Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia
obsah
rozcestníky matematika a mechanika
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu - rozcestník matematika doplňkových výpočtů
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia
podstata příspěvku - jak zjistit hmotnost vozidla pro lineární sílu potřebnou k rozjezdu vozu?
rozjezd vozidla - podle názvu - by měl asi nejvíce vystihovat "moment hybnosti"
jenomže moment hybnosti je dvousložková veličina (používaná u pohybů - které mají více složek - třeba pohyb zdroj - odpor proti sobě (jako třeba u letadel) - nebo vykonávají složený pohyb (například stavební stroje)
rozjezd vozidla tedy spíše vychází z momentu setrvačnosti Mi což je bezčasová jednotka
momenty ovšem vytváří něco jako dvojici pro kterou platí momentová věta - "moment (například) otáčení na pohonu = moment otáčení na kole
moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla
momentu setrvačnosti Mi má především význam, že skrze moment setrvačnosti lze přepočítat hmotnost celého automobilu na obvod kolapodle vzorce
Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)
nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu = moment moment otáčení kola
následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)
Fxr = = 1/2 m x r na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),
obsah příspěvku
Mechanika A3/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla - sanitky AVIA - a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník radián a matematika doplňkových výpočtů
rozcestník Avia
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
ROZCESTNÍK AVIA
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých let Letecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví ( výkon, moment otáčení, moment setrvačnosti, přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek
Francouzský stíhač Dewotine D.510, Avia B - 534 - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK RADIÁN a PŘEPOČTY ÚHLŮ a MATEMATIKA DOPLŇKOVÝCH VÝPOČTŮ
EULEROVA KONSTANTA, sinus, cosinus A11V Rovnice, funkce, derivace, logaritmy a Eulerova konstanta - Blog iDNES.cz
RADIÁN 1A
výchozí rozcestník pro mechaniku pohybu automobilů a rozcestník pro matematiku úhlů, měr a přepočtů Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost) - Škoda - Blog iDNES.cz
RADIÁN 1C přepočty úhlové míry – stupně, úhly, dekadenty C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz
RADIÁN 3 Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia? (tento příspěvek)
ROZCESTNÍK MATEMATIKA
zařazení tohoto příspěvku "A1" mezi ostatními příspěvky na téma matematika
úvodním příspěvkem a na téma matematika s označením "A" a současně rozcestník pro automobily Škoda původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici) Mechanika A/ KFD : kinematika (frekvence), dynamika (úhlová a obvodová rychlost - Škoda - Blog iDNES.cz
A0 odkaz na rozdělovník příspěvků a hlavní příspěvek pro matematiku Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz
pak tedy tento příspěvek A1" se zaměření na přepočty různých druhů frekvence
A2 rozjezd nákladních automobilů 2Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
AS integrální a diferenciální počet slovesně "AS" Matematika a mechanika slovesně - aneb jak se vaří bramborový guláš - Blog iDNES.cz
AV integrální a diferenciální počet Nádraží a vlak - rychlost a zrychlení - mechanika integrálních a diferenciálních počtů "AV - Blog iDNES.cz
A4s pravé a nepravé dělení (porcování a poměřování) Mechanika DAV(PM): Holešov - rychlost letounu Z 142 - okamžitá a statistická ,zrychlení - Blog iDNES.cz
vnitřní matematika – matematika přepočtů
vnější matematika – matematické funkce (i pro jiné obory)
ROZCESTNÍK MECHANIKA POHYBU
mechanika - rozdělení tématických okruhů
Mechanika pohybu
Mechanika KFD - linie frekvence - rychlost (linie kinematika - dynamika)
KFD 0
pak příspěvek Mechanika A0/ KFD 0 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz příspěvek srovnává především dva zdroje pohybu - statickou sílu - ze které plyne moment síly (z něhož částečně vyplývá i soustružnický efekt) a kinematickou sílu - ze které zase vyplývá rychlost - výpočet momentu otáčení - případně přepočet momentu otáčení z rychlosti, navzdory názvu poměrně pojednává
KFD 0
doplňkové výpočty a matematika
rozcestník matematika a mechanika Matematická mechanika A0/ KFD 0 jak měří siloměr přes rychlost sílu / výpočty přes stopky - Blog iDNES.cz
rozcestník pro doplňkové výpočty a matematiku Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián doplňkové výpočty v kinematice, bývalá opravna Škoda Jihlava - Blog iDNES.cz
přepočty perioda, frekvence, rychlost
KFD 1
úvodní příspěvek - Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz (mechanika KFD 1 - podrobně zpracovaná zejména matematická linie přepočtů)
KFD 2
Mechanika KFD 2 - pomaluběžný nebo rychloběžný motor, cyklistické závody - Blog iDNES.cz - podrobně zpracovaná zejména matematická linie přepočtů jako v příspěvku 1 "rychlé vozy"
