Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon a převody v mechanice, přepočet rychlosti, úhlové rychlosti, frekvence a úhlové dráhy
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
sedmá část
popelářské vozy a jejich vyklápění
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
rozcestník pro kinematiku a dynamiku (mechanika KFD/DPM)
dva úvodní díly
"první díl pro kinematiku a částečně i dynamiku" Mechanika KFD1 / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz
"první díl pro dynamiku" Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz (přepočet síla a momenty) - v části 3 odkazovaneho příspěvku
přepočet sil, momentů, rychlostí na ose i na obvodu a výkonu (mechanika DPM) na kole vozu i celém vozidle
"druhý díl pro dynamiku" pokračování přepočtů "druhý díl" - se zaměřením úhlová rychlost, moment setrvačnosti a moment otáčení na ose - a síla na obvodu kola v tomto příspěvku "nákladní vozy 2" Mechanika DPM 2 /W moment setrvačnosti / úhlová rychlost - moment síly - síla / výkon okamžitý z frekvence a statistický z práce - nákladní vozy 3 (v části 2.3 tohoto příspěvku)
druhý díl pro kinematiku Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, nákladní vozidla Avia a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz
jednotlivými veličinami se zabývají podrobněji příspěvky:
rozjezd a moment setrvačnosti Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.czmoment otáčení a výkon Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.czvýkon přepočtem z práce Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga (tento příspěvek)
převody Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - Blog iDNES.cz
rozcestník automobily
osobní vozy
vozy Škoda
nákladní vozy
nákladní vozy 2 a autobusy Škoda. Liaz, Praga a další značky - tento příspěvek
nákladní vozy 3 sanitky Avia Mechanika A1/KFD - radián, druhy frekvence, nákladní vozidla Avia a jejich rozjezd 1 - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? -
nákladní vozy Škoda/Praga a pražská Libeň s někdejší automobilkou Praga (tento příspěvek)
MECHANIKA DPM - dynamika výkonů a momentů
přehled a posloupnost veličin v mechanice pohybu
1 pohon je spíše záležitost síly
ale
2 převod - je spíš záležitost rychlosti , vycházející z reálné rychlosti na obvodu menšího kola, jehož rychlost je větší než by rychlost na větším kole ovšem nikoliv na obvodu ale na vzdálenosti od středu kola na větším kole, ovšem odpovídající menšímu kolu - na ose či hřídeli se relativně větší obvodová rychlost menšího kola projeví navýšením tzv. úhlové rychlosti omega - což je rotace která ovšem zahrnuje jak rychlost (součástí jednotky by byly inverzní vteřiny - herze) tak sílu (součástí jednotky by byla odmocnina newtonů)
3 výkon jako výsledek je ovšem v principu součin síly pohonu a rychlosti dané pohonem nebo převodem - ovšem pouze v principu s jistými přepočtovými koeficienty - které zahrnují zejména poloměr kola - případně pístu motoru - jinak výkon lze vyjádřit vícerým způsobem - ale více by odpovídal síle než rychlosti - už z toho důvodu - že síla na obvodu se rovná přibližně tzv. úhlová rychlost omega na ose (do úplného vzorce by opět chyběly nějaké přepočtové koeficienty zahrnující poloměr)
podrobněji v části 1 tohoto příspěvku, automobilka Praga v části 5
mechanické kolo - přepočet veličin úhlová rychlost na ose a moment otáčení i výkon v rozmezí osa - obvod (maximum na ose, minimum na obvodu) a rychlost a síla na obvodu
malé upřesnění - úhlová rychlost omega má sídlo přímo na ose, ale moment síly/otáčení Mt by podle podle nejnovějších bádání vlastně měl být dvousložková veličina - primární moment by měl vznikat silou která působí například na rukojeť klíče a odtud se přenáší směrem k ose otáčení, a z osy otáčení by měl vznikat další moment směrem k čelistem klíče
momentem otáčení se zabývá zejména příspěvek Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz
přepočet všech veličin kinematiky a dynamiky
Úhlová rychlost OMEGA (což je frekvence krát úhlová dráha "PSÍ") krát poloměr "r" na druhou = obvodová rychlost a zpětně děleno poloměrem "r" - a měl by vyjít moment otáčení Mt (torgue) - který se dá vypočítat jednak ze síly na obvodu F krát poloměr "r" - jednak výše uvedeným přepočtem z tzv. úhlové rychlosti OMEGA na ose.
