Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia
obsah
rozcestníky matematika a mechanika
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu - rozcestník matematika doplňkových výpočtů
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia
podstata příspěvku - jak zjistit hmotnost vozidla pro lineární sílu potřebnou k rozjezdu vozu?
rozjezd vozidla - podle názvu - by měl asi nejvíce vystihovat "moment hybnosti"
jenomže moment hybnosti je dvousložková veličina (používaná u pohybů - které mají více složek - třeba pohyb zdroj - odpor proti sobě (jako třeba u letadel) - nebo vykonávají složený pohyb (například stavební stroje)
rozjezd vozidla tedy spíše vychází z momentu setrvačnosti Mi což je bezčasová jednotka
momenty ovšem vytváří něco jako dvojici pro kterou platí momentová věta - "moment (například) otáčení na pohonu = moment otáčení na kole
moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla
momentu setrvačnosti Mi má především význam, že skrze moment setrvačnosti lze přepočítat hmotnost celého automobilu na obvod kolapodle vzorce
Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)
nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu = moment moment otáčení kola
následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)
Fxr = = 1/2 m x r na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),
obsah příspěvku
Mechanika A3/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla - sanitky AVIA - a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník radián a matematika doplňkových výpočtů
rozcestník Avia
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
ROZCESTNÍK AVIA
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví ( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek
Francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK RADIÁN a PŘEPOČTY ÚHLŮ a MATEMATIKA DOPLŇKOVÝCH VÝPOČTŮ
EULEROVA KONSTANTA, sinus, cosinus A11V Rovnice, funkce, derivace, logaritmy a Eulerova konstanta - Blog iDNES.cz
RADIÁN 1A
výchozí rozcestník pro mechaniku pohybu automobilů a rozcestník pro matematiku úhlů, měr a přepočtů Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz
RADIÁN 1C přepočty úhlové míry – stupně, úhly, dekadenty C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz
RADIÁN 3 Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia? (tento příspěvek)
ROZCESTNÍK MATEMATIKA
zařazení tohoto příspěvku "A1" mezi ostatními příspěvky na téma matematika
úvodním příspěvkem a na téma matematika s označením "A" a současně rozcestník pro automobily Škoda původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici) Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost - Škoda - Blog iDNES.cz
A0 odkaz na rozdělovník příspěvků a hlavní příspěvek pro matematiku Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz
pak tedy tento příspěvek A1" se zaměření na přepočty různých druhů frekvence
A2 rozjezd nákladních automobilů 2Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
AS integrální a diferenciální počet slovesně "AS" Matematika a mechanika slovesně - aneb jak se vaří bramborový guláš - Blog iDNES.cz
AV integrální a diferenciální počet Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů "AV - Blog iDNES.cz
A4s pravé a nepravé dělení (porcování a poměřování) Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická ,zrychlení - Blog iDNES.cz
vnitřní matematika – matematika přepočtů
vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)
ROZCESTNÍK MECHANIKA POHYBU
mechanika - rozdělení tématických okruhů
Mechanika pohybu
Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)
KFD 0
pak příspěvek Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz příspěvek srovnává především dva zdroje pohybu - statickou sílu - ze které plyne moment síly (z něhož částečně vyplývá i soustružnický efekt) a kinematickou sílu - ze které zase vyplývá rychlost - výpočet momentu otáčení - případně přepočet momentu otáčení z rychlosti, navzdory názvu poměrně pojednává
KFD 0
doplňkové výpočty a matematika
rozcestník matematika a mechanika Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz
rozcestník pro doplňkové výpočty a matematiku Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián doplňkové výpočty v kinematice, bývalá opravna Škoda Jihlava - Blog iDNES.cz
