Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dopravní stavby - Ochranný systém metra

V době, kdy bylo nebezpečí atomové války blízko(nevyhodnocuji současnost), byly kryty na mnohých místech a pražské metro je ideální místo. Celý systém stavebních, technologických a řídících systémů se nazývá ochranný systém metra.

Těžko se nevyhnout současnému dění ve světě.

Vrátím se ke stavařině, viděl jsem, jak lidé v Kyjevě sedí v metru a schovávají se před výbuchy. Prakticky od začátku se metro v Praze stavělo jako protiatomový kryt. Doufám, že to pro tento účel nebude nikdy potřeba. Součástí je i větrání, úpravny vody atd. Dnes už se o tom mluví normálně. Jedním z hlavních částí ochranného systému metra jsou „protiatomová“ vrata, která jsou prakticky mezi všemi stanicemi. Tato vrata se vyráběla v Maďarsku. V traťovém úseku metra pro ně byla vytvořena železná výztuž spojená s tunelovou, do které se vrata zalila betonem. Protože tam musí též procházet množství kabelů, byly vytvořeny svařence chrániček, které byly mezi vraty a tunely rovněž zality betonem. Těsnění těchto chrániček byla poplatná své době a nevím o tom, že by se vývoj těsnění kabelů v chráničkách, nebo vaznících – prázdných chráničkách nějak posunul. Po záplavách bylo inovací mnoho. Vše bylo v pořádku, zkoušky vrat probíhaly, nic se nedělo. Pak přišla velká voda v roce 2002. Bohužel vnikla i do metra, a to v obrovském množství. Zavřela se vrata, ale voda tekla a tekla. Čekalo se, že vrata vodu zastaví. Najednou se voda objevila v 19 stanicích metra a proč. Nikdo nevěřil, že voda teče zavřenými vraty, což netekla, ale chráničky kolem vrat a jejich utěsnění bylo naprosto nedostatečné. Tlak vody a stav ucpávek chrániček přes sebe propustily obrovské množství vody. Pak už tekla voda v Karlíně do stanic i z povrchu, ale i tam byla vrata. Hladina vody v metru postupem času ustálila a sjednotila do jedné výšky. Jedna věc je něco kvalitně vyprojektovat, postavit, a protože nic netrvá věčně, je potřeba věci udržovat a myslet. Dnes už je to lepší. Tomu věřím.

 

Trochu politiky

Tak si představte, že dle uváděných zdrojů Ministerstva zdravotnictví zemřelo 22.2.2022 53 lidí, 25.2. 2022 pak 32 lidí, 29.2.2022 další 53 lidí. Počet zemřelých se blíží 40.000 našich občanů. Za pondělí 7.3.2022 zemřelo 46 lidí, v nemocnicích leží 2 285 lidí. Bude covid klesat na chřipku, bude horší (pravdou je, že pan ministr varoval, že na podzim může být ještě hůře).

Ani tato informace se do mnoha médií s nějakým prohlášením nedostala. Ukrajina je mnohokrát horší, ale je škoda, že české vládě, kterou čeští lidé volili, nezbude trochu času, aby informovala alespoň prostřednictvím svých náměstků o situaci v zemi, kde žijeme. Dvě zprávy byly ve všech novinách, že Krpálek nepůjde převzít vyznamenání a že Babiše sněmovna vydala, aby se s tím státní zástupce opět popral.

Autor: Josef Kutil | čtvrtek 17.3.2022 10:37 | karma článku: 7,14 | přečteno: 218x
  • Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 144x | Diskuse | Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 156x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,30 | Přečteno: 165x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 304x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 126x | Diskuse | Ostatní
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 204x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik