Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Domácí úkoly jsou zlo a škodí dětem

Tak daleko zachází aktuální diskuse na téma, které pár dní hýbe částí české veřejnosti. Té veřejnosti, která má děti školou povinné a té kantorské, která domácí úkoly zadává.

Možná jste již četli článek uveřejněný na sociálních sítích od anonymního Táty parťáka, který popisuje, jak svému prvňáčkovi Ríšovi u pana ředitele nejmenované školy zařídil, že nemusí dělat domácí úkoly, a to pokud nebude chtít nebo na to nebude mít rodina čas. Otec si nastudoval nějaké ty paragrafy, sepsal pár mailů, osobně se dostavil do školy a bylo to. Jeho syn ho za to prý odměnil slovy „hustý“. Článek měl opravdu velký ohlas a názory čtenářů pod článkem jsou od jasného „ano“ pro úkoly s doporučeními, že Táta parťák by neměl umetat dítěti cestičku, přes to, že Ríša je chudák, a že to ve třídě za svoji bezúkolovou výjimku schytá a plejáda názorů končí tím, že dělat úkoly je nesmysl, a že to zatěžuje celou rodinu. Autor si pak nechal posvětit svůj boj se školními mlýny i právním názorem advokátky Zuzany Candigliota, která šla ve své obhajobě ještě dál. Podle jejího vyjádření jsou úkoly „ nadužívané, nesmyslné, obtěžující a demotivující a dokonce jsou dle aktuálních vědeckých poznatků někdy až škodlivé kvůli přetěžování dětí“. Těmi poznatky myslí studii, kterou u nás zveřejnil například web Rodiče vítáni . Jde o zkušenosti z USA (konkrétně z jedné základní školy v New Yorku) na základě studie jedné z tamních univerzit. Mluvčí českého ministerstva školství Balážová se ale nechala slyšet, že domácí úkoly by děti vypracovávat měly a učitelé mají nárok je po nich požadovat i známkovat. Studie nestudie.

Myslím, že tento diskurz je velmi užitečný. Pokud ve společnosti totiž něco vře pod pokličkou, pak většinou stačí jedno malé pošťouchnutí (článek, glosa, zpráva v médiích, video) a vyvalí se nečekané. Každý, kdo v České republice chodil do školy, totiž určitě domácí úkoly zažil a tudíž má pocit, že „do toho má co mluvit“. A z toho také pramení plodná diskuse kolem třaskavého tématu. Někteří z nás úkoly rádi měli a byla to pro ně hračka na 10 minut, eventuálně prostředek, jak si zavázat ty, co od nás domácáky opisovali. Někteří se s nimi prali a za pomoci celé rodiny sháněli informace a příklady počítala i teta z druhého kolene. Myslím, že hlavně podle toho se pak i řídí názory lidí, kteří o domácích úkolech diskutují.

To hlavní, co mi při takových vyhrocených diskusích vytane na mysli je , že nic není černobílé, že vše je o lidech a  hlavně o vzájemné komunikaci. Tak jako se teď totiž hrotí kolem nás diskuse o čemkoliv (politika – prezident a premiér, Slovensko a Fico, imigranti, platy v Lidlu - můžete si dle vlastního zájmu dosadit cokoliv…), tak se někteří lidé snaží hrotit i témata školská. Možná i proto napadlo Tátu parťáka, aby se sebral, prostudoval si různé zákony a nařízení a osnovy a pak škole ukázal „co proto“. „Atmosféra ve společnosti je hustá, tak jí ještě trochu zahustíme“, řekl si možná. Možná ale za tím vším původně stála neoblomná paní učitelka, která nechtěla prvňáčkovi nic odpustit. A tak malému dítěti, které sotva vylezlo ze školky, hrozila důtkou třídního učitele, kterou v jiných školách dostávají „ostřílení borci“ v osmičce za nošení cigár ve školní tašce. Že je to v tomto konkrétním případě celé úplně špatně, asi cítíme všichni.

Škola a rodiče se stále častěji dostávají do střetu. Rodiče mají nějaké požadavky a představy a svoje představy a požadavky má i škola. Tématem takových soubojů pak nemusí být jen domácí úkoly. Je to špatně? Asi vás překvapím, když řeknu, že podle mne ne! Vůbec to není špatně. Možná mě teď někteří kolegové kantoři nebudou mít moc v oblibě, ale já jsem ráda, že se rodiče zajímají, co se děti učí, proč co dělají, kolik je jich ve třídě, co se řeší ve škole, kdo co provedl, co mají za známky, že je paní učitelka nemocná a mají suplování, a že pokud se dítěti děje něco špatného, jdou věc řešit. Rodiče i škola jsou totiž jedna strana mince a ne dvě opačné strany. Občas se samozřejmě vyskytne exces. Tedy tatínek, který se obrací kvůli domácákům na advokáty a hrozí paragrafy nebo naopak učitel, který fláká svoji práci a jehož žáci nic moc neumějí a nemají rádi ani dotyčný předmět ani jeho. Vzpomeňte si každý, jestli jste se někdy sám s takovým kantorem jako dítko nebo rodič někdy nesetkal. Jsou to však pouze jednotlivci. Mezi tím vším je ale normálně probíhající diskuse nad žáky a nad budoucností školy u nás. A to je podle mne velmi důležité. I když občas s nějakými názory nesouhlasím, věřím také, že většinou (jak to znám ze své praxe) je diskuse vedená slušně, maximálně občas se zdviženým obočím nebo lehce důraznějším tónem v hlase na obou stranách. Ale když vám o něco jde, tak to oba lehce přežijete. A normálním rodičům a učitelům jde hlavně o dítě.

Nakonec, když dovolíte, bych i já vyjádřila svůj názor na domácí úkoly coby letitý praktik a učitel hlavního předmětu. Podle mne jsou v současné době, kdy běžně ve třídách bývá k 30 dětem, úkoly z hlavního předmětu skoro nutnost. Děti mají velmi rozdílné tempo práce (a to nemluvím o inkludovaných žácích). Myslím, že byste se asi v některých třídách divili, kdybyste přišli jako lidé neznalí věci a zjistili, že některé z dětí dokáží spočítat za vyučovací hodinu i násobek toho, co ti pomalí. Hlavně pro ty pomalejší je tedy důležité doma procvičovat! Pro ty rychlé zase musíte mít práci navíc nebo je nechat „jet“ napřed (takoví po vás pak jen „hází“ výsledky a zaseknou se pouze tehdy, když už neví kudy kam). Samozřejmě, že hovořím o situaci v normální třídě, kde se dětem chce pracovat a namáhat si hlavu. Vyložené lenochy, které nelze namotivovat a nechce se jim vůbec nic, zase tolik není. (A myslím, že stejný přístup k práci by takové děti měly i v alternativně pojatých školách, které ovšem vůbec neodsuzuji – naopak.) Domácí úkol je potom pro rychlíky otázka pár minut a má spíše výchovný účinek coby povinnost a pro ty průměrné a pomalé je to nutnost. Osnovy na základní škole jsou skutečně velmi nabité a na procvičování ve 30 dětech v míře, která by byla potřeba, není takový prostor. Musím ale i vystřelit do vlastních řad. Úkoly, které jsou příliš dlouhé a čas na jejich plnění příliš krátký nebo které mají odsuplovat učitelovu práci ve třídě, tak takové jsou určitě špatné. Není samozřejmě možné, aby látku, kterou učitel v hodině nestihne vyložit, dal za domácí úkol (v podstatě rodičům). I na to si někteří v diskusích oprávněně stěžují. A je mi jasné, že mezi kantory nejsou jen vynikající, neomylní a nadšení lidé, ale to je tak i u jiných povolání.

Východisko, které by pomohlo všem zúčastněným stranám (učitelům, žákům i rodičům) se přímo nabízí. Méně dětí ve třídě. To je ovšem téma na další článek. Jak asi správně dedukujete, tady jde totiž opravdu o velké peníze do českého školství. O miliardy a dost možná ani ne v jednotkách, ale v desítkách. Možná však, když se bude o podobných tématech hovořit pravidelně a rodiče-voliči začnou tlačit na příslušná místa a politici uvidí nespokojenost, najde se konečně i potřebný balík peněz, který do těch svých dětí investujeme jako stát. Protože o snazším a individuálnějším přístupu k žákům v méně početné třídě asi ani nemusíme sáhodlouze hovořit. No a o platech kantorů asi taky ne.