u jakéhokoliv kola pohon jako by vycházel z obvodu (pomyslného držadla páky) - ale maximum veličin jakoby se soustředilo kolem osy - a výstupní veličiny (v silničním provozu je sledována nejčastěji rychlost, dalšími výstupními veličinami by byl moment otáčení a výkon) se počítaly od středu k obvodu
na ose kola se soustředí všechny tři momenty (výsledný výkon, moment otáčení - síly, i rozjezdový moment setrvačnosti)
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
zatímco moment otáčení, případně síla - nebo rychlost jako matematická funkce vychází z běžné (neboli lineární) matematické funkce y=x(na n-tou) -výkon vychází z kvadratické funkce y na druhou = x (na n-tou).
Základní veličinou v mechanice je síla F (a rychlost v) - v mnoha případech je výhodnější jako výchozí veličiny pro přepočty v mechanice brát rychlost (jelikož rychlost je přesně rytmizována či periodizována z hlediska času - neboť rychlost má tutéž periodu jako otáčka motoru - tomto případě však bude zkoumána především síla F.
Síla je táž veličina jako tah (například u proudových motorů nebo u komína) a nezahrnuje průřez, tedy plochu na kterou působí.
Jedinec o váze 80kg bude na podlahu působit silouF/tíhouG odpovídající přibližně 800N - pokud všam má menší boty - pak bude podle vczorce P = F/Splocha při menší ploše podrážek vyvíjet vyšší tlak.
Podstatou první části příspěvku je však přepočet veličin síla F a práce W a různé cesty výpočtů veličin dále v posloupnosti - tedy zejména veličiny výkon Pveličiny síla F a práce Wjsou v zásadě ta samá veličina - jednou dělená časem -periodou Tneboli pokud se výkon P nepočítá síla F krát rychlost v ale z práce - pak se práce násobí rychlostí bez dráhy - neboli frekvencí - tedy se dělí periodou - výsledný vzorec pro výkon cestou práce je tedy práce W lomeno perioda T.
veličiny síla F a práce Wjsou v zásadě ta samá veličina - jednou dělená časem -periodou Tneboli pokud se výkon P nepočítá síla F krát rychlost v ale z práce - pak se práce násobí rychlostí bez dráhy - neboli frekvencí - tedy se dělíperiodou - výsledný vzorec pro výkon cestou práce je tedy práce W lomeno perioda T
P(výkon definiční) = práce /lomeno/ čas
Jenomže veličina práce W je v podstatě síla F. Navíc obsahuje jenom dráhu - obvykle značenou jako s či DELTA S.
