Kolumbie - 8. díl: Do Bogoty za jídlem

Kulinářská Bogota má vše. Komorní podniky, i obrovskou čtyřpatrovou restauraci, zapadlé bistro s exotickým masem i místo, kam zajít na fermentovanou kukuřici.

První den v Bogotě a my po probdělé noci jsme tak trochu v zombee módu. Je sotva 10 ráno a jde na nás hlad. Prolistuju průvodce a po letmém pohledu do mapy se rozhodujeme: Jdeme do restaurace Mini Mal, malého podniku v širším centru, který má fusion kreativní kuchyni. Že nevíte, co to znamená? To je skoro jedno. I kdybyste se to snažili pochopit, beztak vás to asi nepřipraví.

“Biodiversidad. Diversidad Cutural. Creatividad.” To je heslo drobné restaurace v bytové zástavbě napsané na jednostránkovém jídelníčku. Anglicky tu nikdo neumí a ani při pohledu do menu nemáte moc jasno, co čekat. Nezlepší se to ani poté, co použijete Google translate.

Menu v Mini Mal

A tak to tam sypeme více či méně intuitivně. Každý dáme jednu polívku a jeden předkrm.  Ne že bychom šetřili, spíš se necítíme na žranici. Oběd je to naprosto grandiózní. Jídelní lístek fotím právě v přesvědčení, že později zpětně poskládám, co jsme měli. Neposkládám. Pardon. Přesto dojem setrval.

Z jiné kategorie je Andres Carne de Res D.C. Jde o největší a nejslavnější podnik v Bogotě. Má 4 patra, přes 500 zaměstnanců (to mi řekl na můj dotaz recepční), obrovské menu a kapelu co chodí napříč podnikem. Nemáme rezervaci tak to vypadá, že to je skoro bez šance, ale ve dvou se přec jen po pár minutách dostáváme ke stolu. Není to levný podnik, ale to hovězí je impozantní.

Hovězí v Andrés Carne de Res

A pak jsou tu prostory podniku. Takovou show jen tak někde nezažijete. Každé patro má svůj styl a kapela dodává feeling, jaký nikde jinde není.

Kapela v Andrés Carne de Res

Andrés Carne de Res má dohromady 4 patra..

..v nejnižší patře je bar

Ale pojďme k něčemu více přízemnímu. Diana je naší průvodkyní na food tour. Postupně nás vezme na empanadas casera (malý zapečený koláč plněný masem), tradiční bogotskou kuřecí polévku (ajiaco), canelazo (drink kterým je anýzovka a limonádou z guave jedna ku jedné), svérázná Chi Cha nebo lokální pivo.

Momentky z food tour

Divočejší specialitou je pak kapibara. Jde o největšího žijícího hlodavce. Tohle přerostlé morče je specialitou po celé Jižní Americe, především v Brazílii. Podávají ji například v Capibara 4 Carnes v centru staré čtvrti.

Kapibara v Capibara 4 Carnes

nemají ale jen kapibary

Pokud jde o pivo, to není úplně kolumbijská disciplína. Minipivovary budete hledat těžko a dle mého průzkumu patrně jediný pivovar, který do této kategorie zhruba zapadá, je Bogota Beer Company, neboli BBC. To moc nepodsouvá kolumbijskou autenticitu, přesto pivo mají pitelné.

Bogota Beer Company

Vrátím se ještě k nápoji Chi Cha. Jde o fermentovaný nápoj z kukuřice, tedy něco jako burčák. Sama o sobě je Chi Cha šíleně kyselá, proto se doslazuje. A to je ta bolest. Spousta cukru a téměř nerozpoznatelný alkohol může udělat v horku svoje. Chi Cha ale nemusí být nutně jen z kukuřice. Je to obecný pojem pro fermentované nápoje z jihoamerických plodin, které se pijí od Kostariky po Chile. Fermentovat se může krom kukuřice i quinoa, kasava nebo rýže. Byron zmiňoval, že ve Venezuele v době nejhlubší krize fermentovali i těstoviny.