KFD 3
rozjezd vozidel
Mechanika A3/KFD - radián, druhy frekvence, rozjezd a výkon sanitky (tento příspěvek)
KFD 4
Mechanika KFD 4 - návštěva tiskárny a části strojů - Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz
Mechanika DPM - dynamika - přepočty sil a momentů (rozjezd - jízda výkon)
na výpočet momentu síly je zaměřen příspěvek Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.cz
Mechanika DAV (PM) - dynamika - rychlost a zrychlení
Mechanika DHM - mechanika hybnosti a méně obvyklých veličin (dvojitých momentů)
(Mechanika JB - mechanika jeřábů a bagrů - více praktická verze mechaniky hybnosti)
Matematika a matematická mechanika
Mechanika A - úhly a míry
Eulerova konstanta (Co se děje kolem matematiky, fyziky a elektrotechniky 11) - Blog iDNES.cz
Mechanika A/ KFD 3 rozcestník matematická mechanika a jak měří siloměr přes rychlost sílu - Blog iDNES.cz hlavní rozcestník pro matematiku
Mechanika A/KFD - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, úhlové míry a obvod (tento příspěvek) který tvoří dvopříspěvek s příspěvkem Mechanika A/ KFD - Ludolfovo číslo a radián - přepočty různých druhů frekvence - Blog iDNES.cz mechanika a matematika rozjezdu motoru
Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány (výkon a točivý moment 3) - Blog iDNES.cz pojednává stejné téma jako předchozí příspěvek
Oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány a přepočet rychlosti vstup - výstup - Blog iDNES.cz součástí příspěvku alternativní výpočet rychlosti z frekvence nebo dráhy
Mechanika a matematika integrálů a derivací
Rozcestník pro rychlost - zrychlení
"podrozcestník pro rozjezd" - zejména nákladních vozů
Mechanika DPM/W výkon okamžitý z frekvence, nebo statistický z práce - nákladní vozy - Blog iDNES.cz
a tento příspěvekMechanika A/KFD - úhly jako stupně a radiány, rozjezd vozidla1, na který navazuje příspěvek Mechanika A - oblouková míra - stupně, Ludolfovo číslo a radiány, rozjezd vozu 2 - Blog iDNES.cz
Rozcestník pohon a převod v mechanice
0. převody
I. pohon lidskou či jinou živou sílou
kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)
II. spalovací pohon silničních a pozemních vozidel a strojů
2.0) motocykly s pomocným motorkem
kinematika a dynamika jezdec "0", pastorek "první kolo v převodu 1", "druhé kolo převodu "2", kolo vozidla a silnice "3" Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / kinematika fotbalového míče / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz s současně druhý příspěvek pro původně pro automobilovou opravnu vozů Škoda (Representace Škodových závodů v Jihlavě v Žižkově ulici)
2) cyklistický a motocyklový pohon
čtyřdobý motor Honda pro motocykl i traktor
"dvoutaktat JAWA pro moped Stadión"
pneumatický pohon pro motocykl
III. letecký mechanický pohon
3p) letecký pístový pohon
pístové letecké motory Praga
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
III. letecký mechanický pohon
3p) letecký pístový pohon
pístové letecké motory Zlín
pístové letecké motory Praga
U Madridu se bojuje za Prahu a francouzský stíhač Dewotine D.510 - Blog iDNES.cz
3t) turbovrtulový pohon
Mechanika A1/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla - sanitky AVIA - a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence a momentová věta
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
vlastní příspěvek
Mechanika A1/KFD - radián, rychlá nákladní vozidla a jejich rozjezd (1) přepočty druhů frekvence a momentová věta
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
rozjezd vozidla - podle názvu - by měl asi nejvíce vystihovat "moment hybnosti"
jenomže moment hybnosti je dvousložková veličina (používaná u pohybů - které mají více složek - třeba pohyb zdroj - odpor proti sobě (jako třeba u letadel) - nebo vykonávají složený pohyb (například stavební stroje)
rozjezd vozidla tedy spíše vychází z momentu setrvačnosti Mi což je bezčasová jednotka
momenty ovšem vytváří něco jako dvojici pro kterou platí momentová věta - "moment (například) otáčení na pohonu = moment otáčení na kole
moment setrvačnosti má ovšem více významů
moment setrvačnost vychází z podstaty kola (pro střed kola se používá označení "disk" - pro vnějšek kola zase označení "obruč") -> z tohoto hlediska má moment setrvačnosti význam především pro zjištění setrvačnosti
pro rozjezd vozidla má ovšem význam spíš část kola - nazývaná "disk" - střed kola jakoby zastupoval celou hmotnost vozidla
momentu setrvačnosti Mi má především význam, že skrze moment setrvačnosti lze přepočítat hmotnost celého automobilu na obvod kolapodle vzorce
Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)
nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu = moment moment otáčení kola
následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)
Fxr = = 1/2 m x r na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),
Z této variace momentové věty by se měla dát vypočítat síla z hmotnosti (vozu) pro lineární pohyb.
