MHD klesají počty cestujících. Proč asi?
Spekuluje se například o tom, že lidé jezdí více autem. S podtextem, je třeba jim to znepříjemnit, šmejdům! Statistiky však ukazují, že i počet automobilů na cestách klesá, takže blahodárné zvyšování daně z pohonných hmot dělá své. Kdo jezdil městskou, asi na auto zrovna nepřesedlal. Ministerstvo financí se daňovou politikou efektivně postaralo o to, že jízda autem po městě je luxus pro stále více lidí. Zde únikovou cestu nehledejme.
Pak prý také za to může asi nezaměstnanost. Ale statistika říká, že nezaměstnanost přinejmenším stagnuje. Pokud je nová práce k nalezení, tak nejspíše ve velkých městech, takže ani tato teorie nedává logiku.
Nejpravděpodobnější bude asi varianta přesunu cestujících mezi černé pasažéry. Tj. cestující z MHD nezmizeli, pouze se zneviditelnili, neplatí jízdné. Ono totiž přes veškerou propagaci odpovědného cestování MHD pokračují magistráty velkých měst ve zdražování jízdného jako o závod. Tvrdí se, že MHD je prostě drahá a musí stát více. Přitom lístek na MHD v Praze je cenou srovnatelný nebo dražší než v mnoha světových velkoměstech (Washington, Londýn etc.). MHD je totiž u nás drahá především díky jejímu neefektivnímu řízení. Pokud se kilometrový úsek tramvajových kolejí opravuje za stovky mil. Kč opakovaně v rozmezí dvou let, musí asi lístek stát to, co stojí. Pokud se nové tramvaje div nerozpadají a opotřebovávají koleje dvakrát více, než ty 30 let staré, tak jsou holt investice třeba. Otázka je však, jestli je správné řešení ve zdražování jízdného.
Jako disciplinovaný občan jezdím na roční Opencard (další příspěvek efektivnosti pražské MHD). Z mé osobní statistiky mi však vychází, že jízda na černo je jednoznačně nejefektivnější. Za posledních 7 let jsem byl kontrolován celkem 2x. Kontroloři nemají zkrátka šanci černé pasažéry zinkasovat. Koncentrují se tedy především na mladé s batůžkem na zádech, ostatní mohou jezdit v naprostém klidu. Mnohdy se mi stane, že kontroloři vstoupí do vagonu, začnou kontrolu za mnou a skončí přede mnou. Nevím, zda mám tak neškodný vzhled či vyzařuji jistotu sňatkového podvodníka. Řekl bych ale, že muž/žena středního věku ve slušném obleku jsou pro ně nezajímaví. Pokud budou jezdit načerno, ušetří při dnešní výši pokut s přehledem několik tisíc korun ročně. Nesmyslně vysoké jízdné spolu se stagnací reálných mezd přinutily nejspíše tyto dobré občany přejít do ilegality. Jako u nafty se ukazuje, že vysoká cena nutí občany k „nákladové optimalizaci“ a výnosy prostě nezvyšuje.
Cestu k vyššímu využití, nebo spíše vyššímu výnosu z MHD mají tedy radní měst sami ve vlastních rukou. Není to nesmyslné zvyšování ceny jízdenek nebo slepá represe, ale odpovědné hospodaření. Od tendrů na dodavatele dopravní techniky, opravy tratí, přes úspory dalších nákladů (výdaje na marketing jsou rovněž přestřelené) až po optimalizace linek. Bohužel nápady typu tramvaje na Václavák / tramvaje z Václaváku, tendry na outsorcing opravárenských služeb za desítky miliard, nákupy tramvají od výrobců, kteří je nikdy nedělali, úvahy o dvou typech metra v jednom městě …. o tom, že hlavním smyslem MHD je sloužit přepravě občanů příliš nesvědčí.
Ladislav Dvořák
Lední medvědi a politologové – hlavní příčina inflace
V mediálním nářku na bídou a inflací o víkendu dosáhly obchody rekordních tržeb a zimní hory jsou téměř vyprodané. I v tom obyčejném Rakousku ubytování na jarní prázdniny sotva seženete.
Ladislav Dvořák
Ceny energie – absurdní divadlo
Dění kolem cen energie se posunulo od dramatu přes frašku až k absurdnímu divadlu. S cílem dosáhnout úspory energií bude stát její cenu největším spotřebitelům dotovat.
Ladislav Dvořák
Žonglování s čísly cenu energií nesníží
Navýšení ceny regulované složky energie prý cenu energií nezvýší. Tak jsme alespoň byli ujištěni panem premiérem.
Ladislav Dvořák
Zachrání naši budoucnost sebevědomí hlupáci?
Ministerstvo školství se rozhodlo soustředit pozornost připravovaných reforem na tzv. kompetence absolventů. Digitalizace a vyšší platy pedagogů se mají zhmotnit v novém profilu absolventa.
Ladislav Dvořák
Potřebuje ekonomika vice zahraničních dělníků nebo více bankrotů?
V poslední době slyšíme stále silnější volání českých firem po zahraničních dělnících. Opravdu je to to hlavní řešení současných problémů naší ekonomiky?
Další články autora |
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Policie zabavila 300 milionů na nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu
Premium Česká policie v tichosti řeší třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní obchody...
Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať
Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...
Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie
Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...
Zelenskému se hroutí mírový summit. Spojenectví s USA dostává trhliny
Nedorazí ani Číňané, ani Saúdové. Z očekávaného mírového summitu ve Švýcarsku se omluvilo několik...
Volební místnosti se otevřely. Češi druhý den volí europoslance
Sledujeme online V Česku ráno začal druhý den voleb do Evropského parlamentu. Volební místnosti jsou otevřeny od...
Ukrajinská vláda nařídila ministerstvům, aby přestala používat klimatizaci
Ukrajinská vláda v pátek nařídila všem ministerstvům a regionálním úřadům, aby přestaly používat...
Česko by mohlo letos vycvičit 4000 Ukrajinců, instruktory na Ukrajinu nevyšle
Sledujeme online Česká republika by i letos mohla vycvičit 4 000 ukrajinských vojáků na českém území. Řekla to...
Případ zabavených stamilionů Ukrajině policie odkládá, podvod neprokázala
Premium Detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) se zabývali podezřením, že se...
Pronájem obchod a služby, 92 m2, Orlová, ul. Osvobození
Osvobození, Orlová - Lutyně, okres Karviná
15 000 Kč/měsíc