Ale abych to celé zakončila nějak pozitivně. Ať už jsme příznivci nebo odpůrci úkolů, za vším musíme hlavně vidět dítě – žáka. Takže i diskuse kolem úkolů na schůzce rodičů ve třídě nebo mezi čtyřma očima by měla především brát v potaz jejich potřeby a schopnosti a pokud to tak bude, myslím, že rozumní kantoři a rozumní rodiče se dohodnou. Nakonec je to totiž vždy o komunikaci.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana Růžičková | neděle 11.3.2018 23:06 | karma článku: 20,50 | přečteno: 966x
  • Další články autora

Zuzana Růžičková

Zatrolené přijímačky

Umí současné přijímačkové testy roztřídit budoucí studenty? Mají pravdu kritici jednotné zkoušky, že je diskriminační a příliš náročná? A nebo se naopak mají na SŠ dostat jen studijní typy dětí a rodiny mají lépe vybírat školu?

6.5.2023 v 13:49 | Karma: 36,86 | Přečteno: 3653x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Nelegální domácí úkoly

Zadávání povinných domácích úkolů je nelegální. Říká pedagožka a aktivistka. DÚ je možné známkovat i hodnotit. Tvrdí naopak mluvčí MŠMT. Využívání úkolů je plně v souladu se školským zákonem. Říká zástupce inspekce. Tak jak to je?

9.4.2023 v 13:14 | Karma: 38,24 | Přečteno: 6630x | Diskuse| Společnost

Zuzana Růžičková

Místo učitelů amatéři. Místo slušných platů pedagogů podfuk.

Novela zákona o pedagogických pracovnících se zmítá v křečích a bude to mít trvalé následky na české školství. Vládní poslanci hodili vidle do zvyšování platů pedagogů a zároveň chtějí za katedry pustit amatéry.

8.4.2023 v 9:05 | Karma: 40,92 | Přečteno: 7760x | Společnost

Zuzana Růžičková

Proč vznikl učitelský kodex bez učitelů ?

Na zveřejněném učitelském kodexu spolupracoval kde kdo (profesní učitelská organizace jen jedna, navíc malá). Valná většina učitelů se tak na svém profesním kodexu nepodílela a dozvěděla se o něm z médií. Kdo ho vlastně sepsal?

10.12.2022 v 16:08 | Karma: 41,15 | Přečteno: 4220x | Společnost

Zuzana Růžičková

Jak uvažuje ruský zajatec? Zajímavá svědectví přináší videa novináře Zolkina.

Novinář Zolkin vytváří od začátku války jedinečný projekt. Zpovídá ruské „soldáty“, kteří na Ukrajinu přišli jako okupanti. Jde o ty, kteří se buď sami vzdali nebo byli zajati (ukrajinsky „v plenu“). Jeho videa doporučuji.

27.10.2022 v 23:36 | Karma: 26,12 | Přečteno: 1040x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Hamás souhlasil s návrhem na příměří. Může jít o lest, píší v Izraeli

6. května 2024  18:56,  aktualizováno  20:59

Palestinské hnutí Hamás v pondělí přijalo návrh dohody o příměří s Izraelem předložený Egyptem a...

Německo na Putinovu inauguraci zástupce nevyšle, Francie a Slovensko ano

6. května 2024  16:14,  aktualizováno  20:36

Německo v pondělí oznámilo, že nebude mít svého zástupce na úterní inauguraci ruského prezidenta...

Za další případ pohrdání vás můžu poslat do vězení, varoval soudce Trumpa

6. května 2024  20:17

Soudce v probíhajícím procesu s Donaldem Trumpem v pondělí rozhodl, že americký exprezident...

Ve hře o post ministra je nyní i Ženíšek. TOP 09 chce vybrat tento týden

6. května 2024  16:43,  aktualizováno  20:10

Při hledání kandidáta do vlády na post ministra pro vědu, výzkum a inovace začala TOP 09 skloňovat...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

  • Počet článků 50
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4261x
Jsem srdcem i duší kantorka, i když původně jsem dělala v rádiu. A protože mě baví psát, tak jsem si spojila současnou a minulou profesi a píšu hlavně o škole, ale občas i o něčem jiném...co život přinese:-)

Seznam rubrik