Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Multi úřad

Ve veřejných službách a státní správě pracuje celkem 750 tisíc lidí. To číslo je podle mého názoru naprosto šílené. Když pomineme jejich blízké rodinné příslušníky (řekněme 3-4 na úředníka, manžel, rodiče, sourozenci, potomek) vyjde nám, že skoro každý z nás máme svého úředníka. Docela by mě zajímala efektivita takhle vynaložených veřejných peněz. Neříkám nic jiného, než že by značnou část agendy, kterou vykonávají úřady by s klidným svědomím mohl vykonávat už existující profesionální dodavatel z veřejného sektoru a počet úředníků by se mohl výrazně zeštíhlit a zprofesionalizovat.

 


Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.
Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti podání. Dobře, ale zrovna Czech Pointy nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně, není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.
Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.
Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.
Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.
Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.
Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.
Jaký je váš názor?

Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.

Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti samotného podání. Zrovna Czech Pointy ale nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně. Není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.

Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.

Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.

Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.

Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.

Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.

Jaký je váš názor?

Dovoluji si doplnit po shlédnutí diskuze:

Údaj jsem čerpal z řady článků a zdrojů (údaj o třičtvrtě milionu státních zaměstnanců) - nicméně je velmi reálný. Jeden za všechny zde: http://bit.ly/7JwPZ4

Autor: Pavel Bláha | úterý 16.3.2010 8:03 | karma článku: 16,18 | přečteno: 931x
  • Další články autora

Pavel Bláha

Další protest před ministerstvem spravedlnosti

Dovolím si doplnit jednu ze včerejších událostí, o které média vesměs neinformovala. Včera se před ministerstvem spravedlnosti opět konal protest několika desítek lidí. Z mého úhlu pohledu (jediné informace , které jsem v tuto chvíli dohledal) se jednalo o protest proti postupu ministryně spravedlnosti, která si do úřadu přivedla nové spolupracovníky. Především se pak zřejmě jednalo o náměstkyni Marvanovou.

4.3.2014 v 14:20 | Karma: 17,26 | Přečteno: 731x | Diskuse| Politika

Pavel Bláha

Když už prezident lustruje

koho mu pan skoroprimátor S. za ministra předložil, chtěl bych ctěnému čtenářstvu připomenout že se nějak pozapomnělo na jeho spolupracovníka pana Mynáře. Pan prezident s oblibou hledá kde by co mohl komu vytknout nebo čím by koho urazil. To už všichni víme a nikoho to nejspíš ani nepřekvapuje.

12.1.2014 v 1:18 | Karma: 22,10 | Přečteno: 703x | Diskuse| Politika

Pavel Bláha

Happy já :)

tak jsem po půl roce a téměř tříleté přestávce našel "klíče" od blogu. Hurá, hračka není rozbitá!

6.7.2013 v 2:53 | Karma: 0 | Přečteno: 26x | Miniblogy

Pavel Bláha

Je mi nevolno ze sociálních demokratů (a nejen z nich)

Už zase se mi udělalo špatně. Konkrétně po přečtení titulku: Sociální demokraté našli kličku, jak nevyplatit větší důchody. Ústavní soud svým rozsudkem zrušil redukční hranice pro výpočet důchodu. Můžeme s rozsudkem soudu nesouhlasit, nicméně to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já osobně s ním souhlasím. Už zase se mi udělalo špatně. Konkrétně po přečtení titulku: Sociální demokraté našli kličku, jak nevyplatit větší důchody. Ústavní soud svým rozsudkem zrušil redukční hranice pro výpočet důchodu. Můžeme s rozsudkem soudu nesouhlasit, nicméně to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já osobně s ním souhlasím.

19.4.2010 v 10:55 | Karma: 30,42 | Přečteno: 1803x | Diskuse| Ostatní

Pavel Bláha

Půjdou důchodci stávkovat?

Teď jsem se konečně přesvědčil na vlastní selský rozum, že je něco shnilého v našem důchodovém systému. Ne, že bych o tom neslýchal často a zřetelně.. - ale nikdy mi to tak nějak... nedocvaklo. Důchodce, který si za aktivního pracovního nasazení vydělával téměř 70 tisíc korun najednou spadl na "pouhých" 13,5 tisíce korun. (Částky neuvádím zcela přesně, ale to není důležité) Je to spravedlivé? Konec konců, když vydělával platil také patřičně vysoké sociální pojištění. A tady, myslím si, je kámen úrazu. Pokud se pojistím, dostávám plnění za daných podmínek. Pojistím-li se vyšší částkou - logicky mám nárok na úměrně vyšší plnění. Nicméně u důchodů to (tradičně) neplatí tak docela.

16.4.2010 v 19:01 | Karma: 21,25 | Přečteno: 1729x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Město duchů Kirjat Šmona. Ostřelovaný sever Izraele, o němž se nemluví

23. června 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Domy zničené raketami a dělostřeleckými granáty, žáci, kteří nemohou složit maturitu, požáry...

Rajchl má sponzory, kteří o darech nic nevědí. Pokud jdou vůbec dohledat

23. června 2024

Premium Strany a koalice musely tři dny před evropskými volbami zveřejnit na svých webových stránkách...

Prach bitvy opláchl v Suezu, jeho fotka stvrdila bleskový triumf Izraele

23. června 2024

Seriál Izraelský voják s tmavýma očima a zářivým úsměvem se stal ze dne na den hrdinou svého národa....

Egypt odebral licence 16 firmám kvůli pouti do Mekky, klienti měli běžná víza

22. června 2024  21:50

Egyptský premiér Mustafá Madbúlí v sobotu nařídil, aby bylo zbaveno licence šestnáct cestovních...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1613x
Těším se na diskuzi s Vámi. Někdy, asi jako každý z nás, mám pocit, že některé věci prostě potřebuju okomentovat :) a idnes mi dal šanci. Už dávno