Mi = 1/2 m x r na druhou (kde m by měla být hmotnost vozu a r poloměr kola)
nicméně i pro moment setrvačnosti by měla platit momentová věta - moment otáčení pohonu = moment moment otáčení kola
následující úvaha vychází z předpokladu - že momentová věta platí i pro moment setrvačnosti (tedy do okamžiku než se vůz rozjede) a kdy se z momentu setrvačnosti stane moment otáčení (respektive síly)
Fxr = = 1/2 m x r na druhou (moment otáčení pohonu = moment otáčení kola),
pro rozjezd vozu by tedy měl vyjít přepočet síla - hmotnost F x r = = 1/2 m x r
vycházející z rovnice - "momentové věty" kdy se na jedné straně porovnávají momenty platné pro vozidlo již během jízdy - na druhé straně když je vozidlo v klidu a mělo by se rozjet
3 výkon (jako přibližně přepočet rychlost x síla) 2,2 jízda (moment otáčení - přesněji momentová moment otáčení záběru = moment otáčení pohonu) 2,2 rozjezd (moment otáčení záběru = moment setrvačnosti Mi pohonu) 1 "bezčasí" - kdy automobil není v pohybu a byl by definován buď hmotností - nebo impulsem síly (což je něco jako výchozí položka pro sílu)
3 | OMEGAOMEGApoloměrvýkonMechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý? - Blog iDNES.czMechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz | 2 | TorquepoloměrurMt |
---|---|---|---|
1bez | hmotnost |
MOMENT SETRVAČNOSTI a úhel PSÍ 1
úhel PSÍ1 - úhel pedálu při záběru plynu když se stroj rozjede je výchozí veličinou pro stanovení
MOMENTU SETRVAČNOSTI
***
změna úhlu na hodnotu optimálních otáček PSÍ 2 pro stanovení MOMENTu OTÁČENÍ
pro druhý silový moment v pořadí je zase důležitá změna úhlu sešlápnutí plynu aby se motor dostal do optimálních otáček
***
VÝKON motoru a průběžná změna úhlu PSÍ z minima na maximum
úhel záběru plynu je rovněž důležitý pro zkoumání výkonu - ale přesto že se jedná o tutéž veličinu - nelze ji zaměňovat s úhlem PSÍ1 při rozjezdu, ani s úhlem PSÍ2 při optimálních otáčkách - spíše se jedná o průběh hodnot úhlu záběru z minima na maximum - například při maximální rychlosti či výkonu
popisek k ilustraci
zóna 1 nahoře MOMENT SETRVAČNOSTI
---------------------------------------------
Mi = m (hmotnost těžiště) x r (gyratační poloměr, přibližně poloměr k těžišti)
***
zóna 2 nahoře uprostřed MOMENT OTÁČENÍ
-------------------------------------------------
MT = MI (MOMENT SETRVAČNOST) x OMEGA 2 (úhlová rychlost při optimálních otáčkách)
***
zóna 2 nahoře vlevo VÝKON
-------------------------------
P = Mt (MOMENT OTÁČENÍ) x PSÍ min-max (průběžný úhel záběru plynu)
***
zóna 1 dole ÚHLOVÁ RYCHLOST (při rozjezdu)
---------------------------------------------------
OMEGA 1 = PSÍ 1 (úhel záběru plynu při rozjezdu) x "t1" (doba rozjezdu)
***
zóna 2 dole ÚHLOVÁ RYCHLOST (při optimálních otáčkách, změna úhlové rychlost)
------------------------------------
OMEGA 2, DELTA OMEGA = PSÍ 1 (úhel záběru plynu při rozjezdu) x "t2" (doba od rozjezdu k dosažení optimálních otáček)
***
zóna 3 dole RYCHLOST
--------------------------
"v" = OMEGA (úhlová rychlost) x r (poloměr převodového kola)
- v tomto případě se jedná o standartní rychlost otáčení převodového kola (nikoli o rychlost úhlovou) - dalším přepočtem by pak vyšla rychlost celého vozidla
a konečně třetí část
úhel záběru plynu - a jeho vliv na výkon a točivý moment
pro zobrazení výkonu a dalších vlastností motoru
je poměrně důležitá veličina
kterou je úhel ze kterého vychází úhlová rychlost
