Na letišti dvě hodiny předem? Zbytečné?

Asi to znáte. Letecké společnosti a letiště vás vybízejí, abyste tam byli 2 hodiny předem, u dlouhých letů třeba i tři. A pak hodinu zbytečně čekáte. Jednou za čas se ale všichni spiknou proti vám, a čas zatraceně rychle běží...

Vracím se ze služební cesty do Bruselu. Nejezdím tam pravidelně, neznám dopodrobna tamní letiště, neznám finty a zkratky jako v Praze. Cesta před dvěma dny z letiště na hotel mi trvala půl hodiny a tak předpokládám podobný čas i pro ranní cestu z centra.

Nemám odbavené zavazadlo a jsem odbavený přes internet. Úplně v pohodě stačí, když z hotelu vyrazím dvě hodiny před plánovaným odletem, že? Na nádraží to mám pěšky pět minut. Vlak na letiště jede za deset. Ale nějak nejede. Dáváme někomu přednost, pořád někde stojíme. Odlet je o půl desáté a je čtvrt na devět, když vystupuju z vlaku. Mám tedy hodinu a čtvrt. Jak jsem psal výše, na odbavení nemusím, to mi ušetří hodně času, nějak nespěchám. Proč taky.

Vyjedu první eskalátor z nádraží k terminálu a tam je jakási kontrola. Namátková. Nikoho si nevybrali... jen mě. Sken zavazadla, průchod rámem, dvě minuty. Žádný stres. Ten ale přichází, když dojdu k bezpečnostní kontrole. Jsou tady čtyři fronty. Jedna expresní, VIP, pro business a první třídu. Ostatní pro nás, ekonomisty. Jsem odnavigován do té první, hned vedle VIP. Čekám. Pět minut. Deset. Patnáct. Když už se skoro dostávám na řadu, jeden ze dvou skenerů, které má naše fronta, je odkloněn pro VIP, kteří teď mají tři skenery a my jeden. Dalších pět minut. Do odletu zbývá čtyřicet pět minut.

Projdu rámem, rám nepípá, ale jsem náhodně – asi podle ksichtu – vybrán k detailnější prohlídce. Stěry rukou, kontrola nějakým spektrometrem či co to je. V pořádku. Zavazadlo je v pohodě, ale po výjezdu z rentgenu byl lavor s mým notebookem, bundou a zubní pastou odkloněn na kolej k detailnější prohlídce.

Čeká se, odkloněných zavazadel je víc a personál to nestíhá. Můj notebook je ale nějaký zvláštní. Personál na něho kouká a kamsi volá. Za chvíli přichází uniformovaný člověk, asi policajt. Dělá zase stěry, spektrometr, pohoda jazz.

Minule to na bránu bylo dobrých deset minut pěšky, dneska infopanel ukazuje jenom pět. Do odletu 36 minut. Vypadá to dobře. Stihnu to. Přicházím k bráně a už se nastupuje. Je tady už jen asi 30 lidí, další ale nejspíš přišli ještě za mnou. Dobře to dopadlo, ale mohlo být hůř:

1) Letím ze solidního, civilizovaného letiště, kde všichni umí anglicky. Při letu z rozvojové země, nebo země, kde se nedomluvíte, je dobré přidat si půlhodinu rezervu.

2) Bruselské letiště má jenom jeden terminál a nemá žádné přesuny vlaky mezi budovami a podobně. Pokud odlétáte z takového letiště, je dobré si přidat dalších 15 minut, ikdyž přesně víte, ze kterého terminálu máte letět.

3) Letím v rámci Schengenu. Žádná pasovka. Na pasovku je dobré přidat si 15 minut.

4) Nemusel jsem na check-in. Ten může trvat deset minut. Ale taky hodinu a půl.

5) Nevíte, co se může stát. Můžete se znelíbit imigračnímu úředníkovi, můžete ztratit lístek na vlak a bude vám nějakou dobu trvat, než se vůbec dostanete přes turniket z nádraží na terminál. Můžete si cestou k bráně všimnout, že jste na bezpečnostní kontrole nechali občanku, pas, palubní vstupenku, mobil. Že se vám to stát nemůže? Souhlasím s vámi. Dáte ale ruku do ohně za všechny ve vaší skupince?

