouze se souhlasem školské rady. Poté je nutné upravit školní řád a informovat o změně zaměstnance, žáky i jejich zákonné zástupce.
Nadále školám zůstává povinnost převést slovní hodnocení do klasifikace (nebo klasifikaci do slovního hodnocení), když žák přestupuje na školu, která hodnotí jiným způsobem a tato škola nebo zákonný zástupce o to požádá. Škola hodnotící slovně pak také převádí slovní hodnocení do klasifikace pro účely přijímacího řízení na střední školy.
Kolegyně Květa Sulková k tomu říká: „Slovní hodnocení na vysvědčení však neznamená, že by se mělo jednat o hodnocení formativní. Slovní hodnocení je pouze forma sdělení, která umožňuje předat více informací, než samotná známka. Obsah sdělení potom určuje, jestli se jedná o hodnocení formativní (průběžné), nebo sumativní (shrnující).“
Dalším důvodem, proč na vysvědčení formativní hodnocení nepatří, je fakt, že žák nedostává žádné konkrétní doporučení, nad kterým by se mohl zamýšlet. A i v případě, že se na něm doporučení objeví, žák následně nedostává prostor, aby je využil. Použití obecnějších formativních doporučení (kdybys byl v hodinách pozornější, mohl bys mít lepší výsledky či zkus při domácí přípravě využívat atlas), nemají takový efekt, jako při práci na konkrétním úkolu během školního roku, kdy mohou žáci okamžitě vidět zlepšení, když se instrukcemi řídí. To jim umožňuje zažít úspěch, což je důležité pro budování vnitřní motivace k učení.
Důležité je připomenout, že ani procenta, emotikony či body jako prostředek hodnocení učitelem nejsou formativní, pokud neobsahují kvalitativní složku, tedy konkrétní informaci, co mají žáci udělat, aby jejich práce byla příště lepší.
Omyly ohledně vysvědčení a slovního hodnocení, které automaticky neznamená formativní, uvádím na pravou míru neustále. A i přesto tato základní neznalost přichází z míst, kde by v tom měli mít naprosto jasno.
Na druhou stranu je potřeba uznat, že doporučení pro školy k hodnocení na vysvědčení za 1. pololetí 2020/2021, které bylo vydáno MŠMT a ČŠI, je zpracováno kvalitně, preferuje slovní hodnocení i kombinaci s klasifikací, ale nemate čtenáře záměnou za hodnocení formativní. Avšak i zde je potřeba upozornit, že kvalitní slovní hodnocení se musí učitel naučit formulovat, a to je velmi náročný a dlouhodobý proces. Pomoci mohou příklady slovní zpětné vazby od Učitelské platformy.
Michal Orság
Dovětek k maturitám
Připomínám, že student střední školy, který úspěšně absolvuje všechny ročníky, se následně – pokud o to má zájem – k maturitní zkoušce musí přihlásit, nepostupuje k ní automaticky.
Michal Orság
Úřední maturita
Tedy zrušení zkoušky samotné, studenti budou mít na maturitním vysvědčení z daného předmětu průměrnou známku. Kdo ze studentů bude mít potřebu si zkouškou reálně projít, tu možnost stále mít bude.
Michal Orság
Příprava učitelů na souhrnné slovní hodnocení
Celá lednová diskuse o slovním hodnocení na vysvědčení byla vedena mírně pozdě, měla proběhnout nejpozději začátkem nového školního roku, tedy v září. Nyní je proto vhodná doba na přípravu druhého pololetí.
Michal Orság
PES, nikoliv PSA
PES, potažmo PES ČR, je akronym (zkratka složené z počátečních hlásek nebo slabik více slov). V tomto konkrétním případě Protiepidemický systém České republiky.
Michal Orság
Nespolupracující třetina
Hashtag #spolutozvladneme (a různé verbální variace) si politická reprezentace v rámci COVID krize poměrně oblíbila, zejména rád ho vídám u Jana Hamáčka.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
Na každou sv*** se vaří voda, řekla o potyčce s cyklistou dcera zesnulé řidičky
U Obvodního soudu pro Prahu 1 v pondělí vypovídala dcera řidičky, kterou měl před dvěma lety v...
Bartoš hájí digitalizaci stavebního řízení. Budou ho „grilovat“ poslanci
Přímý přenos Ministra Ivana Bartoše čekají ve Sněmovně perné chvilky. Prvním bodem schůze Sněmovny, je totiž...
Z nestřeženého pracoviště v Praze utekl vězeň, policisté už ho vypátrali
Policisté ukončili pátrání po vězni, který v pátek uprchl z nestřeženého pracoviště na Praze 5....
Vlna veder vysušila Polsko. Hladina Visly klesla na rekordně nízkou úroveň
Řada tropických dní, s níž se od srpna do neděle Polsko potýkalo stejně jako Česko, se podepsala na...
Seniora soudí za vraždu kvůli drogám. Krysa, nazvala ho matka zastřeleného muže
Krajský soud v Ostravě začal projednávat loňskou vraždu v Hrčavě na Frýdecko-Místecku,...
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 580x
Ředitel www.edukacnilaborator.cz