úhel by bylo například možno nazvat
"úhel záběru plynu"
ÚHEL PSÍ - SHRUNUTÍ
veličina VÝKON úhel "psí" obsahuje vlastně dvakrát - ale jde vždy o úhel jiného původu - tedy i jiného měření (snad s vyjímkou, když by se počítal výkon v právě optimálních otáčkách)
VÝKON = PSÍ min-max (variabilní hodnota záběru pedálu plynu dle fáze výkonu, která se právě vyhodnocuje) x Mt(moment otáčení)
MOMENT OTÁČENÍ = čitatel Mi (moment setrvačnosti) krát PSÍ 2 (úhel záběru pedálu plynu při optimálních otáčkách) děleno jmenovatelem "t2" ( doba kdy se motor od rozjezdu dostane do optimálních otáček)
další pokračování příspěvku směrem k přepočtovým úhlům
ODDÍL 2 RADIÁN, úhlové míry a míry obvodu
Podle různých pramenů (wikipedie) je radián jednotkou obloukové míry. Jedná se o bezměrnou poměrnou jednotku. Pro tuto bezrozměrnou jednotku se používá označení radián, Radián jako poměrná jednotka je ovšem definován jak rovínný úhel se stanoveným přrevodem na úhlovou míru ve stupních 1RAD = 57.67 stupňů.
Jak mohl radián vzniknout.
Možná si někdo mohl všimnout, že mezi obvodem kružnice a jejím poloměrem je stálý poměr - i když velikost kružnice se mění. A možná zkusil tento poloměr vyjádřit podělením obvodu poloměrem.
délka kružnice
----------------------------- lomeno -----------------------------
poloměr kružnice
=== je rovno ===
6. 28 neboli 2 x 3. 14
a pro tento poměr, přesněji číslo poměru se ujalo označení
Ludolfovo číslo
a převodový poměr mezi obvodek kružnice a poloměrem je tedy
2?
a pokud se kružnice rozčlení
na 2? neboli 6.28 výsečí
v středu těchto výsečí s vytvoří úhel 57,67 stupňů
a pro výpočty různých úhlových veličin jako =uhlová rychlost OMEGA, úhlová frekvence OMEGA , moment otáčení, výkon se pravděpodobně pro zjednodušení
místo jiných úhlových měr
začala užívat číslice "1"
pro niž se ujalo označení RADIÁN
"bezrozměrnost" radiánu je velkou výhodou - lze kombinovat lineární délku a úhlovou velikost tak - že úhel přepočtený na bezrozměrnou veličinu prostřednictvím radiánů zjednodušuje výpočty - neboť se k lineární délce připočítá (přinásobí) jako bezrozměrný koeficient vycházející ze zjištěného úhlu...
úhlové míry jsou udávány ve stupních nebo dalších mírách , ve kterých se vyskytuje buď Ludolfovo číslo "pí" nebo radiány
radián
-------
radián je definován jako "rovinný úhel"
podle všeho, spíš než úhlovým mírám ve stupních
má radián blíž goniometrické funkci "sinus"
rozdíl mezi funkcí "sinus" a "radián"
----------------------------------------
hodnoty funkce "radián" se počítají de fakto stejně jako hodnoty funkce "sínus" tedy zjišťovaný úhel je roven protilehlé odvěsně ku přeponě
v případě "radiánu" je ovšem místo protilehlé odvěsny oblouk kružnice
RADIÁN a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku)
---------------------------
1 a 2 radián a oblouková míra
----------------------------------------
1 úhlová složka: radián (jako úhel) je roven přibližně 57,30 stupňů
2 délková složka - radián jako poloměr - přepona pomyslného trojúhelníku: radián (jako poloměr) je roven hodnotě "1 (metr)"
hodnota "1 m" může být označena jako měrný - referenční poloměr - při hodnotě poloměru kružnice "1 m" má také většina zjišťovaných veličin stejnou hodnotu (například frekvence a perioda)
převody obloukové míry:
---------------------------
60 stupňů = 1/3 "pí"
90 st = 1/2 "pí"
U OBLOUKOVÉ MÍRY SE VÝRAZ "RADIÁN" VŮBEC NEVYSKYTUJE!
