Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dopravní stavby - Stavba metra trasy D v Praze

Podzemí Prahy je protkáno řadou tunelů. Jsou to i tunely metra. Připravit se na vlastní ražbu tunelu, prozkoumat terén podzemí, je základem toho, abysme jednou nekoukali seshora do obrovské jámy a aby nedošlo k nějakému neštěstí.

Dnes je konec února 2022 a to, co by mělo snad již v prvním pololetí 2022 čekat Prahu, je zahájení stavby metra D v úseku Náměstí Míru – depo Písnice (to je úsek, na který je právoplatně vydáno Územní rozhodnutí). Zatím se zřejmě začne úsekem Pankrác (PN) – Olbrachtova (OL). K minulosti se ještě vrátím, ale před cca 4 roky nikdo nevěděl co dál. Znalci podzemí, investor, projektanti, všichni věděli, že vybudovat podzemní dílo v oblasti Pankrác nebude vůbec žádná sranda. Stavební povolení ještě nebylo. Výsledky z vrtných měření k optimismu nespěly. Byl zadán projektantovi úkol, aby připravil návrh průzkumných děl v dané oblasti, který by lépe lokalizoval zastižené zeminy, rozhraní jednotlivých zemin, jejich soudržnost. Současně byly navrhnuty vrty po směru budoucích děl i do stran, smykové zkoušky hornin. Jedním z nejdůležitějších částí průzkumu bylo zjistit, jak danou horninu zpevnit, jaké injektážní materiály použít, v jaké množství. Nahoře jedné provozované trase C metra, pod ní jsou ještě dvě podlaží tunelů. To, že se toto povedlo, že z toho vznikl materiál „Inženýrsko geologický průzkum“ oblasti od našich předních geologů, to že má projektant podkladový materiál pro další dopracování projektové dokumentace je obrovský úspěch. Je zde zhotovitel, ten to bude stavět, z toho bude a musí čerpat. Dva roky už se na Pankráci kope, ale věřme tomu, že ne zbytečně.

 

Trochu politiky

Neskutečné utrpení Ukrajiny, velká pomoc ze všech stran. To je dnešní Ukrajina, všechny státy.

Teď se vrátím ke Covidu, ale jen k jeho malé části. Mám blízkého příbuzného, který je vyučen kuchařem a už to dělá 25 let. Dělal v hotelech šéfkuchaře, ale vždy v Praze. V době, kdy byly restaurace zavřené, snažil se dělat všechno, aby zabezpečil rodinu. Jenže nyní je otevřeno a nejsou hosté, nejsou cizinci, kteří byli schopni restaurace obsadit. Víme, jak byli placeni kuchaři a číšníci dříve i teď. Minimální zda, nebo ještě nižší smlouva a zbytek se dorovnává z výsledku – přebytku hospodaření, ovšem ten musí být.

Nyní je situace jiná. Majitelé hospod a restaurací se snažili získat z různých dotačních programů peníze na záchranu. Bohužel ne ve všech podnicích šly peníze zaměstnancům. Zůstaly u majitelů. Slova mnoha majitelů: „Tento měsíc peníze nebudou“, nebo „uvidíme za 14 dní“. Z toho se špatně žije. I dnes vidíme v podnicích pár lidí na jídlo, pár lidí na pivo. Podniky nepřilákaly tolik nových hostů. Nikoho nenabádám k tomu, aby vzali podniky útokem, většina lidí je ráda, že vystačí s tím, co má.

Všichni mají problémy, ale mě vadí to, že rozdělování peněz ze státu zůstává především u majitelů, převážně středních a menších podniků. Zaměstnanec se musí postarat o sebe. Ale není kam jít, kam změnit místo. Všichni jsou na tom stejně.

Autor: Josef Kutil | neděle 13.3.2022 9:43 | karma článku: 8,22 | přečteno: 213x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 144x | Diskuse | Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 156x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,30 | Přečteno: 165x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse | Ostatní
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 204x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik