Stanice Havl. brod a střídavé lokomotivy S 489.0, S 499.0, S 699.0

Druhá elektrifikace hlavních tratí napájecí soustavou na střídavý proud proběhla o dvě destiletí později v šedesátých letech. 

 

OBSAH

rozcestník elektrotechnika
železniční rozcestník
Lokomotivy střídavé trakce  řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0

rozcestník "elektřina pro dráhy"

Cesty elektrické energie 1 - přenosová a distribuční soustava energie - Blog iDNES.cz rozcestník elektrárny

ELEKTRICKĚ ROZVODY AC napětí a AC lokomotivy

Elektřina na železnici 1 - vlakem znovu do Židlochovic - stanice na elektrifikované trati - Blog iDNES.cz

Elektřina na železnici 2 - stanice na neelektrifikované trati + spínače VN - Blog iDNES.cz

Lokomotivy střídavé trakce řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0 (tento příspěvek)

Paříž východu - rumunská elektrická lokomotiva řady 060 A  - Blog iDNES.cz/ transformátor pro lokomotivu Převody mechanické (pastorek a kolo) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

 

ELEKTRICKÉ ROZVODY  DC napětí

Dvousystémové elektrické lokomotivy ESO a dvousystémová jednotka Škoda 440 - Blog iDNES.cz

Lokomotivy stejnosměrné trakce E 144.0 a E 144.1 - úkony při odstavení a zprovoznění - Blog iDNES.cz

Úzkokolejkou do České Kanady - Blog iDNES.cz elektrické rozvody na lokálních tratích

elektrické dráhy ve Slezsku Horské a lanové dráhy v Čechách a blízkém zahraničí - Blog iDNES.cz

Sněhový pluh KSP 411 / LPO 411 S - užitková železniční vozidla, uhlí a důlní lokomotivy - Blog iDNES.cz část 1, podčást 3 železniční doprava na Ukrajině a v Rusku - střídavá vysokorychlostní lokomotiva Škoda ČS 4

rozcestník strojírenství, doprava

železniční rozcestník  Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz

parní trakce na železnici Parní stroj - od čerpání vody ze zatopených dolů po parní lokomotivy a lokomotiva 312.4 - Blog iDNES.cz

Převody mechanické (kolo a pastorek) a elektrické (trafa) - vozy Mercedes a vojenství - Blog iDNES.cz

Návštěva staré tiskárny - části strojů a mechanismy - Blog iDNES.cz

Železo z Moravy - v okolí Adamova a na Blanensku - Blog iDNES.cz (slevárenská technologie)

 

Lokomotivy střídavé trakce  řady S 489.0, S 499.0 a S 699.0

 

Poměrně dlouho neelektrifikovaná zůstávala dvojkolejná dráha (původně STEGu) mezi stejnosměrnou trakcí na hlavním železničním tahu "Severočeské hnědouhelné doly" - Praha - Česká Třebová - Ostravsko - Košice - která je aktuálně obsluhována třeba elektrickými jednotkami Škoda 440 vyrobenými Vagonkou Škoda - pro oba napájecí systémy 3 kV DC/25 kV 50 Hz AC.

 

Důvodů pro zavedení odlišné - druhé napájecí trakce na střídavý proud bylo povícero , jedním z nich byl fakt - že střídavý proud je ekonomičtější - a vedení je levnější už z důvodů - že jako konstrukční materiál není třeba používat měď. K dalším důvodů patřilo třeba ověření nových technologií .

V šedesátých letech tedy začala vznikat na hlavních železničních tratích spíše na jihu republiky nová napájecí soustava a na elektrifikované tratě pak vyjely lokomotivy zcela nového provedení - odlišné i barevně žluto-červenými tóny. Typy lokomotiv co vyjely na tratě byly podle označení  vlastně dva, téměř identické - v prototypu byla však zkonstruována ještě jedna lokomotiva - oproti zmíněným dvěma typům lišící se například prodloužený rozměrem délky a navýšeným počtem náprav ze čtyř na šest. Není bez zajímavosti - že zmíněný prodloužený  prototyp byl z těchto tří zmíněných typů lokomotiv zkonstruován vůbec nejdříve -  a další dvě lokomotivy ze zde  ověřených technologií vyšly.

Do provozu se tak nejdříve dostaly lokomotivy řady 230 - pozdějším označením S 230 vyráběné v letech 1967 a 1968. V letech 1968 až 1969 bylo z důvodu potřeby dalších střídavých lokomotiv navázáno na výrobu lokomotivní řady S 489.0 (230). Nová, ještě početnější série lokomotiv, u kterých se uplatnil změněný nápravový převod a některá další konstrukční zlepšení, získala řadové označení S 499.0 (240).

Šestinápravový prototyp řady 280 neboli S 699.0 byl zkontruován již v roce 1963 a došlo k ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a nepříliš operativní. Sériová stroje již měly běžný rám z kovu a laminátové panely byly použity jen na opláštění a uváděná  nejvyšší povolená rychlost se u sériových strojů snížila za 160ti km/h na 120.

Všechny lokomotivy - ač s napájením na střídavý proud byly opatřeny stejnosměrnými -  regulování rychlosti se uskutečňovalo  vyřazováním oporů při vstupu do transformátoru. 

Hlavním důvodem vzniku lokomotivy řady S 699.0 (280) byla potřeba ověření některých nových konstrukčních celků, zejména použití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Tento stroj, vyrobený v roce 1963 ve ŠKODĚ Plzeň, je tak první lokomotivou s laminátovou skříní na světě. ČSD neměly o lokomotivu zájem, protože ji pokládaly za zbytečně výkonnou a těžkopádnou. Lokomotiva ale položila základy koncepci pozdějších čtyřnápravových lokomotiv S 489.0 (230), dodávaných narozdíl od prototypu S 699.0 (280) ve velkých sériích.

 

 | S

K přepřahání lokomotiv při změně trakce docházelo v Kutné hoře - kde bylo potřeba čekat - což je poměrně známo.

 

Autor: Jan Tomášek | sobota 3.7.2021 17:10 | karma článku: 10,74 | přečteno: 531x