Vždycky, když cítím zodpovědnost za skupinu, tak ji tlačím k tomu, abychom byli na letišti s rezervou. Jasně, v Praze, let do Schengenu, mimo špičku, bez zavazadla, když to tam znáte a víte co děláte, se dá letadlo stihnou s příjezdem 40 minut před odletem, ale v Dubaji (velké letiště), Bamaku (rozvojovka) nebo v nějakém čínském zapadákově (nedomluvíte se), jsou dvě hodiny holé minimum, jistější jsou hodiny tři.

Amatér, já to vždycky stihnu ikdyž přijedu hodinu předem, říkáte si teď možná. Mám ale něco nalítáno a vím, že je vždycky lepší chvíli čekat, než stresovat a pak řešit, jak se dostat domů, když letadlo uletělo a další letí za tři dny a je plně obsazené.

Život je kouzelný v tom, že ikdyž se připravíte sebelíp, musíte řešit překážky, které jste nečekali. Stávka MHD – na letiště nic nejezdí a sehnat taxi je nadlidský výkon. Taxikář vás vyloží na špatném terminálu a je vaše chyba, že jste si to neohlídali. Taxík domluvený na pět ráno jednoduše nepřijede. Nebo vám prostě zruší let a musíte to nějak řešit. A takové věci se prostě občas stanou, je to statistika. A pak je lépe být připraven alespoň na ty očekávatelné překážky.

 

Ilustrační foto: https://www.pexels.com/

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 1.11.2018 9:01 | karma článku: 22,29 | přečteno: 1764x

Další články autora

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 27. - Čtrnáct dní otevřených dveří

V únoru tohoto roku (2025) proběhla médii celého světa zpráva: po pětileté pauze způsobené pandemií covidu se pro zahraniční, západní, turisty znovu otevírá Severní Korea. Jak to celé bylo doopravdy?

17.3.2025 v 8:01 | Karma: 25,21 | Přečteno: 2437x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Návrat do Lvova

Je to téměř deset let, co jsem napsal jeden z mých nejčtenějších článků tady na blogu. Psal jsem o Lvově a do Lvova jsem se od té doby vydal ještě dvakrát. Pak přišel covid, válka, a mě se po Lvově tak trochu zastesklo.

7.1.2025 v 8:12 | Karma: 33,26 | Přečteno: 2491x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

24 hodin

Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.

2.12.2024 v 8:13 | Karma: 13,09 | Přečteno: 339x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 15,71 | Přečteno: 426x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 16,74 | Přečteno: 372x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR

11. června 2025

Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...

Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali

8. června 2025  17:40,  aktualizováno  18:49

Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...

V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu

12. června 2025  10:55,  aktualizováno  16:42

Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...

Na Rakovnicku boural známý podnikatel a miliardář. Řidič druhého auta zemřel

6. června 2025  16:50,  aktualizováno  17:10

Při tragické nehodě ve středu 4. června u Nového Strašecí na Rakovnicku se těžce zranil jeden z...

Plzeň truchlí, oblíbený učitel a psycholog Václav Holeček nepřežil drama u přehrady

10. června 2025  15:55

Ve věku třiasedmdesáti let náhle zemřel oblíbený plzeňský učitel, matematik, vědec a psycholog ...

Nová syrská vláda přitvrzuje. Ženy se na veřejnosti musejí koupat v burkinách

14. června 2025  13:09

Syrské ministerstvo cestovního ruchu vydalo sérii nových nařízení týkající se pravidel oblékání na...

Letadlo i pro střední třídu. Havárie přišla v době, kdy Indie sází na letecký boom

14. června 2025

Premium Letecká doprava roste v Indii bleskovým tempem. Nedávné neštěstí může trend dočasně znejistit,...

Tatrovku mám celou v mobilu, říká její nový chorvatský šéf

14. června 2025

Říká o sobě, že rád mluví o číslech a výsledcích. Přišel do nejstarší tuzemské fungující...

Státu dárce nabízel více než třetinu bitcoinů. Chtěl je odečíst z daní

14. června 2025  11:47

Odsouzený provozovatel darknetového tržiště Tomáš Jiřikovský nabízel státu obsah svých bitcoinových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 252
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1445x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.