První roadtrip elektrickým autem

Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.

Je to už třináct let, co jsem poprvé, na Ženevském autosalonu, řídil elektrické auto. Nissan Leaf, a pak tragické Tata Nano, s dojezdem několi desítek kilometrů. Auto rozhodně nepoužitelné na cesty po EU nebo USA, ale asi už i tehdy použitelné na cesty z periferie do centra do práce. Proč ne, ale pro mě ne.

Doba se změnila a já jsem začal tušit, že to jednou přijde. Že se, dříve nebo později, dostanu k elektrickému autu z půjčovny, které bude za podobnou cenu, jako tradiční auta na „dinosauří džus“. Teď se to povedlo, letíme do Texasu, přímo do hlavního města Austinu.

Na první pohled to zní nesmyslně, ale možná za to může seriál Dallas. Texas vnímáme jako centrum amerického ropného průmyslu, a zrovna tady určitě elektrice pšenka nepokvete. Ale ono je to překvapivě jinak. Nikde, ani v Evropě (už jsem pravda dlouho nebyl v Norsku), ani v Americe, jsme neviděli na silnicích tolik aut značky Tesla jako v okolí Austinu a San Antonia.

Mohlo za to několik věcí. Zaprvé se tady Tesla vyrábí, je tady jedna z tzv. Gigafactory, zadruhé se Tesly navzájem přitahují. Tedy, sjíždějí se na dobíječky, Superchargery. Takže jako majitel, v našem případě uživatel, vozu Tesla potkáváte jiné Tesly, a týká se to i zatím málo rozšířených Supertrucků. Těch jsme viděli za týden osm, v době, kdy jich bylo vyrobeno jen přes tři tisíce.

Od návratu z Texasu jsem se o elektrická auta v USA, ale i v Evropě, začal více zajímat, a zavzpomínal jsem na dřevní doby provozu auta na zemní plyn u nás. Malý dojezd, komplikované doplňování paliva/nabíjení, složité placení. K provozu elektrického auta na dlouhé tratě u nás potřebujete spoustu čipů, aplikací nebo dokonce smluv, abyste mohli využívat různé dobíjecí sítě v různých zemích. Jestli je situace lepší, vyveďte mě prosím z omylu v komentářích.

S Teslou z půjčovny v Americe nemusíte řešit nic. Jasně, můžete (jednoduše) používat pouze nabíječky – rychlé Superchagery nebo pomalejší Destination chargery od Tesly. Ale těch je, minimálně v Texasu a Louisianě, dostatek.

Měli jsme Teslu 3 s menší verzí baterky, jaký dojezd jsme měli papírově je asi jedno, reálný dálniční dojezd byl asi 300 kilometrů. To znamená, že jsme si u každého nabíjení naplánovali, kde budeme nabíjet příště. Obvykle to nebyla větší zajížďka než kilometr od dálnice. Protože ale na amerických dálnicích nejsou benzínky, musí z dálnice pro benzín (pití, sváču, oběd, večeři, na WC) sjíždět i „normální“ auta.

Nabíjelo se obvykle 25-30 minut, někdy i méně, pokud jsme nabíjeli třeba z 10% na 80%. Těch 25-30 minut je ale konečných. Přestanete nabíjet, vytáhnete kabel a jedete. Zastávka u normální benzínky je trochu jiná. Přijdete, tankujete, jdete zaplatit, projdete si obchod, možná přeparkujete od stojanu na parkoviště, skočíte si na WC a jedete. Na dálkové trase 15-20 minut. Pokud máte v autě kuřáka, možná i víc.

S Teslou je to podobné, jen v jiném pořadí. Přijedete ke stojanu, zapojíte auto, mrknete jak dlouho bude dobíjení trvat a jdete se zabavit. Podle toho, kde zrovna jste. Obvykle, bohužel ne vždy, jsou Superchargery na dobrých místech – u benzínky, na parkovišti obchoďáku, u nějakých obchodů. Skočíte si na WC, koupíte pití, sváču, vrátíte se k autu, máte 80%, což vám do další zastávky po dvou-třech hodinách jízdy stačí, vytáhnete kabel a jedete. Neplatíte, nestojíte ve frontě u kasy ani na stojan. Je jich dost.

Neplatíte je trošku nadsazené. Samozřejmě platíte, ale až v půjčovně na konci. Obvykle jsme za jedno nabití platili 10-15 dolarů (na 300 kilometrů), takže kolem koruny, koruny třicet za kilometr.

Samotný provoz auta má svá pro a proti. Líbil se nám přední kufr, jen se do něj špatně vstupuje – musíte si ho otevřít z centrálního displeje. Stejně tak přihrádka spolujezce nemá žádnou páčku, otevírá se z displeje. Z toho se ovládají i stěrače a v novějších Teslách i řazení. Ano, my jsme ještě měli „řazení“ (D-N-R) na páčce za volantem, to už teď taky bude odpadat. Prostě z auta zůstane jen volant (i blinkry se z páčky stěhují na věnec volantu) a display.

Na druhou stranu má Tesla nejlepší, tj. nejlépe ovladatelný a nejpřehlednější display, jaký jsem v autě viděl. Po nějakých dvou-třech dnech už jsme věděli, co kde hledat a jak se co nastavuje, a zvládal to i řidič.

