Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hybrindák už bůhvíkolikátý aneb Někdo se hybridem už narodil

Minule jsem skončil u hybridů, které už se aspoň chvilku umějí chovat jako elektromobily. Řeč byla o vozech, které vycházejí ze sériových modelů a využívají s nimi mnoho společných dílů, včetně poháněcí soustavy. Ale na konci

jsem poznamenal, že to jde i jinak. Jak tedy?

Vedle aut, která s hybrid přetransformovala, existují totiž i auta, která se jako hybrid už narodila. Jsou to vlastně zgruntu nové vozy, jejichž platforma je od běžných modelů diametrálně odlišná. Od samého začátku jsou koncipované jako hybridy, což jim umožní využít výhody hybridů naplno. Ačkoliv...

I v této kategorii je patrná snaha maximálně minimalizovat cenu vozu. Takže přestože jde o koncepčně naprosto odlišná vozidla, opět používají mnoho společných dílů s jejich spalovacími sourozenci. Proč nevyužít sériově vyráběných dveří, blatníků, vnitřního vybavení, skel, stěračů... Cena vozu hraje při koupi zásadní roli, je třeba ji držet na uzdě.

O co tedy jde? Jde o to, že kola těchto hybridů jsou přímo poháněna elektromotory. Tedy samozřejmě přes rozvodovku s diferenciálem, koncepce s vlastním motorem pro každé kolo není rozšířená ani mezi čistokrevnými elektromobily. Spíš jsem chtěl vypíchnout to, že vozidlo nemá přímou mechanickou vazbu mezi motorem a koly. Je to podobná koncepce, jakou používají například dieselelektrické lokomotivy. Spalovací motor pohání generátor, ten vyrábí elektrický proud a ten zas pohání elektromotory u jednotlivých náprav.
S tím rozdílem, že do poháněcí soustavy hybridů je vložena baterie, do níž se nespotřebovaný elektrický proud ukládá.

Co z toho vyplývá:

1) Vozidlo nemá převodovku. Nepotřebuje ji. Elektromotor má mnohem příznivější průběh točivého momentu v celém rozsahu otáček. Výjimku může tvořit jednostupňová "překlenovací" převodovka, která se připojí v situaci, kdy vozidlo jede vysokou rychlostí, například po dálnici, a kdy připojením mechanického pohonu s převodovým poměrem blízkým k jedné vozidlo odpojí pohon elektrický a jede na spalovací motor, jako by mělo zařazený nejvyšší rychlostní stupeň. Při jízdě v těchto podmínkách je přímý pohon kol od motoru méně ztrátový.

2) Elektromotory jsou primárně poháněny proudem z baterie. Všechny rozjezdy, couvání a popojíždění nízkou rychlostí se odehrávají právě takto. Elektronika si hlídá, aby v baterii zůstalo dostatek energie pro tento režim.

3) Pokud je třeba, připojí se spalovací motor. Díky absenci mechanické vazby na kola je však motor udržován v optimálních pracovních otáčkách jako třeba motor řezačky nebo kombajnu. Regulátor otáček tak mění dávku paliva podle zatížení a udržuje motor skutečně na vrcholu křivky průběhu točivého momentu, tedy v oblasti maximální účinnosti. To umožňuje velmi razantně snížit spotřebu paliva. A tím i  - samozřejmě - produkci CO2. Už jsem to naťukl a ještě se k tomu v budoucnu vrátím.

4) Vozidlo má více režimů jízdy. Elektromotory mohou jet čistě na baterie, mohou čerpat energii současně z baterií i generátoru, mohou jet čistě na generátor, nebo, jak stojí výše - může být připojen mechanický pohon. Generátor může sólo napájet baterii, samostatně elektromotory, případně současně napájet baterii i elektromotory.

Podle mého soukromého názoru má u hybridů největší význam právě přerušení mechanické vazby mezi motorem a koly a její nahrazení elektrickou. Umožní to spalovacímu motoru pracovat ve velmi úzkých hranicích optimálních otáček a maximální účinnosti, což se významně podepíše na ekonomice provozu.