přepočty perioda, frekvence, rychlost
KFD 1
úvodní příspěvek - Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz (mechanika KFD 1 - podrobně zpracovaná zejména matematická linie přepočtů)
KFD 2
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz - podrobně zpracovaná zejména matematická linie přepočtů jako v příspěvku 1 "rychlé vozy"
KFD 3
rozjezd vozidel
Mechanika A3/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky (tento příspěvek)
KFD 4
Mechanika KFD 4 - návštěva tiskárny a části strojů - Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda výkon)
na výpočet momentu síly je zaměřen příspěvek Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz
Mechanika DAV (PM) - dynamika - rychlost a zrychlení
Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů)
(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)
Matematika a matematická mechanika
Mechanika A - úhly a míry
Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz
Mechanika A/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz hlavní rozcestník pro matematiku
Mechanika A/KFD - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, úhlové míry a obvod (tento příspěvek) který tvoří dvopříspěvek s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz mechanika a matematika rozjezdu motoru
Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 3) - Blog iDNES.cz pojednává stejné téma jako předchozí příspěvek
Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti vstup - výstup - Blog iDNES.cz součástí příspěvku alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy
Mechanika a matematika integrálů a derivací
Rozcestník pro rychlost - zrychlení
"podrozcestník pro rozjezd" - zejména nákladních vozů
Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
a tento příspěvekMechanika A/KFD - úhly jako stupně a radiány, rozjezd vozidla1, na který navazuje příspěvek Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, rozjezd vozu 2 - Blog iDNES.cz
Rozcestník pohon a převod v mechanice
0. převody
I. pohon lidskou či jinou živou sílou
kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)
II. spalovací pohon silničních a pozemních vozidel a strojů
2.0) motocykly s pomocným motorkem
kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)
2) cyklistický a motocyklový pohon
čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl
III. letecký mechanický pohon
3p) letecký pístový pohon
pístové letecké motory Praga
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
III. letecký mechanický pohon
3p) letecký pístový pohon
pístové letecké motory Zlín
pístové letecké motory Praga
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
3t) turbovrtulový pohon
Mechanika A1/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla - sanitky AVIA - a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence a momentová věta
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
vlastní příspěvek
Mechanika A1/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence a momentová věta
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
rozjezd vozidla - podle názvu - by měl asi nejvíce vystihovat "moment hybnosti"
jenomže moment hybnosti je dvousložková veličina (používaná u pohybů - které mají více složek - třeba pohyb zdroj - odpor proti sobě (jako třeba u letadel) - nebo vykonávají složený pohyb (například stavební stroje)
rozjezd vozidla tedy spíše vychází z momentu setrvačnosti Mi což je bezčasová jednotka
momenty ovšem vytváří něco jako dvojici pro kterou platí momentová věta - "moment (například) otáčení na pohonu = moment otáčení na kole
moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla
momentu setrvačnosti Mi má především význam, že skrze moment setrvačnosti lze přepočítat hmotnost celého automobilu na obvod kolapodle vzorce
Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)
nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu = moment moment otáčení kola
následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)
Fxr = = 1/2 m x r na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),
Z této variace momentové věty by se měla dát vypočítat síla z hmotnosti (vozu) pro lineární pohyb.
Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)
nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu = moment moment otáčení kola
následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)
Fxr = = 1/2 m x r na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),
pro rozjezd vozu by tedy měl vyjít přepočet síla - hmotnost F x r = = 1/2 m x r
vycházející z rovnice - "momentové věty" kdy se na jedné straně porovnávají momenty platné pro vozidlo již během jízdy - na druhé straně když je vozidlo v klidu a mělo by se rozjet
3 výkon (jako přibližně přepočet rychlost x síla) 2,2 jízda (moment otáčení - přesněji momentová moment otáčení záběru = moment otáčení pohonu) 2,2 rozjezd (moment otáčení záběru = moment setrvačnosti Mi pohonu) 1 "bezčasí" - kdy automobil není v pohybu a byl by definován buď hmotností - nebo impulsem síly (což je něco jako výchozí položka pro sílu)
3 | OMEGAOMEGApoloměrvýkonMechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.czMechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz | 2 | TorquepoloměrurMt |
---|---|---|---|
1bez | hmotnost |
MOMENT SETRVAČNOSTI a úhel PSÍ 1
úhel PSÍ1 - úhel pedálu při záběru plynu když se stroj rozjede je výchozí veličinou pro stanovení
MOMENTU SETRVAČNOSTI
***
změna úhlu na hodnotu optimálních otáček PSÍ 2 pro stanovení MOMENTu OTÁČENÍ
pro druhý silový moment v pořadí je zase důležitá změna úhlu sešlápnutí plynu aby se motor dostal do optimálních otáček
***
VÝKON motoru a průběžná změna úhlu PSÍ z minima na maximum
úhel záběru plynu je rovněž důležitý pro zkoumání výkonu - ale přesto že se jedná o tutéž veličinu - nelze ji zaměňovat s úhlem PSÍ1 při rozjezdu, ani s úhlem PSÍ2 při optimálních otáčkách - spíše se jedná o průběh hodnot úhlu záběru z minima na maximum - například při maximální rychlosti či výkonu
popisek k ilustraci
zóna 1 nahoře MOMENT SETRVAČNOSTI
---------------------------------------------
Mi = m (hmotnost těžiště) x r (gyratační poloměr, přibližně poloměr k těžišti)
***
zóna 2 nahoře uprostřed MOMENT OTÁČENÍ
-------------------------------------------------
MT = MI (MOMENT SETRVAČNOST) x OMEGA 2 (úhlová rychlost při optimálních otáčkách)
***
zóna 2 nahoře vlevo VÝKON
-------------------------------
P = Mt (MOMENT OTÁČENÍ) x PSÍ min-max (průběžný úhel záběru plynu)
***
zóna 1 dole ÚHLOVÁ RYCHLOST (při rozjezdu)
---------------------------------------------------
OMEGA 1 = PSÍ 1 (úhel záběru plynu při rozjezdu) x "t1" (doba rozjezdu)
***
zóna 2 dole ÚHLOVÁ RYCHLOST (při optimálních otáčkách, změna úhlové rychlost)
------------------------------------
OMEGA 2, DELTA OMEGA = PSÍ 1 (úhel záběru plynu při rozjezdu) x "t2" (doba od rozjezdu k dosažení optimálních otáček)
***
zóna 3 dole RYCHLOST
--------------------------
"v" = OMEGA (úhlová rychlost) x r (poloměr převodového kola)
- v tomto případě se jedná o standartní rychlost otáčení převodového kola (nikoli o rychlost úhlovou) - dalším přepočtem by pak vyšla rychlost celého vozidla
a konečně třetí část
úhel záběru plynu - a jeho vliv na výkon a točivý moment
pro zobrazení výkonu a dalších vlastností motoru
je poměrně důležitá veličina
kterou je úhel ze kterého vychází úhlová rychlost
úhel by bylo například možno nazvat
"úhel záběru plynu"
ÚHEL PSÍ - SHRUNUTÍ
veličina VÝKON úhel "psí" obsahuje vlastně dvakrát - ale jde vždy o úhel jiného původu - tedy i jiného měření (snad s vyjímkou, když by se počítal výkon v právě optimálních otáčkách)
VÝKON = PSÍ min-max (variabilní hodnota záběru pedálu plynu dle fáze výkonu, která se právě vyhodnocuje) x Mt(moment otáčení)
MOMENT OTÁČENÍ = čitatel Mi (moment setrvačnosti) krát PSÍ 2 (úhel záběru pedálu plynu při optimálních otáčkách) děleno jmenovatelem "t2" ( doba kdy se motor od rozjezdu dostane do optimálních otáček)
další pokračování příspěvku směrem k přepočtovým úhlům
ODDÍL 2 RADIÁN, úhlové míry a míry obvodu
Podle různých pramenů (wikipedie) je radián jednotkou obloukové míry. Jedná se o bezměrnou poměrnou jednotku. Pro tuto bezrozměrnou jednotku se používá označení radián, Radián jako poměrná jednotka je ovšem definován jak rovínný úhel se stanoveným přrevodem na úhlovou míru ve stupních 1RAD = 57.67 stupňů.
