Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dopravní stavby - plavené tunely metra pod Vtavou

Mělký přechod tunelů metra mezi Holešovicemi a Trojou byl nejdříve řešen realizací ve třech jímkách v řečišti Vltavy. Nové řešení, vybetonování v suchém doku a jeho usazení do skutečné polohy bylo hodně inovativní.

Pokračování trasy C metra ze stanice Nádraží Holešovice směrem do Kobylis se projektovalo mnoho let ve variantách. Vedení trasy se nakonec ustálilo na mělkém přechodu Vltavy a dále do stanic Kobylisy a Ládví. Po přechodu Vltavy a Trojské roviny pak trasa metra stoupá v maximálně možném stoupání do stanice Kobylisy. I tak je úroveň nástupiště stanice Kobylisy cca 26,5m pod terénem. Výstavba přechodu Vltavy byla projektována k realizaci ve třech jímkách v řečišti Vltavy. Zpracovávaly se i jiné možnosti přechodu Vltavy. Když byl vybrán zhotovitel, došlo k dalšímu vývoji. Byla podrobněji rozpracována varianta přechodu Vltavy tzv. "plavenými tunely". Hloubka řeky se v místech přechodu pohybovala mezi 3 až 6 metry. V řece se měla vybudovat rýha do které se tubus následně umístí a zasype se do úrovně dna řeky. V projektu se hodně angažoval tehdejší generální ředitel Metrostavu Ing. Jiří Bělohlav. Zárukou technického řešení byl prof. Ing. Jan L. Vítek CSc jako vedoucí technické rady projektu. Chtěli jsme, aby Metrostav předložil kompletní technické řešení, dopady do harmonogramu stavby a finanční propočet celého úseku ve vazbě na podepsanou smlouvu, Autorský dozor Metroprojekt potvrdil technické řešení, časově bylo řešení kratší oproti HMG, i finančně vycházelo lépe. Přistoupilo se na tento návrh a začalo technické dopracování projektu. V té době bylo ve světě málo realizovaných podobných projektů a v tomto rozsahu snad žádný. Také po dokončení stavby obdrželo toto řešení několik mezinárodních cen. Ve Vltavě byla ze soulodí vyhloubena rýha max. 0,5m pod úroveň budoucího tubusu. Na Trojské straně Vltavy byl vybudován suchý dok, ve kterém byl tunel vybetonován. Jeho vnější rozměry byly 6,48 krát 6,48m, délka tubusu pak 168m. Tvar tubusu nebyl rovný, ale zakřivený. Vše bylo betonováno ze speciálního vodotěsného betonu. Po dokončení betonáže a utěsnění čel byl dok zaplaven a otevřen směrem do Vltavy. V přední části byl zavěšen na ponton a táhly jej 2 tažné jednotky z protějšího břehu Vltavy. Vše bylo pečlivě spočítáno a připraveno. První tunel byl vysunut 12. října 2001 a trvalo to vše 9 hodin. Tunel byl následně přikotven mikropiloty a zasypán. Druhý tubus byl ze stejného doku vysunut za 7,5 hodiny 3. června 2002. Oba tunely se pak nacházely 7,5m pod hladinou vody. Bez úhony přečkaly tunely i ničivé povodně v srpnu 2002.

Trochu z politiky

Přečetl jsem si, jaké byly v březnu preference jednotlivých stran. První místo ANO je stále stabilní a okruh voličů se nemění. Nepřekvapuje mne posilování ODS a jsem tomu rád. Pan předseda Fiala, jako premiér, je klidnou silou ve vedení celé společnosti. Strana se nyní ukazuje jako vedoucí směr dalšího ubírání společnosti. Ministři ODS ale zatím nepředvádí vše, co se od nich očekává v této složité situaci. Překvapením je pro mne stále vysoké procento voličů SPD.  Vždyť jen chvíle poslechu projevů předsedy SPD ukazuje, kam by se společnost dostala. Chce to jen zamyslet se a vidět. Za zamyšlení stojí také STAN, kteří se drží, ale v důsledku aférek a nevědomosti věci řídit, by mohly preference klesat. Ale přeji pánům Rakušanovi a Gazdíkovi aby situaci ustály.  Samostatnou kapitolou je ČSSD na hranici cca 3%, kde ještě nějakou dobu bude. Nepodařilo se jí zatím něčím voliče zaujmout a vytvořit program a ideový směr. Tak uvidíme další vývoj, ale podstatná je nyní složitá současnost a jak se k ní strany postaví.

Autor: Josef Kutil | neděle 3.4.2022 21:24 | karma článku: 8,78 | přečteno: 213x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 139x | Diskuse| Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 155x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,28 | Přečteno: 163x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

První létající divize. Armáda investuje miliardy, chce masy dronů do tří let

18. května 2024  10:48

Válka na Ukrajině je bitvou technologií a především pak bezpilotních prostředků. To si uvědomuje i...

KLDR hodnotila přesnost střel odpalem do moře. Kim posílí jaderný program

18. května 2024  10:15

Severní Korea provedla zkoušku odpalu taktické balistické střely do Japonského moře. Severokorejský...

Epidemioložka SZÚ varuje, že legionella může být ve vířivkách i osvěžovačích

18. května 2024

Rozstřel Je černý kašel na ústupu nebo stále ještě představuje hrozbu? A kde se můžeme nakazit záškrtem nebo...

Velká záhada rozluštěna. Bloky na stavbu pyramid přinesl do pouště Nil

18. května 2024

Premium Vědci možná vyřešili záhadu táhnoucí se celá tisíciletí: jak staří Egypťané dotáhli obrovské...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 201x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik