Na chodníky jedině s přilbou, chrániči a baseballovou pálkou

Chodníky a přechody jsou určeny pro chodce, kteří jsou zde již dnes ohrožováni cyklisty, koloběžkáři, skejťáky, lidmi na kolečkových bruslích. Místo eliminace „lidí na kolečkách“ máme ještě segway.

Článek byl psán v době, kdy ministerstvo dopravy zařídilo pro vozítka segwey povolení jezdit po chodníku. Následně musela Praha osadit historické centrum zákazovými značkami. Takže to dopadlo přesně jak jsem tenkrát psal. Celá věc by šla charakterizovat: Tváříme se, že makáme, ale nemyslíme  (14.6.2018).

V materiálu ministerstva dopravy, který v pondělí 30.3.2015 donesl ministr Dan Ťok na vládu,  navrhlo povolit jízdu vozítek segway po chodníku. (viz článek ). Nezbláznil se zde někdo? (Zbláznil, protože v mezidobí norma prošla Parlamentem. Praha 1 v reakci chystá zakázat jízdu na vozítkách segway a půjčovatelé na oplátku hrozí žalobou na zmařené investice. Úplný Bananistán). Nesmysl se zmotnil ve sbírce zákonů a teď jenom budeme sklízet trpké plody.

Chodníky a přechody jsou určeny pro chodce, kteří jsou zde již dnes ohrožováni cyklisty, koloběžkáři, skejťáky, lidmi na kolečkových bruslích. Znám místa (jedno je 300 metrů od hlavního stanu městské policie v Brně na ul. Štafánikova), kde po chodnících jezdí i auta. (Řidiči parkující kolmo k silnici a po chodníku, zezadu objíždí auta protiprávně blokující jeden z pruhů. Opakovaně, pořád, neustále. Město ani policie s tím nic nedělá). Ministerstvo dopravy navrhlo a Parlament schválil, místo eliminace „lidí na kolečkách“, aby na chodnících přibylo další nebezpečí v podobě "shnilých" turistů nebo místních zpovykanců  na vozítkách segway. To jsou lidé už tak líní (shnilí), že nemohou jít pěšky? Zeptám se jako v Pelíškách: „Čeho tím má být dosaženo a komu to poslouží?“.

Opravdu ať na mě nikdo nezkouší hloupou argumentaci obsaženou v zákoně, že obec by mohla značkami provoz vozítka zakázat. Zastupitelé dbalí bezpečnosti občanů  musí "ozdobit" takovými značkami všechny ulice, což znamená vynaložit na takový špás (zbytečně) plno peněz (co značka, to 3.000 Kč) i času úředníků.

Zřejmě se čeká na pár mrtvých, aby politici zjistili, že se jedná o problém a věc se řešila. Stalo se mi  minimálně 2x, že jsem se díval do mobilu a kolem mě na chodníku prosvištěl chlap na kole. Náraz bych vůbec nečekal a dopadl bych asi hodně špatně.

Míří to k tomu, že chodci začnou chodit v hokejových chráničích včetně helmy a s baseballovou pálkou v ruce. Současně se jako hokejisté budou muset neustále dívat kolem sebe, mít zpevněné tělo a hlídat si, kdo by je mohl "narumplovat" na mantinel (dům, výlohu....), případně vstupovat se zpevněným tělem do bodyčekových soubojů. Kdo bude v ulicích soudcovat, zda šlo o faul holí? Možná by to ale mělo další výhodu, protože takto chráněný chodec by se lépe ubránil i čoklům bez vodítka a náhubku. Není nad svépomoc, když ti, které si z daní platím, nic nedělají a ochranu neposkytují.

Jestliže ministerstvo dopravy chce něco užitečného k zákonu přidat, tak by to mělo být centrální, veřejně přístupná evidence vyhrazeného parkování pro tělesně postižené a zpřísnění pravidel pro jeho přidělování, užívání a rušení. Zatím si vše řeší samotné obce a podle toho to také vypadá. Kdo by chtěl platit 50.000 korun na rok za vyhrazené parkování? Jednodušší a levnější je pořídit si zdarma parkování pro tělesně postižené, případně si je štětkou a kyblíkem barvy namalovat a značku koupit (když není možnost jednoduché kontroly ze stranu občanů, jde o efektivní strategii). A tak na těchto místech stojí nákladní audiny (kombi) s černými skly, kterým na vnitřním zpětném zrcátku visí růženec. Podle neoficiálních údajů má Česko 4 krát více parkovacích míst pro invalidy než 8 x větší Německo. Podle všeho se jedná o podobné absurdní zneužívání systému o jakých slýcháme v případě Řecka. Jelikož v tom žijeme, tak se nám to stejně jako Řekům zdá normální.

Také by stálo za zkoušku co nejvíce komercializovat odtahy vozidel, nejlépe svěřením agendy do rukou exekutorů (jinak řečeno, umožnit hon na tyto silniční piráty), aby se dosáhlo stavu, že do 15 minut bude špatně zaparkované vozidlo bude odtaženo. Když se člověk dívá na webovou stránku monitorující prasácké parkování, tak to to potřeba jako sůl.

Po chodnících se nesmí pohybovat nic jiného než chodci. Jezdit na odrážedlech, kolech, koloběžkách a jiných kolečkách zde mohou jenom opravdu malé děti.

Autor: Vilém Barák | pátek 27.3.2015 10:22 | karma článku: 26,30 | přečteno: 1799x