Jak mohl radián vzniknout.
Možná si někdo mohl všimnout, že mezi obvodem kružnice a jejím poloměrem je stálý poměr - i když velikost kružnice se mění. A možná zkusil tento poloměr vyjádřit podělením obvodu poloměrem.
délka kružnice
----------------------------- lomeno -----------------------------
poloměr kružnice
=== je rovno ===
6. 28 neboli 2 x 3. 14
a pro tento poměr, přesněji číslo poměru se ujalo označení
Ludolfovo číslo
a převodový poměr mezi obvodek kružnice a poloměrem je tedy
2?
a pokud se kružnice rozčlení
na 2? neboli 6.28 výsečí
v středu těchto výsečí s vytvoří úhel 57,67 stupňů
a pro výpočty různých úhlových veličin jako =uhlová rychlost OMEGA, úhlová frekvence OMEGA , moment otáčení, výkon se pravděpodobně pro zjednodušení
místo jiných úhlových měr
začala užívat číslice "1"
pro niž se ujalo označení RADIÁN
"bezrozměrnost" radiánu je velkou výhodou - lze kombinovat lineární délku a úhlovou velikost tak - že úhel přepočtený na bezrozměrnou veličinu prostřednictvím radiánů zjednodušuje výpočty - neboť se k lineární délce připočítá (přinásobí) jako bezrozměrný koeficient vycházející ze zjištěného úhlu...
úhlové míry jsou udávány ve stupních nebo dalších mírách , ve kterých se vyskytuje buď Ludolfovo číslo "pí" nebo radiány
radián
-------
radián je definován jako "rovinný úhel"
podle všeho, spíš než úhlovým mírám ve stupních
má radián blíž goniometrické funkci "sinus"
rozdíl mezi funkcí "sinus" a "radián"
----------------------------------------
hodnoty funkce "radián" se počítají de fakto stejně jako hodnoty funkce "sínus" tedy zjišťovaný úhel je roven protilehlé odvěsně ku přeponě
v případě "radiánu" je ovšem místo protilehlé odvěsny oblouk kružnice
RADIÁN a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)
---------------------------
1 a 2 radián a oblouková míra
----------------------------------------
1 úhlová složka: radián (jako úhel) je roven přibližně 57,30 stupňů
2 délková složka - radián jako poloměr - přepona pomyslného trojúhelníku: radián (jako poloměr) je roven hodnotě "1 (metr)"
hodnota "1 m" může být označena jako měrný - referenční poloměr - při hodnotě poloměru kružnice "1 m" má také většina zjišťovaných veličin stejnou hodnotu (například frekvence a perioda)
převody obloukové míry:
---------------------------
60 stupňů = 1/3 "pí"
90 st = 1/2 "pí"
U OBLOUKOVÉ MÍRY SE VÝRAZ "RADIÁN" VŮBEC NEVYSKYTUJE!
