Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.  

Mnoho činností si můžete připravovat, ale teprve v době, kdy jsou uzavřeny smlouvy se zhotoviteli dvou základních částí, tj. stavební část a pasportizace s monitoringem, je možné se zhotoviteli jednat a naplno rozjet práce k zahájení stavby, k předáním stavenišť pro jednotlivé práce. I k zahájení metra I.D v úseku Pankrác – Olbrachtova byl k zadávacímu řízení zpracován základní HMG prací. Při podpisu smlouvy byl skoro 3 roky starý. Objevily se také nové podmínky úředních povolení, které musel zhotovitel zapracovat.
Jedna z nejdůležitějších a nejcitlivějších věcí pro veřejnost i investora při stavbě uprostřed města, jako je tady v oblasti Pankráce, jsou dopady na veřejnost. Již po zadání stavby vznikalo z okolí mnoho připomínek a dotazů z hlediska hluku, dopravy, dopadů do jejich objektů. Mnoho řešila úřední povolení, ale další otázky byly na Hygienickou stanici hlavního města Prahy, dopravní orgány města a další.
U stavby takového rozsahu je vždy lepší, je-li smlouva na pasportizaci s monitoringem uzavřena a její plnění zahájeno minimálně s půlročním předstihem před zahájením stavebních prací. To zde nebylo díky odvoláním a řešením na ÚHOS. Pasportizace zahrnuje zmapování stávajícího stavu všech objektů, které určil projektant, možnost jejich dotčení budoucí výstavbou. Toto se týká nejen budov a jejich vybavení, ale též komunikací, všech inženýrských sítí a v případě tohoto úseku metra I.D i provozované trasy C pražského metra. Součástí je u některých staveb a zařízení i návrh toho, co mohou uvést z hlediska různých technických veličin (průhyb, náklon, seismické pohyby ….). Na základě toho se zpracovává projekt monitoringu, který navrhuje počty měřících bodů, jejich osazení, četnost měření, maximální odchylky a další parametry. Současně musí být před zahájením stavebních prací provedeno tzv. nulté (srovnávací) měření. K tomu je potřeba odvrtat mnoho vrtů, osadit mnoho přístrojů, zavést systém měření.
Na závěr těchto činností jsem si nechal sledování hydrogeologických poměrů širší oblasti. Kromě měření hladiny vody ve studních a její sledování je to hlavně sledování změn úrovně podzemní vody opět na základě měření v dalších vrtech.
Pro ukázku, když se začaly razit 2 šachty pro průzkum při ulici Na Strži, byly obě šachty daleko od provozované trasy C a vlastně neměly mít do metra C dopad. Nutno říct, že šachty měly hloubky kolem 30 m. Měření při ražbě těchto štol ale vykázala pohyb v tunelech trasy C metra. Došlo k tomu, že poklesla hladina podzemní vody v hodně veliké oblasti Pankráce. Ale tím, že poklesla postupně oblast jako celek, nebylo nutno provádět žádná zásadní opatření. I to se při ražbě podzemních děl stane. Bylo s tím počítáno, ale až později, až se k metru C přiblížíme.
Myslel jsem, že toto téma uzavřu, ale ještě se k němu vrátím.

 

 

Trochu politiky

Pražskou politickou situaci dnes opustím bez komentáře. Překvapil mne (bezvýrazný) ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a jeho názor na znovu zavedení možnosti úhrad na „lepší“ péči pro některé pacienty. Myslím, že prvním autorem myšlenky byl ministr Julínek za ODS a prosadil ji ministr Heger za TOP 09. Píše-li se o tom, že toto opatření již shodil ze stolu ústavní soud, je to pravda, ale pouze částečná. Většina populistů to ví, ale bude tvrdit své. Ústavní soud shodil opatření z důvodu legislativních pochybení. Dle ÚS mělo toto opatření být vydáno zákonem a to nebylo. Nechci a ani neumím diskutovat o tom, co a jak mělo být hrazeno lépe a co ne. Jednu věc toto opatření v celém kontextu ukázalo. Základní péče ve stejné kvalitě jako dříve byla zajištěna. Mnohem zásadnější však byl poplatek 30,- Kč za vyšetření u lékaře za jednu návštěvu. Toto opatření uvolnilo kapacitu praktických i dalších lékařů. Zároveň nebýt COVID, opět se začaly plnit čekárny pacienty, doby ošetření se prodlužovaly. Tady vidím jednoznačnou kladnou odezvu těchto 30,- Kč. Škoda zrušení. Jak už v naší (ale asi nejen naší) politice bude, neutichne-li celá záležitost, bude to jen a jen populismus.

 

 

Autor: Josef Kutil | čtvrtek 17.11.2022 22:57 | karma článku: 4,77 | přečteno: 156x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 143x | Diskuse | Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,30 | Přečteno: 165x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse | Ostatní

Josef Kutil

Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.

19.9.2022 v 9:27 | Karma: 7,58 | Přečteno: 173x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Rozdáváme kola za milion korun

15. července 2024

Členství v iDNES Premium má velkou spoustu výhod. Čtenáři se dostanou ke všem prémiovým článkům na...

Trumpa při pokusu o atentát trefili do ucha. Střílel mladý republikán, nepřežil

14. července 2024  1:01,  aktualizováno  14:56

Republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump přežil pokus o atentát. Na...

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

14. července 2024  15:17,  aktualizováno  17:04

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média....

Padaly kroupy jak pingpongové míče. Bouřky se opět hnaly Českem

10. července 2024  8:02,  aktualizováno  22:52

Česko má za sebou další tropický den. Denní maxima byla ve středu překročena na 56 z celkem 167...

Wimbledonská šampionka Krejčíková! Italku přemohla v dramatickém finále

13. července 2024  14:45,  aktualizováno  18:51

Wimbledon má opět senzační vítězku. A znovu po roce tato senzace pochází z Česka! Barbora...

Dva zastřelení na Sokolovsku. Policie řeší, zda šlo o sousedské spory

16. července 2024  12:15,  aktualizováno  13:26

Karlovarští kriminalisté přijali po 10. hodině oznámení o dvou lidech bez známek života. Podle...

Metsolaová obhájila post šéfky europarlamentu. Evropa je pro všechny, sdělila

16. července 2024  8:53,  aktualizováno  13:23

Maltská europoslankyně Roberta Metsolaová z lidovecké frakce EPP obhájila post předsedkyně...

Lidové noviny posílí online obsah a stanou se součástí rodiny MF DNES

16. července 2024  13:18

Deník Lidové noviny a zpravodajský web lidovky.cz projdou významnou změnou. Vzhledem k vývoji na...

Onanoval před cestujícími v metru. Policie hledá muže s vytetovanou lebkou

16. července 2024  13:16

Pražští policisté pátrají po neznámém muži, který opakovaně onanoval před cestujícími v metru....

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 204x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik