Multi úřad

Ve veřejných službách a státní správě pracuje celkem 750 tisíc lidí. To číslo je podle mého názoru naprosto šílené. Když pomineme jejich blízké rodinné příslušníky (řekněme 3-4 na úředníka, manžel, rodiče, sourozenci, potomek) vyjde nám, že skoro každý z nás máme svého úředníka. Docela by mě zajímala efektivita takhle vynaložených veřejných peněz. Neříkám nic jiného, než že by značnou část agendy, kterou vykonávají úřady by s klidným svědomím mohl vykonávat už existující profesionální dodavatel z veřejného sektoru a počet úředníků by se mohl výrazně zeštíhlit a zprofesionalizovat.

 


Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.
Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti podání. Dobře, ale zrovna Czech Pointy nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně, není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.
Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.
Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.
Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.
Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.
Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.
Jaký je váš názor?

Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.

Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti samotného podání. Zrovna Czech Pointy ale nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně. Není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.

Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.

Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.

Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.

Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.

Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.

Jaký je váš názor?

Dovoluji si doplnit po shlédnutí diskuze:

Údaj jsem čerpal z řady článků a zdrojů (údaj o třičtvrtě milionu státních zaměstnanců) - nicméně je velmi reálný. Jeden za všechny zde: http://bit.ly/7JwPZ4

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Pavel Bláha | úterý 16.3.2010 8:03 | karma článku: 16,18 | přečteno: 931x
  • Další články autora

Pavel Bláha

Když už prezident lustruje

12.1.2014 v 1:18 | Karma: 22,10

Pavel Bláha

Happy já :)

6.7.2013 v 2:53 | Karma: 0

Pavel Bláha

Půjdou důchodci stávkovat?

16.4.2010 v 19:01 | Karma: 21,25