Kolumbie - 9. díl: Na cestě do Amazonie

Pár týdnů před odletem do Kolumbie psala Lufthansa, že nám ruší let zpátky do Evropy a že můžeme letět o několik dní dříve nebo naopak později. Když to dříve nejde, co s časem navíc?

Kouzlo těchto velkých aerolinek je, že mají podporu, která funguje. Navíc česky. Ne, že bych to nutně vyžadoval, ale na podpoře se za anglicky mluvící kolikrát vydává kdekdo. Proto bez problémů posouváme let o čtyři dny a rázem se otevírá prostor pro rozšíření programu v Kolumbii. A teď kam.

Z Bogoty se dá dostat na spoustu zajímavých míst, přesto náš čas je omezený, a tak nechceme daleko, ani nechceme řešit složité hraniční procedury. A také nechceme, aby to stálo ranec. Proto jsou možnosti dvě: Karibik nebo Amazonie. Volba padá na Amazonii.

Stačí dvě hodiny letu jsme opět na jižní polokouli. Přílet je impozantní. Pod námi je nekonečná zeleň v mracích, z níž se z ničeho vynoří ranvej.

Nekonečná zeleň Amazonie

Téměř stoprocentní vlhkost a teplota přes třicet stupňů způsobuje, že pokud nelije jak z konve nebo není čistá obloha, počasí prakticky nelze rozeznat. Sama Leticia je zvláštním světem. Ještě na letišti se platí vstup do národní parku. Pokud chcete překročit hranici do Brazílie, musíte si nechat dát razítko už na letišti, protože hranice mezi Kolumbií a Brazilií není typicky jihoamerická - stačí přejít ulici.

Na ulicích potkáte kdeco. Silnice jsou rozmlácené a jezdí po nich spousta tuk tuků a motorek. Na motorkách obvykle sedí tři i více pasažérů, jezdí i děti, helmu nemá nikdo. Co chvíli na nás z motorek místní pořvávají “taxi, taxi”. Rychle je jasné, že právě motorka je tím taxi. Velkou měrou má na této anarchii podíl, že v Leticii není dopravní policie, proto jezdí každý, kdo to umí.

Leticia

Jdeme se podívat do přístavu. Procházíme něčím, co by se dalo nazvat slumem. Přes zhruba pětimetrové koryto, kterým rychle teče voda, je vratký most z prken a kůlů. Most se kymácí pod nohama a já propadnu strachu. Jeden z místních natáhne ruku a pomůže mi. Tento hraniční zážitek později umocní, když se most do rána zřítí.

Cesta do přístavu v Leticii

S mapou v ruce hledáme přístav. Cesta, kterou mapa ukazuje, nevypadá úplně jako vhodný kandidát. Později se ukáže, že naokolo vede lepší cesta. Tím, že v Amazonii pořád prší, na každém rohu jsou bažiny. Co s tím? Hodíte přes bažinu kládu. Nápad by to byl dobrý, kdyby to opravdu nebyla jen surová kláda, která když namokne, docela klouže.

Konečně jsme v přístavu. Upřímně, představoval jsem si trochu něco jiného. Tok Amazonky je impozantní, přitom je to jen jeho třetina. Žádné molo tu není. Ani náznak dlažby nebo betonu. Pravda, není to nákladní přístav, ten je dál za plotem, přesto odtud jezdí všechny lodě, které převáží pasažéry.

Přístav v Leticii

Amazonka, resp. její třetina

Hledáme někoho, kdo by nás vzal do Puerto Nariňo, oázy klidu zhruba 70 kilometrů proti proudu Amazonky kousek od peruánských hranic. Jenže je pozdě odpoledne a jediná šance je jet brzo ráno.

Po zralé úvaze volíme úplně jiný přístup. Jdeme do agentury, kterou vede Antonio Cruz Perez. Pěknou angličtinou nám vysvětluje, že můžeme jet na kolumbijskou stranu nebo na peruánskou stranu. Kolumbijská strana je spíše o fauně v korunách stromů, zatímco peruánská strana je plná bažin a proto především království vodní fauny. Volíme džungli s pevnou půdou pod nohama. Vyrazíme ráno. Antonio zajistí cestu lodí, ubytování, stravu, denní prohlídku džungle i noční prohlídku džungle. Stojí to ranec, doslova miliony pesos, ale když už jsme tady..

A o tom příště.

Autor: Jan Vaverka | pátek 24.5.2024 8:20 | karma článku: 11,11 | přečteno: 152x

Kolumbie - 10. díl: Amazonskou džunglí

Jdeme do finále. Při sobotním ránu je v Leticii třicet stupňů a my vyrážíme na dvoudenní výpravu do amazonské džungle. Ale zase takový fofr to nebude, protože se do rána zřítil most do přístavu.

31.5.2024 v 8:20 | Karma: 13,87 | Přečteno: 145x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 8. díl: Do Bogoty za jídlem

Kulinářská Bogota má vše. Komorní podniky, i obrovskou čtyřpatrovou restauraci, zapadlé bistro s exotickým masem i místo, kam zajít na fermentovanou kukuřici.

17.5.2024 v 8:20 | Karma: 13,03 | Přečteno: 237x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce

Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.

10.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 175x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu

To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.

3.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 176x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty

Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.

26.4.2024 v 8:20 | Karma: 14,39 | Přečteno: 186x | Diskuse| Cestování

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Na Islandu havaroval autobus s českými turisty, pět jich skončilo na JIP

16. června 2024  11:35,  aktualizováno  21:42

Při páteční nehodě autobusu na severu Islandu se zranilo dvanáct lidí, z toho pět skončilo na...

Pomalý návrat žen do práce po dětech? Je čas více zapojit otce, říkají experti

16. června 2024  20:20

Česko patří mezi země s nejpomalejším návratem rodičů po rodičovské do práce v celé Evropské unii....

Dělníci se zasekli v tubusu elektrárny. Ven je dostali až hasiči

16. června 2024  20:12

Hasiči v neděli několik hodin zachraňovali čtyři dělníky z převráceného vozíku v tubusu...

Rusku může globální oteplení pomoci, proto šíří klimatické lži, říká sociolog

16. června 2024

Premium Globální oteplování není. Za klimatickou krizi nemůže člověk, ale mimozemšťané. Jde o světové a...

Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.