3 radián a délka obvodu kružnice (rozvinutý obvod)
----------------------------------------------
při výpočtech délky se stupně nepoužívají, zde je potřeba užít obloukovou míru s "pí"
kdy 360 st = 2 "pí" = teoreticky (2 "pí" rad - jelikož délková složka radiánu je jeden metr)
konkrétní délka oblouku
při "měrném průměru" jeden metr
rozvinutá délka kružnice = přesně "2 pí" metrů, tedy
kružnice o průměru 2 metry má obvod 6,28 metrů
při "jiném poloměru než měrném, tedy jiném než jeden metr"
"2 pí" krát "r- poloměr" (metrů)
JAK PATRNO VÝRAZ RADIÁN SE VŽÁDNÉ ZE SLEDOVANÝCH VELIČIN
- tedy "oblouková míra"
- nebo "délka obvodu"
VŮBEC NEVYSKYTUJE
a to ani jako "jednotka RAD" a ani jako "činitel"
z čehož plyne - v případě radiánu - spíše než o jednotku se jedná o funkci
úhel "rad úhel" = protilehlý oblouk ku poloměru kružnice = úhel (ve stupních nebo "pí")
poloměr kružnice "rad r" neboli "rad 1" = úhel v "pí" krát délka oblouku
další úhlové míry a míry obvodu
úhel ve stupních - nebo oblouk, případně celý obvod ve stupních (poměrná - relativní míra)
úhlová míra v "pí" a radiánech - úhel, nebo oblouk, případně celý obvod jako součin konstant a radiánů - 2"pí" rad (poměrná - absolutní míra)
skutečná délka oblouku - nebo celého obvodu - součin konstant a radiánů - 2"pí" r (pravá míra v metrech - či odvozených hodnotách délkové míry) - místo "rad" radiánů se dosadí délka například v centimetrech (pravá míra)
rovinný úhel v radiánech - což je vlastně něco jako poměrná délka uvnitř objektu ve tvaru kruhu - tedy veličina podobající se funkci sinus (poměrná míra)
ODDÍL 3 - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
frekvence f
otáčky za vteřinu
(frekvencí je i úhlová rychlost omega, úhlová frekvence omega a otáčky za minutu RPM - liší de buď úhlem - radián, proměnlivý úhel, celý obvodový úhel´- nebo intervalem)
perioda T
doba otáčky (při referenční intervalu frekvence - což je jedna vteřina) - tedy čas jako provozní veličina (inverze frekvence) - a podle této veličiny by se měla měnit výška elipsy periody
PERIODA VLASTNĚ ZAHOJU DVĚ FORMY ČASU
VÝKONNÝ ČAS
na výkonové ose y - čas jedné otáčky - velikost tohoto času je proměnlivá
STATISTICKÝ ČAS
na statistické ose x- časosběrný interval frekvence - tedy jedna vteřina
jinými slovy - průběh periody má tvar ELIPSY - kde je stálý rozměr na ose x
amplituda
něco jako spojnice periody - přizpůsobená tvaru periody
druhy frekvencí
.
f | |
---|---|
RPM |
ODDÍL 3,1 - přehled veličin (rychlost, čas, poloměry) a možné záměny
oddíl 3,2 - část "rychlost"
rychlosti:
úhlová plynulá (při zvyšování otáček například šlapáním či přidáváním plynu (přeřazené děje moment setrvačnosti a otáčení) - současně s úhlovou rychlostí se mění i následující rychlosti v pořadí - tedy standarní "v" rotační a "v" lineární - výstupní rychlost celého vozidla
rychlost úhlová skoková při řazení (řazení jsou ve zdejší úvaze však přiřazeny standartní rychlosti dále v posloupnosti - a současně je řazení přiřazena veličina výkon
za úhlovou rychlostí (úhlovými rychlostmi) dále v posloupnosti standartní rychlost rotační a lineární - ke kterým je přiřazen, jak zmíněno výše - výkon
oddíl 3,2 - část "rychlost" - podrobnosti
zóna 3
zvyšování otáček a změna všech rychlostí od úhlové přes standartní rotační až po lineární rotační
- úlová rychlost "omega 1" - rozjed -> přiřazený děj "moment setrvačnosti MI" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)
zóna 2
- úlová rychlost "omega 2" - nebo delta omega - optimální otáčky motoru -> přiřazený děj "moment otáčení Mt" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)
zóna 1
skoková změna úhlové rychlosti a standartní rychlost rotační "v- lin" i lineární celého vozidla "v-lin" - řazení (změna převodového poměru) -> přiřazený děj "výkon P"
A1 oddíl 4 část "druhy veličiny času a jím odpovídající fyzikální děje"
