Quick and furious po česku

Ten, kdo někdy jel autobusem se společností, jejíž jméno je obsaženo v názvu, rozumí zcela výrazu quick-rychle, aniž by kdy prošel kurzem anglického jazyka. Řidiči této společnosti dělají jménu čest a dost možná, že v rámci přijímacího pohovoru absolvují kurzy rychlé jízdy. Pokud jsou příliš pomalí a rozvážní, nemají šanci uspět.

Byl pátek večer, na autobusové nádraží v Praze Holešovicích dobíhám jen tak tak. Už z dálky vidím červená parkovací světla autobusu u mého nástupiště a trochu zvolním, protože začínám rozeznávat i zástup lidí, čekajících na vstup do autobusu. Stojí tu dva za sebou- dva žluté autobusy. Oba se zdají být stejně plné a tak si odevzdaně stoupnu do jedné z front. No co, hlavně že jsem to stihla a nemusím čekat na další spoj.

Místa k sezení jsou již bohužel plná. Z větší části autobus vyplňují teenageři, zřejmě mířící z Prahy domů do koutů severních Čech na víkend. Obsadí téměř všechna přední místa a kdo se nevejde, sedí na schodech vedle řidiče. Posunuji se tedy dál do vozu a zapřu se nohama do uličky, tašku si dám mezi nohy a pevně sevřu držadlo nade mnou. Autobus se s trhnutím rozjede. Takový odpich by přeplněnému autobusu mohl závidět kde jaký sporťák. Holky na předních schodech nadšeně vypísknou, což řidiče vyburcuje k dalším závoďáckým manévrům. Pozoruji ho jak se vesele baví se slečnami, obličejem častěji natočen směrem k nim než dopředu, nonšalantně řídíc jednou rukou (trochu mi to připomíná vtip o Pepíčkovi, který jede na kole a volá na tatínka ,,Hele tati, bez držení!“ a hned v zápětí ,,Hele tati, bež žubů!“)

Že brzdy perfektně fungují se přesvědčíme hned u prvních semaforů, na kterých pan řidič zastaví autobus z povolené 50 téměř na místě. Zavrávorám a křečovitě se držím madla. Holky dál vesele povídají s řidičem, který se snaží napodobit jejich mladistvý slang a gesta a zřejmě si tak připadá neskutečně cool. Zelená a opět odpich, skoro slyším zaskřípět pneumatiky. Z Prahy se doslova vyřítíme. Jsem jediná, co stojí, schody jsou zabrané. Napravo ode mne sedí mladík, provinile uhýbající mému pohledu. Gentlemanství jde zřejmě stranou, jakmile se jedná o volné místo na hodinu a půl dlouhé cestě. Na rovince vedoucí z Prahy přes Černý most nás předjede červená Škoda Octavia. To si ale řidič tohoto vozu dovolil dost neboť zřejmě aby neutrpěla pověst společnosti, rychlé jako vítr, strhne se honička. Autobusák se přilepí Octavii doslova na kufr a nemilosrdně ji tlačí před sebou, ručička otáčkoměru se nebezpečně naklání ale co, přece ho nenechám jet první. Trapiči malých kubatur se tak chvíli honí, červená Octavia nehodlá uhnout ze svého levého rychlostního pruhu a žlutý autobus zase ne a ne zpomalit. Po chvíli to přeci jen vzdává červeňák a dá blinkr doprava. Pan autobusák se vítězoslavně usměje a pobídne svého žlutého koně k ještě větším otáčkám. Tento vítězoslavný úsměv se mu na tváři objeví ještě jednou a to když předjíždí na stejném úseku autobus konkurenční společnosti.

No co, pomyslím si, třeba někdo vystoupí v Mělníku a já budu mít šanci se alespoň připoutat. Začínám totiž pochybovat, zda se opravdu jednalo o štěstí, když jsem dohonila tento autobus.

Přijíždíme do Mělníka. Dveře se otevírají ale nikdo nevystupuje. Naopak, přistoupí další čtyři lidé. Posunuji se dál do vozu. Alespoň nebudu stát sama, pomyslím si škodolibě. I na zadních schodech je obsazeno a tak se zapřu o sedačku a opět se pečlivě chytnu. Autobus se rozjede a pán, sedící na posledním schodu téměř vypadne. ,,Zadní dveře!“ zavolám zoufale směrem k řidiči. Ozve se huronský smích mládeže i řidiče a dveře se s funěním, už opět za slušné rychlosti, zavřou. To nejhorší mě však teprve čeká. Klikatá silnice z Mělníka do České lípy, na kterých se nejlépe projeví zručnost a bravurní manevrování . Řežeme zatáčky jako na závodech F1, pneumatiky skřípou, holky piští. Lidé na sedačkách se zoufale drží okrajů, my stojící jen bezvládně vlajeme v prostoru. Začínám litovat, že jsem přeci jen nepočkala na jiný spoj. Zoufale se podívám dopředu a …co to je? U řidičovi pravé ruky se cosi leskne. Je to display mobilního telefonu, jak pan autobusák stíhá řídit a psát sms zároveň. Zavřu oči. Už nechci nic vidět, jen dojet domů. Ono i s očima otevřenýma toho mnoho vidět není. Autobus, koncipován jen na omezený počet cestujících a nepočítající s pasažéry na schodech a v uličkách, nestíhá nápory kysličníku uhličitého  a tak se okna mlží stále víc až po nich  stékají kapky. Kde jsme odhaduji jen šestým smyslem a podle počtu zatáček, neboť tuto trasu znám.