Z HLEDISKA MECHANIKY POHYBU je jako VÝHODNĚJŠÍ než veličinu SÍLA brát VELIČINU RYCHLOST - neboť RYCHLOST - ZEJMÉNA ROTAČNÍ (ostatně i proud trysky leteckého motoru má původ v rotaci - a to rotaci kompresoru) - z hlediska MECHANIKY, je tedy jako PŘESNĚJŠÍ BRÁT VELIČINU RYCHLOST - NEBOŤ RYCHLOST JE RYTMIZOVÁNA - MOŽNO ŘÍCI ČLENĚNA NA DÍLČÍ KINEMATICKÉ VELIČINY - JAKÝMI jsou MOMENT OTÁČENÍ "Torque "(který má stejný průběh od osy k obvodu - jak ostatně definuje MOMENTOVÁ VĚTA) - dalšími veličinami v posloupnosti je pak tzv. ÚHLOVÁ RYCHLOST OMEGA na ose hřídele - možná přesnější označení by bylo označení ZÁBĚR OMEGA - neboť záběr na ose zahrnuje jak veličiny RYCHLOST a SÍLA - ale nezahrnuje poloměr kola (ostatně úhlová rychlost OMEGA tak trochu připomíná pádlování třeba na kajaku - nebo kanoi) - tedy pomyslná střed záběru mezi konci pádla) - pokud by se v členění kinematických veličin postupovalo ještě dále - tak dalšími veličinami v posloupnosti níže pod ÚHLOVOU RYCHLOSTÍ OMEGA na ose hřídele by byly veličiny frekvence/perioda - veličina úhlová dráha "Fí" - která představuje něco jako natažení hodin - a která s největší pravděpodobností by byla jednou z cest přepočtu veličiny SÍLA na RYCHLOST - druhou cestou by měl být přepočet rychlosti a síly přes MOMENT OTÁČENÍ.
Proč je čas (míněna otáčka - perioda T kompresoru proudového motoru) ve veličině výkon P dvakrát?
Odpověď je vcelku jednoduchá - výkon P je exponenciální funkce (y na druhou = x na entou)- a exponenciální funkce se jeví pozorovateli vně jinak než běžná funkce.
Zatímco běžná funkce - tedy y = x na entou se jeví pozorovateli vně jako běžné klapání mlýna - exponenciální funkce je z hlediska pozorovatele vně zkreslená - nebo ještě názorněji - je pozorovateli vně utajená.
Příklad - běžnou funkci vnímá pozorovatel vně jako klapání mlýna, například 10 otáček za minutu - exponenciální funkce ovšem zahrnuje 100 otáček za minutu - z tohoto hlediska pozoravatel vně exponenciální funkci vlastně reálně nevnímá.
3 | OMEGAOMEGApoloměr | 2 | TorquepoloměrurMt |
---|---|---|---|
1bez | hmotnost |
OBSAH
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - přepočet úhlové rychlosti, momentu setrvačnosti a otáčení na ose a síly na obvodu, rozbor rychlosti, úhlové rychlosti frekvence a úhlové dráhy
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
druhá část - rozjezd vozidla a moment setrvačnosti
přepočet úhlové rychlosti na ose - momentu setrvačnosti a otáčení a síly a tlaku na obvodu
přepočet úhlové rychlosti na ose - momentu setrvačnosti a otáčení a síly a tlaku na obvodu
rozjezdem automobilů a momentem setrvačnosti se nejvíc zabývá příspěvek Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.cz
OBSAH
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - přepočet úhlové rychlosti, momentu setrvačnosti a otáčení na ose a síly na obvodu, rozbor rychlosti, úhlové rychlosti, frekvence a úhlové dráhy
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - převody v mechanice, přepočet rychlosti, úhlové rychlosti, frekvence a úhlové dráhy
jednotlivými veličinami se zabývají podrobněji příspěvky:
rozjezd a moment setrvačnosti Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia - Blog iDNES.czmoment otáčení a výkon Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.czvýkon přepočtem z práce Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga (tento příspěvek)
převody Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - Blog iDNES.cz
Rozdělovník momentů v mechanice pohybu - moment síly a moment otáčení (torque) jsou sice označovány jako ta samá veličina, ale podle bádání zde by moment síly by mohl být něco jako "zrcadlová" veličina k momentu otáčení -moment otáčení by se měl vytvářet z rotace (OMEGA) kterou vytváří síla a moment síly by se měl vytvářet přepočtem z výkonu což je vlastně síla krát rychlost) - a dále z práce, což je jako výkon vynásobený časem práce, a z práce vydělením dráhy a dalšími přepočty by měl vzniknout moment síly- stejná veličina jako moment otáčení.
