Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zahájení běžného provozu rychlovlaků v Česku nikdo nezná!

Trasu Brno-Praha může ujet za slabou hodinu, i když se stále neví kudy pojede? A nebo, jak často bude kolik souprav jezdit za týden a za kolik korun? Dalších otázek na téma rychlovlaky je hodně, a většina z nich musí zůstat bez...

odpovědi, protože je nikdo pořádně nezná. Pro zajímavost, v Česku začalo jezdit od června 2003 na běžných tratích Pendolino. Silně poruchovým soupravám (nesprávně byly nazývány rychlovlaky) od italské společnosti Alstom po zahájení ostrého provozu hrozilo, že je Česko vrátí výrobci. Pro nízko nastavenou rychlost zabezpečovacího zařízení Pendolino jezdí pouze max. rychlostí 160 km/hod. Bližší údaje jsou ve zdrojovém článku "Pendolino slaví 20 let. První tuzemské "rychlovlaky" měly pomalý rozjezd" na https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-ceske-drahy-pendolino.A230628_113035_eko-doprava_cfr

Na chvilku odbočím do Brna. Posledních 20 let byl pro radní magistrátu tématem číslo jedna "odsun haly hlavního nádraží o 800 metrů na jih". Avšak zájem o halu nádraží kupodivu upadl v nemilost a zájmem č. 1 se stala stavba multifunkční haly Arena vedle pavilonu "Z" (v areálu "BVV" Výstaviště ve čtvrti Pisárky). Hala dostala od Evropské komise loni zelenou a její vícekrát odložená stavba začala v září 2023. Bližší informace jsou ve dvou zdrojových článcích "V Brně zahájili stavbu multifunkční arény, vyjde na miliardya "Pavilon Z" na https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-v-brne-zahajili-stavbu-multifunkcni-areny-vyjde-na-miliardy-40444003 a na https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavilon_Z

Zatím není jisté, zda návštěvníci do haly ARENA (max. počet má činit 13 300), budou přijíždět do centra Brna vlakem? Několik plánů totiž počítá s variantou, že rychlovlaky do nového jižního nádraží zajíždět nebudou. Na periferii Brna přichází v úvahu pro hustotu zástavby na stavbu větších nádraží jen dvě možnosti. Na severu čtvrť Královo Pole (kde začala rekonstrukce nádražní budovy) a na jihu Horní Heršpice. V Evropě jezdí vlaky TGV po tratích LGV s udávaným poloměrem zatáček 4 tisíce metrů. Avšak tratě nové, budou mít poloměr 6 tisíc metrů. Pro lepší představu - pomyslný půlkruh šest kilometrů by byl potřebný od severu k jihu na objetí celého města Liberce. 

Budovatelské plány ministrů Fialovy vlády "na urychlenou výstavbu vysokorychlostních tratí" /VRT/, připomínají nápady Hurvínka. Zejména v případech "kudy trať povede?", čemu se bude muset vyhýbat a naopak, co bude nutné zbourat? Ve všech případech platí, že když se rychlovlak na malém Česku trochu víc rozjede, bude muset za chvilku začít brzdit. A navíc. Celá trať rovná jako podle pravítka, bude muset být oplocená a bez přejezdů!! Co kdyby na trať chtěl vjet "omylem" bagr, traktor, kamion, či se tam zaběhl zatoulaný kůň, býk, nebo celé stádo krav, ovcí a nebo prasat?? A nebo, kdyby chtěl někdo úplně běžně ukrást kus měděného kabelu?? Pokud by měly rychlovlaky zajíždět do center Prahy a Brna, musely by do nich zajíždět zatáčkami 20 minut krokem. A jaký by měl takový druh "rychlodopravy" smysl?? To by bylo to stejné, jako když jsem v roce 1972 létal z letiště Brno-Tuřany na letiště Praha-Ruzyně za 40 minut čistého času čtyřmotorovým iljušinem-18. A potom jsem musel z letiště v Ruzyni cestovat do centra Prahy autobusem aerolinií ještě dalších 50 minut. 

Kdy se také naši občané začnou blížit vyšší úrovni cestování a zvykat si na jízdy vlaky s noclehem za šílené ceny jízdenek (co se rovnají cenám za nové osobní auto - jaké jezdí v Itálii), to vážně nevím. Ještě nedávno běžná cena zpáteční jízdenky za jízdu vlakem TGV na lince Paříž-Mnichov (s jízdní dobou 6h08) - činila 55 €. Zda někdy budou takové ceny i v Česku, nikdo neví!! Další údaje jsou ve zdrojovém článku "Itálii začnou brázdit luxusní vlaky. Jízdenka je ovšem jen pro ty nejbohatší" na https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/luxusni-vlaky-italie-la-dolce-vita.A230710_123714_eko-zahranicni_rie

Nyní přišel čas na kontrolní otázku. Na co ČR potřebuje rychlovlaky? Snad ne pro důvod stejný, jako Indonésie?? O nutnosti postavit prestižní trať z Prahy do Drážďan, hovořil "hezky barvitě do větru" před lety expremiér Bohuslav Sobotka při návštěvě Japonska. Odpověď na otázku je jednoduchá. Rychlovlaky typu TGV možná budou přes hustě zastavěné a kopcovité Česko jen projíždět. Slova znalce jsou ve zdrojovém článku z roku 2017 "Potřebujeme rychlovlaky, seznal Sobotka po svezení šinkansenem" včetně článků souvisejících na https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2167237-potrebujeme-rychlovlaky-seznal-sobotka-po-svezeni-sinkansenem

Žádnou pravdivou odpověď nikdo nevysloví, protože ji nezná. a všechny plány jsou ve stádiu snů. Důvod, proč bude běžný provoz rychlovlaků v ČR dlouho jen pohádkou, je jednoduchý. Peníze. Bude zapotřebí 600 miliard až bilion korun, a tolik peněz za 10 ani 20 let nikdo pro Česko mít nebude!! Armáda ČR potřebuje stíhačky, drony, rakety, tanky, děla atd. Vládní špičky se budou různě vykrucovat, vymlouvat, slibovat a především trapně a nutně - lhát. A možná i přesto, že Česko rychlovlaky s rychlostí 250 km/hod. opravdu na nic nepotřebuje! 

Foto u perexu a článku staženo z https://pixabay.com

Autor: Petr Šindelář | pondělí 4.3.2024 9:52 | karma článku: 16,13 | přečteno: 304x
  • Další články autora

Petr Šindelář

Obliba Fialovy vlády roste neustále každým dnem (3)

Ale zda pozitivně nahoru, nebo negativně dolů, si musí určit každý sám. Ani paměť slona by nepomohla tomu, kdo by si chtěl vzpomenout, kdy naposledy viděl v českém školství jezdit žluté školní autobusy, známé z ciziny...

17.6.2024 v 9:51 | Karma: 24,26 | Přečteno: 727x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Na Úřadech práce se předloni vyšších platů konečně dočkali!

Hlídač státní kasy vycouval a platy úředníkům po zásluze zvýšil, a přitom nezapomněl na sebe! Ani přes žádosti o dávky podávané loni on-line, výplaty letos rychlejší nejsou a omluvy ze strany vlády zoufalým lidem při snaze...

3.6.2024 v 9:52 | Karma: 10,33 | Přečteno: 227x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Lovecká sezona vypravěčů pohádek na hlasy voličů

začala a mnozí slibují samozřejmě klasicky všem i to, co nemohou nikdy splnit. Přitom se mohou dost nechtěně zamotat do nepěkné léčky, o jaké dnes nemají nejmenší tušení, neboť v Bruselu bývá veselo. Jedni prapodivná...

21.5.2024 v 9:50 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Nabádat někoho k opatrnosti je vážně totéž, jako házet perly

domácím zvířatům, z nichž obyvatelstvo venkova hojně škvaří sádlo a škvarky a s potěšením konzumuje tučné maso. Televizní záběry havárií, u nichž dochází ke šrotování vozidel, jsou na denním pořádku, ale zprávy z míst nehod...

6.5.2024 v 9:30 | Karma: 10,93 | Přečteno: 300x | Diskuse| Společnost

Petr Šindelář

Téměř přesně podle rčení Kdo seje vítr, sklízí bouři

se vládě daří naštvávat tisíce lidí sliby, že tiskopisy žádostí o dávky zjednoduší a zdigitalizuje. A nebo, když se 3 mobilní operátoři rozhodli, že svoje zákazníky přinutí komunikovat nejen přes sociální sítě, ale hlavně přes...

18.4.2024 v 9:52 | Karma: 26,10 | Přečteno: 760x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Komentátor Schmarcz se po extempore se Šlachtou dočkal vyhazovu z televize

20. června 2024  18:42

Televizní stanice CNN Prima NEWS ukončila spolupráci s komentátorem Martinem Schmarczem. Ten se při...

Další Mikulášovy patálie. Bekovy asistenty platí Senát i resort školství

28. června 2024

Premium Nejen ministr školství Mikuláš Bek (STAN) umí využít maxima možného. Po nejdražším pronájmu...

Zákulisní dohoda o nominaci Leyenové štěpí Unii. Zuří i italská premiérka

28. června 2024

Premium Evropští lídři se ve čtvrtek sjížděli na dvoudenní summit v Bruselu s tím, že věci jsou dané....

Bouřky vytopily také část Olomouckého kraje, v pátek přijdou další

27. června 2024  17:56,  aktualizováno  22:39

Česko zasáhl v odpoledních hodinách pás bouřek. Další se pak ze západu postupně přesouval směrem na...

Biden a Trump jdou do boje. Střetnou se v první televizní debatě

27. června 2024

V pátek ve tři hodiny ráno Joe Biden a Donald Trump změří síly v první televizní debatě. Hodinu a...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 17,08
  • Průměrná čtenost 1133x
Moje články s často zcela nezbytnou dávkou ironie jsou o věcech a událostech ze života kolem nás a nejen z jižní Moravy.  V minulosti jsem profesně působil v oborech reklamní grafiky a vědecké ilustrace. Nejsem členem žádné politické strany a ani hnutí - a protože je pokládám za zbytečné, od roku 2016 nechodím k žádným volbám. Podle osobní zkušenosti se řídím heslem: "Všechno zlé je k něčemu dobré". Nyní jsem důchodce (ročník 1949, Blíženec).