Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0
OBSAH
rozcestník elektrotechnika
železniční rozcestník
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
rozcestník "elektřina pro dráhy"
Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz rozcestník elektrárny
ELEKTRICKĚ ROZVODY AC napětí a AC lokomotivy
Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 (tento příspěvek)
Paříž východu - rumunská elektrická lokomotiva řady 060 A - Blog iDNES.cz/ transformátor pro lokomotivu Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz
ELEKTRICKÉ ROZVODY DC napětí
Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz
Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz
Úzkokolejkou do České Kanady - Blog iDNES.cz elektrické rozvody na lokálních tratích
elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz část 1, podčást 3 železniční doprava na Ukrajině a v Rusku - střídavá vysokorychlostní lokomotiva Škoda ČS 4
rozcestník strojírenství, doprava
železniční rozcestník Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
parní trakce na železnici Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz
Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz (slevárenská technologie)
Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0
Poměrně dlouho neelektrifikovaná zůstávala dvojkolejná dráha (původně STEGu) mezi stejnosměrnou trakcí na hlavním železničním tahu "Severočeské hnědouhelné doly" - Praha - Česká Třebová - Ostravsko - Košice - která je aktuálně obsluhována třeba elektrickými jednotkami Škoda 440 vyrobenými Vagonkou Škoda - pro oba napájecí systémy 3 kV DC/25 kV 50 Hz AC.
Důvodů pro zavedení odlišné - druhé napájecí trakce na střídavý proud bylo povícero , jedním z nich byl fakt - že střídavý proud je ekonomičtější - a vedení je levnější už z důvodů - že jako konstrukční materiál není třeba používat měď. K dalším důvodů patřilo třeba ověření nových technologií .
V šedesátých letech tedy začala vznikat na hlavních železničních tratích spíše na jihu republiky nová napájecí soustava a na elektrifikované tratě pak vyjely lokomotivy zcela nového provedení - odlišné i barevně žluto-červenými tóny. Typy lokomotiv co vyjely na tratě byly podle označení vlastně dva, téměř identické - v prototypu byla však zkonstruována ještě jedna lokomotiva - oproti zmíněným dvěma typům lišící se například prodloužený rozměrem délky a navýšeným počtem náprav ze čtyř na šest. Není bez zajímavosti - že zmíněný prodloužený prototyp byl z těchto tří zmíněných typů lokomotiv zkonstruován vůbec nejdříve - a další dvě lokomotivy ze zde ověřených technologií vyšly.
Do provozu se tak nejdříve dostaly lokomotivy řady 230 - pozdějším označením S 230 vyráběné v letech 1967 a 1968. V letech 1968 až 1969 bylo z důvodu potřeby dalších střídavých lokomotiv navázáno na výrobu lokomotivní řady S 489.0 (230). Nová, ještě početnější série lokomotiv, u kterých se uplatnil změněný nápravový převod a některá další konstrukční zlepšení, získala řadové označení S 499.0 (240).
Šestinápravový prototyp řady 280 neboli S 699.0 byl zkontruován již v roce 1963 a došlo k ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a nepříliš operativní. Sériová stroje již měly běžný rám z kovu a laminátové panely byly použity jen na opláštění a uváděná nejvyšší povolená rychlost se u sériových strojů snížila za 160ti km/h na 120.
Všechny lokomotivy - ač s napájením na střídavý proud byly opatřeny stejnosměrnými - regulování rychlosti se uskutečňovalo vyřazováním oporů při vstupu do transformátoru.
Hlavním důvodem vzniku lokomotivy řady S 699.0 (280) byla potřeba ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a těžkopádnou. Lokomotiva ale položila základy koncepci pozdějších čtyřnápravových lokomotiv S 489.0 (230), dodávaných narozdíl od prototypu S 699.0 (280) ve velkých sériích.
| S
K přepřahání lokomotiv při změně trakce docházelo v Kutné hoře - kde bylo potřeba čekat - což je poměrně známo.
Jan Tomášek
C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů
Bádání nad úhlovými mírami a jednotkami a výpočtem délky oblouku nebo celého obvodu kruhu. Druhým tématem je cyklistika a motorismus - podle továrních značek. Cyklistika 1.
Jan Tomášek
Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia
rozjezd vozidla a moment setrvačnosti - dále bádání nad "obloukovými mírami" - a jejich přepočty na různé druhy frekvence - a také výpočet frekvence a rychlosti...se zaměřením na rozjezd vozů
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga
Rozjezd vozidel 3, moment setrvačnosti. Dva různé způsoby výpočty výkonu - statistický výkon z práce a oproti tomu porovnání výkon z frekvence... rozdělovník momentů.
Jan Tomášek
Na cestu s telefonní mapou - Haló, haló 4 - geoportál
Jenom pár základních poznatků o internetových mapách - zejména pro telefony - které se podařilo zjistit.
Jan Tomášek
Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?
Mechanika DPM - dynamika výkonů a momentů - v toto případě je záměrem jednak kvantifikovat výkonost samotného motoru a výkonost je často spojována s přepravou nákladů - jsou kromě pohonu rovněž v zájmu převody.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení
Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...
„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel
V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....
V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji
Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x