3 radián a délka obvodu kružnice (rozvinutý obvod)
----------------------------------------------
při výpočtech délky se stupně nepoužívají, zde je potřeba užít obloukovou míru s "pí"
kdy 360 st = 2 "pí" = teoreticky (2 "pí" rad - jelikož délková složka radiánu je jeden metr)
konkrétní délka oblouku
při "měrném průměru" jeden metr
rozvinutá délka kružnice = přesně "2 pí" metrů, tedy
kružnice o průměru 2 metry má obvod 6,28 metrů
při "jiném poloměru než měrném, tedy jiném než jeden metr"
"2 pí" krát "r- poloměr" (metrů)
JAK PATRNO VÝRAZ RADIÁN SE VŽÁDNÉ ZE SLEDOVANÝCH VELIČIN
- tedy "oblouková míra"
- nebo "délka obvodu"
VŮBEC NEVYSKYTUJE
a to ani jako "jednotka RAD" a ani jako "činitel"
z čehož plyne - v případě radiánu - spíše než o jednotku se jedná o funkci
úhel "rad úhel" = protilehlý oblouk ku poloměru kružnice = úhel (ve stupních nebo "pí")
poloměr kružnice "rad r" neboli "rad 1" = úhel v "pí" krát délka oblouku
další úhlové míry a míry obvodu
úhel ve stupních - nebo oblouk, případně celý obvod ve stupních (poměrná - relativní míra)
úhlová míra v "pí" a radiánech - úhel, nebo oblouk, případně celý obvod jako součin konstant a radiánů - 2"pí" rad (poměrná - absolutní míra)
skutečná délka oblouku - nebo celého obvodu - součin konstant a radiánů - 2"pí" r (pravá míra v metrech - či odvozených hodnotách délkové míry) - místo "rad" radiánů se dosadí délka například v centimetrech (pravá míra)
rovinný úhel v radiánech - což je vlastně něco jako poměrná délka uvnitř objektu ve tvaru kruhu - tedy veličina podobající se funkci sinus (poměrná míra)
ODDÍL 3 - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
frekvence f
otáčky za vteřinu
(frekvencí je i úhlová rychlost omega, úhlová frekvence omega a otáčky za minutu RPM - liší de buď úhlem - radián, proměnlivý úhel, celý obvodový úhel´- nebo intervalem)
perioda T
doba otáčky (při referenční intervalu frekvence - což je jedna vteřina) - tedy čas jako provozní veličina (inverze frekvence) - a podle této veličiny by se měla měnit výška elipsy periody
PERIODA VLASTNĚ ZAHOJU DVĚ FORMY ČASU
VÝKONNÝ ČAS
na výkonové ose y - čas jedné otáčky - velikost tohoto času je proměnlivá
STATISTICKÝ ČAS
na statistické ose x- časosběrný interval frekvence - tedy jedna vteřina
jinými slovy - průběh periody má tvar ELIPSY - kde je stálý rozměr na ose x
amplituda
něco jako spojnice periody - přizpůsobená tvaru periody
druhy frekvencí
.
