Děkujeme za pochopení.
J38i13ř35í 34V75o66l34n70ý
Jakou vlastně máme představu o životě v jednadvacátém století?
S29v58a40t21a 46D11e38d28i21c
Je legrace, ze _kazdy_ stredoskolak smerujici na techniku ci prirodovedu je povinen prekonat urcitou zakladni latku jak gramatiky tak literatury - vcetne povinne cetby - ktera se zove maturitni zkouska z jazyka ceskeho.
Ale zadny absolvent humanitnich a socialnich oboru neni povinen znat vseobecny a naprosty zaklad matematiky a pribuznych oboru.
Smutne. Absence jakekoliv logiky, chybne statisticke vyhodnoceni, neschopnost dokazovat - cisi z mnoha modernich "radoby vedeckych" cunaren produkovanych a prosazovanych humanitnimi nevzdelanci.
Tahle asymetrie, kdy "elity", ktere si uzurpuji smerovani spolecnstosti nemaji elementarni zaklady - a jsou na to jeste pysne - se nam vymsti. Vlastne uz zacal: protoze neschopnosti zhodnoceni a prokazovani platnosti teorii zacinaji vsechny ideologicke problemy - nechopnosti branit nelegalni migraci pocinaje, a gendero-wokistickym silenstvim konce. Toto vse je dar tak zvanych "humanitnich ved".
J70i11ř42í 88P25l14í34v87a
V Jižní Koreji se rodiče snaží, aby jejich děti byly zaměstnatelné u Samsungu, Kia, LG, atomovém průmyslu v loďařském průmyslu a dalších jihokorejských průmyslových velikánech. To vytváří poptávku po kvalitních školách s odpovídajícím zaměřením. Stát nepotřebuje diktovat, co se má učit a jak se to má učit. Když je poptávka, ono se to samo ukáže. Když je ale stát, jako v Česku, pomalu největším zaměstnavatelem, vytváří to zvláštní poptávku: rodiče si přejí, aby jejich děti zaměstnal stát.
Co by se tedy mělo hlavně změnit?
J95i98ř15í 91V67o85l14n63ý
O korejském přístavu Ulsan Vám mohu podat informaci z vlastní zkušenosti. Představte si skupinu dělníků, vyrovnaných v trojřadu, v českých kanadách, s plastovými přilbami na hlavě při ranní rozcvičce. Nevím, kdo z našich rodičů by tam chtěl nahnat své dítě.
D89a13v16i94d 84P54o60k56o11r68n34ý
Omlouvám se, ale budu k Vašemu článku přísný, protože jste v něm mluvil o všem a zároveň ničem. Chybná byla už vaše základní myšlenka, že sebevědomý absolvent znamená nekompetentní absolvent. Není tomu tak. Sebevědomý absolvent je absolvent, který dokáže své znalosti prezentovat a sebevědomě aplikovat v praxi.
Ve své úvaze do sebe mícháte potřebu všeobecných znalostí a znalostí a dovedností, které absolvent může uplatnit na trhu práce.
Všeobecný přehled je sice atributem vzdělanosti, ale jen velmi málo zaměstnavatelů Vám za něj zaplatí, zatímco znalosti a dovednosti v oboru, který absolvujete jsou ty, které Vás nakonec živí.
Řekněme si, co je vlastně cílem vzdělávacího systému? Produkovat absolventy se všeobecným přehledem nebo se znalostmi resp. dovednostmi, které lze uplatnit na pracovním trhu?
Náš vzdělávací systém je, zejména v základním školství, až příliš zaměřený na to, že všechny učíme všechno, ale ve skutečnosti všichni všechno nepotřebují a potřebovat nebudou. Dokud nezavedeme systém, ve kterém bude vzdělávání šité více na míru dle individuálních schopností, preferencí a cílů, a dokud nebudeme učit více prakticky, pak budeme dalších sto let učit tak, jak jsme učili sto let předcházejících. Encyklopedicky a neefektivně.
S51v32a39t55a 71D57e74d33i80c
Pomijte fakt, ze zakladni skola dava absolutni zaklady - a ze az na vyjimky se mladi zajmove diferencuji nejdrive v zaveru zakladky, a velky podil je nevyhraneny (kdyz beru zakladni smery typu prirodoveda - technika - medicina - spolecenske - humanitni) i na stredni.
Pokud profilaci podle zajmu - tak zasadne dobrovolnou; na zakladni skole ji beztak prevazne urcuji ambice rodicu spise nez deti.
Takze nemate pravdu - potrebujeme robustni vseobecne vzdelani, aby nevychazeli jednosmerne zamereni poloidioti s jakymi mam tu cest napriklad z FSV UK.
B41o47h22u97m11i45l 78H66a29v78e61l
Vy jste nepochopil dobu. V Americe již řeší jak dokázat, že 2+2=5.
(pozor ironie)
Z49d85e86n56ě78k 81Z64a66v52a42d43i91l
Základní škola snad ještě ujde, ne ?
Tam se aspoň naučí číst psát a počítat.
Katastrofou je spíš učňovské školství, řada středních odborných škol a následně pak nejrůznější bakaláři a dnes už bohužel i magistři tkzv. humanitních a jim podobných oborů.
I93v36a32n 17M60i25n74á82ř
Po přečtení tohoto opravdu skvělého a přínosného článku, mne vzápětí, zcela mimoděk, napadla úsměvná paralela. Kuchařský guru pan Pohlreich, při jedné ze svých "inspekcí" jakési restaurace s nevábnými a nudnými jídly, se pozastavil nad skutečností, že jsou podávána - na barevných trojúhelníkových talířích. Smutně povzdechl a konstatoval - "ještě nikdo nikdy nevymyslel nic lepšího, než jsou bílé a kulaté !"
Naskýtá se zcela přirozeně otázka, proč nemůžeme volně a v duchu prvorepublikového školství navázat na jeho tradiční hodnoty i dnes ? Náš pedagogicko-školský systém byl předmětem obdivu celé Evropy !
J58i49ř35í 47Č17u41m55p60e64l28í28k
Protoze skolstvi slouzilo k tomu, aby se deti postavili do late a drzeli hubu
Skolstvi, jako vse, prochazi vyvojem a jako vse potrebuje modernizaci. Ale tu by meli vest odbornici, ne radobyodbornici. Protoze ja odbornik nejsem, bylo by hloupe byt konkretni. Jen vim, ze se musi vyvazit biflovani a uvazovani. Kdyz clovek nema znalosti, neda si veci dohromady, protoze nevi co si ma dat dohromady. Na druhou stranu, jen informace jsou k nicemu, pokud nejsou v kontextu