Zelená vlna.
Tak dneska se chci s vámi podělit o zážitek, který zažívám cestou do práce. Vzhledem k tomu, že nejsem motorizovaný účastník silničního provozu, tak používám na své cesty veřejnou dopravu a jezdím po silnici, která je takový hybrid. Vypadá jako dálnice, ale křižovatky jsou řízeny světly a navíc se po celé trase čtyřpruhového úseku prohání veřejná doprava. No a tak jízda autobusem vypadá po ránu tak, že se zařadíte do čtyřpruhovky a máte před sebou zastávku, na kterou se dostanete vjetím do zastávkového pruhu. To je ještě relativně jednoduché. Další problém nastává při výjezdu, protože šoféři v autech nemají příliš chuti pustit autobus do hlavního pruhu, tak se samozřejmě dost čeká, než se někdo uvolí. Další problém nastává tím, že je po ránu špička, a tak prostě jedete, jak vám kolona pomalu se sunoucích aut dovolí. Stává se také docela často, že jen co se autobus rozjede, tak na semaforu jako na potvoru skočí červená, a to zrovna, když se rozjíždíte. Sice se říkalo, že busy mají tlačítko na preferenci zelené, ale kdoví jak a kde to funguje. No a dostáváme se k podstatě problému.
Kdysi dávno, ještě v 80. letech, jsem se byl s mámou podívat v Praze na letišti, a potřebovali jsme se dostat k metru na Dejvickou (tehdy Leninovu), což obstarával bus který jezdil dost značnou část trasy po Evropské, která se tehdy také jmenovala Leninova. No a tahle Evropská je prostě dlouhá několik kilometrů s hromadou křižovatek a semaforů. Dnes už to nefunguje, ale tehdy byly u semaforů kromě světel také tabulky s čísly 40, 50 a 60, a když jste dodrželi rozsvícenou rychlost, tak jste na dalším semaforu měli zaručeno zelené světlo a celé se to jmenovalo Zelená vlna. Zní to sice jednoduše, ale i tehdy bylo na této třídě aut docela dost, samozřejmě se také vjíždělo z bočních uliček a také se do nich odbočovalo, což zdržovalo, takže tuhle rychlost nebylo možné vždy dodržet a dneska by to bylo ještě horší. Ale přesto, nestálo by za úvahu obnovení této funkce na semaforech? Dnes, kdy máte téměř na každém semaforu kameru, která podle zatíženosti jednotlivých pruhů na křižovatce mění frekvenci výměny světel, tak by se tohle dalo obnovit také. Otázka je ovšem, jestli by bylo možné v dnešních zácpách a hromadách aut na silnicích tuto doporučovanou rychlost dodržovat. Také by třeba u nás mohly být na dálnicích carpooly, akorát je zatím nemáme kam namalovat. Tohle funguje v USA a teď nově i ve Francii, podstata spočívá v tom, že je na silnici v jednom pruhu namalovaný kosočtverec, a do tohoto pruhu mohou vjet jenom vozidla, ve kterých sedí víc než jeden člověk. Akorát mám takové podezření, že to, co funguje v USA a Francii, by u nás šlo hore vodou, protože by každý vozil v autě voskovou figurínu, jezdil by ve vyhrazených pruzích a celý nápad by šel velmi rychle do kopru. Navíc, naše dálnice zdaleka nevypadají jako ty americké a zatím jsme ani nezvládli dostavět naplánované dálnice, které se plánovaly už v roce 1961. Jak ty pruhy v reálu vypadají, se podívejte zde: povídání k těmto pruhům je zde:
Přeji hezký den.
USA: Zaplacený jízdní pruh |
Tomáš Kučera
Spalovák nebo elektrika?
Dnes se podíváme na to, jestli je lepší auto se spalovacím motorem, nebo na elektřinu. Nebudeme do toho tahat politiku, srovnání bude čistě technické.
Tomáš Kučera
Dopravní lapálie.
Tak jsme se před několika dny dočetli, že Poláci dostavěli rychlostní silnici S3 vedoucí z Svinoústí přes celé západní Polsko až k českým hranicím, kde těsně před hraničními patníky končí. Proč? Na to se pokusíme odpovědět.
Tomáš Kučera
Je skutečně tak draho?
Ano, podle prvního pohledu na cenovky to tak vypadá. Lidé ale při svých úvahách už zapomněli na to, že kdysi byly ceny sice nízké, ale nízké byly i výplaty. Tak se na to podíváme řečí čísel.
Tomáš Kučera
Jdu cestou necestou.
Tedy lépe řečeno se snažím jet, ale z několika důvodů to jde občas jenom velice ztuha. Dnes se podíváme na pár nešvarů na našich silnicích.
Tomáš Kučera
Schizma české politiky.
Dnes se podíváme na to, co je to schizma, proč se vytvořilo v české politice a jak se tohoto nepříjemného jevu zbavit.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
Volili jste Pavla? Pak mě neškolte! říká Konečná. Extremistu vidí v Řeporyjích
Do krajských a senátních voleb jde její strana s cílem bojovat proti vládě. Kromě nadcházejících...
Íránské drony Šáhed vyslané Ruskem na Ukrajinu spadly v Lotyšsku a Rumunsku
Ruské útočné drony, pravděpodobně vyslané na cíle na Ukrajině, havarovaly v Lotyšsku a Rumunsku....
Írán dodal Rusku balistické rakety, tvrdí EU. Moskva informaci nepopřela
Evropská unie získala od spojenců zpravodajské informace svědčící o tom, že Írán dodal Rusku...
Ostřejší střet až za rok. V předvolební kampani nikdo kromě SPD nevyčnívá
Letáky, zmrzlina, besedy či polepy městské hromadné dopravy. Za to strany nejčastěji utrácely v...
Trpělivost došla. Německo kvůli nelegální migraci obnoví kontroly na hranicích
Německo zavádí od příštího pondělí dočasné kontroly na všech pozemních hranicích. V pondělí to...
Prodej domu 7+kk, 356 m2
U Váhy, Šestajovice, okres Praha-východ
36 999 000 Kč
- Počet článků 77
- Celková karma 14,89
- Průměrná čtenost 734x