veličiny ze kterých výkon a točivý moment vychází
výkon výchází především z práce - potažmo energie
(dá se říci, že výkon je okamžitá hodnota právě vynakládané - či celkově vynaložené práce)
točivý moment
zase vychází spíše ze síly
přičemž původem síly obvykle není jedna složka
(na základě pararely třeba s Lorencovou silou a magnetickou indukcí by osu "Y" ve výše zmíněném diagramu "XY" bylo možno nazvat jako indukční osu
a osu "x" zase jako "osu intenzity")
souhrnné pojmenování diagramu xy by tedy znělo
osa Y: provozně - fyzikální osa indukce
osa X: časoměrná osa intenzity
na obrázku níže výpočet výkonu přepočtem z momentu otáčení
úhlová rychlost - tedy něco jako vnitřní rychlost na ose kola - je v podstatě síla - jenomže síla je obvykle přiřazována k obvodu kola a moment otáčení (neboli síly) má maximum na ose, zde byl zaveden něco jako židovský přepočet momentu síly - kdy jakoby by poloměr momentu síly - tedy pomyslný klíč směřoval od osy k obvodu
několik úvah či polemik na téma točivý moment
už sám název točivý moment, či spíše přímo pojem "moment" jako fyzikální veličiny je poněkud problematický a patrně nepříliš názorný - na rozdíl od pojmu síla
třeba na základě popisu v angličtině
"torque is the rotational equivalent of linear force"
by možná nebylo od věci pojem "točivý moment" nahradit třeba pojmem
"síla modulovaná rotací"
znázorňování průběhu točivého momentu
- pokud by točivý moment měl například vycházet z rotace ve válci spalovacího motoru - kde je poháněcí síla znázorňována jako tečna k ose rotace - přičemž zavedené znázorňování točivého mementu je v ose rotace a liší se jen orientací - podle směru kterým rotace probíhá
je otázka jak přesné informace vlastně podává zavedené znázorňování točivého momentu jako polopřímky v ose rotace
- možná by nebylo od věci točivý moment znázorňovat jinak - například je křivku přimykající se ke znázornění síly - ve stejné rovině jde tato síla působí
"torque alternative concept"
moment síly jako variace síly
točivý moment (a další variace momentu síly) je veličina tak blízká - či příbuzná vlastní zdrojové síle - že moment síly by bylo možno považovat za pouhou variaci výchozí veličiny - tedy síly
a na závěr pasáže o výkonu malé shrnutí...
výkon z převodu a pohonu
3ýsledek | 2převod | 1pohon | |
"dynamika" | síla | ||
veličinasílavýkonveličina)sílakrátsílavýkon | "kinematikadynamika" |
přepočet rychlosti, úhlové rychlosti, frekvence a úhlové dráhy
OBSAH
rozcestník mechanika pohybu - kinematika a dynamika
rozcestník automobily
první část - výkon přepočtem z práce (pokračování v části 4 tohoto příspěvku)
druhá část
rozjezd vozidla - moment setrvačnosti
třetí část
rozdělení momentů v mechanice včetně veličiny výkon - přepočet rychlosti – úhlové rychlosti neboli záběru na hřídeli – frekvence a úhlové dráhy
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak) - pokračování části 1
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
část čtyři
mechanika DPM výpočet výkonu na ose vnější cestou práce - síla - tlak, mechanické kolo (pokračování části 1)
výkon na ose - ale z obvodu (práce, síla, tlak)
