Polsko, kdysi komunistická bída, nyní velký rozkvět
Tenkrát v šestasedmdesátém roce jsem pobýval na harcerském táboře nedaleko Poznaně, a podívali jsme se i do Varšavy. Harceři to byli a jsou něco jako skauti a nás několik Čechů tam bylo na výměnném pobytu. Bylo tenkrát krátce po stávkách dělníků, kteří protestovali proti drahotě. První dojem, nic moc. Typická šedivá chátrající komunistická země. Všiml jsem si velkých front před potravinářskými obchody a polští kamarádi nám říkali, že je to na cukr. Ano cukru bylo tenkrát v Polsku málo a dokonce byl na příděl. Už tehdy se začal projevovat nedostatek potravin, a rovněž na maso a uzeniny se stály hodinové fronty.
Rozbitá děravá dálnice
Polskem jsem pak projížděl začátkem devadesátých let. Jeli jsme po staré dálnici ještě z Hitlerových dob, která vedla z Wroclawi do Německa. Byl to příšerný zážitek. Rozbitá, děravá vozovka, která se neopravovala snad od časů Třetí říše. Ostatně podobně na tom byly i dálnice v bývalé socialistické NDR.
Před několika měsíci jsem se opět vydal do Polska respektive do Dolnoslezského vojvodství, jehož metropolí je Wroclaw. Jedná se o území, které až do poloviny 18. století patřilo k Zemím koruny české, pak Prusku, později Německu a od roku 1945 je součástí Polska. Určitě fakt, že už za německé správy se jednalo o hospodářsky vyspělou oblast, má vliv na to, že se nyní jedná o druhý ekonomicky nejvýkonnější region v zemi hned po Varšavě,
Wroclaw je čtvrtým největším městem v Polsku s více než 640 tisíci obyvateli. Je to půvabné město na Odře. Historické památky nejen v centru jsou krásné a opravené. Zdejší letiště Mikuláše Koperníka odbavilo před covidem v roce 2019 na 3,5 milionu cestujících a z tohoto hlediska bylo po Varšavě, Krakově, Gdaňsku a Katovicích na pátém místě v Polsku. Nabízí se zajímavé srovnání, u nás je na druhém místě letiště v Brně, které před covidem odbavilo přes půl milionu cestujících. Tedy pořádný rozdíl.
Moderní tramvaje z plzeňské Škodovky
K mým zájmům patří i doprava včetně té městské. Tu ve Wroclawi zajišťují tramvaje a autobusy. Autobusy jsou prakticky všechny nízkopodlažní, a i mezi tramvajemi převažují moderní typy včetně výrobků plzeňské škodovky. Samozřejmostí je placení platební kartou za jízdné ve vozech. Koneckonců možnost používání platebních karet je v Polsku obecně daleko rozšířenější než u nás, dá se s nimi například běžně platit v místech, kde to u nás není běžné, například v malých občerstvovacích stáncích.
Na seznamu UNESCO je zapsána Hala století, která byla postavena v roce 1913 tedy ještě v německé éře na počest stého výročí vítězství nad Napoleonem v bitvě u Lipska. Slouží ke sportovním zápasům, koncertům, i další kulturním a společenským akcím.
Dominantou Wroclawi je gotická katedrála sv. Jana Křtitele. Především Poláci pak často navštěvuji tzv. Raclawické panoráma, které jim připomíná jejich vítězství nad ruskou armádou z dubna 1794.
Pěkná je také zdejší ZOO, nejstarší v Polsku, založena rovněž ještě v německých časech v roce 1865, kdy v našich zemích ještě žádná zoologická zahrada neexistovala. Ta se nedávno rozrostla o moderní pavilon Afrykárium postavený s výrazným přispěním Evropské unie, který návštěvníkům ukazuje africkou faunu.