Auto se řídí velmi příjemně, prostě to jede a vlastně jsme se ani neomezovali se spotřebou na dálnici, jen několikrát jsme zápasili s dojezdem, kdy nám auto ukazovalo, že při příjezdu k nabíječce budeme mít dojezd jen pár kilometrů, a tak jsme raději jeli úsporněji, kdyby třeba přišla objížďka.

Kromě občasného šumění větru kolem oken, kdy jsem pořád kontroloval, jestli mám zavřená okna, jsem nepozoroval žádné mechanické problémy. Prostě sednete a jedete. Auto se nestartuje, prostě jede nebo nejede. Zastavíte, vystoupíte, konec. Otevřete, rozjedete se. Trochu zvláštní, za ta léta je člověk zvyklý na polohu „auto je zapnuté, ale není nastartované“.

Taková poloha je v Tesle taky. Pokud se totiž nerozjedete dostatečně svižně, musíte přiložit kartu (říkali jsme jí „šém“) na určené místo na středovém tunelu. Pak auto ožije. Kartou se auto i odemyká, nemá dálkové ovládání (vlastníci mají ovládání mobilem, my výpůjčnici pouze kartou). Auto se tak dost blbě hledá na parkovišti.

Zvláštní, ale velmi příjemné, je ovládání auta jedním pedálem. Brzdový pedál slouží v podstatě jen jako nouzové brždění. „Plynovým“ pedálem se rychlost přidává, ale i ubírá. Až do úplného zastavení.

Mimochodem, Tesla (a i další elektrická auta) nemá středový tunel vzadu. Je to celkem cool. Vepředu je zase spousta přihrádek, protože nikde nezavazí řadička (tam už se blíží i benzínová auta s automatickou převodovkou).

Za mě celkový dojem: „v pohodě, ale“. Chtělo by to ještě hustější síť, tak dvojnásobně. Dnes jsou nabíječky často tak, že k první dojedete např. se 40%. To je trošku brzo. Ale k další vám to ukazuje dojezd 3%. Trošku málo. Takže nabíjíte zbytečně často. Kdyby byla nabíječka ještě mezi nimi, bylo by to super. A kdyby Elon ještě potunil dojezd z 300 kilometrů na 500, nemáme se o čem bavit.

Třeba to příště vyzkoušíme po Evropě. Jen tedy musí nějaká půjčovna dát do placu elektrická auta za rozumný peníz. Zatím raději Tesly, u jiných značek se trochu bojím, že by i obyčejná česká cesta Praha-Split mohla být plná nečekaných překvapení. U Tesly se nám nikdy nestlo, že by byla nabíječka (stojan) mimo provoz. U jiných provozovatelů to bohužel, v USA i EU, bývá poměrně časté.

Autor: Aleš Gill | úterý 21.5.2024 8:00 | karma článku: 12,75 | přečteno: 427x

Další články autora

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 27. - Čtrnáct dní otevřených dveří

V únoru tohoto roku (2025) proběhla médii celého světa zpráva: po pětileté pauze způsobené pandemií covidu se pro zahraniční, západní, turisty znovu otevírá Severní Korea. Jak to celé bylo doopravdy?

17.3.2025 v 8:01 | Karma: 25,21 | Přečteno: 2440x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Návrat do Lvova

Je to téměř deset let, co jsem napsal jeden z mých nejčtenějších článků tady na blogu. Psal jsem o Lvově a do Lvova jsem se od té doby vydal ještě dvakrát. Pak přišel covid, válka, a mě se po Lvově tak trochu zastesklo.

7.1.2025 v 8:12 | Karma: 33,26 | Přečteno: 2492x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

24 hodin

Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.

2.12.2024 v 8:13 | Karma: 13,09 | Přečteno: 340x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 15,71 | Přečteno: 428x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 16,74 | Přečteno: 373x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář

16. června 2025,  aktualizováno  11:52

Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...

Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou

16. června 2025  12:20

V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...

V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu

12. června 2025  10:55,  aktualizováno  16:42

Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...

Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu

15. června 2025  20:19

Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...

Sláva v Přešticích. Na svatbu komtesy z rodu Černínů přijel i belgický král

15. června 2025  14:24

Své ano si v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích řekli v sobotu v poledne osmadvacetiletá...

Co dělat, když začne válka. Příručku na podzim dostanou všechny domácnosti

20. června 2025  15:11,  aktualizováno  16:26

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v březnu oznámil, že resort společně s hasiči připravuje příručku...

Historické hlasování. Britští poslanci schválili legalizaci asistované sebevraždy

20. června 2025  16:07

Britští zákonodárci v pátek v historickém hlasování schválili návrh zákona, který umožní...

Novináři z ČT sepsali dopis Radě. Při volbě šéfa televize zazněly nepravdy, tvrdí

20. června 2025  13:36,  aktualizováno  16:04

Zaměstnanci Redakce zpravodajství a publicistiky České televize se v otevřeném dopise Radě ČT...

Kofola chce zachránit lázeňské prameny, zainvestuje do tradičních značek

19. června 2025  16:10,  aktualizováno  20.6 15:04

Česku hrozí, že přijde o tradiční léčivé vody jako Bílinská kyselka či Rudolfův pramen. Výrobce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 252
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1445x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.