Elektromobilita je slepá cesta!
Součástí tohoto boje s emisemi CO2 se stal velmi diskutabilní návrh, podle kterého by mělo do roku 2035 odzvonit klasickým automobilům se spalovacími motory. Nahradit je mají elektromobily. Současný přístup je bohužel ukázkovým příkladem toho, jak může dobrou myšlenku téměř zničit ideologické zpracování. Místo vyřešení problémů s emisemi nám hrozí, že několik nových problémů naopak přibude.
Elektromobily jen pro bohaté
Prvním problémem je cena, která je oproti klasickým autům se spalovacími motory dvakrát vyšší. Příznivci sice namítají, že spolu s jejich dalším vývojem přijde i zlevnění. To ale naráží na podstatnou překážku – velký podíl na ceně mají v případě elektromobilů materiály, z nichž se baterie do těchto vozidel vyrábí.
Zvýšená výroba elektromobilů má zcela pochopitelně za následek i vyšší poptávku po kovech užívaných při výrobě baterií. Jedná se zejména o lithium, měď, kobalt a nikl. Nabídka ale nestačí pokrýt poptávku, což samozřejmě vede ke zvyšování jejich ceny. Reálně tak hrozí, že auta přestanou být v dohledné době cenově dostupná i pro nižší příjmové skupiny.
Hlavními producenty těchto vysoce žádaných kovů jsou Demokratická republika Kongo, Austrálie, Indonésie, Chile a Rusko. Jak už jsem zmiňoval v jednom z dřívějších článků, zvláště v Africe je vlastníkem řady nalezišť těchto důležitých kovů Čína. Ve zmíněném Kongu ovládá asijská velmoc 70 % těžebního sektoru. Výroba elektromobilů by tak byla minimálně zčásti závislá na Číně, což představuje další problém.
Počet prodaných elektromobilů je zanedbatelný
Počet prodaných elektromobilů na světě každoročně roste, jejich celkový podíl je však stále zanedbatelný. Na území celé EU jsou dle údajů z konce loňského roku z celkových 308 milionů motorových vozidel jen tři miliony elektrických. Nejdále v celé Evropě pokročilo zatím Norsko, které je už pár let známé jako premiant elektromobility. Auta na elektrický pohon zde už od roku 2019 tvoří více než 50 % všech nově registrovaných vozidel. Loni to byly dokonce už tři čtvrtiny.
Vozidla s elektrickým pohonem však i zde podle loňských čísel stále tvoří jen menšinu z celkového počtu aut – konkrétně 12,6 % norského vozového parku. Tento norský úspěch navíc výrazně kalí fakt, že je v Norsku prodej elektromobilů zvýhodňovaný díky masivním dotacím z norské ropy. Dotovat elektromobilitu z výnosů těžby fosilních paliv je podle mého slepá cesta, ostatně jako bývají v ekonomice prakticky všechny dotace. Pokud se má užívání elektromobilů dlouhodobě opravdu vyplatit, musí obstát i bez dotací v podmínkách normálního konkurenčního prostředí.
O elektromobily navíc není všude zdaleka takový zájem, jak by si automobilky představovaly. Pro příklad nemusíme chodit daleko. V Česku se v roce 2020 počet registrovaných osobních aut na elektrický pohon zvýšil téměř o 90 %. Tento údaj vypadá na první pohled povzbudivě do chvíle, než zjistíme, že celkový počet elektromobilů v Česku byl ke konci loňského roku jen 7103. Jedná se o kapku v moři při celkovém počtu 6,13 milionu osobních aut.
Podle tzv. Národního plánu čisté mobility schváleného loni v dubnu by mělo v roce 2030 jezdit na českých silnicích až půl milionu elektromobilů. To je ale číslo z říše snů. K tomu zatím máme velmi daleko. Za malým podílem elektromobilů v Česku pochopitelně stojí už zmíněná vysoká pořizovací cena.
Elektromobil je dobrý tak do města
Obecně platí, že elektromobily jsou vhodné do měst a na krátké vzdálenosti. Kvůli nízké dojezdové vzdálenosti se ale nehodí na dlouhé trasy, čímž se dostáváme k dalšímu problému. Provoz elektromobilů ztěžuje také skutečnost, že síť dobíjecích stanic v Evropě je stále naprosto nedostatečná a elektromobily tedy zatím nemají příliš kde nabíjet. Přesvědčit se o tom mohlo už před dvěma lety např. Švédsko, které masivně dotovalo elektromobily a zájem o ně vzrostl. Záhy se ale ukázalo, že kapacita dobíjecích stanic byla naprosto nedostačující.
Kvůli nedostatečnému pokrytí se Evropské sdružení výrobců automobilů proto obrátilo na EU a požaduje do roku 2024 jeden milion nových nabíjecích stanic, do roku 2029 pak další tři miliony.
Nešťastný přístup Komise
Nešťastný je i přístup k určení toho, co znamenají nulové emise. Komise uplatňuje tzv. pravidlo tank-to-wheel (z nádrže na kolo), tedy od nabití baterie po vybití pohybem auta, které ale zdaleka nezohledňuje všechny důležité faktory. Pro posouzení zelenosti elektromobilů je důležité také to, z jakých zdrojů pochází elektřina v dané zemi. Většinu energie v Česku stále vyrábí uhelné elektrárny. Náhrada automobilů se spalovacím motorem elektromobily v České republice a v podobných zemích nepovede beze změny zdrojů elektřiny k reálnému snížení emisí CO2.
