Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní stavby - plavené tunely metra pod Vtavou

Mělký přechod tunelů metra mezi Holešovicemi a Trojou byl nejdříve řešen realizací ve třech jímkách v řečišti Vltavy. Nové řešení, vybetonování v suchém doku a jeho usazení do skutečné polohy bylo hodně inovativní.

Pokračování trasy C metra ze stanice Nádraží Holešovice směrem do Kobylis se projektovalo mnoho let ve variantách. Vedení trasy se nakonec ustálilo na mělkém přechodu Vltavy a dále do stanic Kobylisy a Ládví. Po přechodu Vltavy a Trojské roviny pak trasa metra stoupá v maximálně možném stoupání do stanice Kobylisy. I tak je úroveň nástupiště stanice Kobylisy cca 26,5m pod terénem. Výstavba přechodu Vltavy byla projektována k realizaci ve třech jímkách v řečišti Vltavy. Zpracovávaly se i jiné možnosti přechodu Vltavy. Když byl vybrán zhotovitel, došlo k dalšímu vývoji. Byla podrobněji rozpracována varianta přechodu Vltavy tzv. "plavenými tunely". Hloubka řeky se v místech přechodu pohybovala mezi 3 až 6 metry. V řece se měla vybudovat rýha do které se tubus následně umístí a zasype se do úrovně dna řeky. V projektu se hodně angažoval tehdejší generální ředitel Metrostavu Ing. Jiří Bělohlav. Zárukou technického řešení byl prof. Ing. Jan L. Vítek CSc jako vedoucí technické rady projektu. Chtěli jsme, aby Metrostav předložil kompletní technické řešení, dopady do harmonogramu stavby a finanční propočet celého úseku ve vazbě na podepsanou smlouvu, Autorský dozor Metroprojekt potvrdil technické řešení, časově bylo řešení kratší oproti HMG, i finančně vycházelo lépe. Přistoupilo se na tento návrh a začalo technické dopracování projektu. V té době bylo ve světě málo realizovaných podobných projektů a v tomto rozsahu snad žádný. Také po dokončení stavby obdrželo toto řešení několik mezinárodních cen. Ve Vltavě byla ze soulodí vyhloubena rýha max. 0,5m pod úroveň budoucího tubusu. Na Trojské straně Vltavy byl vybudován suchý dok, ve kterém byl tunel vybetonován. Jeho vnější rozměry byly 6,48 krát 6,48m, délka tubusu pak 168m. Tvar tubusu nebyl rovný, ale zakřivený. Vše bylo betonováno ze speciálního vodotěsného betonu. Po dokončení betonáže a utěsnění čel byl dok zaplaven a otevřen směrem do Vltavy. V přední části byl zavěšen na ponton a táhly jej 2 tažné jednotky z protějšího břehu Vltavy. Vše bylo pečlivě spočítáno a připraveno. První tunel byl vysunut 12. října 2001 a trvalo to vše 9 hodin. Tunel byl následně přikotven mikropiloty a zasypán. Druhý tubus byl ze stejného doku vysunut za 7,5 hodiny 3. června 2002. Oba tunely se pak nacházely 7,5m pod hladinou vody. Bez úhony přečkaly tunely i ničivé povodně v srpnu 2002.

Trochu z politiky

Přečetl jsem si, jaké byly v březnu preference jednotlivých stran. První místo ANO je stále stabilní a okruh voličů se nemění. Nepřekvapuje mne posilování ODS a jsem tomu rád. Pan předseda Fiala, jako premiér, je klidnou silou ve vedení celé společnosti. Strana se nyní ukazuje jako vedoucí směr dalšího ubírání společnosti. Ministři ODS ale zatím nepředvádí vše, co se od nich očekává v této složité situaci. Překvapením je pro mne stále vysoké procento voličů SPD.  Vždyť jen chvíle poslechu projevů předsedy SPD ukazuje, kam by se společnost dostala. Chce to jen zamyslet se a vidět. Za zamyšlení stojí také STAN, kteří se drží, ale v důsledku aférek a nevědomosti věci řídit, by mohly preference klesat. Ale přeji pánům Rakušanovi a Gazdíkovi aby situaci ustály.  Samostatnou kapitolou je ČSSD na hranici cca 3%, kde ještě nějakou dobu bude. Nepodařilo se jí zatím něčím voliče zaujmout a vytvořit program a ideový směr. Tak uvidíme další vývoj, ale podstatná je nyní složitá současnost a jak se k ní strany postaví.

Autor: Josef Kutil | neděle 3.4.2022 21:24 | karma článku: 8,78 | přečteno: 212x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 138x | Diskuse| Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 155x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,26 | Přečteno: 160x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  10:28

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20,  aktualizováno  10:24

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 201x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik