Nelegální domácí úkoly
Poslední dobou se kolem domácích úkolů strhla mela. Nebo aspoň malá melička. Po Tátovi parťákovi, který stojaté vody domácáků rozčísl před pár lety, se teď pokusila o něco podobného pedagožka Helena Zitková prostřednictví petice. Od začátku února se zatím pod ní shromáždilo necelých 1500 hlasů, což není příliš, ale za diskusi to asi stojí. (Jen abychom si porovnali význam takového počtu, tak třeba podobný počet hlasů za podobný čas má petice za zákaz prodeje ruských suvenýrů v Praze nebo petice, která vyzývá senátorku Hamplovou k omluvě.) V petici paní Zitkové se tvrdí, že je zadávání povinných domácích úkolů v rozporu s legislativou. A své tvrzení dokládá právním posouzením od advokáta Petra Keltnera. V petici pedagožka tvrdí, že povinné DÚ jsou protiprávní, diskriminační, jejich hodnocení je také diskriminační, že úkoly jsou mocenský nástroj a hodnocení pětkou je dokonce v rozporu s legislativou. Advokát ve svém posouzení tvrdí, že :,,K ukládání povinností ve formě domácích úkolů ze strany školy spojené s jejich vynucováním či případným sankcionováním…, byť i mnohdy zakotvované ve školních řádech škol, tak neexistuje jakýkoliv právní základ a jde o jednání nezákonné.“ V Memoradnu, jak je tento právní názor jednoho advokáta připojený k petici nazýván, je takových (podle mne účelových) tvrzení vícero. Ale nejsem právník, takže se do rozboru pouštět nebudu.
Pojďme se tedy podívat, co na to ministerstvo školství nebo školní inspekce: ,, ..využívání domácích úkolů jako pedagogického nástroje je bezpochyby plně v souladu se školským zákonem, přičemž je jednoznačně vhodné a žádoucí, aby tuto problematiku upravoval na úrovni školy její školní řád. Zde navíc platí, že žáci jsou v souladu s § 22 odst. 1 písm. c) školského zákona povinni plnit pokyny pedagogických pracovníků vydané ve shodě s právními předpisy a školním řádem.“ Toto sdělil PhDr. Andrys, náměstek ústředního školního inspektora v bulletinu ČŠI (zde)
No a co na domácí úkoly říká MŠMT prostřednictvím mluvčí Anety Lednové? „Zadávat domácí úkoly je možné bez ohledu na to, zda se o tom zmiňuje školní řád. Domácí úkoly je možné známkovat nebo jinak hodnotit – například slovně. Hodnocení domácích úkolů je možné zahrnout do klasifikace. Neplnění domácích úkolů je možné zohlednit v hodnocení žáka.“
Tak to bychom měli. Z pohledu důležitých aktérů v zadávání a hodnocení úkolů problém tedy není. Proč se ale někdo pouští do takových mediálních aktivit? Určitě existují mezi námi učitelé, kteří dávají nesmyslně dlouhé úkoly, děti jich nosí domů hodně nebo jsou dávané za trest. V takovém případě má rodič začít se školou komunikovat a o úkolech si promluvit s pedagogem, ev. s vedením školy. Brojit ale hned proti všem domácím úkolům a tvrdit, že všechny DÚ musí být jedině dobrovolné, že nesmí být hodnocené a děti si samy mají rozhodnout, který udělat a který ne, to by byl podle mne extrémní, nedůvodný a velmi špatný zásah do práce učitelů. Nerozumím, proč mi má někdo radit či dokonce zakazovat dávat povinné úkoly z matematiky, když vidím potřebu dětí látku ještě doma procvičit, naučit je plnit nějakou povinnost a naprosto v souladu s RVP je také učit samostatnosti.