Mnohem lepší obrázek při určení energetické náročnosti elektroauta proto dává posouzení od výroby přes provoz až po recyklaci (from cradle to grave). Alespoň v českých podmínkách nejsou dle studie FS ČVUT i vlivem současného energetického mixu výsledky pro elektromobily příliš potěšující, protože zdaleka nevycházejí tak zeleně. Ve studii se totiž dočteme: „do přibližně 130 000 najetých km (cca 9 až 13 let provozu) má elektromobil vyšší emise CO2 než automobil s benzinovým motorem a přibližně do 250 000 km (cca 17 až 25 let) má vyšší emise CO2 než automobil s dieselovým motorem.“
Bohužel se dnes často zapomíná na to, že ke klasickým spalovacím motorům existují i jiné alternativy, které si také zaslouží pozornost. Už dříve přede mnou někteří zmínili, že jedním z dalších možných řešení je např. vodík, na který vsadila japonská Toyota či korejský Hyundai. Jedná se ve své podstatě také o elektroauto. S tím rozdílem, že elektrický proud se nezískává z baterie, nýbrž pomocí chemické reakce zkapalněného vodíku s kyslíkem získaným z okolního ovzduší. Soupeření více konkurenčních technologií prospěje rozvoji rozhodně více než dotace.
Hrozí další zdražování elektřiny
S plánovaným rostoucím využitím elektromobilů bude významně stoupat spotřeba elektrické energie. Podle odhadu by pro Česko 100% přechod na elektromobilitu znamenal zvýšení spotřeby elektřiny zhruba o 20 TWh. Jen pro celkovou představu, minulý rok se v Česku vyrobilo 81 TWh elektrické energie.
Loňská produkce byla sice vlivem koronaviru o několik TWh nižší. Nic to ale samozřejmě nemění na skutečnosti, že nejen v Česku, ale i v celé Evropě by i za „normálních“ necovidových podmínek bylo potřeba produkci elektrické energie výrazně navýšit. Za takové situace lze navíc očekávat další zdražení elektřiny. Podobně jako v případě dostupnosti automobilů by to nejhůře odnesli ti nízkopříjmoví.
Strašit zdražováním není třeba, protože rostoucí ceny elektřiny představují palčivý problém už nyní. Jedná se z největší části o důsledek současného nastavení zelené politiky. Jednu z příčin je totiž třeba hledat v rostoucích cenách emisních povolenek.
Ve svých peněženkách to pocítí zvláště chudší občané. Navíc vlastnit auto se opět stane pouze záležitostí těch movitějších, což by pro mnoho lidí znamenalo zhoršení jejich životní úrovně a krok zpět. Řešení zamýšlená jako ekologická se ve svém důsledku stanou neekonomickými a odnesou je především ti sociálně nejslabší. Nic z toho v žádném případě není možné dopustit a nynější přístup je třeba přehodnotit. Čím dříve se tak stane, tím lépe pro celou Evropu. Věřím, že se nám to podaří.
Přeji hezký den a veselou mysl!
Tomáš Zdechovský
Za požár v Českém Švýcarsku by měli jít do vězení úplně všichni
Nedávné dopadení pachatele požáru lesa v Českém Švýcarsku oživilo diskusi o dopadech klimatických změn. Fakt, že se debata stočila tímto směrem, by nás neměla překvapovat. Požár byl považovaný za jeden z projevů změn klimatu.
Tomáš Zdechovský
Schválení normy Euro 7 by pro Evropu znamenalo katastrofu
Norma známá jako Euro 7, kterou prosazuje Evropská komise, má od 1. července roku 2025 zpřísnit požadavky na emise u nově vyráběných osobních automobilů.
Tomáš Zdechovský
Obchody, kde platit budou muset jen bohatí? Vítejte v anarchistickém ráji
Kanada rozhodně nepatří k oblastem, jejíž dění by v našich končinách vyvolávalo nějakou větší pozornost, což je možná trochu škoda. Zasloužený ohlas nedávno vzbudila torontská antikapitalistická kavárna The Anarchist.
Tomáš Zdechovský
Sankce proti Rusku se nesmí obcházet
Sankce proti Rusku fungují a dopad na ruskou ekonomiku je naprosto nezpochybnitelný. V roce 2022 klesl HDP Ruska o 2,1 %. Navíc a nepříznivé jsou i prognózy pro letošní rok, nejhorší scénář předpovídá pokles ruského HDP o 2,5 %.
Tomáš Zdechovský
Ví vůbec Německo, co vlastně chce?
Není náhoda, že Česko bývá často nazýváno 17. spolkovou zemí Německa. Ekonomické propojení s naším západním sousedem je skutečně silné, svědčí o tom ostatně i tvrdá data.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Trump se vidí jako disident, soud je pro něj marketingová sklizeň, tvrdí expert
Premium Pokud dojde na televizní debatu Donalda Trumpa a Joea Bidena, jako jednoznačný vítěz z ní vzejde...
Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Přímý přenos Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Americký podmořský dron inspirovaný rejnokem už není jen vize, prošel testy
Americká společnost Northrop Grumman dokončila testy podvodního plavidla bez posádky (UUV) s...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 678
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4414x
Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Agentura Commservis.com
- Poeta
- Mindball
- Intimní doteky
- Odpusť mým rtům...
- Školení a vzdělávání manažerů
- Trénink mozku