Rybníky založili čeští řeholníci
V okolí Wroclawi jsou zajímavé tzv. Milické stavy (rybníky) ležící v krásné přírodě, kde se návštěvníci mohou seznámit se zdejším rybářským hospodařením. Jako Jihočecha z kraje rybníků mě to zase tolik nepřekvapilo, prakticky se to naše třeboňské rybnikářství od zdejšího nijak neliší. Koneckonců Milické rybníky mají český původ. Založili je totiž v půlce 13. století řeholníci z řádu cisterciáků, kteří sem přišli z Čech. Je to možná poněkud překvapivé, Polsko je totiž známé spíše jako země jezer, ale jak je vidět jsou v této zemi i rybníky.
Mnohá místa v Dolnoslezském vojvodství navazují na předchozí tradice z německých dob. Tak pro město Boleslawiec je stále typická výroba vyhlášené keramiky, ve Lwówku Ślaskim se dále věnují výrobě piva, jehož tradice sahá až do 12. století. V dolnoslezském vojvodství se nacházejí i významné polské lázně a atraktivní turistické oblasti mezi něž patří polská strana Krkonoš.
Polsko rychle buduje nové dálnice a zdejší vicemaršálek (náměstek krajského hejtmana) nám neopomněl zdůraznit, že zatímco polská dálnice dospěje k českým hranicím už v příštím roce, ta česká k těm polským až o pět let později.
Naši severní sousedé nás ve výstavbě nových dálnic a rychlostních silnic hravě strčí do kapsy, a tak se nelze divit tomu, že Wroclaw už má kvalitní dálniční spojení s Německem, Varšavou, Krakovem a Poznaní.
A řekl bych, že i Poláci jsou usměvavější a přátelštější než Češi.
Můj dojem je jednoznačný, Polsko je moderní, dynamicky se rozvíjející zemí. Když si člověk vzpomene na éru zdejšího komunistického rozvratu, pro který byly tolik typické obrovská zadluženost země a prázdné regály v obchodech, tak změna k lepšímu je tu úžasná. Když jsme pak někde na Liberecku přejížděli zelenou hranici zpátky do Česka, tak jsem poznal, že jsem doma jen podle dopravních značek. Ty polské totiž mají žlutou výplň.
Jan Ziegler
Beneš zradil a podpořil „chcimíry“, když navrhl odstoupení čs. území Německu
Technicky vzato, velezrada jako vyšitá. Prezident republiky vyslal už v polovině září 1938 svého emisara do Paříže s nabídkou předání asi 6000 km2 čs. pohraničí. Stalo se tak bez souhlasu vlády a parlamentu.
Jan Ziegler
Ruský sport je jedna velká špína, kriminálníci, doping a podvody
V ruských sportovních soutěžích nyní startují delikventi, kteří utekli ze svých zemí před zákonem a vězením. A ani nepřekvapuje, že Rusové měli uplácet bývalého šéfa biatlonu, který jim za to kryl doping.
Jan Ziegler
Soudružko Konečná, za komunistů bylo cestování šíleně drahé a obtížné
Šéfka KSČM v zoufalství hází opravdové „perly“, které jsou k smíchu a pláči zároveň. Tak nedávno politovala na sociální síti X mladé, že sice mohou cestovat, ale jen když na to mají.
Jan Ziegler
SSSR nám v roce 1938 nechtěl přijít na pomoc!
Je to jedna z nejvíce omílaných lží. Sovětský svaz nám prý v září 1938 chtěl proti nacistickému Německu pomoci. To je ovšem dávno vyvrácený nesmysl. Krvavý netvor Stalin nic takového v úmyslu neměl.
Jan Ziegler
Státní vyznamenání, Hácha si je zaslouží, Zeman v žádném případě
Tak dva bývalí prezidenti se sešli v návrzích na státní vyznamenání, Emil Hácha a Miloš Zeman. Ten první by si zasloužil ocenění více než ten druhý. Hácha se obětoval pro národ, Zeman mu trvale škodil.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili
Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...
Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog
Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...
Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě
Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...
Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky
Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...
- Počet článků 3319
- Celková karma 25,93
- Průměrná čtenost 1809x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz