Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autem do Oděsy

Ukrajinské silnice odjakživa mají nevalnou pověst a Poláci na tom nebývali o moc lépe. Jenže jak tomu v dnešní době opravdu je?

V Polsku rostou dálnice jako houby po dešti a tak doba, kdy jsme se na Poláky dívali přes prsty, je ta tam. Jejich silnice a dálnice svojí kvalitou ty české nezanedbatelně převyšují a tomu odpovídá i jejich smělý dálniční rychlostní limit nastavený na 140 km/h. Navíc ani finančně na dálnici nevykrvácíte. Mýtné platíte po desítkách zlotých a za Krakovem směrem na Ukrajinu dokonce už ani to ne.

Vypadá to skoro až idylicky. A idylou to skutečně i je, jste-li na dálnici sami. To není až takovou raritou, zvláště na východ od Krakova doprava řídne a řídne až do stádia, kdy můžete jet pohodlně a nerušeně těch svých 150 tachometrových tempomatových. Jenže, co když provoz zhoustne?

To je jiný příběh. Řidiči na dálnicích předjíždějí tuhle zleva, tuhle zprava, blikají u toho jak pominutí a na bezpečnou vzdálenost nedbají. Každý jede sám za sebe a na nikoho ohledy nebere. Jeden by jim nejraději vysvětlil, že jízda v levém pruhu neimplikuje povinnost překračovat maximální povolenou rychlost. Ač je to chvílemi ke vzteku, vězte, že to je podstatě jen taková průprava.

Ukrajinská hranice a šok

Na webu si snadno najdete, jaká je časová prostupnost hranic. Z důvodu špatné predikce pro přechod Krakovets volil jsem cestu přes Przemyśl. Průjezd přes hranice sice zabral nějakých 40 minut, nicméně šlo o kontinuální proces. Tuhle dostanete papír se SPZ a počtem pasažérů, pak do něj dostanete asi tak 3 razítka, každému orgánovi ukážete pas a techničák, některému i zelenou kartu a takhle to plynule pokračuje. Prostě pořád se něco děje, což ve vás vyvolá dojem, že nejde vlastně o žádné velké zdržení (a taky není v porovnání s cestou opačným směrem).

Pak překročíte hranice a čekáte, co přijde. Jestli budou cesty s hlubokými kolejemi, čtvrtmetrovými lochnami nebo příčnými vlnami. Čekáte v zásadě marně. To totiž přijde nejdříve ve Lvově.

Lvov je ochutnávkou toho, jak mohou vypadat komunikace ve městech. Odpověď zní: jakkoli. Setkáte se tu poměrně často s dlažbou, která se vlní všemi směry, i s hlubokými výtluky. Na druhou stranu se tu prvně setkáte i se semafory s odpočtem, a to jak pro řidiče, tak i pro chodce.

Na co tu narazíte ale především,jsou bezohlední řidiči. Zde prvně okusíte, že na Ukrajinských silnicích platí především právo silnějšího a způsob řízení tu odpovídá víc například Kazachstánu než střední Evropě. Tak jak jsou řidiči velice ohleduplní k chodcům, jsou naprosto bezohlední k sobě navzájem. Každý tu jede sám za sebe, nikdo nikomu nenechá dobrovolně ani milimetr místa a tam, kam se nenatlačíte, tam se prostě nedostanete.

Výhodou naopak je to, že ač je provoz velice hustý, a to je prakticky kdykoli, neměl jsem ve Lvově, a v zásadě ani v žádném jiném Ukrajinském městě, problém bezplatně zaparkovat.

Jedeme dále směrem na Umaň

Už ve Lvově jsem začal vážně pochybovat, jak je to s nejvyšší povolenou rychlostí na Ukrajině. Tyto pochybnosti se objevily především poté, co jsme jeli v noci z centra taxíkem na šedesátce rychlosti zhruba 100 km/h.

Za městem jsem dospěl k závěru, že koncept maximální povolené rychlosti tu v zásadě neexistuje, tedy není-li místně definována značkou. Maximální povolená rychlost je určena třemi faktory: provozem, stavem komunikace a vztahem řidiče k jeho vozidlu.

Těch 530 kilometrů do Umaně nebylo ani trochu tím, co jsem na východ od Lvova čekal. 450 kilometrů bylo naprosto ve špičkovém stavu. Silnice šířky na 3 až 4 auta s dvěma pruhy umožňovala velmi rychlou jízdu. Ač jsem jel místy velmi svižně, téměř vždy se našel někdo kdo mě chtěl předjet, příležitostně to byl i kamión, to když jsem měl pocit, že projíždím zástavbou a řidiči Kamazu za mnou přišlo mých 100 km/h nedostačujících. Jiní z těch, co mě předjížděli, se kolem mě mihli způsobem takovým, že mohli i atakovat 200 km/h. Krom toho, že komunikace měly špičkovou kvalitu, podél nich byla po většinu času stromořadí nebo alespoň křoviska, která fungovala jako větrolamy. 