f | |
---|---|
RPM |
ODDÍL 3,1 - přehled veličin (rychlost, čas, poloměry) a možné záměny
oddíl 3,2 - část "rychlost"
rychlosti:
úhlová plynulá (při zvyšování otáček například šlapáním či přidáváním plynu (přeřazené děje moment setrvačnosti a otáčení) - současně s úhlovou rychlostí se mění i následující rychlosti v pořadí - tedy standarní "v" rotační a "v" lineární - výstupní rychlost celého vozidla
rychlost úhlová skoková při řazení (řazení jsou ve zdejší úvaze však přiřazeny standartní rychlosti dále v posloupnosti - a současně je řazení přiřazena veličina výkon
za úhlovou rychlostí (úhlovými rychlostmi) dále v posloupnosti standartní rychlost rotační a lineární - ke kterým je přiřazen, jak zmíněno výše - výkon
oddíl 3,2 - část "rychlost" - podrobnosti
zóna 3
zvyšování otáček a změna všech rychlostí od úhlové přes standartní rotační až po lineární rotační
- úlová rychlost "omega 1" - rozjed -> přiřazený děj "moment setrvačnosti MI" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)
zóna 2
- úlová rychlost "omega 2" - nebo delta omega - optimální otáčky motoru -> přiřazený děj "moment otáčení Mt" ("přidáním plynu" se rovněž mění "stadartní" rychlost "v" a to poměrná rotační "v-rot" tak i výstupní lineární celého vozidla)
zóna 1
skoková změna úhlové rychlosti a standartní rychlost rotační "v- lin" i lineární celého vozidla "v-lin" - řazení (změna převodového poměru) -> přiřazený děj "výkon P"
A1 oddíl 4 část "druhy veličiny času a jím odpovídající fyzikální děje"
Odpověď č. 1čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení
perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu
oddíl 4 část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
gyratační poloměr "Rt" poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"
převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija
ODDÍL 5 - mechanika výkonů a momentů DPM - moment setrvačnosti - rozjezd nákladních automobilů a úhlová dráha (a úhel "sešlápnutí" plynu)
nebo stručněji - rychlost a různé druhy převodu na jízdních kolech a motocyklech/
A1 oddíl 3 rozčlenění uvažovaných druhů rychlostí
upřesnění k nákresu
v tomto případě není brána změna rychlosti otáčení v důsledku zrychlování,(přidávání plynu) či zpomalování pohonu
kdy se mění úhlová rychlost plynule
zde jsou brány tyto eventuality
- první eventualita změny rychlosti - změna rychlosti převedovým poměrem (nemění se úhlová rychlost plynule, ale mění se skokově) což platí i pro následující rychlosti v posloupnosti - tedy od úhlové rychlosti skokové po všechny následující rychlosti v posloupnosti - tedy standartní rotační a
"v úvaze o výkonu a točivém momentu (předchozí příspěvek "výkon, či točivý moment 1" je této změně přiřazena výstupní lineární rychlost celého vozidla v předchozích ćástech označovaná jakorychlost "1" - ale současně se dvoučlenným převodem SKOKOVĚ (fixně dle převodového poměru) mění í "úhlová rychlost"
(v nákresu se tohoto případu týká cyklistický a motocyklový převod)
- druhá eventualita změny rychlosti - změna rychlosti podle průměru od středu k obvodu kola (nemění se úhlová plynule ani skokově , ale až dál rotační a výstupní lineární rychlost)
tzv. Kohoutkův přenos
v tomto případě se úhlová rychlost nemění vůbec
- ale narůstá výstupní lineární rychlost celého vozidla,
ale hlavně narůstá ve výpočtech dosud vynechávaná
ROTAČNÍ RYCHLOST "VÉ" - což je jakási mezifáze mezi úhlovou a výstupní lineární rychlostí
Otázka zní - dva hráči kopnou do dvou míčů - nebo udeří do koule kulečníku - na začátku se míče kotálí se stejnou frekvencí - jeden se však rychleji zpomalí - a druhý dokotálí dál ... proč to? - čímž by se měl zabývat obdobný příspěvek Mechanika KFD / DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola - Blog iDNES.cz , tedy zejména veličinami úhlová dráha a úhlová rychlost OMEGA.
zóna 3 - rozjezd
"změna rychlosti podle druhu převodu"
hnací kolo - pastorek < menší na větší < hnané kolo (= motocyklový, nebo jiný motorový převod do síly) - "poměrná" rotační rychlost se snižuje
/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" větší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/
hnací kolo - pastorek > větší na menší < hnané kolo (= cyklistický převod) - "poměrná" rotační rychlost se zvyšuje
/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" menší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/
"Kohoutův přenos" - poměrná rotační rychlost se zvyšuje od středu k obvodu
oddíl 3 ćást "veličiny čas a perioda"
čas t1, t2 - nebo delta t - odpovídající úhlu pootočení a úhlové rychlosti -> přiřazená veličina pro výpočet - moment otáčení
perioda T (čas celého potočení například ozubeného kola - má význam pro výpočet standartní rychlosti (rotační v-rot a výstupní lineární v-len) a potažmo i pro výpočet výkonu
oddíl 3 část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
gyratační poloměr "Rt" poloměr k těžišti -> má význam pro výpočet momentu setrvačnosti "MI"
převodový poměr "rp" se uplatňuje při výpočtech rychlostí zejména při změnách na převodech - teoreticky od úhlové skokové - ale zejména standartních rychlostí jak rotační tak lineární
rozdělení momentů - záběru síly - z hlediska kinematiky - ad část 1 hodnoty času ve výpočtech mechaniky
výkonová osa y - výkon a rychlost
z hlediska kinematiky by asi bylo výhodnější jako nulovou provozní meziosu XY s frekvencí - a časem z hlediska provozu celého vozidla jako by nulovou hodnotou
výkon by se tedy zjišťoval přenásobením hodnotou ? T2
(hodnota ? T2 vlastně není nic jiného než perioda odpovídající sešlápnutí plynu - nebo-li více odborně řečeno úhlové dráze)
provozní meziosa XY, pohyb vozidla jako jednotky vykonávající rovnoměrný přímočarý pohyb
s těmito veličinami:
frekvence s hodnotou času z provozního hlediska - tedy odpovídající pohybu celého vozu T0 s jednotkovou hodnotou času rovnou jedné- kdy vozidlo vykonává rovnoměrně přímočarý pohyb
moment otáčení by měl vyjít
buď
1. cestou shora dolů - vydělením výkonu hodnotou odpovídající periody otáček motoru ? T2
nebo
1. cestou zdola nahoru - přepočtem z frekvence motoru
časosběrná osa X , pohyb vozidla zjišťován již od motoru - a na ose X se odečítají otáčky motoru
perioda - neboli interval frekvence ? T1 k této hodnotě času možno dospět dvojím způsobem - buďto jednou derivací či jedním vydělením výkonu - případně ? T1 ? T2 dvojí derivací výkonu - čili pro zopakování derivováním úhlovým zrychlením
pokud by měl diagram výše jiný popis - kdy by jako nulová byla brána mezosa XY s frekvencí jako provozní bezčasovou hodnotou - na ose x by bylo možno odečítat velikost periody (tedy čas jedné otáčky motoru)
ještě poznámka ke dvěma bezčasovým kinematickým momentům - tedy rozjezdovému momentu setrvačnosti a momentu kroucení (kladky) - tak tyto dva bezčasové momenty by šly znázornit jen v této podobě diagramu pro statiku - pokud by se diagram upravil pro kinematiku - tak aby nulová hodnota času byla na meziose XY - pak by v takto upraveném diagramu bezčasové momenty nešly znázornit vůbec - a na ose x - stále časosběrné zobrazovala perioda otáček - pokud by počty měly být důsledné - tak by tato perioda měla mít zápornou hodnotu
dalším příspěvkem - kde se porovnávají obdobné veličiny v různých oborech je příspěvek Co se děje kolem elektřiny 5/ na rádiových vlnách 6 - AC/DC napětí, frekvence, amplituda - Blog iDNES.cz který přináší především informace o veličinách vyskytujících se u rozhlasového vysílání - nicméně obdobné veličiny se rovněž vyskytují v mechanice
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija
ODDÍL 6 - rozcestník Avia, sanitky a nákladní automobily AVIA zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově
rozcestník Avia
stíhací dolnoplošník Avia BH3 z dvacátých letLetecká pošta, jak se připojit k internetu 3.1 - pošta čí internet ? (síť a podsíť, PSČ) - Blog iDNES.cz
Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4, letiště Čakovice - Blog iDNES.cz
sanitky a nákladní automobily Avia Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, texty zdravotnictví, Avia přepočty úhlů, zejména zkoumán radián - a jeho dvě složky (úhel a poloměr a tři účely - úhel, poloměr kružnice a délka oblouku) - tento příspěvek
AVIA
AVIA A 30 v různých modifikacích
nahoře třítuny AVIA A 30/ 31 - i poněkud objemnější AVIA A 75
všechny vyobrazené firmy měly sídlo u jedné rodinné v Brně na Ponavě (která navazovala autodopravu ještě před znárodněním) - poblíž sportovního areálu
tedy malá odbočka k brněnskému místopisu
ke sportovnímu areálu na Ponavě - na místě bývalé kolonie "Planýrka či Na rybníčku" byl také postaven brněnský plavecký stadión.
