Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Multi úřad

Ve veřejných službách a státní správě pracuje celkem 750 tisíc lidí. To číslo je podle mého názoru naprosto šílené. Když pomineme jejich blízké rodinné příslušníky (řekněme 3-4 na úředníka, manžel, rodiče, sourozenci, potomek) vyjde nám, že skoro každý z nás máme svého úředníka. Docela by mě zajímala efektivita takhle vynaložených veřejných peněz. Neříkám nic jiného, než že by značnou část agendy, kterou vykonávají úřady by s klidným svědomím mohl vykonávat už existující profesionální dodavatel z veřejného sektoru a počet úředníků by se mohl výrazně zeštíhlit a zprofesionalizovat.

 


Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.
Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti podání. Dobře, ale zrovna Czech Pointy nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně, není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.
Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.
Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.
Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.
Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.
Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.
Jaký je váš názor?

Prostředky, které by bylo možné využít vlastně existují, systém datových schránek (i přes jeho značné porodní bolesti je to funkční nástroj se zajímavými možnostmi). Systém Czech Pointů, které umožňují vstupy do nejrůznějších rejstříků a řadu dalších služeb.

Není jediný důvod, aby takové pracoviště nemohlo také přijímat žádosti na standardizovaných formulářích, ověřit identitu předkladatele žádosti (občanka, pas, řidičák, změna bydliště, žádost o dávky, daňové přiznání...) a zpracovat do informačního systému daného úřadu. Záznam bude samozřejmě zpracován za přispění resortního úředníka, ale ten už nemusí řešit náležitosti a podružnosti samotného podání. Zrovna Czech Pointy ale nejsou komerční podnikatelské subjekty a u nich by nebyla úspora až tak patrná, i přesto že je zřejmé, že by k úspoře došlo - zejména pak odstraněním koncentrované zátěže úředníků, protože podání by se dala provést prakticky kdekoliv - univerzálně. Není jediný důvod proč ne, zpětný kontakt s občanem může být zajištěn formou datové zprávy, telefonicky, e-mailem... předvoláním na úřad k dojednání podrobností atd.. ale na přesnou hodinu a bez mačkání lístečku z vyvolávacího systému v přeplněné chodbě.

Rozhodně však existuje agenda, kterou by bylo možné z rukou státních institucí vyjmout - stejně jako firmy si outsorcují část své agendy a najmou si profesionála na věci, které bezprostředně nesouvisí s předmětem jejich "zájmu" - nebo... účelu, nevyplatí-li se jim provozovat je ve vlastní režii, není nic jednoduššího.

Například agenda pracovních úřadů. S touto institucí jsem měl zkušenosti jen krátce po skončení školy, kdy jsem po 3. návštěvě raději další pokusy vzdal. Pro přijetí dotazníku nebo formuláře není potřeba hned stavět budovu. Jistě, někdo musí organizovat nabídku práce uchazečům, ale už dnes existují stovky pracovních agentur, z nich řada renomovaných - proč prostě tu "front desk" úlohu nezastanou oni? Přijmout dotazník, předat nabídku vhodných zaměstnání zvládnou podstatně lépe než (přiznejme si) drahý úředník, včetně celého servisu, který se mu musí poskytovat - dovolená, nemoc, benefity, kancelář, energie...). Jistě úřad práce jako takový existovat bude, ale v koncentrovanější podobě, zabývající se spíše kontrolní a další činností, kterou už z podstaty věci nelze předat soukromému subjektu.

Výhoda je zřejmá, značná část úředníků se zabývá zbytečnou administrativou, která je jalová a zbytečná. Tuto administrativu mohou přejmout částečně soukromé subjekty, částečně "univerzální podatelny - czech pointy, libovolné úřady", stejně jde jen o zaznamenání stavu, načtení formuláře. Primitivní zadání do databáze. Potom nastupuje fáze pokusit se umístit uchazeče - tady jsou profesionálové vyškolení a vybavení podstatně lépe než státní zaměstnanci, i přesto, že samozřejmě nezatracuju i jejich kvality. Mají možnost se umístit v soukromém sektoru, a potenciálně zvýšit svůj příjem. Zbytek úředníků se věnuje kontrolní a další činnosti, což vyústí ve zlepšení podmínek zaměstnanců a zlepšení komunikace se zaměstnavateli. Nemusí se totiž zdržovat zbytečnostmi, které stojí zbytečné zdroje.

Je to přesně v heslu kteréhosi ex-ministra. Neposílat lidi po úřadech, ale přiblížit a zjednodušit jim jednání s nimi. Není naprosto žádný důvod nepožádat si o vydání občanského průkazu u livobolné poštovní přepážky v republice a tamtéž (nebo kdekoliv jinde) si ho vyzvednout. V drtivé většině případů není jediný důvod navštěvovat úřad práce, veškerá osobní jednání může vykonat soukromý sektor zvýšit tak samozřejmě počet svých zaměstnanců pro rozšíření provozu, zvýšení konkurenčního prostředí a výhodnější cenu pro stát. Nemluvě o daních vygenerovaných novými zaměstnanci a úsporách na pracovní síle úředníků.

Určitě se dají najít další a další příklady. Stejně to vlastně funguje se systémem zdravotnictví, školství.

Jaký je váš názor?

Dovoluji si doplnit po shlédnutí diskuze:

Údaj jsem čerpal z řady článků a zdrojů (údaj o třičtvrtě milionu státních zaměstnanců) - nicméně je velmi reálný. Jeden za všechny zde: http://bit.ly/7JwPZ4

Autor: Pavel Bláha | úterý 16.3.2010 8:03 | karma článku: 16,18 | přečteno: 931x
  • Další články autora

Pavel Bláha

Další protest před ministerstvem spravedlnosti

Dovolím si doplnit jednu ze včerejších událostí, o které média vesměs neinformovala. Včera se před ministerstvem spravedlnosti opět konal protest několika desítek lidí. Z mého úhlu pohledu (jediné informace , které jsem v tuto chvíli dohledal) se jednalo o protest proti postupu ministryně spravedlnosti, která si do úřadu přivedla nové spolupracovníky. Především se pak zřejmě jednalo o náměstkyni Marvanovou.

4.3.2014 v 14:20 | Karma: 17,26 | Přečteno: 731x | Diskuse| Politika

Pavel Bláha

Když už prezident lustruje

koho mu pan skoroprimátor S. za ministra předložil, chtěl bych ctěnému čtenářstvu připomenout že se nějak pozapomnělo na jeho spolupracovníka pana Mynáře. Pan prezident s oblibou hledá kde by co mohl komu vytknout nebo čím by koho urazil. To už všichni víme a nikoho to nejspíš ani nepřekvapuje.

12.1.2014 v 1:18 | Karma: 22,10 | Přečteno: 703x | Diskuse| Politika

Pavel Bláha

Happy já :)

tak jsem po půl roce a téměř tříleté přestávce našel "klíče" od blogu. Hurá, hračka není rozbitá!

6.7.2013 v 2:53 | Karma: 0 | Přečteno: 26x | Miniblogy

Pavel Bláha

Je mi nevolno ze sociálních demokratů (a nejen z nich)

Už zase se mi udělalo špatně. Konkrétně po přečtení titulku: Sociální demokraté našli kličku, jak nevyplatit větší důchody. Ústavní soud svým rozsudkem zrušil redukční hranice pro výpočet důchodu. Můžeme s rozsudkem soudu nesouhlasit, nicméně to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já osobně s ním souhlasím. Už zase se mi udělalo špatně. Konkrétně po přečtení titulku: Sociální demokraté našli kličku, jak nevyplatit větší důchody. Ústavní soud svým rozsudkem zrušil redukční hranice pro výpočet důchodu. Můžeme s rozsudkem soudu nesouhlasit, nicméně to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já osobně s ním souhlasím.

19.4.2010 v 10:55 | Karma: 30,42 | Přečteno: 1803x | Diskuse| Ostatní

Pavel Bláha

Půjdou důchodci stávkovat?

Teď jsem se konečně přesvědčil na vlastní selský rozum, že je něco shnilého v našem důchodovém systému. Ne, že bych o tom neslýchal často a zřetelně.. - ale nikdy mi to tak nějak... nedocvaklo. Důchodce, který si za aktivního pracovního nasazení vydělával téměř 70 tisíc korun najednou spadl na "pouhých" 13,5 tisíce korun. (Částky neuvádím zcela přesně, ale to není důležité) Je to spravedlivé? Konec konců, když vydělával platil také patřičně vysoké sociální pojištění. A tady, myslím si, je kámen úrazu. Pokud se pojistím, dostávám plnění za daných podmínek. Pojistím-li se vyšší částkou - logicky mám nárok na úměrně vyšší plnění. Nicméně u důchodů to (tradičně) neplatí tak docela.

16.4.2010 v 19:01 | Karma: 21,25 | Přečteno: 1729x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Na Berounsku spadl horkovzdušný balon. Zamotal se do větví stromů a uvázl

5. května 2024  10:47

V Trubíně na Berounsku spadl v sobotu večer do korun stromů horkovzdušný balon. Cestovalo v něm pět...

S pobytem v tuzemských lázních mají zkušenost dvě pětiny Čechů

5. května 2024  10:39

S pobytem v tuzemských lázních má zkušenost 40 procent Čechů. Z nich téměř polovina byla v lázních...

Při požáru ve Frýdku-Místku se zranilo 13 lidí, hasiči dali první pomoc i kočce

5. května 2024  10:08,  aktualizováno  10:31

Při požáru bytového domu ve Frýdku-Místku se v noci na neděli zranilo 13 lidí, většinou se...

Rusko útočilo i na pravoslavné Velikonoce. Hořelo v Charkově

5. května 2024  10:30

Sledujeme online Při ruském dronovém útoku na východoukrajinský Charkov v noci na neděli utrpělo zranění pět lidí,...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1613x
Těším se na diskuzi s Vámi. Někdy, asi jako každý z nás, mám pocit, že některé věci prostě potřebuju okomentovat :) a idnes mi dal šanci. Už dávno