Doháníte vaše zaměstnance k vyhoření? Přicházíte zbytečně o spoustu peněz!

Řada firem má doslova burn-out pracovní kulturu. Svými vysokými požadavky a neúměrným tlakem své zaměstnance dříve či později k vyhoření doženou. Špičkové výkony a spousta přesčasů jsou dlouhodobě brány jako samozřejmost.

Poděkování či pochvala nehrozí, občas se zaměstnancům tedy dostane alespoň v té finanční podobě. Naštěstí přibývá i rozumných zaměstnavatelů, kteří se zajímají nejen o výkony a výsledky, ale i o lidi samotné. Vědí, že najít kompetentní náhradu za vyhořelé zaměstnance, zaškolit je a dát jim potřebný čas na zaučení, je velmi drahé. A také si uvědomují, že investice do preventivních opatření se firmě vrátí nejen v dobré pracovní atmosféře, ale i vysoké produktivitě práce vašich zaměstnanců, efektivitě i kreativitě při řešení problémů a neposledně i v loajalitě.

Co může firma v prevenci syndromu vyhoření pro své lidi udělat?

Určitě by měla podávat pravidelný feedback, nejlépe několikrát ročně, aby zaměstnanci netápali a neodhadovali, zda pracují dle očekávání nadřízeného, či je u nich v určitých oblastech potenciál ke zlepšení. Pozor, aby zpětná vazba nebyla jen nutnou roční formalitou bez konkrétních výstupů či jasných plánů na další období, ale a zároveň řádnou kontrolou zrealizovaných cílů.

Také pochvala a poděkování by měly být běžnou součástí firemní kultury. Nejen finanční ocenění, ale i pouhé slovní vyjádření zaměstnance vnitřně motivuje a zvyšuje jejich loajalitu, jakož i pocit spokojenosti a štěstí v práci. Pochvalou a oceněním zaměstnavatel naplní jednu ze základních sociální potřeb člověka – potřebu uznání a tím také zvyšuje jeho pocit důležitosti. Rovnováha mezi požadavky, kompetencemi a odpovídajícími pravomocemi je důležitá.

Co se hodně ve firmách podceňuje, je podávání férových a transparentních informací, aby zaměstnanci věděli, jak se firmě daří a jaké má vyhlídky do budoucna, jaké změny přijdou. Naplňuje se tak další sociální potřeba, a to pocit jistoty a bezpečí, potřeba mozku vědět, jaký je aktuální stav a co se bude dít dále.

Pro zaměstnance je také důležitý pocit partnerství a rovnocennosti, neboť každá pozice ve firmě je pro její chod stejně důležitá. Zdvořilé pozdravení na chodbě, ideálně i s oslovením jménem každého potěší. Umožněte svým pracovníkům spoluúčast na rozhodování, tvorbě pravidel a směrnic, tím dosáhnete větší ochoty pravidla dodržovat a požadovat totéž i po ostatních.

Pokud se chcete vyhnout monotónnosti a snížit chybovost, zorganizujte pravidelnou rotaci. Tím se také lidé naučí další kroky z výrobního procesu a budou se moci vzájemně lépe zastoupit a pochopit problematiku druhého. Můžete také lidem ukázat smysl a přínos jejich práce, aby si lépe dovedli představit, komu svou prací pomohou a ulehčí život (předvést lidem z výroby použití finálního výrobku).

Umožněte svým zaměstnancům využít flexibilní pracovní dobu, home office, sick days. Zkušební období bylo dost dlouhé a mnohde se osvědčilo. Stejně tak důležité je nastavení rozumné míry přesčasů u klíčových osob, nepožadujte po svých zaměstnancích, aby byli neustále k zastižení, v jejich osobním volnu jim umožněte, vypnout a načerpat novou fyzickou i mentální energii pro další výkony.

Zaměstnanci také ocení podporu jejich dalšího vzdělávání a rozvoje, jako jsou kurzy, školení, zajímavé volnočasové benefity jako fitness, plavání, masáže atd. Mají pocit, že s nimi firma do budoucna počítá, že do nich investuje.

V mnoha firmách fungují neformální setkání, která podporují týmovou spolupráci formou sportovních aktivit, výletů se zapojením rodinných příslušníků, (bowling, čajovna, restaurace).
Lidé díky tomu lépe komunikují, řeší konfliktní situace i lépe zvládají i krizové situace.

Jako účinná zpětná vazba s motivačním prvkem se osvědčilo pravidelné provádění anonymních dotazníků spokojenosti. Z nich se dají čerpat dobré nápady či opatření, které by mnohdy zapadly. O jejich výběru a realizaci může rozhodovat komise složená přímo ze zaměstnanců z různých úseků a pozic.

Nechte také své lidi nahlédnout pod pokličku jiných oddělení, mohou například strávit jeden den prací na jiném úseku či oddělení, lidé z kanceláří si vyzkouší na 6 – 8 hodin směnu v provozu. Lépe se poznají a také pochopí, s čím se ostatní denně musí potýkat. Jejich zkušenosti můžete zveřejnit formou článků či fotografií ve firemním časopise.

Dopřejte svým zaměstnancům dovolenou o délce až 14 dní bez přerušení a nutnosti během ní řešit pracovní záležitosti. 14 dni v kuse je minimální doba, za kterou je možné se vypnout a načerpat sílu. Ideální délka dovolené pro tělo i duši jsou 3 týdny nepřerušené dovolené.

A co je opravdu důležité, vnímejte své zaměstnance jako lidi s osobními problémy, nejen jako čísla v docházkovém systému či „lidské zdroje“.

V příštím článku si povíme, jak se může projevovat váš zaměstnanec, který je blízko syndromu vyhoření.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Irena Houdková | pátek 15.10.2021 19:39 | karma článku: 12,45 | přečteno: 454x