Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.  

Mnoho činností si můžete připravovat, ale teprve v době, kdy jsou uzavřeny smlouvy se zhotoviteli dvou základních částí, tj. stavební část a pasportizace s monitoringem, je možné se zhotoviteli jednat a naplno rozjet práce k zahájení stavby, k předáním stavenišť pro jednotlivé práce. I k zahájení metra I.D v úseku Pankrác – Olbrachtova byl k zadávacímu řízení zpracován základní HMG prací. Při podpisu smlouvy byl skoro 3 roky starý. Objevily se také nové podmínky úředních povolení, které musel zhotovitel zapracovat.
Jedna z nejdůležitějších a nejcitlivějších věcí pro veřejnost i investora při stavbě uprostřed města, jako je tady v oblasti Pankráce, jsou dopady na veřejnost. Již po zadání stavby vznikalo z okolí mnoho připomínek a dotazů z hlediska hluku, dopravy, dopadů do jejich objektů. Mnoho řešila úřední povolení, ale další otázky byly na Hygienickou stanici hlavního města Prahy, dopravní orgány města a další.
U stavby takového rozsahu je vždy lepší, je-li smlouva na pasportizaci s monitoringem uzavřena a její plnění zahájeno minimálně s půlročním předstihem před zahájením stavebních prací. To zde nebylo díky odvoláním a řešením na ÚHOS. Pasportizace zahrnuje zmapování stávajícího stavu všech objektů, které určil projektant, možnost jejich dotčení budoucí výstavbou. Toto se týká nejen budov a jejich vybavení, ale též komunikací, všech inženýrských sítí a v případě tohoto úseku metra I.D i provozované trasy C pražského metra. Součástí je u některých staveb a zařízení i návrh toho, co mohou uvést z hlediska různých technických veličin (průhyb, náklon, seismické pohyby ….). Na základě toho se zpracovává projekt monitoringu, který navrhuje počty měřících bodů, jejich osazení, četnost měření, maximální odchylky a další parametry. Současně musí být před zahájením stavebních prací provedeno tzv. nulté (srovnávací) měření. K tomu je potřeba odvrtat mnoho vrtů, osadit mnoho přístrojů, zavést systém měření.
Na závěr těchto činností jsem si nechal sledování hydrogeologických poměrů širší oblasti. Kromě měření hladiny vody ve studních a její sledování je to hlavně sledování změn úrovně podzemní vody opět na základě měření v dalších vrtech.
Pro ukázku, když se začaly razit 2 šachty pro průzkum při ulici Na Strži, byly obě šachty daleko od provozované trasy C a vlastně neměly mít do metra C dopad. Nutno říct, že šachty měly hloubky kolem 30 m. Měření při ražbě těchto štol ale vykázala pohyb v tunelech trasy C metra. Došlo k tomu, že poklesla hladina podzemní vody v hodně veliké oblasti Pankráce. Ale tím, že poklesla postupně oblast jako celek, nebylo nutno provádět žádná zásadní opatření. I to se při ražbě podzemních děl stane. Bylo s tím počítáno, ale až později, až se k metru C přiblížíme.
Myslel jsem, že toto téma uzavřu, ale ještě se k němu vrátím.

 

 

Trochu politiky

Pražskou politickou situaci dnes opustím bez komentáře. Překvapil mne (bezvýrazný) ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a jeho názor na znovu zavedení možnosti úhrad na „lepší“ péči pro některé pacienty. Myslím, že prvním autorem myšlenky byl ministr Julínek za ODS a prosadil ji ministr Heger za TOP 09. Píše-li se o tom, že toto opatření již shodil ze stolu ústavní soud, je to pravda, ale pouze částečná. Většina populistů to ví, ale bude tvrdit své. Ústavní soud shodil opatření z důvodu legislativních pochybení. Dle ÚS mělo toto opatření být vydáno zákonem a to nebylo. Nechci a ani neumím diskutovat o tom, co a jak mělo být hrazeno lépe a co ne. Jednu věc toto opatření v celém kontextu ukázalo. Základní péče ve stejné kvalitě jako dříve byla zajištěna. Mnohem zásadnější však byl poplatek 30,- Kč za vyšetření u lékaře za jednu návštěvu. Toto opatření uvolnilo kapacitu praktických i dalších lékařů. Zároveň nebýt COVID, opět se začaly plnit čekárny pacienty, doby ošetření se prodlužovaly. Tady vidím jednoznačnou kladnou odezvu těchto 30,- Kč. Škoda zrušení. Jak už v naší (ale asi nejen naší) politice bude, neutichne-li celá záležitost, bude to jen a jen populismus.

 

 

Autor: Josef Kutil | čtvrtek 17.11.2022 22:57 | karma článku: 4,77 | přečteno: 156x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 142x | Diskuse| Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,29 | Přečteno: 164x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse| Ostatní

Josef Kutil

Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.

19.9.2022 v 9:27 | Karma: 7,58 | Přečteno: 173x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Hlavní záhadou Putinovy cesty po Asii je díra v limuzíně, říká Kmoníček

21. června 2024  14:52

Podcast Vladimir Putin si v Severní Koreji pořídil řadu rozverných fotek s Kimem, Vietnamu slíbil pomoc při...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

V AfD si nechali staré vedení. K volbě šli kvůli odpůrcům v ulicích přes zátarasy

29. června 2024  13:03,  aktualizováno  14:35

Alternativa pro Německo (AfD) si v sobotu v Essenu na úvod dvoudenního sjezdu vybrala jako své...

Nigerijec doprovázel Polku, dostal po hlavě. Opilému Čechovi hrozí pět let

29. června 2024  12:03,  aktualizováno  14:01

Až pět vězení hrozí českému občanovi, kterého zadržela polská policie po útoku na Nigerijce na...

Mapuje sexualitu za holokaustu. Do queer dějin patří i Anne Franková, říká

29. června 2024  13:28

Seriál Vystudovala historii, anglistiku a sociologii v Berlíně, disertační práci psala v Torontu a nyní...

Autobus hořel na dálnici D5. Evakuovaly se dvě desítky lidí

29. června 2024  12:09,  aktualizováno  12:52

V sobotu krátce po 9. hodině dopoledne vyjeli středočeští hasiči k požáru autobusu na dálnici D5....

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 204x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik