jen za 49  Kč / 1. měsíc

Meteorit 2024 BX1 zatím nebyl nalezen

V noci z 20. na 21. ledna se v Braniborsku objevil na nebi objekt, který zazářil jako nezvykle jasný bolid. Byl vidět z Lipska ale také z Prahy. (délka blogu 3 min.)

Asteroidy, meteoroidy a meteority

Asteroid se říká tělesu, které obíhá kolem Slunce a má průměr více než jeden metr. Meteoroid je menší těleso ve vesmíru, které může být velké až několik metrů. Když meteoroid vstoupí do zemské atmosféry a shoří, nazývá se meteor. Obzvláště jasnému meteoru se říká bolid. Když část meteoroidu dopadne na Zemi, nazývá se meteorit.

Objekt, který byl pozorován v noci ze soboty na neděli, dostal zprvu jméno Sar2736. Jako první si ho všiml maďarský astronom Krisztián Sárneczky, který je znám objevem hned tří podobných objektů. Jedná se mimochodem teprve o osmý vesmírný meteoroid, který byl od roku 2008 nalezen ještě před svým vstupem do atmosféry naší planety.

Podle výpočtů americké vesmírné agentury NASA měly dopadnout zbytky Sar2736 na Zemi půl hodiny po půlnoci nedaleko obce Nennhausenu, která leží západně od Berlína.

Žádné nahlášené škody

Malý asteroid měl mít před vstupem do atmosféry průměr kolem metru a měl vážit několik tun. Je poměrně pravděpodobné, že se v atmosféře rozpadl na několik menších kusů. Vzhledem k tomu, že do atmosféry vstoupil relativně nízkou rychlostí (jen několik kilometrů za sekundu), nemusel úplně shořet - malé fragmenty se mohly zachovat.

Profesionály i laické fanoušky to samozřejmě nadchlo. Vydalo se ho hledat nemalé množství lidí. Mezitím dostal mimochodem i jiné jméno - říká se mu nyní 2024 BX1.

Podle policie v Nennhausenu nebeské těleso zjevně žádné škody nezpůsobilo. Každopádně nebyly hlášeny žádné škody na majetku nebo zranění lidí.

Maličký asteroid mohl ale v atmosféře také shořet beze zbytku. Podle odborníků na Zemi každý den dopadne zhruba 40 - 100 tun materiálu z vesmíru. Naprosté většiny si nikdo nevšimne.

Jinak tomu bylo v roce 2013, kdy spadl do okolí města Čeljabinsk objekt, který původně měřil kolem 19 metrů. Tlaková vlna poškodila přes 3700 domů a zranila více než 1500 lidí. Astronomové si ani tak velkého objektu nevšimli včas - přiletěl totiž ve směru od Slunce.

Možná se i tentokrát najdou zbytky - meteority velikosti tenisového míčku, tak jako tomu bylo na jaře loňského roku v Elmshornu v jiné spolkové zemi, Šlesvicku-Holštýnsku. Tamní nález vážil kolem 3,5 kilogramu a jak se později zjistilo, zformoval se před zhruba 4,5 miliardami roky.

2024 BX1

Objekt 2024 BX1 patřil mezi blízkozemní asteroidy typu Apollo. Jak už název napovídá, jedná se o malá tělesa, která se na své pouti vesmírem přibližují k dráze Země.

Nepohybují se tedy (tak jako většina známých asteroidů) v pásu asteroidů, který se rozkládá mezi Marsem a Jupiterem, ale spíše v oblasti blízké k vnitřním planetám. Jejich složení přesto odpovídá objektům, které se nacházejí v pásu asteroidů, dá se tedy předpokládat, že odsud původně pocházejí - a na svou dnešní dráhu se dostaly působením gravitačního vlivu Jupiteru.

Tento konkrétní asteroid typu Apollo měl přísluní (bod dráhy, který je nejbližší ke Slunci) ve vzdálenosti 0,835 AU a odsluní (tedy bod nejvzdálenější od Slunce) až 1,833 AU. Jeden oběh kolem Slunce mu trval 563 dní.

Autor: Dana Tenzler | čtvrtek 25.1.2024 8:00 | karma článku: 18,86 | přečteno: 348x