Chi cha, takový burčák z kukuříce, je na každém kroku

Posledním podnikem na naší pouti Bogotou je Salvo Patria. Klidný podnik v širším centru má dobré jídlo, zaujme ale hlavně pivo Moonshine s nádhernou sklenicí s kosmonautem. Ptám se servírky, za kolik ji můžu koupit a ona, že nemůžu, že to je limitovka a že není na prodej. Naléhám, a tak se v návaznosti na to postupně na mě vystřídají hned čtyři, konče u provozního. Ptá se kolik navrhuju. Dám před něj 5 dolarů. On že chce deset. Položím na stůl navíc 5 mil COP. Bere to a já si odvážím z Kolumbie trofej.

Ještě, než zmizíme z Kolumbie, čeká nás jedno velké a neplánované dobrodružství. Vydáme se na skok do Amazonie. O tom příště.

Autor: Jan Vaverka | pátek 17.5.2024 8:20 | karma článku: 13,03 | přečteno: 237x

Kolumbie - 10. díl: Amazonskou džunglí

Jdeme do finále. Při sobotním ránu je v Leticii třicet stupňů a my vyrážíme na dvoudenní výpravu do amazonské džungle. Ale zase takový fofr to nebude, protože se do rána zřítil most do přístavu.

31.5.2024 v 8:20 | Karma: 13,87 | Přečteno: 145x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 9. díl: Na cestě do Amazonie

Pár týdnů před odletem do Kolumbie psala Lufthansa, že nám ruší let zpátky do Evropy a že můžeme letět o několik dní dříve nebo naopak později. Když to dříve nejde, co s časem navíc?

24.5.2024 v 8:20 | Karma: 11,11 | Přečteno: 152x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce

Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.

10.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 175x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu

To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.

3.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 176x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty

Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.

26.4.2024 v 8:20 | Karma: 14,39 | Přečteno: 186x | Diskuse| Cestování

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Brusel zveřejnil 10 kroků pro přijímání migrantů, z nichž se Česko nevyzuje

12. června 2024  18:34

Evropská komise zveřejnila harmonogram, který má zajistit, aby v jednotlivých členských státech EU...

Pravda o střelbě na fakultě. Unikátní rekonstrukce, vrah přišel ve 13:23

17. června 2024

Premium Pravda o střelbě na filozofické fakultě se vynořuje postupně a některé detaily jdou proti tvrzením,...

Evropu čeká vlna veder, dorazí i do Česka. Ve Španělsku čekají 45 stupňů

11. června 2024  15:34,  aktualizováno  15:49

Teploty v Evropě od víkendu výrazně vzrostou. Od pondělí do čtvrtka příštího týdne bude letní až...

Centrem Prahy nejezdí dvě ze tří linek metra, policie řeší odložené kufry

18. června 2024  13:53,  aktualizováno  14:21

Aktualizujeme V úterý odpoledne policie uzavřela část Václavského náměstí kvůli nálezu podezřelého zavazadla....

Dodávka na pěší zóně srazila a usmrtila seniorku, zůstala zaklíněná pod autem

18. června 2024  14:19

Tragickou dopravní nehodu vyšetřovali dnes dopoledne olomoučtí policisté i hasiči na pěší zóně v...

Potyčka na ubytovně v Ústí skončila vraždou, podezřelého policie zadržela

17. června 2024  12:06,  aktualizováno  18.6 14:01

Policisté vyšetřují vraždu na ubytovně v Ústí nad Labem. V násilný trestný čin zřejmě vyústila...

„Ficovi pomohlo, že sám bojoval.“ Lékař poprvé popsal dny po atentátu

18. června 2024  13:11,  aktualizováno  13:50

Rychlé zotavování slovenského premiéra Roberta Fica po atentátu v Handlové souviselo s tím, že...

Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.