více o Ponavě na závěr příspěvku Loď do Prahy a Hamburku - Blog iDNES.cz
ale zpět ke značce "AVIA"
značka Avia se stala proslulá třeba svými sanitkami, které byly jistým oživením v záplavě "dvanácetrojek"
a to jednak menší - a patrně i známější AVIA 15 FTR
vyobrazení výše má připomínat základnu sanitek na "28. října" - či "Milady Horákové" v Brně
již o něco objemnější byla AVIA na podvozku AVIA 20
I populární Trabant 601 měl (alespoň teoreticky) působit ve zdravotnictví a mohl získat označení "sanitka". Nebo se jedná jenom o hříčku?
obsah
rozcestníky matematika a mechanik
rozcestník Avia
rozcestník "radián"
ODDÍL 1- ROZJEZD VOZIDLA a MOMENTOVÁ VĚTA pro MOMENT SETRVAČNOSTI, MOMENT OTÁČENÍ a VÝKON
ODDÍL 2- RADIÁN a přepočty úhlů, úhlové míry a míry obvodu
ODDÍL 3 - FREKVENCE, PERIODA, AMPLITUDA - RADIÁN PŘI PŘEPOČTECH RŮZNÝCH DRUHŮ FREKVENCÍ A VÝKON A TOČIVÝ MOMENT
ODDÍL 4 " KDF" část "poloměry kruhových elementů při výpočtech"
ODDÍL 5 - "DPM" rozjezd vozidla a úhlová dráha (úhel sešlápnutí plynu) a moment setrvačnosti
ODDÍL 6 - nákladní vozidla a sanitky Avia a zdravotní záchranná služba a zdravotnictví celkově, sanitky Latvija
Jan Tomášek
Dálniční most přes Křešické údolí 3 - kinematika stavebních strojů a stavba mostů
Příspěvek by se měl zabývat především oborem zvaný kinematika - což je poměrně důležitý předmět ve stavebnictví a strojírenství - i když na rozdíl od statiky nebo dynamiky - nepřináší výsledky v cifrách - ale spíše jenom analyzuje
Jan Tomášek
Kamna na piliny - "piliňák"
Kamna na piliny mohou být součástí stolařských dílen, nebo provozoven kde se hodně brousí, hobluje - vznikají piliny a hobliny a mohou sloužit třeba k běžnému topení.
Jan Tomášek
Sněhový pluh KSP 411
Když zasněží a trať se stane skrze závěje nesjízdnou neznamená, že by vlaky vůbec neměly vyjet. Ve větších železničních stanicích jsou zpravidla pro tento účel k dispozici různá speciální železniční vozidla - třeba sněhové pluhy.
Jan Tomášek
Cesty energie 2E - jak platit za elektřinu QR kódem, elektřina, plyn a ekonomika, HE Most
Příspěvek by měl pojednávat především o administrativě a ekonomice - především z hlediska spotřebitele - jak se za elektřinu vlastně platí. Ekonomika by měla být pojednána rovněž z hlediska výroby a distribuce.
Jan Tomášek
Mechanika KFD 1 DAV - frekvence, rychlost, zrychlení / proč rychlé vozy mají velká kola
Dva obory mechaniky pohybu - kinematika a dynamika - dá se říci odlišuje právě frekvence a rychlost - tedy od zvuků periody, přes frekvenci a pootočení - dále přes rychlost úhlovou, rotační až po lineární rychlost, atlas Škoda.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Habíbí, pojď válčit. Rusko nabírá na frontu Araby, slibuje občanství a peníze
Ruská armáda se uprostřed velkých ztrát na ukrajinské frontě snaží naverbovat co nejvíce...
V Berouně hoří pekárna. Platí třetí stupeň poplachu, hasiči evakuovali 49 lidí
Aktualizujeme Hasiči zasahují u požáru střešní konstrukce pekárny v Berouně. Evakuovali 49 lidí, nikdo se...
Izraelci k nám vtrhli, hlásí mise OSN v Libanonu. Odejděte, vyzval Netanjahu
Sledujeme online Mírová mise OSN v Libanonu hlásí další konflikty s izraelskou armádou. Izraelské tanky podle OSN...
Poslední případ nedobrovolné sterilizace může být i tři roky starý, říká právnička
Nedobrovolná sterilizace žen není jen záležitostí, která se odehrávala v době totality. Případů po...
Pronájem bytu 1+1 Rožnovská, Frenštát pod Radhoštěm
Rožnovská, Frenštát pod Radhoštěm, okres Nový Jičín
9 000 Kč/měsíc
- Počet článků 154
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 711x