Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most
Doba, do které se výstavba trasy metra IV.B dostala, byla z hlediska zajištění finančních prostředků velice složitá. Bylo to mezi roky 1989 až 2000. Výstavba metra byla před rokem 1989 a chvíli potom financována vždy jen z prostředků státu. Státní dotace ale klesaly a při opatřeních státu ke snížení dluhu se vrátily i v průběhu jednotlivých let. Z toho vyplýval i postup výstavby. Značně nerovnoměrný, závislý na zdrojích. Postupně převzalo financování Hlavní město Praha, a to trvá dosud. Jedinou výjimkou bylo financování obnovy metra po povodních, kde se stát angažoval.
Bylo období let 1992–1995, kdy se dále jednalo o tom, zda výstavbu metra pozastavit, zastavit. Počítalo se, jaké ztráty toto zastavení ponese, kolik bude stát údržba. Jak sanovat důlní dílo a ražené traťové tunely s ohledem na bezpečnost.
Současně se psaly podklady pro jednání Hlavního města Prahy a dále návrhy předkládané do vlády přes Ministerstvo financí. Plánovalo se rozdělení financí s perspektivou několika let. Nikdy už tyto materiály pro jednání vlády nebyly předloženy. Praha zůstala jediným investorem výstavby metra.
Tehdy jediný zhotovitel metra Metrostav chtěl stavět dál, měl razící mechanizmy, pracovníky pro ražbu a výstavba metra byla hlavní činností firmy. Zhotovitel stavěl dál, ale my jsme nemohli podepisovat provedené práce, protože nebyly kryty finančními prostředky.
Vedlo se dost hlasitých jednání o tom, kdo práce zastaví. Zhotovitel chtěl pokyn k zastavení. Naše stanovisko bylo, když nechcete stavět, zastavte práce sami. Jen co si pamatuji, v jednom běžném roce byl potencionální dluh 602 mil. Kč. Samozřejmě celou dobu probíhala jednání s Hlavním městem Prahou. Nakonec rozpočet Hlavního města Prahy a hospodaření bylo v kladných číslech a celá částka na přelomu roku byla uhrazena. Ulevilo se pro jeden rok, ale vyhráno nebylo.
Na přelomu let 1996 a 1997 byla stavba hodně rozestavěná, ale pro úplné dokončení finanční prostředky nebyly. Tehdy jsme zpracovávali pro město materiály, kdy by některé stanice nebyly dokončeny, ale pouze se projížděly. Pro DP Metro to byl také nový prvek, ale po vyprojektování technické proveditelnosti tohoto záměru nebyl důvod s tím nesouhlasit.
Podstatné bylo dostat lidi ze stanice Českomoravské na stanici Černý most, kde součástí stanice metra byl i autobusový terminál a P + R. Zároveň stanicí Rajská zahrada obsluhovalo metro celé sídliště a nově vznikající obchodní zónu. Současně s těmito stanicemi byl zprovozněn i jeden výstup a vestibul stanice Vysočanská. Druhý vestibul stanice Vysočanská, stanice Hloubětín a na závěr stanice Kolbenova byly uváděny do provozu s cestujícími postupně do roku 2000.
S odstupem času lze říci, že rozhodnutí o postupném uvádění stanice do provozu bylo nejen úplně nové, ale v daném čase pomohlo nejefektivněji rozvoji MHD.
Trochu politiky
Dva pohledy na stejnou věc, respektive na návrh nového stavebního zákona.
Rychlé, transparentní, digitální a občanovi blízké stavební řízení. Na digitalizaci všech provozů klademe mimořádný důraz. To jsou slova ministra MMR z 18.10.2022. Krásné věty, ale asi jediné, co si pan ministr přečetl je digitalizace. Tak, jak jsem některé části měl možnost v rozpracovanosti vidět, musím souhlasit s názorem druhé strany (i když by neměla být druhou, ale společnou), která posílá dopis panu předsedovi vlády. Překvapuje mě, že tato „druhá“ strana složená ze zástupců organizací, kterých se stavební zákon bude bezprostředně týkat, má konkrétní a zásadní výhrady k některým částem novely stavebního zákona. Tyto výhrady veřejně sepsala prezentovala.
V souvislosti s oběma názory na novelu mi asi nejvíce utkvěl názor, že transparentní zákon vnikl netransparentně pouze na ministerstvu. U některých zákonů to asi jde, ale návrh stavebního zákona musí být konzultován s těmi, kterých se to profesně týká, kteří se jím budou řídi a budou podle něj stavět. Transparentnost u Pirátů, jak to vypadá, je jen v tom, že zatím stávající primátor Hlavního města Prahy pan Hřib by chtěl být transparentním primátorem dál.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.
Josef Kutil
Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.
Josef Kutil
Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.
Josef Kutil
Dopravní stavby - povodně v metru 2002 (1. část)

Silné deště a následné povodně na velkém území Čech způsobily v srpnu 2002 též zatopení 19 stanic metra. Jak se dávalo metro dohromady byla jedna z nejrychlejších staveb v Praze.
Další články autora |
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Nejnižší čísla za 30 let. Mladí stále méně kouří i pijí alkohol, berou ale antidepresiva
V Česku dál ubývá mladých, kteří kouří klasické cigarety, pijí alkohol či užívají konopné látky....
Fiala je s ministry v Užhorodu. Jednal s ukrajinským premiérem
Český premiér Petr Fiala v úterý navštívil Ukrajinu. V Užhorodu jednal se svým protějškem Denysem...
Pokuta za podvod s dotacemi na plavání. Je to politický boj, tvrdí zastupitel
Okresní soud v Prostějově uznal trenéra plavání a opozičního zastupitele Aleše Matyáška (Na rovinu)...
Zkrvavený obličej a ruka chránící hlavu. Policie hledá oběť agresivního lupiče
Liberečtí kriminalisté hledají mladého muže zachyceného na snímku, kterého podle vyšetřování letos...
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 210x