- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Něco podobného jsem si uvědomil ve chvíli, kdy jsem v Petrově dopise sledoval, jak tento apoštol, který strávil tři roky s Ježíšem, porovnává úděl "spravedlivých" a "bezbožných": "Jestliže i spravedlivý bude stěží zachráněn, kde se ocitne bezbožný a hříšný?" (1. Petrův 4,18)
Okamžitě se mi vybavil text z Markova evangelia: Když se vydával na cestu, přiběhl k němu nějaký člověk a poklekl před ním, a ptal se ho: "Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?"
Ježíš mu řekl: "Proč mi říkáš dobrý? Nikdo není dobrý, jedině Bůh. Přikázání znáš: Nezabiješ, nezcizoložíš, nebudeš krást, nevydáš křivé svědectví, nebudeš podvádět, cti svého otce i svou matku!"
On mu nato řekl: "Mistře, to všechno jsem dodržoval od svého mládí."
Ježíš na něj s láskou pohleděl a řekl: "Jedno ti schází. Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!"
On po těch slovech svěsil hlavu a smuten odešel, neboť měl mnoho majetku.
Ježíš se rozhlédl po svých učednících a řekl jim: "Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!"
Učedníky ta slova zarazila. Ježíš jim ještě jednou řekl: "Dítky, jak těžké je vejít do království Božího! Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království."
Ještě více se zhrozili a říkali si: "Kdo tedy může být spasen?"
Ježíš na ně pohleděl a řekl: "U lidí je to nemožné, ale ne u Boha; vždyť u Boha je možné všecko." (Marek 10,17-27)
Bohatství bylo pro Žida symbolem a také důkazem Božího požehnání. Muž z tohoto příběhu proto musel být podle mínění učedníků Bohem hodně požehnán. Proto si kladou otázku: "Kdo tedy může být spasen?"
Možná v tom všem můžeme vnímat ještě jeden rozměr. Člověk, který má tolik, že už nemusí pracovat, má dost času na studium, modlitbu, meditaci, a k tomu má ještě dostatek prostředků na činění dobrých skutků. Má tedy všechny předpoklady na to, aby se z něho stal vzor pro ostatní věřící.
Umím si představit učedníky, jak jim polichotilo, když se u nich najednou objevil tento bohatý a všemi vážený Žid. Padl k Ježíšovým nohám s otázkou: "Co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?" Apoštolé čekali, že jejich učitel tohoto vzorného věřícího pochválí a ujistí, že má nebe už jisté. Jenže, to se spletli. Ježíš najednou říká: "Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!"
O co Ježíši vlastně šlo? Byl problém v majetku? Zřejmě ne, protože pak by musel Kristus dát podobnou radu všem bohatým, a to nikdy neudělal. Slabinou tohoto boháče byla jeho snaha být nezávislý. Nezávislý na lidech, a také nezávislý na Bohu. Své spasení si chtěl zajistit sám.
Tento Žid byl podle mne "spravedlivý". Přesto se od Ježíše dověděl, že mu jeho spravedlnost nestačí. K dokonalosti mu ještě chybí odvaha vsadit vše na vztah s Ježíšem. Tento spravedlivý byl vlastně bezbožník, protože se nikdy nenaučil spoléhat na Boha. Díky tomu odešel od Ježíše smutný.
Pane, dej mi odvahu vsadit vše na vztah k Tobě. Díky za Tvou lásku.
Další články autora |