mechanické kolo - přepočet veličin úhlová rychlost a moment otáčení (na ose) a rychlost a síla na obvodu
mechanické kolo - úhlová rychlost omega má sídlo přímo na ose, ale (dvoj) moment síly / otáčení Mt má na ose stejnou hodnotu jako na obvodu a jedna jeho složka směrem k obvodu narůstá podle vzorce omega x r , zatímco druhá složka se snižuje podle vzorce F x r , zatímco síla F a rychlost se k obvodu mění - rychlost ovšem strměji narůstá, neboť je násobena čtvercem poloměru r (podle jiného vzorce jednou poloměrem a jednou 2PÍ, zatímco síla síla F se k obvodu s prodlužující pákou zmenšuje
výkon lze spočítat dvojím způsobem - jelikož výkon jako veličina má sídlo na ose, výsledek je vždy stejný
2) výkon na základě vzorce výkon = rychlost krát síla - ovšem jelikož moment setrvačnosti i moment síly mají sídlo na ose - počítá se výkon podle vzorce úhlová rychlost (rotace na ose) krát moment otáčení
1) jako by z vně - tedy z tlaku na páce čímž by se měl zabývat tento příspěvek
pátá část
album nákladních automobilů a autobusů Škoda
z důvodů časové posloupnosti mezi nákladní automobily a autobusy Škoda zařazena i vozidla dalších továrních značek
Autobusové legendy
první republika
autobus PRAGA A 50
poválečné období - někdy též zvané "třetí republika"
autobus PRAGA A 50
první poválečný bus, který na podvozcích PRAGA montovala karosářská firma SODOMKA byl benzínový PRAGA NDO
ze kterého vznikl typ RD,na jehož podvozcích byly vytvářeny různé modifikace - třeba "hasiči"
změnou motoru byl z benzínového RN vytvořen vznětový zvaný RND, zvaný také "RANDÁL"
po roce 1949 se zejména na horských silnicích objevily také autobusy TATRA, které ovšem obsahovaly řadu prvků jiných firem - například samonosnou karosérii firmy KAROSA, nebo podvozek do série od souběžného výrobce autobusů PRAGA
"léta padesátá"
a na silnici se objevil třeba vůz Tatra T 500 B
ke slovu se ovšem dostala i třetí firma - mladoboleslavská "Škodovka"
zde se vyráběly nejprve pod stejným číslem nákladní automobily
ŠKODA 706 R
a pod stejným číslem bylo možno nalézt i autobusy ŠKODA 706 RO, které toho ovšem se svým nákladním jmenovcem zas tak mnoho společného neměly...
ale zpět k prve zmíněnému výrobci automobilů, tedy značce PRAGA
"PRAGOVKA" vyráběla nejen nákladní vozy, ale i třeba motocykly nebo letadla
dlouhodobou legendou značky PRAGA se stala "vojenská třítuna speciální" - PRAGA V3S a její civilní obdoba PRAGA 5ST
Praga V3S byla třeba proslulá svým řazením, které vyžadovalo značnou znalost a dovednost - včetně řazení meziplynů a tak dále...
PRAGA 5ST měla s Pragou V3S řadu společných dílů, včetně motoru - vycházela z konvence civilních válečných vozů - vedení automobilky ji považovalo za přechodný typ - což se ovšem nepotvrdilo - na silnicích ji bylo možno zastihnout poměrně dlouhá léta
Karosa ŠM 11 (vyráběný národním podnikem Karosa (Vysoké Mýto) mezi lety 1964 a 1981)je standardní dvounápravový autobus určený především pro městskou hromadnou dopravu (Škoda městský – označení Škoda pochází od výrobce motorů pro celou karosáckou řadu Š), Karosa - výrobce karoserií...
