Dopravní stavby - Ochranný systém metra

V době, kdy bylo nebezpečí atomové války blízko(nevyhodnocuji současnost), byly kryty na mnohých místech a pražské metro je ideální místo. Celý systém stavebních, technologických a řídících systémů se nazývá ochranný systém metra.

Těžko se nevyhnout současnému dění ve světě.

Vrátím se ke stavařině, viděl jsem, jak lidé v Kyjevě sedí v metru a schovávají se před výbuchy. Prakticky od začátku se metro v Praze stavělo jako protiatomový kryt. Doufám, že to pro tento účel nebude nikdy potřeba. Součástí je i větrání, úpravny vody atd. Dnes už se o tom mluví normálně. Jedním z hlavních částí ochranného systému metra jsou „protiatomová“ vrata, která jsou prakticky mezi všemi stanicemi. Tato vrata se vyráběla v Maďarsku. V traťovém úseku metra pro ně byla vytvořena železná výztuž spojená s tunelovou, do které se vrata zalila betonem. Protože tam musí též procházet množství kabelů, byly vytvořeny svařence chrániček, které byly mezi vraty a tunely rovněž zality betonem. Těsnění těchto chrániček byla poplatná své době a nevím o tom, že by se vývoj těsnění kabelů v chráničkách, nebo vaznících – prázdných chráničkách nějak posunul. Po záplavách bylo inovací mnoho. Vše bylo v pořádku, zkoušky vrat probíhaly, nic se nedělo. Pak přišla velká voda v roce 2002. Bohužel vnikla i do metra, a to v obrovském množství. Zavřela se vrata, ale voda tekla a tekla. Čekalo se, že vrata vodu zastaví. Najednou se voda objevila v 19 stanicích metra a proč. Nikdo nevěřil, že voda teče zavřenými vraty, což netekla, ale chráničky kolem vrat a jejich utěsnění bylo naprosto nedostatečné. Tlak vody a stav ucpávek chrániček přes sebe propustily obrovské množství vody. Pak už tekla voda v Karlíně do stanic i z povrchu, ale i tam byla vrata. Hladina vody v metru postupem času ustálila a sjednotila do jedné výšky. Jedna věc je něco kvalitně vyprojektovat, postavit, a protože nic netrvá věčně, je potřeba věci udržovat a myslet. Dnes už je to lepší. Tomu věřím.

 

Trochu politiky

Tak si představte, že dle uváděných zdrojů Ministerstva zdravotnictví zemřelo 22.2.2022 53 lidí, 25.2. 2022 pak 32 lidí, 29.2.2022 další 53 lidí. Počet zemřelých se blíží 40.000 našich občanů. Za pondělí 7.3.2022 zemřelo 46 lidí, v nemocnicích leží 2 285 lidí. Bude covid klesat na chřipku, bude horší (pravdou je, že pan ministr varoval, že na podzim může být ještě hůře).

Ani tato informace se do mnoha médií s nějakým prohlášením nedostala. Ukrajina je mnohokrát horší, ale je škoda, že české vládě, kterou čeští lidé volili, nezbude trochu času, aby informovala alespoň prostřednictvím svých náměstků o situaci v zemi, kde žijeme. Dvě zprávy byly ve všech novinách, že Krpálek nepůjde převzít vyznamenání a že Babiše sněmovna vydala, aby se s tím státní zástupce opět popral.

Autor: Josef Kutil | čtvrtek 17.3.2022 10:37 | karma článku: 7,14 | přečteno: 223x

Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 149x | Diskuse | Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 158x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,39 | Přečteno: 179x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 306x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 134x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Herci, sportovci i politici. Podívejte se na VIP, které dorazily na rozlučku s Bartoškou

21. května 2025  10:54

Nejen známé tváře z uměleckého světa se přišly v úterý večer rozloučit se zesnulým prezidentem MFF...

Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin

20. května 2025  6:30,  aktualizováno  17:01

Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro...

Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším

20. května 2025  20:37

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Válečná loď se při spuštění na vodu rozbila. Kim Čong-un přihlížel a zuřil

22. května 2025  7:24,  aktualizováno  9:23

Kolaps sebeúcty, nedbalost, trestný čin! Tak zuřil severokorejský vůdce Kim Čong-un, který...

USA na MS v hokeji 2025: program, úspěchy a vzájemné zápasy s Čechy

24. května 2025  16:55

V loňském roce poskládali silný tým, v Praze ale na medaili nedosáhli, když ve čtvrtfinále vypadli...

Důkaz nespokojenosti se Západem. Mezi mladými Afričany je hvězdou proruský lídr

24. května 2025  16:55

Lídr vojenské junty vládnoucí v Burkině Faso Ibrahim Traoré se stal jedním z nejpopulárnějších...

Jihovýchod Francie postihl rozsáhlý výpadek proudu, zasáhl i festival v Cannes

24. května 2025  13:23,  aktualizováno  16:51

Jihovýchodní francouzský departement Alpes-Maritimes se v sobotu několik hodin potýkal s rozsáhlým...

Z Prahy do Brna o 13 minut rychleji za cenu života, připomněla akce riziko

24. května 2025  16:28

Snažíme se připomínat, že volant není místo, kde bychom měli dohánět ztracený čas. Spěch na...

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky

Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 210x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.