Kultura a ekologie

         Desátek měl sloužit k pokrytí životních nákladů kněží a lévijců. Jenže kněží a lévijci museli udržovat provoz ve svatostánku, později i v chrámě a synagogách. Pro tyto účely zřídil na Hospodinův příkaz Pinchas jiný systém. Navazoval na to, co se odehrálo už na poušti.

         Mojžíš tehdy umožnil Židům, aby se svými dary podíleli na stavbě svatostánku. Brzy nato dostává zprávu: "Lid přináší víc, než je třeba k provedení díla, které Hospodin přikázal vykonat."
Mojžíš tedy přikázal a jeho vzkaz roznesli po táboře: "Muži a ženy, nechystejte už nic pro oběť pozdvihování ve prospěch svatyně."
Tak zabránili lidu, aby přinášel další dary. Měli dostatek potřeb pro veškeré dílo, které se mělo udělat, a ještě zbývalo.(4)
         Pinchas se k této praxi vrací a dává všem obyvatelům Izraele možnost podílet se svými dary na údržbě a provozu svatostánku. Díky štědrým darům mohli kněží udržovat také památníky z dob, kdy Izrael bojoval o svou novou zemi. Na břehu Jordánu stál pomník, připomínající zázrak, při kterém se rozestoupily vody této řeky a umožnily Židům, aby ji v době povodní překročili suchou nohou. Byl postaven ze dvanácti velkých kamenů, které z prostředku Jordánu přinesli zástupci všech kmenů.

Slavnosti v Šekemu
         Kněží také udržovali památník v Šekemu. Pravidelně obnovovali písmena, která byla vytesána do kamenných kvádrů. Udržovali tak text Mojžíšova zákona, který byl napsán v této kamenné knize krátce po dobytí Jericha.
         Každý sedmý rok se tu scházel celý národ, aby obnovoval svou smlouvu s Hospodinem, který ještě ústy Mojžíše přikázal: "Každého sedmého roku, v roce určeném k promíjení dluhu, o slavnosti stánků, až přijde celý Izrael, aby se ukázal před tváří Hospodina, tvého Boha, na místě, které vyvolí, budeš předčítat tento zákon před celým Izraelem, aby jej slyšeli.
Shromáždi lid, muže i ženy a děti i hosta, který žije v tvých branách, aby slyšeli a učili se bát Hospodina, vašeho Boha, a bedlivě dodržovali všechna slova tohoto zákona. Též jejich synové, kteří ho ještě neznají, ať poslouchají a učí se bát Hospodina, vašeho Boha, po všechny dny, co budete žít v zemi, do níž přejdete přes Jordán, abyste ji obsadili."(5)

I zem musí odpočívat
         Kněží postupně učí celý národ praktickému dodržování zásad, které dostali ještě pod horou Sínaj. Tehdy jim nevěnovali moc pozornosti, protože to, co popisovaly, byla hudba budoucnosti. Jenže teď už má každý svou zemi a tak je potřeba se naučit o ni dobře starat. Hospodin pod horou Sínaj přikázal: "Po šest let budeš osévat svou zemi a sklízet z ní úrodu. Sedmého roku ji necháš ležet ladem. Nebudeš ji obdělávat, aby jedli ubožáci z tvého lidu, a co zbude, spase polní zvěř. Tak naložíš i se svou vinicí a se svým olivovím..."(6)
         O čtyřicet let později, když tábořili před Jordánem, Mojžíš do knihy zákona napsal: "Až přijdete do země, kterou vám dávám, bude země slavit odpočinutí, odpočinutí Hospodinovo. Šest let budeš osívat své pole, šest let budeš prořezávat svou vinici a shromažďovat z ní úrodu, ale sedmého roku bude mít země rok odpočinutí, slavnost odpočinutí, odpočinutí Hospodinovo. Nebudeš osívat své pole ani prořezávat svou vinici.
Co po tvé žni samo vyroste, nebudeš sklízet, a hrozny z vinice, kterou jsi neobdělal, nebudeš sbírat. Země bude mít rok odpočinutí.
Co země v odpočinutí sama zplodí, bude vaší potravou, pro tebe, tvého otroka i otrokyni, tvého nádeníka i přistěhovalce, kteří u tebe pobývají jako hosté. I tvůj dobytek a zvěř, která je v tvé zemi, bude mít všechnu její úrodu za potravu..."(7)
         Díky těmto ekologickým zákonům Hospodin zajišťuje, že si země, kterou dal svému lidu, udrží trvalou úrodnost. A také je to jedno z mnoha opatření, kterým se Hospodin stará o každého, kdo se na území Izraele dostává do sociálních problémů. Nikdo neměl mít hlad. Dokonce ani cizinec, procházející zemí.

         K tomuto ekologickému zákonu se pojí zvláštní Boží zaslíbení: "Snad řeknete: Co budeme jíst sedmého roku, když nebudeme sít ani sklízet žádnou úrodu?
Na můj rozkaz sestoupí na vás šestého roku mé požehnání, takže vydá úrodu na tři roky. Osmého roku budete sít, ale jíst budete z předloňské úrody až do devátého roku; dokud se nesveze jeho úroda, budete jíst ze staré."(8)
_______________
(4)Ex.36,5-7; (5)Deut.31,10-13; (6)Ex.23,10-11; (7)Lev.25,2-7; (8)Lev.25,20-22; 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Vlastík Fürst | úterý 23.4.2013 18:00 | karma článku: 6,04 | přečteno: 88x
  • Další články autora

Vlastík Fürst

Hlavně, žes je nesnědla

19.5.2024 v 8:30 | Karma: 21,13