Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby
Mnoho činností si můžete připravovat, ale teprve v době, kdy jsou uzavřeny smlouvy se zhotoviteli dvou základních částí, tj. stavební část a pasportizace s monitoringem, je možné se zhotoviteli jednat a naplno rozjet práce k zahájení stavby, k předáním stavenišť pro jednotlivé práce. I k zahájení metra I.D v úseku Pankrác – Olbrachtova byl k zadávacímu řízení zpracován základní HMG prací. Při podpisu smlouvy byl skoro 3 roky starý. Objevily se také nové podmínky úředních povolení, které musel zhotovitel zapracovat.
Jedna z nejdůležitějších a nejcitlivějších věcí pro veřejnost i investora při stavbě uprostřed města, jako je tady v oblasti Pankráce, jsou dopady na veřejnost. Již po zadání stavby vznikalo z okolí mnoho připomínek a dotazů z hlediska hluku, dopravy, dopadů do jejich objektů. Mnoho řešila úřední povolení, ale další otázky byly na Hygienickou stanici hlavního města Prahy, dopravní orgány města a další.
U stavby takového rozsahu je vždy lepší, je-li smlouva na pasportizaci s monitoringem uzavřena a její plnění zahájeno minimálně s půlročním předstihem před zahájením stavebních prací. To zde nebylo díky odvoláním a řešením na ÚHOS. Pasportizace zahrnuje zmapování stávajícího stavu všech objektů, které určil projektant, možnost jejich dotčení budoucí výstavbou. Toto se týká nejen budov a jejich vybavení, ale též komunikací, všech inženýrských sítí a v případě tohoto úseku metra I.D i provozované trasy C pražského metra. Součástí je u některých staveb a zařízení i návrh toho, co mohou uvést z hlediska různých technických veličin (průhyb, náklon, seismické pohyby ….). Na základě toho se zpracovává projekt monitoringu, který navrhuje počty měřících bodů, jejich osazení, četnost měření, maximální odchylky a další parametry. Současně musí být před zahájením stavebních prací provedeno tzv. nulté (srovnávací) měření. K tomu je potřeba odvrtat mnoho vrtů, osadit mnoho přístrojů, zavést systém měření.
Na závěr těchto činností jsem si nechal sledování hydrogeologických poměrů širší oblasti. Kromě měření hladiny vody ve studních a její sledování je to hlavně sledování změn úrovně podzemní vody opět na základě měření v dalších vrtech.
Pro ukázku, když se začaly razit 2 šachty pro průzkum při ulici Na Strži, byly obě šachty daleko od provozované trasy C a vlastně neměly mít do metra C dopad. Nutno říct, že šachty měly hloubky kolem 30 m. Měření při ražbě těchto štol ale vykázala pohyb v tunelech trasy C metra. Došlo k tomu, že poklesla hladina podzemní vody v hodně veliké oblasti Pankráce. Ale tím, že poklesla postupně oblast jako celek, nebylo nutno provádět žádná zásadní opatření. I to se při ražbě podzemních děl stane. Bylo s tím počítáno, ale až později, až se k metru C přiblížíme.
Myslel jsem, že toto téma uzavřu, ale ještě se k němu vrátím.
Trochu politiky
Pražskou politickou situaci dnes opustím bez komentáře. Překvapil mne (bezvýrazný) ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a jeho názor na znovu zavedení možnosti úhrad na „lepší“ péči pro některé pacienty. Myslím, že prvním autorem myšlenky byl ministr Julínek za ODS a prosadil ji ministr Heger za TOP 09. Píše-li se o tom, že toto opatření již shodil ze stolu ústavní soud, je to pravda, ale pouze částečná. Většina populistů to ví, ale bude tvrdit své. Ústavní soud shodil opatření z důvodu legislativních pochybení. Dle ÚS mělo toto opatření být vydáno zákonem a to nebylo. Nechci a ani neumím diskutovat o tom, co a jak mělo být hrazeno lépe a co ne. Jednu věc toto opatření v celém kontextu ukázalo. Základní péče ve stejné kvalitě jako dříve byla zajištěna. Mnohem zásadnější však byl poplatek 30,- Kč za vyšetření u lékaře za jednu návštěvu. Toto opatření uvolnilo kapacitu praktických i dalších lékařů. Zároveň nebýt COVID, opět se začaly plnit čekárny pacienty, doby ošetření se prodlužovaly. Tady vidím jednoznačnou kladnou odezvu těchto 30,- Kč. Škoda zrušení. Jak už v naší (ale asi nejen naší) politice bude, neutichne-li celá záležitost, bude to jen a jen populismus.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.
Josef Kutil
Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.
Josef Kutil
Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.
Josef Kutil
Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.
Další články autora |
Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR
Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...
Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali
Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Plzeň truchlí, oblíbený učitel a psycholog Václav Holeček nepřežil drama u přehrady
Ve věku třiasedmdesáti let náhle zemřel oblíbený plzeňský učitel, matematik, vědec a psycholog ...
Zlomový nález v septiku. Nová stopa v záhadném zmizení Ivany Koškové
Premium Bylo jí 14 let, když v roce 1997 beze stopy zmizela. Ivana Košková z Příšovic na Liberecku se stala...
Česko zažilo nejteplejší den roku. Na Litoměřicku naměřili 34,3 stupně
Tato neděle je zatím nejteplejším dnem letošního roku. V Čechách teploty na mnoha místech...
V Praze se srazila čtyři auta. Policie pátrá po uprchlém řidiči
V neděli podvečer se v pražské Plzeňské ulici stala dopravní nehodě, při které se srazila čtyři...
Po tropických teplotách dorazily bouřky. Ty nejsilnější ohrožují střední Čechy
Tropické teploty odpoledne a večer na některých místech vystřídaly bouřky, aktuálně nejsilnější...
Před bouřkou je třeba udělat několik věcí. Pojišťovny se na ně ptají
Na Česko se ženou silné bouřky a meteorologové sledují situaci z minuty na minutu. Co udělat, když...

Prodej bytu 5+1, 92 m2, Broumov, ul. U Větrolamu
U Větrolamu, Broumov - Nové Město, okres Náchod
2 549 990 Kč
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 211x