Ač tento popis může znít skvěle, vždy je potřeba být velice pozorný. Může se vám na cestě objevit dobytek nebo se rapidně změní kvalita vozovky. Je tu totiž i těch zbývajících zhruba 80 kilometrů, která na upgrade čekají. Jde o úseky v rekonstrukci (například na obchvatu Vinnycje) nebo úseky v havarijní stavu, poničené tranzitní dopravou, s hlubokými kolejemi i příčnými vlnami (nejhorší je v tomto smyslu asi obchvat města Chmelnyckyj). Tady doporučuji zvolnit zhruba na 60 km/h a, je-li to třeba, potlačit ego. Místní vás budou hojně předjíždět, jenže je třeba si uvědomit, že mnoho z nich má nezanedbatelně vyšší světlou výšku nebo maji vehikly s hodnotou sotva dosahující hodnoty vaše smartphonu.

Na těchto úsecích ale neztratíte příliš mnoho času, a tak tím, co vás dokáže opravdu zdržet může  být nakonec jen částečná uzavírka s kyvadlovou dopravou. Tyto systémy mnohdy fungují velice špatně a vytvářejí i kolony na několik hodin. Tak tomu bylo v mém případě na poslednímu úseku z Vinnycje do Umaně. Pokud vás ani tyto anomálie nezdrží, ze Lvova do Umaně se lze svižnější jízdou dostat pod 6 hodin.

Dálnice Kyjev - Oděsa

Umaň se nachází před polovinou dálnice. Do Kyjeva to máte asi 200 kilometrů, do Oděsy ještě 270 kilometrů. Nejde o dálnici v pravém slova smyslu - podobně jako jsem popisoval v případě Kazachstánu, i tady najdete autobusové zastávky, přechody pro chodce a přerušení středových svodidel umožňující otočení do protisměru.

Pohyb po dálnici vypadá dosti jinak než u nás. Dominantně osobní auta využívají levého pruhu. Pravý využívají jen kamiony a masochisti. Ne že by byl po celé trase vyloženě v havarijním stavu, ale kvalita se tu mění ze stavu “150 km/h bez problému” po “i 40 km/h je hodně”, velmi rychle a nepředvídatelně. 

V levém pruhu můžete jet v zásadě tolik, kolik vám vozidlo a pud sebezáchovy dovolí. Opět platí, že žádná rychlost není dost vysoká, aby se vám nemohl objevit za zády zběsile blikající Cayenne s údernou SPZ. Troufám si tvrdit, že některá vozidla, která mě předjížděla, mohla jet i 250 km/h.

S cestováním vysokou rychlostí to ale není až tak jednoduché. Dálnice je v otevřené krajině. Kam oko pohlédne, žádný strom, a tak jako řidič budete čelit nemalým poryvům větru, které ve výsledku vedou k tomu, že se tu cítíte za volantem mnohem méně komfortně než na nedálniční silnici ze Lvova do Umaně.

Proto pojedete-li rychle, dojede do Oděsy unaveni a s vytahanýma rukama. No a v Oděse opět zapadnete do starých kolejí.

Oděsské koleje

Místy i doslova.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Vaverka | pátek 4.10.2019 8:20 | karma článku: 22,37 | přečteno: 866x
  • Další články autora

Jan Vaverka

Kolumbie - 9. díl: Na cestě do Amazonie

Pár týdnů před odletem do Kolumbie psala Lufthansa, že nám ruší let zpátky do Evropy a že můžeme letět o několik dní dříve nebo naopak později. Když to dříve nejde, co s časem navíc?

24.5.2024 v 8:20 | Karma: 9,92 | Přečteno: 121x | Diskuse| Cestování

Jan Vaverka

Kolumbie - 8. díl: Do Bogoty za jídlem

Kulinářská Bogota má vše. Komorní podniky, i obrovskou čtyřpatrovou restauraci, zapadlé bistro s exotickým masem i místo, kam zajít na fermentovanou kukuřici.

17.5.2024 v 8:20 | Karma: 13,03 | Přečteno: 226x | Diskuse| Cestování

Jan Vaverka

Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce

Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.

10.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,57 | Přečteno: 171x | Diskuse| Cestování

Jan Vaverka

Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu

To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.

3.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 173x | Diskuse| Cestování

Jan Vaverka

Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty

Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.

26.4.2024 v 8:20 | Karma: 14,39 | Přečteno: 182x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Srovnání průzkumů: Lidovcům umřeli voliči, Konečná v eurovolbách sráží ANO

19. května 2024  19:34

Volební modely českých agentur, srovnané redakcí iDNES.cz za celý rok, mají jasno. Hnutí ANO si od...

V Česku mizí vesnické obchody. Změní trend chytré prodejny bez prodavaček?

27. května 2024

Premium Za poslední čtyři roky zmizelo téměř čtyři sta vesnických obchodů. Jejich aktuální počet je 11 701,...

Radši Okamura než Fiala, říká Konečná a hájí, proč schovala KSČM do koalice

27. května 2024

„Když se mě zeptáte, jestli Fiala, nebo Babiš, tak prostě Babiš,“ uvedla v rozhovoru pro iDNES.cz...

Nejen Batman zklamal, Bulhaři znovu volí. Hledají mesiáše, tvrdí analytici

27. května 2024

Premium Bulhaři chodí k volbám každou chvíli a pořád žádný výsledek. Na začátku června se v Bulharsku budou...

Hoši, děkujem! Jsme nesmírně hrdí! Pavel a další politici gratulují hokejistům

26. května 2024  23:51

K vítězství českého týmu na mistrovství světa v hokeji gratulují na sociálních sítích také čeští...

  • Počet článků 141
  • Celková karma 14,26
  • Průměrná čtenost 657x
Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.

Seznam rubrik