Šokující palivo budoucnosti
Neboť ten může ještě dojít uplatnění. Dají se z něj vyrobit biopaliva, tedy i pohonné hmoty, na které dnes už leckde jezdí traktory a nákladní auta. Ale vyrábět se tak dají i Sustainable Aviation Fuels (SAF), tedy „udržitelná letecká paliva“. Při jejich komerční výrobě najdou uplatnění hydrozpracované estery a mastné kyseliny (HEFA), tedy použité kuchyňské oleje, odpadní oleje a různé tuky. Jenomže leteckého biopaliva ani při nejlepší vůli není možné vyprodukovat tolik, aby na něj všichni mohli létat do dalekých krajů, jelikož k tomu se výrobcům SAF nedostává potřebného množství surovin. Ovšem v případě biopaliv nikdy neříkej nikdy, jak praví klasik, neboť v oblasti využívání biologických zdrojů se můžeme od strážců klimatu dočkat nečekaných, pro leckoho šokujících zvratů.
Jako v případě britské společnosti Firefly (v překladu Světluška), se sídlem v hrabství Gloucestershire, jejíž inovativní palivo má rapidně snížit uhlíkovou stopu letecké dopravy. Firefly s podporou maďarské letecké společnosti Wizz Air údajně spěje rychlým tempem ke komerční výrobě tohoto nového paliva v Anglii, přičemž po světě už jedná o možnostech výroby všude tam, kde jsou ekologické spolky a environmentální hnutí toho názoru, že právě tohle biopalivo je skvělým prostředkem k dekarbonizaci letectví. Neboť palivo bylo nezávisle testováno laboratořemi ve Spojeném království, EU a Spojených státech, kdy analýzy měly dokládat, že emise uhlíku u této kapalné látky jsou mnohem nižší než u standardního, fosilního tryskového paliva. Pročež s podporou partnerů, co ve změnách klimatu vidí úžasné obchodní příležitosti, Firefly hodlá po světě budovat „rafinérie plné velikosti“ a stát se tak součástí „radikální transformace letectví“. Ale čímpak to je, že tohle revoluční palivo v řadách laické veřejnosti vyvolává bouře smíchu?
Nejspíše to bude tím, že k výrobě jejich udržitelného leteckého paliva společnost Firefly využívá lidské výkaly. Ne ovšem přímo výkaly samotné, co se díky výzkumu, financovanému vesmírnou agenturou NASA, mají recyklovat na syntetické potraviny, konzumované astronauty během dlouhých letů či v kolonii budované na Marsu. Oproti tomu se výroba paliva společnosti Firefly opírá o čistírenský kal, získaný z odpadních vod, kterých díky masivní urbanizaci ve světě neustále přibývá. Jimi využívaný proces by měl dezintegrovat složité organické molekuly v kalu a přeměnit je na kapalinu plnou uhlovodíků, tedy biosurovinu, která je základní složkou vlastní výroby SAF. Kdy je třeba na čistírenský kal nahlížet jako na uhlíkový odpad, kterého má lidstvo k dispozici obrovské množství, neboť uhlík na naší planetě představuje stavební kámen života a je obsažen prakticky ve všech živých organizmech.
My kdejaké organizmy jíme, potravu trávíme a produkujeme pak uhlíkový odpad ve formě kalu, obsaženého v odpadních vodách. Tedy dokud lidé, coby všežravci, budou používat toalety, takováhle surovina jim nikdy nedojde. A jak k tomu Jason Askey-Wood, jeden z šéfů společnosti Firefly říká: „Je toho spousta, je to všude na světě a v tuto chvíli pro to není žádné dobré využití“. Přičemž využití odpadních vod touto společností nejenže má snížit dopad leteckého provozu na životní prostředí, ale i podporovat globální biodiverzitu a veřejné zdraví. Ale pokud se někdo domnívá, že jsem si tohle všechno vymyslel, že si jen dělám ze čtenářů legraci, nechť nahlédne na stránky britské Světlušky, kde najde podrobnosti jejich zelené koncepce s řadou odkazů, ale i kontakt pro případné dotazy: https://flyfirefly.uk/what-how/
Inu, jedno naše staré přísloví říká, že v reálném světě nikdo bič z lejna neuplete. Pokud však někdo nevěří tomu, že na zpracovaná lejna můžou v zelených vizích stroje těžší vzduchu létat, pak se hrubě mýlí.
Zde video dokument o změnách klimatu s českými titulky:
https://www.youtube.com/watch?v=zmfRG8-RHEI
Karel Wágner
Čínská elektrobublina
Řada našich propagátorů elektromobility radostně hýká nad záplavou čínských elektromobilů, valících se do evropských přístavů.
Karel Wágner
Létání bez křídel a vrtulí
Létající cyklokoptéry s kolmým startem a přistáním nemají křídla ani vrtule, které vidíme prakticky u všech letadel.
Karel Wágner
Vodíková revoluce přichází ?
Při velebení výhod elektromobilů oproti vozům se spalovacím motorem se zpravidla zapomíná na auta, co jezdí na vodík.
Karel Wágner
Létající taxíky
Aneb jak se můžeme přepravit z hlavního nádraží na ruzyňské letiště za 4 (slovy čtyři) minuty.
Karel Wágner
Můžou auta létat ?
Můžou. Ale především jako elektromobily se schopností kolmého vzletu a přistání, tedy jako electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL).
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
Volili jste Pavla? Pak mě neškolte! říká Konečná. Extremistu vidí v Řeporyjích
Do krajských a senátních voleb jde její strana s cílem bojovat proti vládě. Kromě nadcházejících...
Írán dodal Rusku balistické rakety, tvrdí EU. Moskva informaci nepopřela
Evropská unie získala od spojenců zpravodajské informace svědčící o tom, že Írán dodal Rusku...
Ostřejší střet až za rok. V předvolební kampani nikdo kromě SPD nevyčnívá
Letáky, zmrzlina, besedy či polepy městské hromadné dopravy. Za to strany nejčastěji utrácely v...
Trpělivost došla. Německo kvůli nelegální migraci obnoví kontroly na hranicích
Německo zavádí od příštího pondělí dočasné kontroly na všech pozemních hranicích. V pondělí to...
I Češi byli kolonialisté. Podkarpatský mýtus musí skončit, píše historik
Premium Češi sice právem vyčítají Rusku, že neví, kde má hranice, sami ale ještě počátkem 90.let tesknili...
Prodej parcely
Vémyslice, okres Znojmo
5 016 810 Kč