V Dubé konečně vystoupí jeden pán, shodou okolností hned vedle mě a tak si rychle sednu na jeho místo. Když se opět s nutným protočením pneumatik rozjedeme a autobus se vydá na úsek Dubá- Česká Lípa, začnu vážně pochybovat o svém rozhodnutí. Díky řidičským vlastnostem pana autobusáka si vzadu připadám jak na trampolíně. Skáču na sedačce nahoru a dolu a začínám pociťovat vkrádaný pocit překyseleného žaludku. S velkým sebezapřením to vydržím až do konce. V České Lípě na nádraží doslova vypadnu ze dveří spolu s dalšími šťastlivci, kteří, stejně jako já, si hluboce vydechnou a začnou obvolávat své známé, a objímat se navzájem. Přežili jsme.

Autor: Alena Stránská | pátek 22.7.2011 16:38 | karma článku: 9,64 | přečteno: 833x

Vulgarita integrita

Je to úděl každého z nás- přijímat kritiku. Ne každý to umí. On taky ne každý umí kritiku podat tak, že si z ní kritizovaný může odnést něco konstruktivního. Většinou, když vyjadřujeme nesouhlas, neděláme to s ohledem na druhou stranu, že bychom jí snad chtěli pomoci, někam posunout, ale většinou jen proto, abychom realizovali potřebu vlastní nadřazenosti nebo vyjádřili čiré rozčarování a dali druhému najevo, jaký je blb.

26.8.2012 v 16:59 | Karma: 10,89 | Přečteno: 665x | Diskuse| Ostatní

Singles- hit moderní doby

Vztahy, zejména mezi mužem a ženou, jsou nevyčerpatelnou studnicí témat. Snad nad ničím člověk netráví tolik času, jako nad přemýšlením o druhém pohlaví a jinými věcmi, s tímto spojenými. Mobilní operátoři vydělávají jmění na provolaných minutách, které kamarádky stráví rozebíráním současné domácí situace, básníci a dramatici z mezilidských vztahů čerpají inspiraci napříč staletími a psychistrie se plní pacienty se zlomeným srdcem. Všichni v tom lítáme a všichni to potřebujeme.

25.8.2012 v 22:03 | Karma: 24,76 | Přečteno: 1937x | Diskuse| Ostatní

Klauni a jiná havěť

Snad každý z nás má z něčeho strach- z pavouků, hadů, výšek, z manželky, mluvení na veřejnosti, daní atd. Já mám strach z klaunů (pak ještě z komárů, vos a ovádů). Začalo to úplně nevinně. Bylo mi tak šest let, hrála jsem si v pokojíčku a najednou mě maminka zavolala, abych se přišla na něco podívat.....

24.7.2011 v 9:38 | Karma: 9,03 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Společnost

Alena Stránská

Facebook aneb jak se rodí přátelství

Je to fenomén dnešní doby- sociální sítě. Možnosti ,,setkávání“ a ,,poznávání“ lidí se rozšiřují. Vlastně se už ani nemusíme scházet. Vše o sobě napíšeme na internet, přidáme obrázky z dovolené, přestavby bytu, svatby atd. a všichni hned vidí, jak se nám žije. Napíšeme si, s kým ,,jsme ve vztahu“ a můžeme průběžně informovat, jakou máme náladu a co zrovna děláme. Zrovna dnes jsem seděla v čekárně u doktora a nemohl mi ujít rozhovor dvou paní, sedících naproti mně. Když se loučily, řekla jedna té druhé: ,,Tak snad se ještě někdy uvidíme.“ A druhá na to: ,,Snad. Já se podívám na ten facebook, jo?“ ,,Jo, a dej si mně do přátel!“

21.7.2011 v 16:27 | Karma: 11,29 | Přečteno: 920x | Diskuse| Ostatní

Karmický úkol

Je léto a období výletů. Rozhodli jsme se tedy vystoupat na hrad Bezděz. Už po cestě ke hradu jsme objevili nenápadnou cedulku: Astrolog dnes na hradě. Ne snad, že bych horoskopům dávala přílišnou váhu, nicméně nikdy není na škodu něco se o sobě dozvědět a udělat si na věc vlastní názor.....

19.7.2011 v 21:57 | Karma: 8,64 | Přečteno: 1022x | Diskuse| Ostatní

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Za smrt chlapečka pod koly závodního trucku navrhla žalobkyně podmíněné tresty

14. května 2024  9:44,  aktualizováno  14:26

Podmíněné tresty za usmrcení z nedbalosti žádá žalobkyně v případu tříletého chlapce z Mělnicka,...

Gruzínský parlament schválil zákon o zahraničním vlivu, poslanci se poprali

14. května 2024  14:06

Aktualizujeme Gruzínský parlament schválil návrh zákona o zahraničním vlivu, který prosazuje vládní strana...

Policie stíhá diskutéry za nenávistné komentáře k případu ukrajinského násilníka

14. května 2024

Policisté obvinili několik lidí za nenávistné komentáře, které se objevily na sociálních sítích v...

Ženíšek prošel i u Pavla, prezident ho jmenuje ministrem pro vědu a výzkum

14. května 2024  6:01,  aktualizováno  13:49

Marek Ženíšek se stane ministrem pro vědu, výzkum a inovace. Prezident Petr Pavel ho jmenuje členem...

Jsem v prvé řadě člověk, žena, partnerka, dcera, vnučka a kamarádka. Učím angličtinu, učím se francoužštinu, ráda sportuji, cestuji, hraji na kytaru, vařím a dívám se kolem sebe. Jsem obyčejný člověk, smrtelník, kterého občas děsí pomíjivost okamžiku a baví vzrušení z nich. Člověk žije pro okamžiky...