Myslím, že tohle je cesta, kterou by automobily nastoupily přirozeně, nebýt administrativního tlaku na elektromobilitu jako takovou.

A když si tak hezky povídáme o lokomotivách, dáme si staré dobré maďarské Locomotiv GT. Sice úplně nevím, o čem by to mohlo být, ale je to pěkný. A navíc už jsem je pořádně dlouho neslyšel!

 

 

 

Autor: Lumír Vitha | čtvrtek 22.6.2023 9:07 | karma článku: 5,92 | přečteno: 282x
  • Další články autora

Lumír Vitha

FVE přemítání, pro příště už nepáchnoucí benzínem, aby to někoho nemátlo

Potřetí usedám ke klávesnici, abych veřejně popřemýšlel, proč FVE, vlastně kompletně OZE, ano, nebo ne. Podle reakcí pod mými dvěma předchozími texty usuzuji, že je to téma přinejmenším dráždivé. Vlastně neusuzuji, spíš se to

10.4.2024 v 5:57 | Karma: 6,48 | Přečteno: 383x | Diskuse| Společnost

Lumír Vitha

FVE zamyšlení páchnoucí benzínem - pokračování

V pátek jsem si položil otázku, proč se zasazovat o další závislost na zdrojích energetických surovin ze zemí s těžko předvídatelnými režimy, když k nám dopadá dostatek energie ze slunečního záření, které je zdarma

9.4.2024 v 5:44 | Karma: 18,38 | Přečteno: 3190x | Diskuse| Společnost

Lumír Vitha

Malé fotovoltaické zamyšlení trochu páchnoucí benzínem

Dnes se opět po nějakém čase v tisku objevila informace o tom, že země OPEC snižují těžbu ropy, aby udržely, případně zvýšily cenu. Což mě přivedlo k tomu, hodit na papír otázku, kterou už mám na jazyku dlouho.

5.4.2024 v 6:10 | Karma: 12,51 | Přečteno: 733x | Diskuse| Společnost

Lumír Vitha

Za co bych stávkoval? - Pokračování

Nebo spíš rozvinutí toho, co jsem napsal v pátek. To proto, že debata pod článkem se stočila pouze na školné, jako kdybych označil školné za univerzální všelék. V úvodu pro přehlednost zopakuju stěžejní odstavec zmíněného textu.

27.11.2023 v 6:04 | Karma: 18,52 | Přečteno: 300x | Diskuse| Společnost

Lumír Vitha

Za co bych stávkoval?

Na pondělí se chystá generální stávka, byť podle způsobu informování médií to vypadá jako stávka učitelů za vyšší platy. No neva, zůstanu jako učitel u toho, že i tak se to dá vyložit a že tudíž celkem snadno dopředu odhadnu,

24.11.2023 v 8:24 | Karma: 31,83 | Přečteno: 852x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Za Raísího truchlí Rusko i Hamás. My to nebyli, ujišťuje Izrael

20. května 2024  9:59

Do Íránu po smrti prezidenta Ebráhíma Raísího a ministra zahraničí Hosejna Amírabdolláhjána míří...

Zemřel advokát Pavel Smutný, prezident Česko-izraelské obchodní komory

20. května 2024  9:51

V neděli 19. května zemřel ve věku nedožitých 65 let advokát, filantrop a prezident Česko-izraelské...

Íránský prezident je po smrti, potvrdila televize. Našly se trosky vrtulníku

20. května 2024  6:24,  aktualizováno  9:03

Íránský prezident Ebrahím Raísí a ministr zahraničí Hosejn Amírabdolláhján zemřeli při nedělní...

Lajky nestačí, věda potřebuje peníze, říká nový ministr Ženíšek

20. května 2024

Premium Přichází nový ministr Marek Ženíšek, který má za úkol, slovy Miroslava Kalouska, „tančit na...

  • Počet článků 222
  • Celková karma 12,46
  • Průměrná čtenost 1287x
Narcistní civilizace se vyznačuje tím, že v totalitě komunikačních technologií prakticky nekomunikuje, jen vytváří hluk.

Závěr: Internet je dokonalý vynález. Bez něho by blbost chřadla.