další československou automobilkou byla například značka LIAZ
značka LIAZ například nepřímo navazuje na německou automobilku RAF v Liberci - nákladní vozy z Libereckých automobilových závodů původně vyjížděly pod značkou ŠKODA - a LIAZ byly zpočátku považována za výrobní označení
automobily LIAZ byly pochopitelně provedeny v nejrůznějších modifikacích
šestá část
automobilka Praga, album nákladních automobilů a autobusů Praga
z důvodů časové posloupnosti automobily Praga v předchozí části příspěvku s nákladními vozy a autobusy ostatních značek
automobilka Praga
Automobilka Praga patřila k nejvýznamnějším výrobcům osobních i nákladních automobilů a k dodavatelům vojenské techniky mezi- válečného Československa. Pozoruhodný byl i její libeňský výrobní areál. Zásluhu na tom měl Stanislav Bechyně, šéfkonstruktér firmy Karla skorkovského a propagátor železobetonu, který v letech 1917–1918 ke starším halám připojil nový objekt, při jehož stavbě uplatnil širokou škálu progresivních konstrukčních řešení (některé u nás byly použité vůbec poprvé). Železobetonový skelet učinil ur- čující nosnou strukturou a cihelné zdivo plnilo funkci výplně. v su- terénu použil plochých beztrámových železobetonových stropů, nesených osmihrannými sloupy s hřibovými hlavicemi. Zednické práce provedla firma Václava Nekvasila, plány vypracoval architekt Záboj Merz.
Budova díky dvojici výtahových věží získala přezdívku „mrakodrap“ a patřila k pohledovým dominantám této části Libně. S objekty v areálu ČKD byla zbořena 2002 a uvolnila místo pro parkoviště sportovní haly
sedmá část
popelářské vozy a jejich vyklápění
V dolní části zobrazen popelářský vůz Škoda 706 RO (variace autobusu) – možná ještě populárnějšími popelářskými vozy byly vozy rovněž na podvozku autobusů mladší generace – téměř stejnojmenné Škoda 706 RTO. Principu vyklápění popelnic do popelářských vozů je povícero – zde zobrazen pravděpodovbnoně nejrozšířenější systém vyklápění popelářských vozů v Československu – kdy píst tlačí směrem šikmo vzhůru po kolejnici – která nahoře vytváří oblouk – kde se popelnice vyklopí.
Na podobném principu funguje vyklápění džezev v pekárnách – putují po kolejnici s obloukem vzhůru a zde se vyklopí – přičemž džezvu vzhůru tlačí šroub po tyči se šroubovnicí – nakresleno vpravo nahoře tužkou.
rozcestník industriální a dopravní architektura v Praze
jak se k "Pragovce" dostat? - třeba z železniční stanice Praha - Libeň nebo metrem Dna stanici Českomoravská
ČKD Karlín, Libeň, Vysočany Co se děje kolem elektřiny 16 ČKD - cívka, kondenzátor - předbíhání napětí a proudu - Blog iDNES.cz
pražské elektrárny a tramvaje, firma Křižík Holešovice - Zátory a pražské tramvaje - Blog iDNES.cz
firma Křižík a elektromobil Akumulace elektrické energie 1 - autobaterie a elektromobil, nabíjecí dům pro elektromobil - Blog iDNES.cz
letiště Praha - Kbely zpočátku využívané vojensky, posléze civilně a zpočátku i všemi výrobci letadel, zejména však firmou Avia
letiště Praha Čakovice pro koncern Škoda - Avia
a letiště Praha - Letňany spojené zejména s polostátní firmou Letov
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
Poslední případ nedobrovolné sterilizace může být i tři roky starý, říká právnička
Nedobrovolná sterilizace žen není jen záležitostí, která se odehrávala v době totality. Případů po...
„Noste si po povodni příbor.“ Opravy poničených škol mohou trvat měsíce
Ještě v létě ve škole vlastnoručně vyměňoval podlahy. Dnes ředitel Základní školy Česká Ves Filip...
Mýtné podle ujeté vzdálenosti? Nevyhnutelné, tvrdí šéf britské infrastruktury
Klesající výnosy ze spotřební daně za paliva – vedlejší efekt rozvoje elektromobility – vedou k...
Pronájem bytu 2+kk 36 m2, Severovýchod, Zábřeh
Severovýchod, Zábřeh, okres Šumperk
10 000 Kč/měsíc
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x