Odpověď č. 1čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení
perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu
oddíl 4 část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
gyratační poloměr "Rt" poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"
převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija
ODDÍL 5 - mechanika výkonů a momentů DPM - moment setrvačnosti - rozjezd nákladních automobilů a úhlová dráha (a úhel "sešlápnutí" plynu)
nebo stručněji - rychlost a různé druhy převodu na jízdních kolech a motocyklech/
A1 oddíl 3 rozčlenění uvažovaných druhů rychlostí
upřesnění k nákresu
v tomto případě není brána změna rychlosti otáčení v důsledku zrychlování,(přidávání plynu) či zpomalování pohonu
kdy se mění úhlová rychlost plynule
zde jsou brány tyto eventuality
- první eventualita změny rychlosti - změna rychlosti převedovým poměrem (nemění se úhlová rychlost plynule, ale mění se skokově) což platí i pro následující rychlosti v posloupnosti - tedy od úhlové rychlosti skokové po všechny následující rychlosti v posloupnosti - tedy standartní rotační a
"v úvaze o výkonu a točivém momentu (předchozí příspěvek "výkon, či točivý moment 1" je této změně přiřazena výstupní lineární rychlost celého vozidla v předchozích ćástech označovaná jakorychlost "1" - ale současně se dvoučlenným převodem SKOKOVĚ (fixně dle převodového poměru) mění í "úhlová rychlost"
(v nákresu se tohoto případu týká cyklistický a motocyklový převod)
- druhá eventualita změny rychlosti - změna rychlosti podle průměru od středu k obvodu kola (nemění se úhlová plynule ani skokově , ale až dál rotační a výstupní lineární rychlost)
tzv. Kohoutkův přenos
v tomto případě se úhlová rychlost nemění vůbec
- ale narůstá výstupní lineární rychlost celého vozidla,
ale hlavně narůstá ve výpočtech dosud vynechávaná
ROTAČNÍ RYCHLOST "VÉ" - což je jakási mezifáze mezi úhlovou a výstupní lineární rychlostí
Otázka zní - dva hráči kopnou do dvou míčů - nebo udeří do koule kulečníku - na začátku se míče kotálí se stejnou frekvencí - jeden se však rychleji zpomalí - a druhý dokotálí dál ... proč to? - čímž by se měl zabývat obdobný příspěvek Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz , tedy zejména veličinami úhlová dráha a úhlová rychlost OMEGA.
zóna 3 - rozjezd
"změna rychlosti podle druhu převodu"
hnací kolo - pastorek < menší na větší < hnané kolo (= motocyklový, nebo jiný motorový převod do síly) - "poměrná" rotační rychlost se snižuje
/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" větší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/
hnací kolo - pastorek > větší na menší < hnané kolo (= cyklistický převod) - "poměrná" rotační rychlost se zvyšuje
/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" menší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/
"Kohoutův přenos" - poměrná rotační rychlost se zvyšuje od středu k obvodu
oddíl 3 ćást "veličiny čas a perioda"
čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení
perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu
oddíl 3 část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
gyratační poloměr "Rt" poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"
převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární
rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska kinematiky - ad část 1 hodnoty času ve výpočtech mechaniky
výkonová osa y - výkon a rychlost
z hlediska kinematiky by asi bylo výhodnější jako nulovou provozní meziosu XY s frekvencí - a časem z hlediska provozu celého vozidla jako by nulovou hodnotou
výkon by se tedy zjišťoval přenásobením hodnotou ? T2
(hodnota ? T2 vlastně není nic jiného než perioda odpovídající sešlápnutí plynu - nebo-li více odborně řečeno úhlové dráze)
provozní meziosa XY, pohyb vozidla jako jednotky vykonávající rovnoměrný přímočarý pohyb
s těmito veličinami:
frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0 s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné- kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
moment otáčení by měl vyjít
buď
1. cestou shora dolů - vydělením výkonu hodnotou odpovídající periody otáček motoru ? T2
nebo
1. cestou zdola nahoru - přepočtem z frekvence motoru
časosběrná osa X , pohyb vozidla zjišťován již od motoru - a na ose X se odečítají otáčky motoru
perioda - neboli interval frekvence ? T1 k této hodnotě času možno dospět dvojím způsobem - buďto jednou derivací či jedním vydělením výkonu - případně ? T1 ? T2 dvojí derivací výkonu - čili pro zopakování derivováním úhlovým zrychlením
pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)
ještě poznámka ke dvěma bezčasovým kinematickým momentům - tedy rozjezdovému momentu setrvačnosti a momentu kroucení (kladky) - tak tyto dva bezčasové momenty by šly znázornit jen v této podobě diagramu pro statiku - pokud by se diagram upravil pro kinematiku - tak aby nulová hodnota času byla na meziose XY - pak by v takto upraveném diagramu bezčasové momenty nešly znázornit vůbec - a na ose x - stále časosběrné zobrazovala perioda otáček - pokud by počty měly být důsledné - tak by tato perioda měla mít zápornou hodnotu
dalším příspěvkem - kde se porovnávají obdobné veličiny v různých oborech je příspěvek Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz který přináší především informace o veličinách vyskytujících se u rozhlasového vysílání - nicméně obdobné veličiny se rovněž vyskytují v mechanice
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija
ODDÍL 6 - rozcestník Avia, sanitky a nákladní automobily AVIA zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
rozcestník Avia
stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých letLetecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví, Avia přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek
AVIA
AVIA A 30 v různých modifikacích
nahoře třítuny AVIA A 30/ 31 - i poněkud objemnější AVIA A 75
všechny vyobrazené firmy měly sídlo u jedné rodinné v Brně na Ponavě (která navazovala autodopravu ještě před znárodněním) - poblíž sportovního areálu
tedy malá odbočka k brněnskému místopisu
ke sportovnímu areálu na Ponavě - na místě bývalé kolonie "Planýrka či Na rybníčku" byl také postaven brněnský plavecký stadión.
více o Ponavě na závěr příspěvku Loď do Prahy a Hamburku - Blog iDNES.cz
ale zpět ke značce "AVIA"
značka Avia se stala proslulá třeba svými sanitkami, které byly jistým oživením v záplavě "dvanácetrojek"
a to jednak menší - a patrně i známější AVIA 15 FTR
vyobrazení výše má připomínat základnu sanitek na "28. října" - či "Milady Horákové" v Brně
již o něco objemnější byla AVIA na podvozku AVIA 20
I populární Trabant 601 měl (alespoň teoreticky) působit ve zdravotnictví a mohl získat označení "sanitka". Nebo se jedná jenom o hříčku?
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
OBRAZEM: Než přijde voda. Deštník je nezbytný, Prahu opouštějí lodě
Praha vyhlíží velkou vodu. Kolem řek rostou protipovodňové bariéry, řada obyvatel města se přišla o...
Řeky nejrychleji stoupají v Jeseníkách, Bělá překonává prognózy
Sledujeme online V celém Česku neustále prší. Řeky nejrychleji stoupají na Jesenicku, kde předpověď stále očekává...
Úkol v Lozicích: hlídat mosty. Novohradka hrozí zaplavit náves
Kamenný most, železný most, splav. A zase znovu. Kamenný most, železný most, splav. Trojice...
Školáci budou jíst méně masa a cukrů, chystá stát. Zbytečně rigidní, líčí experti
Premium Státní zdravotní ústav dohromady s ministerstvy nyní finišuje na přípravě nového spotřebního koše...
Pronájem zařízeného luxusního bytu 2+1, 78 m2, v centru
Smetanovo náměstí, Ostrava - Moravská Ostrava
16 000 Kč/měsíc
- Počet článků 163
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 707x