Proč jsou úkoly důležité a potřebné? Má práce doma smysl a důležitost? Má se hodnotit? Je to opravdu ,,praktika patřící do skanzenu“, jak tvrdí odpůrkyně povinných DÚ paní Zitková? Já si (na rozdíl od ní) myslím, že domácí úkoly důležité jsou. Jak už jsem psala, určitě učí zodpovědnosti a samostatnosti. Navíc úkol dostává dítě, ne rodič. Čili nářky některých rodičů, že s dítětem tráví u úkolů spoustu času, jsou trochu mimo. To, že rodiče často úkoly za své děti řeší, je chyba jejich. Žádnou diskriminaci tu nevidím. Něco jiného je, když má dítě v 1. a 2. třídě doma číst nebo psát. Tam je dohled rodiče asi na místě a musí se mu víc věnovat. Ale s tím, jak roste, ho má rodič nechat úkoly dělat samostatně. Máme děti učit pro budoucnost, u které asi přesně nevíme, jaká bude. Myslím ale, že spoustu činností se přesune právě do podoby home office. Obzvlášť středoškoláci a vysokoškoláci pracující v administrativě, ve službách, v IT i jinde, kde přímo nemusí být fyzický kontakt s klienty, budou pracovat z domu. Musíme tedy předpokládat větší samostatnost, zodpovědnost a flexibilitu těchto lidí. Že si děti přes sociální sítě s úkoly radí, pomáhají si internetem nebo AI, tak proč ne? Komunikace a týmová práce je také důležitá. Navíc tu máme i některé učivo, které si opravdu musí dítě vyloženě procvičit doma. Slovíčka z cizích jazyků, násobilku, vyjmenovaná slova a asi bych toho našla i víc. Každé dítě potřebuje jiné tempo, mnohé děcko k paměťnému učení vyžaduje i klid a svůj prostor. Jiné zase musí více procvičovat postupy, na úlohy přichází pomaleji nebo pomaleji píše.
A na závěr o diskusích o úkolech na sítích ( někdy pěkně peprných a emocionálních - viz. foto). Často někteří v diskusích srovnávají školu se zaměstnáním a tvrdí, že práci si domů také neberou. Já ale myslím, že práce v budoucnu nebude u většiny lidí o tom, že si v 7 hodin ráno píchnou na píchačkách příchod a o půl čtvrté odchod a nikdo už po nich nic víc chtít nebude. Představuji si, že práce bude více formou sady zadaných úkolů a lidé si budou rozvrhovat čas své práce sami a také správný timing bude součástí takové práce. A že hodnocení v práci přijde také, to si můžeme být téměř jistí. Poslední dobou se nám tady objevuje takový nešvar, a to v podobě obcházení jakéhokoliv hodnocení našich dětí. V budoucnu ale přece hodnocení práce nevymizí. Už dnes máme aplikace s hodnocením úplně všeho a na všechno. Pročítáme si na internetu hodnocení různých služeb a řídíme se tím. V budoucím zaměstnání určitě také budou současné žáky hodnotit podle výsledků práce.
Myslím, že přínos podobných aktivit, jako je petice, ale není úplně nulový. Minimálně rozproudí diskusi a ukáže, že vše má svoji míru. Jak úkoly, tak hodnocení. Neobírejme ale naše děti o tyto zkušenosti. Jak o zkušenosti s povinnými úkoly, tak i s hodnocením. Budou to v budoucnu potřebovat.
Zuzana Růžičková
Zatrolené přijímačky
Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?
Zuzana Růžičková
Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.
Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.
Zuzana Růžičková
Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?
Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?
Zuzana Růžičková
Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.
Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.
Zuzana Růžičková
Důležité zjištění! Ministr školství se nevyzná ve školství.
Ministr Balaš odkryl během svého krátkého působení podstatnou věc. Že se v otázce školství (minimálně regionálního) vůbec nevyzná. Navíc si proti sobě postavil učitele i ředitele. Představuji TOP 5 jeho výroků, kterými vše zazdil.
Další články autora |
Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese
Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz....
Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka
Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák,...
Bývalý syrský prezident Asad je s rodinou v Moskvě. V Rusku získali azyl
Sledujeme online Bývalý syrský prezident Bašár Asad a jeho rodina jsou v Moskvě, kde od ruských úřadů získali azyl....
Zmizel manažer e-shopu s hudebními nástroji. Odjel do Krkonoš a nevrátil se
Policisté pátrají po sedmačtyřicetiletém Filipu Č. manažerovi e-shopu s hudebními nástroji...
Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany
Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na...
Změna klimatu stvořila novou realitu. Takhle teď vypadá život, hlásí vědci
Neúnosná vedra, smrtící bouřky a záplavy, před kterými se nedá utéct. V roce 2024 byly miliardy...
OBRAZEM: Areál Nákladového nádraží Žižkov se promění v obytnou čtvrť
Praha odkoupí od Českých drah (ČD) budovu Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky. V pátek...
Schyluje se k příměří na Ukrajině? Biden posiluje Trumpovu vyjednávací pozici
Sledujeme online Nastupující americký prezident Donald Trump sice ostře kritizuje neustále se opakující oznámení...
Ražba přestupní stanice Pankrác na trase metra D je přibližně v polovině
Ražba stanice metra Pankrác na lince D je zhruba v polovině. Pracovníci ze společnosti Subterra...
Prodej rodinného domu 195m2, pozemek 485m2
Nové Město na Moravě - Slavkovice, okres Žďár nad Sázavou
4 500 000 Kč
- Počet článků 50
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4270x